Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är stor skillnad på en gruvmaskin och en långtradare. Finns det exempel på långtradare med räckvidd och lastkapacitet. Uppriktigt nyfiken

I dagsläget blir batterierna för dyra/tunga. Därför handlar det om andra lösningar just för långtradare i dagsläget, exempelvis bränsleceller.

Men entreprenadmaskiner, truckar, grävmaskiner osv blir sannolikt elektrifierade helt inom kort.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
För gruvmaskiner lönar det sig snabbt med eldrift eftersom en stor del av kostnaden för gruvor är att ventilera ut avgaser. Northvolt och Epiroc har samarbetat en del där.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
För gruvmaskiner lönar det sig snabbt med eldrift eftersom en stor del av kostnaden för gruvor är att ventilera ut avgaser. Northvolt och Epiroc har samarbetat en del där.

Man har ju kört elektriska gruvmaskiner sedan 1950-talet under jord, men det intressanta är att de stora tillverkarna satsar på eldrift hos större delen av entreprenadprogrammet. Förbränningsmotorn är inte framtiden här heller.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men det där är ju dieseldrivna truckar...

Jo jag tog bara första träffen... my bad. Men det finns helelektriska också. Plus att man kört elektriska länge under jord osv. Alla lastbilstillverkare har eldrift i pipen, i nuläget verkar det som om det för räckviddens skull kan bli aktuellt med bränslecell/vätgas för långdistanstransporter. Men att som idag köra diesel i distribututionsbilar i och kring städer kommer troligen att upphöra bara inom några år.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jo jag tog bara första träffen... my bad. Men det finns helelektriska också. Plus att man kört elektriska länge under jord osv. Alla lastbilstillverkare har eldrift i pipen, i nuläget verkar det som om det för räckviddens skull kan bli aktuellt med bränslecell/vätgas för långdistanstransporter. Men att som idag köra diesel i distribututionsbilar i och kring städer kommer troligen att upphöra bara inom några år.

Hybrider, kontaktledning längs pulsådror och nån slags förbränning i ytterkant
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Ni som laddar era elbilar hemma vad behöver man ha för huvudsäkring in i huset?
Jag har inte koll på hur mycket det skiljer per år i avgift idag klarar jag mig med 16A
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag har 20A. Mest för att elpannan krävde det. 16A bör vara fullt tillräckligt om du inte kör med direktverkande el-element i dragigt hus typ.
Är man osäker eller ligger på gränsen finns det för humana priser laddboxar med effektvakt som då sänker laddningen om man närmar sig huvudsäkrinens max-uttag. Det är mycket mer prisvärt än att säkra upp. Allt beror på bil och körmönster, men överlag klarar man sig på mycket lägre strömstyrka än man tror.
Har man möjlighet att koppla in över natten så får man ju dagligt tillskott på ca 12*effekt.
Som exempel, om du tar 16A trefas (11kW) under 12 timmar över natten drar du då ut 11*12=132kWh. Sänker du till 8A blir det hälften så mycket typ 65kWh. På natten drar man oftast minimalt i max-effekt (ugn/micro/dammsugare/tvätt/torktumlare är ju oanvända) så det är oftast rejält med överskott till hands.
Visst blir det en del spill i överföringen, typ 80-90% effektivitet överlag (även om det finns skräckexempel ner till 50%, *host* Zoe *host*)
Det största batteri du kan köpa idag ligger på 100kWh. Nästa kväll natt kan du fylla på lika mycket igen :fakta
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
För min dagliga körning räcker ungefär 4-6 kWh, hittills billigare elkostnad för laddning än vad bara motor- och kupévärmaren drog förra vintern.

Du skall köra otroligt mycket och ha en ineffektiv bil om du inte laddar upp den med trefas under natten.



Buy quality, cry once
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag gör av med de ca 13kW jag har på en dag, ibland blir det någon liten W kvar på kvällen.
Jag försöker undvika att småladda mellan körningarna om det inte är så att jag vet att jag behöver fylla upp lite.
Enda gångerna jag kör på bensin är längre tjänsteresor eller till stugan.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
För min dagliga körning räcker ungefär 4-6 kWh, hittills billigare elkostnad för laddning än vad bara motor- och kupévärmaren drog förra vintern.

Du skall köra otroligt mycket och ha en ineffektiv bil om du inte laddar upp den med trefas under natten.



Buy quality, cry once

Körde du 4-6kw motor och kupevärmare per dag?

Jösses, hur mycket måste du då inte förvärma elbilen.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Körde du 4-6kw motor och kupevärmare per dag?

Jösses, hur mycket måste du då inte förvärma elbilen.

Tja? En normal blockvärmare 550w och en kupébrödrost 1200-2000w?
Säg en gemensam förbrukning på 2kW och sen kör man det 2-3tim/dygn.
Rimligt?

Frågan är hur mycket mindre el som åtgår när man bara förvärmer kupé i en elbil.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Körde du 4-6kw motor och kupevärmare per dag?

Jösses, hur mycket måste du då inte förvärma elbilen.

kWh, inte kW.

2kW totalt, 3 timmar per dygn. Det blir 6 kWh. Motorvärmaren står i längre än så vintertid i Norrbotten....

Elbilen förvärmer jag vid stark kyla/is ca 15 min * 6kW = 1,5 kWh. Har aldrig ens skrapat rutorna denna vinter.

Jag mäter ju den totala elförbrukningen hemma så det förvånade även mig att jag denna vinter har märkbart lägre elförbrukning än förra vintern, givet samma yttertemperatur. Men det krävdes inte mycket tankemöda för att förstå varför. :fakta


Buy quality, cry once
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Det här var vår motor/kupévärmare i februari, blockvärmare och någon borstlös fläkt 1000-1200W skulle jag tro. Mild vinter f.ö..

1589197464835-feb.jpg


Sen när, andra, backat iväg med sladden i och spöat fastsättningen för uttaget på bilen tillräckligt gjorde jag om. Bort med medföljande träskruv i plast och ersatte med maskingäng, brickor och nyloc i rostfritt.

Sen hände det förstås igen.. nöjd.

cabkethickness-1.jpg
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
kWh, inte kW.

2kW totalt, 3 timmar per dygn. Det blir 6 kWh. Motorvärmaren står i längre än så vintertid i Norrbotten....

Elbilen förvärmer jag vid stark kyla/is ca 15 min * 6kW = 1,5 kWh. Har aldrig ens skrapat rutorna denna vinter.

Jag mäter ju den totala elförbrukningen hemma så det förvånade även mig att jag denna vinter har märkbart lägre elförbrukning än förra vintern, givet samma yttertemperatur. Men det krävdes inte mycket tankemöda för att förstå varför. :fakta


Buy quality, cry once


Då räknar vi!

- Vi säger att elbilens förbrukning är 15kWh/100km + ~20% när det är kallt = 18kWh /100km (räknar med låga siffror till elbilens fördel)
- Motorvärmare på i 3h? (det var jäkligt länge) = 6kWh
- Elbilens förvärmning 1,5 kWh x2 man ska ju hem från jobbet oxå!
- 6kWh-3kWh= 3kWh kvar för rörelse framåt av bilen
- 100/18*3 = 16.6km

Så om man har under 17km till jobbet och kör motorvärmaren på ICE bilen tills det växer blåsippor runt bilen vintertid, så har elbilen mindre total elförbrukning än ICE bilen.
:Rockbanan
På korta sträckor briljerar elbilen, ingen snack där!
Har man dock motorvärmaren igång mera rimliga 1h så går kalkylen på minus :crash
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Då räknar vi!

- Vi säger att elbilens förbrukning är 15kWh/100km + ~20% när det är kallt = 18kWh /100km (räknar med låga siffror till elbilens fördel)
- Motorvärmare på i 3h? (det var jäkligt länge) = 6kWh
- Elbilens förvärmning 1,5 kWh x2 man ska ju hem från jobbet oxå!
- 6kWh-3kWh= 3kWh kvar för rörelse framåt av bilen
- 100/18*3 = 16.6km

Så om man har under 17km till jobbet och kör motorvärmaren på ICE bilen tills det växer blåsippor runt bilen vintertid, så har elbilen mindre total elförbrukning än ICE bilen.
:Rockbanan
På korta sträckor briljerar elbilen, ingen snack där!
Har man dock motorvärmaren igång mera rimliga 1h så går kalkylen på minus :crash

Motorvärmare en timme i -25? Glöm det.

För isfri bil på morgonen måste den vara i åtminstone 3 timmar.


Buy quality, cry once
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top