Elbil eller inte?

Näe, jag vet...

Jag hade gärna kritiserat Dan Eliasson för att han reste utomlands och gick på bögklubb också, men jag var ju inte där.... :D

Vilken Dan Eliasson? Är det fakta att han ens existerar, har du träffat honom?
 
Man finner bara fakta om tesla i Elons twitterinlägg och från hängivna ägare. Såklart.
Alla de ägare som upplever att deras m3 2021 är rappligt ihopsatt är egentligen en undercovergrupp från Great Oil & Co, en hemlig klubb med inflytelserika ödlemänniskor, nära besläktade med ödlorna i Soros konjakklubb Bilderberggruppen.

:fakta
 
Last edited:
Nädå, min poäng är att det minsta negativa som kan relateras till ”Tesla” renderar orimliga rubriker och stor spridning i sociala medier. Synar man sakerna närmare så är det sällan så illa som det påstås och synar man andra bilar (utom Toyota möjligen) så är det lika illa där, förutom att de inte lämnar garanti i 5/8 år och över 20.000 mil...

Ingen har förnekat att det finns klantigheter och problem relaterade till bristfällig kvalitetskontroll men Tesla fixar ju det så vad är det stora problemet egentligen?

Vad är det som upprör så stora känslor? Att ägarna har mage att vara mycket nöjda med sin bil? Att företaget, trots alla domedagsprofetior, anses vara mer värt än i stort sett alla tillsammans? Att de säljer varenda bil de tillverkar och bygger flera nya fabriker för att kunna tillverka ännu fler bilar, som folk köat för i flera år?

Ja, det ÄR verkligen upprörande. Det borde vara lag på att bara få köra Volvo. Eller Audi.

Förbjud Tesla! :mattias
 
Nädå, min poäng är att det minsta negativa som kan relateras till ”Tesla” renderar orimliga rubriker och stor spridning i sociala medier. Synar man sakerna närmare så är det sällan så illa som det påstås och synar man andra bilar (utom Toyota möjligen) så är det lika illa där, förutom att de inte lämnar garanti i 5/8 år och över 20.000 mil...

Ingen har förnekat att det finns klantigheter och problem relaterade till bristfällig kvalitetskontroll men Tesla fixar ju det så vad är det stora problemet egentligen?

Vad är det som upprör så stora känslor? Att ägarna har mage att vara mycket nöjda med sin bil? Att företaget, trots alla domedagsprofetior, anses vara mer värt än i stort sett alla tillsammans? Att de säljer varenda bil de tillverkar och bygger flera nya fabriker för att kunna tillverka ännu fler bilar, som folk köat för i flera år?

Ja, det ÄR verkligen upprörande. Det borde vara lag på att bara få köra Volvo. Eller Audi.

Förbjud Tesla! :mattias

Du undvek att kommentera första gången, det är nog mer ditt än mitt problem, eller?

Vad som upprör? Det är upprörande när man har en i grunden förträfflig produkt men paketerar det utan finess, när de likt franska biltillverkare låter kunden vara prototypägaren, men tar betalt för premium. Hade en M3 kostat 300kkr hade få reagerat, men att man efter fyra års produktion av samma modell, helt utan fysiska ändringar inte kommit längre än att man fortfarande inte fått rent i lackverkstan eller ordning på monteringen är ju ändå lite uppseendeväckande.

Ja Alfa säljer fortfarande bilar och dess förare vinkar än idag på varandra. Med världens största värde så är det nog snarare sunt att tycka att ”de kan nog fan bättre”?

Ja nu väntar jag mig inget revolutionerande svar från dig denna gången heller.

Jobbade med Audi när de lanserade A7. En bil i den högre prisklassen och nog fan är kunder petiga vill jag lova, med all rätt. Är det orimligt att en potentiell kund har högt ställda krav på den budgeten ett Tesla-köp avser?

För det är ju fortfarande inte ägare som lägger upp alla bekymmer de har med sin bil efter köp utan återigen medlemmar av Great Oil & Co. inte sant? Att du är helnöjd har vi alla räknat ut.
 
Last edited:
En bekant köpte en Audi för 600.000 för kanske 5 år sedan. Motorn rasade på den innan 4000 mil. OK?

En annan bekant köpte en Range Rover för 1,2 mille. Han blev bärgad tre gånger första halvåret. OK?

Var är rubrikerna och de upprörda rösterna i Bensinupproret X.0?

Poängen är att det är så med de flesta bilar, oavsett om man vill se det eller inte. Jänkarna är sämst i grenen.

När det gäller elbilar (trådens ämne om någon glömt) så är det i princip Tesla som hittills kunnat leverera bilar som faktiskt fungerar fullt ut som vardagsbil utanför stadskärnorna. Ser man bortom det fancy blingblinget som många verkar fastna på så är det i botten en jäkligt schysst bruksbil som faktiskt iom laddnätverket kan ersätta fossilbil fullt ut för väldigt många, även i Norrland.

Inte fan gillar jag saker som är gjorda i USA. Då får man på köpet en massa skräp - de har en helt annan syn på industriell standard än vad japaner har. Jag har tex nästan alltid gillat Toyota. Varför? För att de är sjukt perfekt tillverkade och håller otroligt bra över tid. Allt funkar även om bilen gått 40.000 mil och motorer och växellådor rasar inte. Sällan sista skriket men det är underordnat.

Elbil är ett val. Tesla av praktiska orsaker eftersom inga andra duger till långresor. Inte för att Tesla skulle vara bäst på alla enskilda punkter, och det har heller inte någon påstått. Men som helhet är den i mångas ögon den klart bästa bilen/transportlösningen just nu.

När man själv sedan ser hur det funkar med elbil i praktiken (jag har tex dryga 5000 mil nu) så är det ju inte konstigt att man är positiv om det fungerar så bra och man är ruskigt nöjd med bilen. Köper man och är missnöjd är det ju bara att lämna igen den inom 2v och få varenda spänn tillbaka. Vilken konkurrent erbjuder det? Ändå är det få som går i retur. Måste ju bero på något. :)
 
Säg den Range Rover ägare som inte är medveten om att deras bil innebär att man alltid behöver en till? På allvar nu.

Emedan Tesla-ägaren finner sig sjukt nöjd med det han fått för pengarna.

Ändå få som går i retur? Det kallas lagerbilar... där de sedermera sätts ihop en gång till får man anta. Av alla ägarbloggar, vloggar, inlägg jag läst ser jag iaf ett tydligt mönster här. Samtliga har köpt sig en ny bil, med ny menar jag utan att nån annan provat den i två veckor.
Hur var det nu? Är din en lagerbil egentligen?
 
Last edited:
Tesla gör inte som andra här heller: de tillverkar en batch av modeller och färger och som matchas med köpare först när de är i Europa. De som inte har match direkt kallas ”lagerbilar”.

Demobilar finns även där liksom hos övriga försäljare.
 
Tesla gör inte som andra här heller: de tillverkar en batch av modeller och färger och som matchas med köpare först när de är i Europa. De som inte har match direkt kallas ”lagerbilar”.

Demobilar finns även där liksom hos övriga försäljare.

Ja och dessa får då en handpåläggning som inte slutkunden hade fått hantera annars, eller? Det var väl i sak ingen svår uträkning...
 
Jag har kört 9000 mil med en elbil som inte är en Tesla. Det gick det också. Allt handlar om att anpassa bilköp efter behov.
 
Jag har kört 9000 mil med en elbil som inte är en Tesla. Det gick det också. Allt handlar om att anpassa bilköp efter behov.

Exakt, och många fler val blir det.

Såg nu att elbilar helt gått om fossilbilar i Norge vad gäller nybilsförsäljning. Något år till så är det så i Sverige också. Det som begränsar är ännu laddnätverket för alla utom Tesla.
 
Exakt, och många fler val blir det.

Såg nu att elbilar helt gått om fossilbilar i Norge vad gäller nybilsförsäljning. Något år till så är det så i Sverige också. Det som begränsar är ännu laddnätverket för alla utom Tesla.

Nej, det stavas statliga subventioner. I Norge med många många procent..
 
Varför inte ta bort statliga subventioner om elbilar nu är så bra och populära? Verkar ju bara vara puckon som köper något annat.

Det har jag argumenterat för länge...

Enligt elbilsförespråkarna är ju elbilarna så bra att dom är värda en miljon.
Enligt elbilsförespråkarna så tjänar man ju in den miljonen på bara några veckor.
Enligt elbilsförespråkarna kommer elbilarna att konkurera ut alla andra fordon när som helst.
Enligt elbilsförespråkarna blir elbilarna bättre, får längre räckvidd och blir billigare varje dag....

Ändå behövs det statliga subventioner för att sälja skiten?

Ta bort subventionerna och låt marknaden bestämma när dom är ekonomiskt fördelaktiga istället.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top