Elbil eller inte?

Det är stor skillnad på en gruvmaskin och en långtradare. Finns det exempel på långtradare med räckvidd och lastkapacitet. Uppriktigt nyfiken

I dagsläget blir batterierna för dyra/tunga. Därför handlar det om andra lösningar just för långtradare i dagsläget, exempelvis bränsleceller.

Men entreprenadmaskiner, truckar, grävmaskiner osv blir sannolikt elektrifierade helt inom kort.
 
För gruvmaskiner lönar det sig snabbt med eldrift eftersom en stor del av kostnaden för gruvor är att ventilera ut avgaser. Northvolt och Epiroc har samarbetat en del där.
 
För gruvmaskiner lönar det sig snabbt med eldrift eftersom en stor del av kostnaden för gruvor är att ventilera ut avgaser. Northvolt och Epiroc har samarbetat en del där.

Man har ju kört elektriska gruvmaskiner sedan 1950-talet under jord, men det intressanta är att de stora tillverkarna satsar på eldrift hos större delen av entreprenadprogrammet. Förbränningsmotorn är inte framtiden här heller.
 
Men det där är ju dieseldrivna truckar...

Jo jag tog bara första träffen... my bad. Men det finns helelektriska också. Plus att man kört elektriska länge under jord osv. Alla lastbilstillverkare har eldrift i pipen, i nuläget verkar det som om det för räckviddens skull kan bli aktuellt med bränslecell/vätgas för långdistanstransporter. Men att som idag köra diesel i distribututionsbilar i och kring städer kommer troligen att upphöra bara inom några år.
 
Jo jag tog bara första träffen... my bad. Men det finns helelektriska också. Plus att man kört elektriska länge under jord osv. Alla lastbilstillverkare har eldrift i pipen, i nuläget verkar det som om det för räckviddens skull kan bli aktuellt med bränslecell/vätgas för långdistanstransporter. Men att som idag köra diesel i distribututionsbilar i och kring städer kommer troligen att upphöra bara inom några år.

Hybrider, kontaktledning längs pulsådror och nån slags förbränning i ytterkant
 
Ni som laddar era elbilar hemma vad behöver man ha för huvudsäkring in i huset?
Jag har inte koll på hur mycket det skiljer per år i avgift idag klarar jag mig med 16A
 
Jag har 20A. Mest för att elpannan krävde det. 16A bör vara fullt tillräckligt om du inte kör med direktverkande el-element i dragigt hus typ.
Är man osäker eller ligger på gränsen finns det för humana priser laddboxar med effektvakt som då sänker laddningen om man närmar sig huvudsäkrinens max-uttag. Det är mycket mer prisvärt än att säkra upp. Allt beror på bil och körmönster, men överlag klarar man sig på mycket lägre strömstyrka än man tror.
Har man möjlighet att koppla in över natten så får man ju dagligt tillskott på ca 12*effekt.
Som exempel, om du tar 16A trefas (11kW) under 12 timmar över natten drar du då ut 11*12=132kWh. Sänker du till 8A blir det hälften så mycket typ 65kWh. På natten drar man oftast minimalt i max-effekt (ugn/micro/dammsugare/tvätt/torktumlare är ju oanvända) så det är oftast rejält med överskott till hands.
Visst blir det en del spill i överföringen, typ 80-90% effektivitet överlag (även om det finns skräckexempel ner till 50%, *host* Zoe *host*)
Det största batteri du kan köpa idag ligger på 100kWh. Nästa kväll natt kan du fylla på lika mycket igen :fakta
 
För min dagliga körning räcker ungefär 4-6 kWh, hittills billigare elkostnad för laddning än vad bara motor- och kupévärmaren drog förra vintern.

Du skall köra otroligt mycket och ha en ineffektiv bil om du inte laddar upp den med trefas under natten.



Buy quality, cry once
 
Jag gör av med de ca 13kW jag har på en dag, ibland blir det någon liten W kvar på kvällen.
Jag försöker undvika att småladda mellan körningarna om det inte är så att jag vet att jag behöver fylla upp lite.
Enda gångerna jag kör på bensin är längre tjänsteresor eller till stugan.
 
För min dagliga körning räcker ungefär 4-6 kWh, hittills billigare elkostnad för laddning än vad bara motor- och kupévärmaren drog förra vintern.

Du skall köra otroligt mycket och ha en ineffektiv bil om du inte laddar upp den med trefas under natten.



Buy quality, cry once

Körde du 4-6kw motor och kupevärmare per dag?

Jösses, hur mycket måste du då inte förvärma elbilen.
 
Körde du 4-6kw motor och kupevärmare per dag?

Jösses, hur mycket måste du då inte förvärma elbilen.

Tja? En normal blockvärmare 550w och en kupébrödrost 1200-2000w?
Säg en gemensam förbrukning på 2kW och sen kör man det 2-3tim/dygn.
Rimligt?

Frågan är hur mycket mindre el som åtgår när man bara förvärmer kupé i en elbil.
 
Körde du 4-6kw motor och kupevärmare per dag?

Jösses, hur mycket måste du då inte förvärma elbilen.

kWh, inte kW.

2kW totalt, 3 timmar per dygn. Det blir 6 kWh. Motorvärmaren står i längre än så vintertid i Norrbotten....

Elbilen förvärmer jag vid stark kyla/is ca 15 min * 6kW = 1,5 kWh. Har aldrig ens skrapat rutorna denna vinter.

Jag mäter ju den totala elförbrukningen hemma så det förvånade även mig att jag denna vinter har märkbart lägre elförbrukning än förra vintern, givet samma yttertemperatur. Men det krävdes inte mycket tankemöda för att förstå varför. :fakta


Buy quality, cry once
 
Det här var vår motor/kupévärmare i februari, blockvärmare och någon borstlös fläkt 1000-1200W skulle jag tro. Mild vinter f.ö..

1589197464835-feb.jpg


Sen när, andra, backat iväg med sladden i och spöat fastsättningen för uttaget på bilen tillräckligt gjorde jag om. Bort med medföljande träskruv i plast och ersatte med maskingäng, brickor och nyloc i rostfritt.

Sen hände det förstås igen.. nöjd.

cabkethickness-1.jpg
 
kWh, inte kW.

2kW totalt, 3 timmar per dygn. Det blir 6 kWh. Motorvärmaren står i längre än så vintertid i Norrbotten....

Elbilen förvärmer jag vid stark kyla/is ca 15 min * 6kW = 1,5 kWh. Har aldrig ens skrapat rutorna denna vinter.

Jag mäter ju den totala elförbrukningen hemma så det förvånade även mig att jag denna vinter har märkbart lägre elförbrukning än förra vintern, givet samma yttertemperatur. Men det krävdes inte mycket tankemöda för att förstå varför. :fakta


Buy quality, cry once


Då räknar vi!

- Vi säger att elbilens förbrukning är 15kWh/100km + ~20% när det är kallt = 18kWh /100km (räknar med låga siffror till elbilens fördel)
- Motorvärmare på i 3h? (det var jäkligt länge) = 6kWh
- Elbilens förvärmning 1,5 kWh x2 man ska ju hem från jobbet oxå!
- 6kWh-3kWh= 3kWh kvar för rörelse framåt av bilen
- 100/18*3 = 16.6km

Så om man har under 17km till jobbet och kör motorvärmaren på ICE bilen tills det växer blåsippor runt bilen vintertid, så har elbilen mindre total elförbrukning än ICE bilen.
:Rockbanan
På korta sträckor briljerar elbilen, ingen snack där!
Har man dock motorvärmaren igång mera rimliga 1h så går kalkylen på minus :crash
 
Då räknar vi!

- Vi säger att elbilens förbrukning är 15kWh/100km + ~20% när det är kallt = 18kWh /100km (räknar med låga siffror till elbilens fördel)
- Motorvärmare på i 3h? (det var jäkligt länge) = 6kWh
- Elbilens förvärmning 1,5 kWh x2 man ska ju hem från jobbet oxå!
- 6kWh-3kWh= 3kWh kvar för rörelse framåt av bilen
- 100/18*3 = 16.6km

Så om man har under 17km till jobbet och kör motorvärmaren på ICE bilen tills det växer blåsippor runt bilen vintertid, så har elbilen mindre total elförbrukning än ICE bilen.
:Rockbanan
På korta sträckor briljerar elbilen, ingen snack där!
Har man dock motorvärmaren igång mera rimliga 1h så går kalkylen på minus :crash

Motorvärmare en timme i -25? Glöm det.

För isfri bil på morgonen måste den vara i åtminstone 3 timmar.


Buy quality, cry once
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top