Elbil eller inte?

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Är det någon i vår värld som bryr sig om autopiloten? Jag ser den spartanska inredningen och ombonaden à la Toyota -83 som ett större hinder.

Jag har beställt en cybertruck för att stilla tekniknörden i mig, men det är givetvis inte bilen man väljer för körglädjens skull.

Teslas målgrupp torde vara hippies, tekniknördar, ”influencers”, och den grupp människor som helt enkelt skiter i hur arsles fraktas från A till B.

Mestadels som en gimmick säger jag, så jag faller nog under kategorin tekniknörd. Tyvärr är den ju kapad vid kulorna med en bratwurst uppkörd i ändalykten här i Svedala p.g.a lagar och regler. På andra sidan pölen är den mycket mer kompetent. Med det sagt så har jag uppskattat den vid långfärd, blir lite mer avkopplande att nöta timmar i bilen med den på. Men den är guld värd i köbildning ala stopp på motorvägen. :fakta Tidigare kokade jag i såna situationer, nu njuter jag av musik och kopplar av istället.

Plastig tycker jag nog inte den känns. Möjligen lite "rackig". Paneler sitter liksom liiite lite löst om man petar på dem. Personligen störs jag inte nämnvärt på det. Tidiga årsmodeller var enligt uppgift mycket mycket värre.

Panelgaps däremot finns exempel på i överflöd, och är en känd "egenhet". Detta ska gå att påpeka på när man får bilen, och få det justerat. Jag har inte brytt mig om det och har därför ingen egen erfarenhet.

Spartanskt skulle jag nog inte klassa inredningen, men det är ju en smaksak. Skulle snarare kalla den "ren", utan en miljon småknappar överallt. Jag gillar det, men jag är typen som inte vill ha en massa onödiga knappar överallt. Det är definitivt inte en bil för någon som identifierar sig som apachepilot :fyllisar (obs: skämt)
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Plastig tycker jag nog inte den känns.

Spartanskt skulle jag nog inte klassa inredningen, men det är ju en smaksak.

Finns väl egentligen inga fel när det gäller smak, men personligen kände jag mig mer ”hemma” i Audin.

Nu har jag som sagt beställt Cybertrucken, men det skulle ev kunna falla igenom om det visar sig att inredningen är lika utilitär som i 3:an.

Någon som vet hur värme/AC kommer fungera på CT’n? Funderar ffa på hur mycket energi el/kyla skulle dra om man campar på flaket och använder bilens system till att värma och/eller kyla tältdelen när man är i öknen över en helg.

Galna idéer, men vore kul om det fungerar.

3ffed39c6c5952486059f406dec28b9f.jpg

26eda781358cee0d17fd5e52b60f4473.plist
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Finns väl egentligen inga fel när det gäller smak, men personligen kände jag mig mer ”hemma” i Audin.

Nu har jag som sagt beställt Cybertrucken, men det skulle ev kunna falla igenom om det visar sig att inredningen är lika utilitär som i 3:an.

Någon som vet hur värme/AC kommer fungera på CT’n? Funderar ffa på hur mycket energi el/kyla skulle dra om man campar på flaket och använder bilens system till att värma och/eller kyla tältdelen när man är i öknen över en helg.

Galna idéer, men vore kul om det fungerar.

3ffed39c6c5952486059f406dec28b9f.jpg

26eda781358cee0d17fd5e52b60f4473.plist
Sov i min bil förra Sweden Rock, det var löjligt nice med AC och perfekt temperatur :fakta
Hur mycket den drar beror nog på temperatur-skillnaden. Vad blir diffen ute/inne under natten?
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Sov i min bil förra Sweden Rock, det var löjligt nice med AC och perfekt temperatur :fakta
Hur mycket den drar beror nog på temperatur-skillnaden. Vad blir diffen ute/inne under natten?



Just nu 40C på dagen, 20C på natten. Kan bli ned mot 10C andra tider på året.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1


Just nu 40C på dagen, 20C på natten. Kan bli ned mot 10C andra tider på året.
Kan inte svära i blod, men om du öppnar fönstren och vädrar ur innan du lägger dig för natten så kan du sätta temperaturen på en halv grad när exakt önskad temperatur och knappt märka att batterinivå sjunker.
Björn Nyland provade ju att övernatta i -36 en natt och klarade det (nästan) fint. Finns på Youtube.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Teslabjørn har ju sovit i sin Tesla X en natt när det var -35. Om jag minns rätt så drog det energi motsvarande 6 mils räckvidd. Men det var då 55 graders temperaturskillnad...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har de fått headup på 3-an än? Den jag körde innan årsskiftet hade det inte och det var bra störande att behöva lägga synfältet såpass långt från körriktning för att kolla av navigation och hastigheten.
Idag försöker ju de flesta stoppa in det i huvudinstrument och HUD istället för att nostalgitrippa mot en mini cooper..
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ingen HUD men efter en kvart går ovanan över och man njuter av fritt synfält. Vem kollar på instrumentet hela tiden och varför?


Buy quality, cry once
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ingen HUD men efter en kvart går ovanan över och man njuter av fritt synfält. Vem kollar på instrumentet hela tiden och varför?


Buy quality, cry once

Om du nånsin kör i mer tätbefolkade områden än Stockholm så är vägvisning i HUD fantastiskt trafiksäkert. Framförallt när de i övrigt har ett vasst navigationssystem som tar en förbi både köer och vägbyggen så snart de uppkommer.
Eller åtminstone mitt framför näsan. Stor chans att du får helt förlita dig på bilens autobroms om du ska glo på 15-tummaren där nere till höger.

Men det är ju bara 2020 :yoparty

Har både HUD och AR i mitt skåp, svårt bortskämd. Förlåt. :gnissla

En extremt billig teknik för övrigt, men det är ju även en elbaklucka. Men du har ju istället pruttljud, det måste vara värt istället :va

Efter 4 timmar igenom Dallas var jag svårt jävla tacksam för det systemet i min Lincoln. Fuck yeah Murica! Tre månader senare körde jag en VW, som inte hade. Fy fan vilken skillnad..
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om du nånsin kör i mer tätbefolkade områden än Stockholm så är vägvisning i HUD fantastiskt trafiksäkert. Framförallt närmar i övrigt har ett bast navigationssystem som tar en förbi både köer och vägbyggen så snart de uppkommer.
Eller åtminstone mitt framför näsan. Stor chans att du går helt förlita dig på bilens autobroms om du ska glo på 15-tummaren för nere till höger.

Men det är ju bara 2020 :yoparty

Har både HUD och AR i mitt skåp, svårt bortskämd. Förlåt. :gnissla

Jodå, HUD har sina poänger, har kört med det förr men saknar det inte på något sätt.

Tanken hos Tesla är att man kör på autopiloten i dessa lägen. Det är ju 2020, men EU-lagstiftarna vill ju inte låta det fungera som det faktiskt redan idag gör i tex Los Angeles. Dvs du knappar in målet och bilen tar dig dit utan att du behöver göra annat än att hålla i ratten.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jodå, HUD har sina poänger, har kört med det förr men saknar det inte på något sätt.

Tanken hos Tesla är att man kör på autopiloten i dessa lägen. Det är ju 2020, men EU-lagstiftarna vill ju inte låta det fungera som det faktiskt redan idag gör i tex Los Angeles. Dvs du knappar in målet och bilen tar dig dit utan att du behöver göra annat än att hålla i ratten.

Det kommer dröja länge innan EU köper den idén... jag säger snarare, vem f..behöver en infotainmentdisplay när man har en HUD?!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
För länge sedan hade jag en app i telefonen som gjorde om valfria app till HUD kompatibel, dvs spegelvända bilden och ändrade färgtema.
Körde man då Waze navigator och la telefonen på brädan hade man bättre navigering än någon inbyggd bilnavigator som fanns då.

Jag skaffade en sån där anti glid matta och la på brädan och mixtrande lite med saker att lägga under för att få rätt vinkel så att HUD bilden hamnade där jag ville ha den, och när jag fick till det var det helt perfekt.

Jag provade det en natt i en Saab med black panel, och det var så nära på perfekt det kunde bli.

Men pruttljud är ju också festliga
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hela tanken med jänkar-järnets val av display-uppsättning är ju att det ska gå till typ såhär:
https://twitter.com/thirdrowtesla/status/1253768351953764352?s=09
Skitbra eller urkorkat? Ja det är ju en smaksak skulle jag säga.

Med tillräckligt många lawsuits så kommer det snart försvinna. Så fort ett företag kan lastas för en olycka, då finns där inga gränser hos advokater och åklagare. ”You just monitor” kommer i praktiken bli att du knappt får blinka (ögonavläsning skvallrar om vad du gör), har du inte övervakat så blir du kölhalad. Kom ihåg var ni läste det först.

Ska jag sitta och vara processoperarör så kan jag hellre styra själv. Men all heder till dagens CNC-Ställare som kan glo på roboten 4 timmar i sträck. :gnissla

Jag väljer helst förarsätet som plats om valet finns, men andra föredrar ju att åka i passagerarsätet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, inte förän jag får ligga i baksätet och sova ser jag någon vits med det där.

Ska jag sitta och hålla i ratten och hållas ansvarig för vad bilen gör och ta över blixtsnabbt så kör jag själv för att inte tappa focus.

Jag har åkt med folk som redan när dom slår på adaptiv farthållare börjar fippla med allt annat än bilkörning och således är sämre bilförare än när dom kör utan, "för bilen sköter ju sig själv"

Jo, den sköter att hålla avståndet rakt fram, men du vinglar som ett fyllo över hela vägen när du letar läppglans i handväskan.

Men som sagt, kan jag ligga och sova medan bilen kör mig dit jag ska, då blir det en annan sak.

Tänk dig en husbil med den funktionen, man sitter i matgruppen och käkar middag och ser en film medan den kör, sedan går man och lägger sig och vaknar upp på parkeringen där man ska vara på morgonen.
Nåja, det kanske aldrig blir lagligt att ligga i sängen på en husbil under färd, men ändå
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Angående HUD så är det några svenskar som håller på att utveckla tredje-part sådan. Som jag förstår det så är det inne i fasen produkt-validering med ett utvalt antal tesla-ägare.

Sparsmakad hemsida utan speciellt mycket info: https://teslahud.com/
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Angående HUD så är det några svenskar som håller på att utveckla tredje-part sådan. Som jag förstår det så är det inne i fasen produkt-validering med ett utvalt antal tesla-ägare.

Sparsmakad hemsida utan speciellt mycket info: https://teslahud.com/

Finns det en OBD kontakt på Teslan så finns det en uppsjö av HUD's på fleabay/Alibabba/Wish och andra ställen som säljer kina-skit

Populärt bland bonnpojkar med gammal Volvo/BMW

Det finns faktiskt några smakfulla varianter också
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Om jag förstått det hela rätt så drar den inte bara standard data från odb, utan är hyfsat avancerad specifikt utvecklad för just jänkar-harven. Anmälde mig till beta-programmet nyss, teknik-nörd som jag är så kunde jag inte hålla mina flottiga korvfingrar borta :crash
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om jag förstått det hela rätt så drar den inte bara standard data från odb, utan är hyfsat avancerad specifikt utvecklad för just jänkar-harven. Anmälde mig till beta-programmet nyss, teknik-nörd som jag är så kunde jag inte hålla mina flottiga korvfingrar borta :crash

Ja givetvis blir en specialutvecklad produkt bättre, jag tänkte närmast som ett tips/snabbfix tills specialprodukten finns på marknaden.

Jag har inte ens OBD i min bil upptäckte jag när jag behövde avläsa felkoder, jag har något märkesunikt buss-system som endast går att avläsa på verkstad med deras läsare :huvet

Dieslarna fick OBD senare än bensinarna tydligen.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top