Elbil eller inte?

Svaret på de flesta påståendena är enligt mig personligen - japp, javisst, of course.

Vad som inte är smickrande i hela Ditt resonemangen är att hänvisa till vår ”litenhet” i världen och att våra åtgärder minsann ”inte ens är en droppe i den stora oceanen”. Det är bullshit enligt mig, det börjar med oss själva!

Om en person byter från förbränningsmotor till eldrift spelar nationell tillhörighet ingen roll, det må vara i Sverige, USA, Indien eller Kina. Snarare är det väl körsträckan som spelar in, och då kan vi lugnt konstatera att elbilen sannolikt gör större nytta i Norrland än i Shanghai.

Vad säger att vi låg på rimliga utsläppsvärden 1970? Om vi skulle interpolera nationella utsläpp från industrialismens födelse fram till idag, tror Du fortfarande de asiatiska länderna skulle vara de stora banditerna? Statistik må användas endast när den har ett syfte.

Men det kan vara skit samma, som någon skrev så konsumerar fortfarande Europén 6-7 ggr mer naturresurser än U-landsinvånaren, Amerikanen 12 ggr mer (om jag minns rätt) men vi kan för all del lägga det åt sidan.

Grejen är att kan vi med enkla medel - lika enkla som vilken annan människa på jorden - se till att minska CO2-avtrycket och därmed risken för en irreversibel global uppvärmning - ska vi göra det. Med tanke på den relativa rikedom västvärlden besitter är det enligt mig vår xxx plikt och skyldighet att dessutom vara föregångare i den ambitionen.

Och alla åtgärder av den typ som har ungefär samma verkan oavsett var på jorden den görs - kan vi lika gärna börja med i Umeå som Bejing. Och inte gömma oss bakom en massa statistiska resonemang eller ursäkter.

Därför är det smart att vi tillverkar klimatsmart stål - när det finns på marknaden lär det bli obehagligt för alla ambitiösa kunder att se förbi förtjänsterna. Och ökar efterfrågan lär de kinesiska tillverkarna följa i de fotspåren.

I min bok :)

Plantera träd, är bäver. Problem löst:yoparty
 
Även radarn lägger av med lite snöslask på antennen, alla sensorer lider mer eller mindre av olika svagheter.

Jag skulle nog säga att en kamera placerad inom torkarbladens svep är lättare att skärma av för lågt stående sol och få till att fungera bra.

Men bara praktiska prov kan visa vad som funkar i längden, en sensor som fungerar bra i 99.9% av fallen kanske inte upptäcker en vit lastbil som ligger på sidan mitt på vägen.

En annan sensor som funkar bra 90% av tiden kan ha svårt för motorvägsöverfarter.

Jag tror att bäst är att kombinera kamera/radar/lidar, men då behöver man en dator med mycket muskler.

Jo i snöslask är radar som det är men då ska folk generellt inte köra på autofart ändå i mitt tycke..
 
Svaret på de flesta påståendena är enligt mig personligen - japp, javisst, of course.

Vad som inte är smickrande i hela Ditt resonemangen är att hänvisa till vår ”litenhet” i världen och att våra åtgärder minsann ”inte ens är en droppe i den stora oceanen”. Det är bullshit enligt mig, det börjar med oss själva!

Men hur länge kan vi börja med oss själva? Hur långt ska vi även om ingen annan lyfter på röven öht? Tillbaks till stenåldern?
Klimatpolitik är fö inget vi börjar med nu i Sverige så redan med det så har vi börjat med oss själva för längesen.

Det är ju sant. Sveriges utsläpp är 1 eller 2 promille globalt sett. Hur mycket piska är motiverat map på just det?

Ett alternativ är att man gör vad man kan - utan tvång.
 
Last edited:
Grejen är att kan vi med enkla medel - lika enkla som vilken annan människa på jorden - se till att minska CO2-avtrycket och därmed risken för en irreversibel global uppvärmning - ska vi göra det. Med tanke på den relativa rikedom västvärlden besitter är det enligt mig vår xxx plikt och skyldighet att dessutom vara föregångare i den ambitionen.

Vi har gjort dom grejor vi kunnat med enkla medel, nu är det bara hopplöst dyra åtgärder för oss kvar.

I Kina kan dom stänga ett kolkraftverk, vi har inga kvar att stänga.

I indien kan dom sluta köra tvåtaktare, I sverige hittar du fan inte en tvåtaktare utanför ett museeum.

Vi ligger redan på hälften av CO2 utsläppen per capita mot många övriga EU-länder som bröstar upp sig för att dom har byggt några vindmöllor och ibland, när det blåser, eldar lite mindre kol än förut.
 
Men hur länge kan vi börja med oss själva? Hur långt ska vi även om ingen annan lyfter på röven öht? Tillbaks till stenåldern?
Klimatpolitik är fö inget vi börjar med nu i Sverige så redan med det så har vi börjat med oss själva för längesen.

Det är ju sant. Sveriges utsläpp är 1 eller 2 promille globalt sett. Hur mycket piska är motiverat map på just det?

Ptjaa, fortfarande är Ditt och mitt bidrag lika mycket värt som två andra människors var som helst i världen :)

Vi börjar med att uppfylla de klimatmål vi avtalat, det är en god början!
 
Vi har gjort dom grejor vi kunnat med enkla medel, nu är det bara hopplöst dyra åtgärder för oss kvar.

I Kina kan dom stänga ett kolkraftverk, vi har inga kvar att stänga.

I indien kan dom sluta köra tvåtaktare, I sverige hittar du fan inte en tvåtaktare utanför ett museeum.

Vi ligger redan på hälften av CO2 utsläppen per capita mot många övriga EU-länder som bröstar upp sig för att dom har byggt några vindmöllor och ibland, när det blåser, eldar lite mindre kol än förut.

Nej, det finns fortfarande åtgärder som behövs och som är precis likadana vad gäller enkelhet och kostnad var än i världen de genomförs. Till exempel att elektrifiera delar av persontransporterna, och det är väl det tråden handlar om?

Att jag lägger ett par tusen mil per år i elbil är precis lika mycket värt som att en kines eller indier gör det. Det kan vi väl i alla fall enas om? :)
 
Ptjaa, fortfarande är Ditt och mitt bidrag lika mycket värt som två andra människors var som helst i världen :)

Vi börjar med att uppfylla de klimatmål vi avtalat, det är en god början!

Om jag och Bosse båda två motionssimmar i badhuset, och brukar pinka en skvätt i poolen varje gång, men Bosse har större pinkblåsa så han pinkar 1.1 liter varje gång, men jag klämmer bara ut 0.1 liter.

Det kommer fortsatt att vara piss i bassängen oavsett, men om jag halverat mitt pinkade så är det fortfarande 1.15 liter piss i bassängen, om Bosse däremot slutar dricka ÖL innan han ska simma så han börjar pinka lika lite som mig, så då är det bara 0.2 liter piss i bassängen.

Mig veterligen är 0.2 betydligt mindre än 1.15...

Även om Bosse bara halverar sitt pinkande, och jag fortsätter som förr så är det betydligt mindre piss i bassängen än om jag slutar helt och Bosse fortsätter som förr...
 
Att jag lägger ett par tusen mil per år i elbil är precis lika mycket värt som att en kines eller indier gör det. Det kan vi väl i alla fall enas om? :)

Men att köpa en ny elbil är en jävligt dyr åtgärd för liten nytta.

Om Kinesen istället skrotar tvåtaktsmoppen och skaffar en nyare Baotian fyrtaktare gör större skillnad per investerad krona, och det finna många kineser som kan byta moped...
 
Men hur länge kan vi börja med oss själva? Hur långt ska vi även om ingen annan lyfter på röven öht? Tillbaks till stenåldern?
Klimatpolitik är fö inget vi börjar med nu i Sverige så redan med det så har vi börjat med oss själva för längesen.

Det är ju sant. Sveriges utsläpp är 1 eller 2 promille globalt sett. Hur mycket piska är motiverat map på just det?

Ett alternativ är att man gör vad man kan - utan tvång.

Har ofta lite svårt för karln men den här är halvkul :)

https://youtu.be/ZV_NJdVtxqs
 
Det är några år sen jag var i Kina nu, men redan då hade de gott om elmopeder i städerna jag besökte.

Jag hittar tre tvåtaktare innan jag lämnar egna tomten fast jag bor i Sverige.
 
Men att köpa en ny elbil är en jävligt dyr åtgärd för liten nytta.

Om Kinesen istället skrotar tvåtaktsmoppen och skaffar en nyare Baotian fyrtaktare gör större skillnad per investerad krona, och det finna många kineser som kan byta moped...

Nehej Du, nu överförenklar Du igen.

Utan att börja räkna växlingskursen för Yen vågat jag påstå att nettomerkostnad för Svensson att köpa en elbil i förhållande till en förbränningsbil inte är högre än för vår kinesiske vän att byta moppe. Om vi beaktar de bägge individernas inkomst.

Vad jag sa - är att investeringen i en elbil, som är en hyfsat betydelsefull klimatinsats, är lika verksam var än i världen den görs. Den är kanske än bättre i våra trakter, där tillgången på förnyelsebar energi är bra. Vi håller oss där.

Sedan tycker jag att Du och din vän Bosse ska besöka farbror doktorn, Ni har problem... ;)
 
Det är några år sen jag var i Kina nu, men redan då hade de gott om elmopeder i städerna jag besökte.

Jag hittar tre tvåtaktare innan jag lämnar egna tomten fast jag bor i Sverige.

Även om alla i Sverige skulle ha tre tvåtaktare var så räcker det inte långt mot moperna i Kina... Just saying
 
Sedan tycker jag att Du och din vän Bosse ska besöka farbror doktorn, Ni har problem... ;)

Ja visst är det ett problem att vi smutsar ner vår gemensamma miljö, därför är bästa åtgärden att angripa det största problemet och få ner det till ett litet problem.

Om Co2 utsläppen per capita i hela I-världen låg på samma nivå som Sveriges tror jag att dom flesta miljömålen skulle vara uppfyllda
 
Tramspellar. Det är per capita som gäller och elbilen räddar inte planeten. Men den kan rädda plånboken, när den blir mer allmän.

Förutom en arma sate jag läste om som fick en mustig faktura på 25000kr för helförsäkring på sin elbil, pga dyr att reparera vid krock.:confused:
 
Tramspellar. Det är per capita som gäller och elbilen räddar inte planeten. Men den kan rädda plånboken, när den blir mer allmän.

Förutom en arma sate jag läste om som fick en mustig faktura på 25000kr för helförsäkring på sin elbil, pga dyr att reparera vid krock.:confused:

Per capita är ju bra om man vill jämföra sig med andra länder. Å andra sidan bryr sig nog inte planeten om specifika utsläpp pss.
 
Den var bra, om vi halverar den där lilla plutten som heter Sverige eller minskar 1% på top tio på listan, vad gör större nytta?

Där är lösningen! Gör parkeringsplats av top 20 på den där listan så blir det hur bra som helst, ringer Greta direkt när jag kommit på något bättre lämpat ord än just parkeringsplats. Klingar lite illa hos flickebarnet..
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top