Elbil eller inte?

Det är ju mest för att man plockar ut bilen med statlig subvention i Sverige, sedan exporteras den till Norge.

Betalar norrmännen tillbaka dom 60 000 som staten har subventionerat tror jag ingen gnäller...

(nu subventionerar ju Norska staten också nya elbilar, ändå är dom billigare på rätt sida av gränsen)

Sen bryr sig Ozon väldigt lite om CO2....

Om ny syftet med subventionen är miljöförbättring och att reducera CO2 så exakt var ligger problemet i att bilen exporteras till Norge? Är det så att norrmännen konverterar om elbilarna till bensindrivna utan katalysator?

Eller handlar det om att trixa med statistiken så det ser ut som att det är just Sverige som har låg konsumtion av fossilt bränsle?
 
Om ny syftet med subventionen är miljöförbättring och att reducera CO2 så exakt var ligger problemet i att bilen exporteras till Norge? Är det så att norrmännen konverterar om elbilarna till bensindrivna utan katalysator?

Eller handlar det om att trixa med statistiken så det ser ut som att det är just Sverige som har låg konsumtion av fossilt bränsle?

Syftet med subventionen är att folk i Sverige ska övergå till att köra Elbil, för att Sveriges statistik ska se bra ut.
Det är ju tydligen en tävling i att uppnå miljömål, och det gör ju norrmännen istället för Svenskarna om bilarna hamnar på fel sida gränsen...
 
Du är väl glad då, eftersom du tycker att elbilar - liksom det mesta annat - är dåligt?
 
Du är väl glad då, eftersom du tycker att elbilar - liksom det mesta annat - är dåligt?

Jag tycker att elbilar är bra, om man klarar sig med en sån.
Jag vill helst att alla andra ska skaffa elbilar så fort som möjligt, så det börjar finnas billiga begagnade med tillräcklig räckvidd på marknaden snart.

Det som finns billigt/begagnat nu har ju oftast löjligt små batterier, eftersom dom är en eller två generationer gamla.
Leaf, Kia och Renault med ~22kw batterier är inget som tilltalar mig.
Det funkar ju för dom som har tänkt ha en andra bil, men inte för mig.

När leasingen börjar gå ut på Bilar med +60kw och dom återlämnas så ska jag titta på saken....
 
Tesla. Stroppiga jävlar. Hörde mig för att beställa bil, men de vägrar in i döden följa EU-regler gällande momsfrihet inom EU (under 6000km/6mån). Hepp! (Jag vill beställa en bil för svenska marknaden med kallt klimat-spec, även om jag inte ska registrera den där).

”Du får beställa bilen i landet du vill registrera den i”. Tack men nejtack.
 
Last edited:
Tesla. Stroppiga jävlar. Hörde mig för att beställa bil, men de vägrar in i döden följa EU-regler gällande momsfrihet inom EU (under 6000km/6mån). Hepp! (Jag vill beställa en bil för svenska marknaden med kallt klimat-spec, även om jag inte ska registrera den där).

”Du får beställa bilen i landet du vill registrera den i”. Tack men nejtack.

OK, men är det inte så att Du måste registrera bilen i Sverige först för att den ska omfattas av de exportreglerna? D v s Du köper bilen, registrerar den i Sverige, säljer den momsfritt för inköpspris till person i destinationslandet och får tillbaka momsen från Skatteverket?

På så sätt behöver Du ju inte besvära Tesla med affären tänker jag.

Men jag är ute på djupt vatten, Du kanske kan regelverket bättre än jag. Gott nytt år i alla fall :)
 
OK, men är det inte så att Du måste registrera bilen i Sverige först för att den ska omfattas av de exportreglerna? D v s Du köper bilen, registrerar den i Sverige, säljer den momsfritt för inköpspris till person i destinationslandet och får tillbaka momsen från Skatteverket?

På så sätt behöver Du ju inte besvära Tesla med affären tänker jag.

Men jag är ute på djupt vatten, Du kanske kan regelverket bättre än jag. Gott nytt år i alla fall :)

Det påminner lite om när jag var i USA och överraskades av "Sales tax" läggs på i kassan när jag skulle köpa någon liten skitsak.

För att förklara att jag blev förvånad sa jag "Oh, I'm from Sweden" varpå expediten sa "Oh, I see, you are not supposed to pay tax here then" och så drog hon av 7% eller vad det var igen.

Sen blev det ett stående skämt att prova att unkomma "sales tax" med dom mest bizarra förklaringarna.

Ända tills jag skulle köpa något som kostade en rejäl slant, den expediten visste vad som gällde och sa "well, I can give you the form you should fill in to not pay our salestax, but then you get reported to the customs and have to pay Swedish tax instead, and I don't think it is lower"
Då sa jag "Oh, okey, fuck it then" varpå expediten skrattade och sa, "I'll give you a 20% discount for trying to hustle me" och drog alltså av 20% på priset före han la på 7% skatt...

Han avslutade med "Never try to hustle a hustler, you will end up friends..."
 
Det är alltså denna regel hos Skatteverket som Tesla Sverige inte vill kännas vid;

”Du som säljer en ny bil eller ett annat nytt transportmedel från Sverige till en köpare i ett annat EU-land ska inte ta ut moms i Sverige. Transportmedlet ska i stället beskattas i det andra EU-landet.

Som säljare ska du utfärda en faktura. Detta gäller även om du endast tillfälligt säljer nya transportmedel till köpare i ett annat EU-land och därför inte är registrerad för moms. Av fakturan ska det framgå att det gäller ett nytt transportmedel. Du kan skriva "nytt transportmedel" eller "3 kap 30 a § ML", som är den gällande paragrafen i momslagen. I fakturan ska du också lämna uppgift om

ditt namn och din adress
köparens namn och adress eller annan uppgift så att denne kan identifieras
vilken vara du säljer
platsen där varan överlämnas till köparen
ditt registreringsnummer till moms om du har något
de förhållanden som gör att transportmedlet ska räknas som nytt (när det togs i bruk och körsträcka)
fakturadatum.”

Hade hittat en lagerbil, 56km körda.
 
Då kontaktar du bara representant i landet du ska köpa i, lagerbilarna skeppar de mellan länderna.
 
Då kontaktar du bara representant i landet du ska köpa i, lagerbilarna skeppar de mellan länderna.

Jodå. Nu ligger det till då att det inte finns representant i landet. Snacka om moment 22.....:död:fakta:hej

Ska jag beställa en ny får jag själv hämta i Nederländerna. 120mil bort. Magiskt
 
Last edited:
Jodå. Nu ligger det till då att det inte finns representant i landet. Snacka om moment 22.....:död:fakta:hej

Ska jag beställa en ny får jag själv hämta i Nederländerna. 120mil bort. Magiskt

Sheisse. Nu lär ju avtalet medan svensk ÅF och Tesla kanske begränsa rättigheten att sälja till annat än svenskregistrerade företag eller privatpersoner, vad jag vet strider det inte om EUs principer om fri rörlighet för varor och tjänster. Men att Tesla Sverige inte kan hjälpa till om där inte finns generalagentur i det aktuella landet låter lite trist, faktiskt...
 
Sheisse. Nu lär ju avtalet medan svensk ÅF och Tesla kanske begränsa rättigheten att sälja till annat än svenskregistrerade företag eller privatpersoner, vad jag vet strider det inte om EUs principer om fri rörlighet för varor och tjänster. Men att Tesla Sverige inte kan hjälpa till om där inte finns generalagentur i det aktuella landet låter lite trist, faktiskt...

Självklart står det företag fritt att välja kunder att sälja till. Vill tesla inte ha mina pengar finns det andra mycket mer servicemedvetna bolag i Sverige att välja från. Köpt både hoj och bil i Sverige utan knussel.
 
Sånthär är ju tämligen lysande
https://www.elbilsverige.se/2020/12...BwPDOXZpMDkjlQY7K2BK6xEqQKsreyQ7NL4xO2BIHZ9l0

Även i svårt obefolkade områden byggs det laddning. Kan säga att det var inte helt enkelt att ta sig den vägen med bensindriven hoj med 17L tank..

Ja, det där börjar likna något, Norrmännen har hunnit en bra bit på vägen mot att få infrastrukturen att funka.

Det ska vara så tätt mellan laddarna att om man kommer fram till en och den är trasig (vilket konstigt nog aldrig händer elbilsförespråkare, men nästan alltid när normalt folk testar att köra elbil ett tag eller när motorjournalister gör en långtest) så ska man kunna ta sig till nästa med en suck och en axelryckning

Man ska inte heller behöva ladda vid varje laddare man passerar för att vara säker på att det räcker, och man ska inte behöva planera rutten efter laddarna, dom ska bara finnas där vid sidan av med jämna mellanrum...
 
Du beskriver verkligheten för Teslaförare... Det kommer för övriga också, det tar bara längre tid.
 
...Det ska vara så tätt mellan laddarna att om man kommer fram till en och den är trasig (vilket konstigt nog aldrig händer elbilsförespråkare, men nästan alltid när normalt folk testar att köra elbil ett tag eller när motorjournalister gör en långtest) så ska man kunna ta sig till nästa med en suck och en axelryckning

Man ska inte heller behöva ladda vid varje laddare man passerar för att vara säker på att det räcker, och man ska inte behöva planera rutten efter laddarna, dom ska bara finnas där vid sidan av med jämna mellanrum...
Njae, jag har ju bara kört el sedan september men har hitintills aldrig kommit fram till en trasig laddare

Men följer man några elbilsforum har Du rätt, tydligen har det denna jul- och nyårshelg varit bekymmer med trasiga snabbladdare för nollåttorna på väg upp till Sälen och andra fjällorter. Det övergår ju mitt klena förstånd hur i hela friden man kan låta trasiga laddare stå oreparerade under årets största resehelger, varje operatör med självaktning borde väl ha ett jouravtal med en lokal elektriker?

Sedan börjar väl operatörerna själva inse att man har någon form av skyldighet att leverera energi och bl a noterade jag att Mälarenergi implementerar ett fallback- mode så i det fall de tappar uppkoppling ska de fortfarande kunna användas för laddning.

Detta har nog Tesla fått rätt som låter bilens VIN belastas för kostnaden av en laddning. Och, som jag tidigare spekulerade i, kan detta vara lite besvärande för andra tillverkare som vill använda Teslas nät, de må öppna sitt kundregister för att betalflödena ska fungera.

Jaja, det lär i alla fall bli bättre i raskt tempo de kommande åren - försäljningsstatistiken för december kommer att ställa krav på fortsatt expansiv utbyggnad. Staten försöker säkerställa snabbladdning var tionde mil men det är väl klart att restauranger och butiker som inte börjar investera riskerar att förlora kunder

Jag vet av egen erfarenhet att frågan ligger rätt högt upp på styrelseagendan för många aktörer i de branscherna...
 
Last edited:
Sånthär är ju tämligen lysande
https://www.elbilsverige.se/2020/12...BwPDOXZpMDkjlQY7K2BK6xEqQKsreyQ7NL4xO2BIHZ9l0

Även i svårt obefolkade områden byggs det laddning. Kan säga att det var inte helt enkelt att ta sig den vägen med bensindriven hoj med 17L tank..
Norgeladdning.PNG
https://www.elbilsverige.se/2020/12...BwPDOXZpMDkjlQY7K2BK6xEqQKsreyQ7NL4xO2BIHZ9l0

Ja Norge har en annan inställning, där ska hela landet leva även om det kostar. Medans i Sverige är "levande landsbyggd" bara en av alla floskler för politikerna i valtider. Annars en belastning, särskilt för storstadsborna.

Att tanka när man passerar en mack är regel när man kommer norrut, oavsett vilket av våra länder.

Så här ser macken ut i Tana Bru. Den nya bron borde vara färdig nu. :)
IMG_1334.JPG

Redigera hade något nytt kunde jag läsa när jag minskade ner bilden.
Man kan lägga till regn! Behövdes dock inte på några bilder från vår resa. :D
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top