Elbil eller inte?

Såg precis att Umeå provat med elbussar... :7peta
Absolut, vi har haft elbussar länge, vi provade en modell som byggdes 1½mil utanför stan också, och jag känner ett par av konstruktörerna....

Jag vill väl säga att det har varit blandade resultat, men nu fungerar det för det mesta bra, men det har varit mycket problem.

Allt ifrån att man satte in dom på sträckor där räckvidden var för dålig, planerade laddningarna för dåligt (för korta pauser), folk höll på att frysa ihjäl på bussarna, dålig kvalitet på bussarna, hjulmotorer som havererade på löpande band osv osv...

Men Umeå är ju världsberömda för att fucka upp busstrafiken, vi är nog det enda stället i världen med högertrafik som har ett busstorg med vänstertrafik, vilket leder till att alla kliver av i mitten och måste korsa körbanan, inte nog med det, när bussarna kör in/ut från torget måste dom korsa varandra för att byta sida på vägen, vilket leder till stopp och köer....

Snillet som designade busstorget borde fjättras vid en skampåle på detsamma...
 


Detta redan 2019 som sagt. Det är ungefär som dåren som skaffade en daterad el-Kangoo med 7 mils räckvidd i Kiruna och sedan dömde ut konceptet elbilar och att de minsann inte funkar... :hihi

Givetvis dras växlar på detta i slaskpress och bensinupproret...

Det var ju något bussbolag som för trettio år sedan köpte kanadensiska handikappbussar som skulle trafikera en specifik slinga. Motorn fram och drift på ena framhjulet (eller nåt sånt). Funkade såklart jääävligt dåligt när vintern kom. Är dieselbussar värdelösa då?

Elbussar har körts sedan 1950-talet, mycket vanliga i större städer. Att Umeås upphandlingsexperiment inte föll bättre ut får nog tillskrivas okunskap.
 
Lite svårt där man inte har ett kontaktledningsnät... och dyrt att bygga ett sådant
Fast man måste ju inte ha ledningar hela vägen. Montera ett batteri också och ladda var femte kilometer så sparar man en jäkla massa nerkörda ledningar. Alternativt ha en kondensatorbank som laddas upp vid varje hållplats och sen laddas ur när bussen kommer.

Som sagt så många gånger. Det finns inte EN generallösning för alla transporter.
 
Fast man måste ju inte ha ledningar hela vägen. Montera ett batteri också och ladda var femte kilometer så sparar man en jäkla massa nerkörda ledningar. Alternativt ha en kondensatorbank som laddas upp vid varje hållplats och sen laddas ur när bussen kommer.

Som sagt så många gånger. Det finns inte EN generallösning för alla transporter.

Batteriutvecklingen går så fort nu att alla stora aktörer har förkastat andra alternativ.
 
Det funkar för jordbruksfordon, men sämre när man vill leva utan att skaka.
Jag tror nog nte motorvibrationer är/var/kommer vara det som dödade dieseln. Men det var en generallösning så länge man inte behövde tänka på utsläpp.

Förresten, vilka elbilar kan dra ett hästsläp med 2 hästar?
Har haft den diskussionen uppe med bekanta som envisas med att bara dieslar är vettiga för det.
Nu är det typ Skoda Superb som gäller för dem, men de funderar på att byta snart. Helst inte till något som kostar det dubbla.
 
Jag tror nog nte motorvibrationer är/var/kommer vara det som dödade dieseln. Men det var en generallösning så länge man inte behövde tänka på utsläpp.

Förresten, vilka elbilar kan dra ett hästsläp med 2 hästar?
Har haft den diskussionen uppe med bekanta som envisas med att bara dieslar är vettiga för det.
Nu är det typ Skoda Superb som gäller för dem, men de funderar på att byta snart. Helst inte till något som kostar det dubbla.
Tesla X (2250kg), men den kostar förstås mer än två Superb...

Audi e-tron (1800kg)
MB EQC (1800kg)

De två senare får man idag för priser kring 700' vilket inte alls är så himla illa. Men där blir räckvidden ett större problem...
 
Tesla X (2250kg), men den kostar förstås mer än två Superb...

Audi e-tron (1800kg)
MB EQC (1800kg)

De två senare får man idag för priser kring 700' vilket inte alls är så himla illa. Men där blir räckvidden ett större problem...
Så länge de går att snabbladda hyffsat. Typ McD stopp på 1h så är de nöjda.
Däremot så var priset de pratade om mellan 4-500 och jag tycker de får plussa på en 400 på det för att ha en chans. Försökte även med att sälj en av travarna då.... Då var diskussionen plötsligt över. Så känsligt liksom. :näsblod
 
Så länge de går att snabbladda hyffsat. Typ McD stopp på 1h så är de nöjda.
Däremot så var priset de pratade om mellan 4-500 och jag tycker de får plussa på en 400 på det för att ha en chans. Försökte även med att sälj en av travarna då.... Då var diskussionen plötsligt över. Så känsligt liksom. :näsblod
Audi laddar fort (om du hittar en ionityladdare som dessutom är ledig). MB inte så snabbt och är kanske inte förstavalet om man skall köra lite längre - då är det Tesla som gäller än så länge.

Men man måste räkna totalkostnad inkl drift, inte inköpspris. Bränsle och service i princip helt bort ur kalkylen vilket blir en jäkla skillnad när man börjar lägga mil på bilen. Till och med i en vanlig treårskalkyl med 1500 mil/år är en Tesla 3 LR billigare än en sketen XC60 på sista raden.

Tesla X finns begagnad kring 700', undvik det minsta batteriet (60kWh) bara då den ger räckvidd i klass med MB-n.

Jag har en bekant som kör hästsläp med en Tesla X. Mycket nöjda hela familjen.
 
Hur kommer det sig förresten att elbilar inte är klassade att dra saker?
De borde ju vara utmärkta på just det, med vrid där det behövs.

Det finns nog flera anledningar. Dels måste batteri+motor vara dimensionerade för den ökade belastningen. Dels måste chassit vara det. Men det är tillverkaren som själv väljer att typa den eller inte och jag gissar att de inte vill lägga pengar på testningen av bilar som är konverterade ICE-bilar eftersom det är en övergångslösning. I Asien och USA drar man inte släp med sin vanliga bil heller...
 
Detta är ett återkommande mantra. Men på riktigt, vad har hittills förändrats på 30år?

Det var Scanias VD som sade detta i radio, får anta att han och alla andra stora aktörer faktiskt har koll.

Det som förändrats är bla energilagringskapacitet/kostnad/vikt. Hållbarhet när det gäller laddcykler. Minskad naturlig degradering så att ett batteri idag håller bilens livslängd ut. Kapacitet att leverera effekt. Teknologi att bygga batteripack som är mindre känsliga för temperaturförändringar och mindre inre resistans. Förändrad kemi med billigare ingredienser. Osv osv.

Rent konkret exempel: en Tesla S går idag 67 mil på ett lika stort och tungt batteripack som den gick 38 mil på 2013. Och då är batteriet (och bilen) väsentligt billigare idag.

Scania skall bygga lastbilar för fjärrtrafik och där räknar man med att en räckvidd på 40 mil är tillräcklig. Sedan säger lagstiftningen rast och då kan man ladda. Vätgasspåret har i stort sett samtliga aktörer förkastat med hänvisning till att batterierna kommer att vara överlägsna långt innan vätgasen blir realistiskt som alternativ.

Det går säkert att på nätet hitta utvecklingskurvor för batterikapacitet Per kostnad eller Per vikt/volym. Extrapolerar man dem så ser man ganska tydligt hur det sannolikt kommer att se ut om bara några år.

Hela världens batteriföretag och universitet lägger mycket fokus på detta område och jag är säker på att vi kommer att få se både en stadig utveckling och tekniksprång inom området.
 
Hela världens batteriföretag och universitet lägger mycket fokus på detta område och jag är säker på att vi kommer att få se både en stadig utveckling och tekniksprång inom området.
Dessutom så finns det chans för inhemsk tillgång till metaller för batterier då flertalet företag vill öppna gruvor runt om i landet. T.ex i Österlen där det pratas om flera stora dagbrott. Sen att det ligger lite hus och små orter där är ju inte så farligt med tanke på att man kan flytta hela staden Kiruna. :nicka
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top