Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Den stora skillnaden häri ligger ju i att mjukvaran som du måste ha och installera för att hårdvaran ska funka på det sätt du vill kostar 66.000:- Det är inte bara att "virtuellt" koppla en kabel.

Jag visste inte att du jobbade som mjukvaru utvecklare hos tesla?

Change line 10 "Autopilot: False" to "Autopilot: True"

Så, nu har jag hackat autopiloten och stulit 66000 kr

På min bil kan jag ta bort/lägga till DRL ljus genom att sätta i eller ta bort en säkring, det är aningen mer avancerat
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag visste inte att du jobbade som mjukvaru utvecklare hos tesla?

Change line 10 "Autopilot: False" to "Autopilot: True"

Så, nu har jag hackat autopiloten och stulit 66000 kr

På min bil kan jag ta bort/lägga till DRL ljus genom att sätta i eller ta bort en säkring, det är aningen mer avancerat
Nej jag är inte mjukvaruutvecklare hos Tesla. Och uppenbarligen inte du heller :crash :fyllisar
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Fake news det med?

Tycker det framgår mer och mer när man läser att Tesla vill att varje ny ägare på ett fordon som registrerar sig på det skall köpa alla options igen oavsett vilka funktioner första ägaren aktiverade och de upptäcker detta vid kontroll när den nya ägaren gör en mjukvaruuppdatering. Är det för dig en felaktig bild får du gärna rätta mig.

Jag kör själv en Tesla, och det är enligt min egna bild ganska snedvridet skrivet i den där artikeln, och väldigt många andra artiklar.
Ja det finns enskilda buggar och incidenter, vissa drabbas av detta. Det ska jag inte sticka under stol med. Men den absoluta merparten av ägarna är, som jag upplever det som, uppriktigt nöjda med ägandet. Av de "kundnöjdhetsundersökningar" jag sett ligger Tesla-ägarna i högsta topp vad gäller nöjdhet. Även om jag har en hel del saker jag stör mig på är helheten bra.
Skulle det däremot bli så som det beskrivs i artikeln, att de försöker fula till sig extra pengar genom att avaktivera betald funktionalitet är jag en av dem första upp på barrikaderna. Men så är inte fallet, såvitt jag vet. De som drabbats har antingen haft hackad mjukvara eller drabbats av en bugg, som senare rättats till och ägarna fått tillbaka funktionaliteten.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Som ren kontrast kan jag ju flika in att man tidigare (vet inte om fallet är så fortfarande) faktiskt kunde begära att "nedgradera" autopiloten på vissa bilar som Tesla själva sålde (inte via handlare alltså) och därmed få rabatterat pris, om man så önskade.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Nej jag är inte mjukvaruutvecklare hos Tesla.

Det finns nästan alltid någon som är smartare än någon annan. DVD-Jon är ett exempel. Jag som konsultar på bl.a. Sickla Industriväg påpekade att krypteringen, saltningen av hash, användandet av guid, mac-adress och CID på SD för deras elektroniska licenser - enkelt kan kringgås mha en SD-duplicator som kostar 500 spänn från Alibaba.

Att inaktivera funktioner under drift låter analt av Tesla. Det borde ha korrigerats vid nästa servicetillfälle av en tekniker som meddelat åtgärderna till kund.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Ang hurvida man får aktivera autopilot eller ej.
Vilken version har man rätt att få av autopilot om man aktiverar den själv?
Den första som fanns när bilen byggdes eller den som släpps om en vecka?


Ang snabbladdning så har tesla teoretiskt inte tagit bort snabbladdning, de har enbart portat bilen från sina egna laddare, vad jag vet så kan den fortfarande ladda via chademo eller ccs ( obekräftat) dessutom så kan ju bilen laddas via det vanliga eluttaget där hemma.
Hurvida det är rätt eller fel låter jag vara
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Fake news det med?

Bara för att vara övertydlig, så ingen missförstår:
Att Tesla dabbat sig och deaktiverat funktionalitet som ägare har rätt till: Absolut är det så. Pinsamt minst sagt. Detta är inte fake news. Det har hänt. Men dessa ägare får tillbaka funktionaliteten.
Att Tesla med uppsåt och illvilja börjat försöka få kunder "att köpa autopilot-funktionalitet på nytt för att bilen bytt ägare" hävdar jag är fake news.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ang hurvida man får aktivera autopilot eller ej.
Vilken version har man rätt att få av autopilot om man aktiverar den själv?
Den första som fanns när bilen byggdes eller den som släpps om en vecka?


Ang snabbladdning så har tesla teoretiskt inte tagit bort snabbladdning, de har enbart portat bilen från sina egna laddare, vad jag vet så kan den fortfarande ladda via chademo eller ccs ( obekräftat) dessutom så kan ju bilen laddas via det vanliga eluttaget där hemma.
Hurvida det är rätt eller fel låter jag vara

Angående Autopilot: Det beror på vilken hårdvara du har i bilen. Det finns fyra varianter av den. Den näst senaste (HW2.5) ska enligt uppgift gå att uppgradera kostnadsfritt till HW3 om man köper FSD-mjukvaran.

Model S/X har fortfarande standard typ2-uttag med DC-snabbladdning på SuperChargers. Senare modeller är uppgraderade till att kunna ladda på CCS med adapter. På äldre modeller kan man antingen köpa en chademo-adapter (utan ingrepp på bilen) eller lämna in och få den modifierad för att funka med den nya CCS-adaptern (jag har gjort det).
Model3 kommer standard med CCS så den funkar överallt.
Alla elbilar kan laddas i uttaget hemma. Jag har satt en laddbox för att få snabbare och säkrare laddning. Skulle tippa på att 95% av elektronerna jag konsumerat kom genom mätarskåpet hemma.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...Om dom däremot monterar all utrustning i alla bilar men slår på/av den genom att ändra en flagga i koden från "true" till "false", då får dom finna sig i att det finns folk som kan göra det hemma.
....

Ja, men om dom kommer på dig och tar bort din modifiering, alt avslutar garantin, kan man inte stå och skrika att det är en j@vla skitfirma.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, men om dom kommer på dig och tar bort din modifiering, alt avslutar garantin, kan man inte stå och skrika att det är en j@vla skitfirma.

Nej, men om dom stänger av snabbladdningen efter att man har reparerat en bil och fått den besiktad för dyra pengar på en auktoriserad firma så får man det.

Eller om man köper en bil av TESLA som dom har haft på leasing och dom efter att dom har återtagit bilen inte har kontrollerat den, utan sålt den igen med en funktion påslagen som inte borde vara påslagen.

Då kan man definitivt stå och skrika att det är en skitfirma
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det finns nästan alltid någon som är smartare än någon annan. DVD-Jon är ett exempel. Jag som konsultar på bl.a. Sickla Industriväg påpekade att krypteringen, saltningen av hash, användandet av guid, mac-adress och CID på SD för deras elektroniska licenser - enkelt kan kringgås mha en SD-duplicator som kostar 500 spänn från Alibaba.

Att inaktivera funktioner under drift låter analt av Tesla. Det borde ha korrigerats vid nästa servicetillfälle av en tekniker som meddelat åtgärderna till kund.

Jepp, finns alltid större fiskar i dammen.
Skillnaden här är ju att bilarna alltid får uppdateringar OTA. Service-kravet är borta sen länge.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Nej, men om dom stänger av snabbladdningen efter att man har reparerat en bil och fått den besiktad för dyra pengar på en auktoriserad firma så får man det.

Eller om man köper en bil av TESLA som dom har haft på leasing och dom efter att dom har återtagit bilen inte har kontrollerat den, utan sålt den igen med en funktion påslagen som inte borde vara påslagen.

Då kan man definitivt stå och skrika att det är en skitfirma
Här har du en sak som vi är rörande överens om. Reparerar man upp en skrotad bil och får den certifierad på auktoriserad verkstad så ska de inte stänga av snabbladdningen. Det är dålig stil!
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Nu får jag ta på mig dumstruten och be högaktningsfullt om ursäkt till berörda parter i tråden.
Jag antog hela tiden att det handlade om original-fallet som drabbades av återtagen autopilot, som verkligen hade en bil med otillbörligt aktiverad sådan. Efter den incidenten har Tesla uppenbarligen rullat ut återkallningsfunktionalitet som drabbat oskyldiga (som flugit under min radar) som andra har refererat till nu när jag lusläser...
Men som även framgår av tråden på amerikanska tesla-forumet har Tesla efter lite osmidig kommunikation insett att de har en bugg i systemet och slagit på funktionaliteten för dessa igen.
Jag tar på mig huvudbeklädnaden och ställer mig i ett hörn ett tag.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nej, men om dom stänger av snabbladdningen efter att man har reparerat en bil och fått den besiktad för dyra pengar på en auktoriserad firma så får man det.

Eller om man köper en bil av TESLA som dom har haft på leasing och dom efter att dom har återtagit bilen inte har kontrollerat den, utan sålt den igen med en funktion påslagen som inte borde vara påslagen.

Då kan man definitivt stå och skrika att det är en skitfirma

Det känns som du flyttar målstolparna lite i vår diskussion.
DVS om det var OK eller inte att via "icke reguljära kanaler" slå på icke köpta funktioner.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det känns som du flyttar målstolparna lite i vår diskussion.
DVS om det var OK eller inte att via "icke reguljära kanaler" slå på icke köpta funktioner.

Jag svarade på:
"Ja, men om dom kommer på dig och tar bort din modifiering, alt avslutar garantin, kan man inte stå och skrika att det är en j@vla skitfirma."

Och då svarade jag:
Eller om man köper en bil av TESLA som dom har haft på leasing och dom efter att dom har återtagit bilen inte har kontrollerat den, utan sålt den igen med en funktion påslagen som inte borde vara påslagen.

Men sedan backade irish då det visade sig att det inte ens handlade om en hackad bil
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag svarade på:
"Ja, men om dom kommer på dig och tar bort din modifiering, alt avslutar garantin, kan man inte stå och skrika att det är en j@vla skitfirma."

Och då svarade jag:
Eller om man köper en bil av TESLA som dom har haft på leasing och dom efter att dom har återtagit bilen inte har kontrollerat den, utan sålt den igen med en funktion påslagen som inte borde vara påslagen.

Men sedan backade irish då det visade sig att det inte ens handlade om en hackad bil
Ursprungligen gjorde det detta. Men artikeln som länkades längre upp handlade om samma situation, men annat scenario.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det känns som du flyttar målstolparna lite i vår diskussion.
DVS om det var OK eller inte att via "icke reguljära kanaler" slå på icke köpta funktioner.

Jag svarade på:
"Ja, men om dom kommer på dig och tar bort din modifiering, alt avslutar garantin, kan man inte stå och skrika att det är en j@vla skitfirma."

Och då svarade jag:
Eller om man köper en bil av TESLA som dom har haft på leasing och dom efter att dom har återtagit bilen inte har kontrollerat den, utan sålt den igen med en funktion påslagen som inte borde vara påslagen.

Men sedan backade irish då det visade sig att det inte ens handlade om en hackad bil.

Men jag flyttar alltså målstolparna?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag svarade på:
"Ja, men om dom kommer på dig och tar bort din modifiering, alt avslutar garantin, kan man inte stå och skrika att det är en j@vla skitfirma."

Och då svarade jag:
Eller om man köper en bil av TESLA som dom har haft på leasing och dom efter att dom har återtagit bilen inte har kontrollerat den, utan sålt den igen med en funktion påslagen som inte borde vara påslagen.

Men sedan backade irish då det visade sig att det inte ens handlade om en hackad bil.

Men jag flyttar alltså målstolparna?

Vår diskussion började så här och det här är "vår diskussion" enligt mig:
Kratoz skrev:
Bara så jag förstår dig rätt.
Du menar att man skall kunna köpa en Tesla med minimal spec, sedan själv (eller via nått hack) kunna slå på fler Tesla-utvecklade inställningar för att lägga på funktioner och Tesla skall vara OK med det?
I det har du sedan har du argumenterat för att det är rätt utifrån bytta fälgar, skruvar på MC div annat.

När du därför dra in annat som hänt (som inte har med min ursprungsfråga att göra):
GuW skrev:
Nej, men om dom stänger av snabbladdningen efter att man har reparerat en bil och fått den besiktad för dyra pengar på en auktoriserad firma så får man det.

Eller om man köper en bil av TESLA som dom har haft på leasing och dom efter att dom har återtagit bilen inte har kontrollerat den, utan sålt den igen med en funktion påslagen som inte borde vara påslagen."
Så tycker jag att du flyttar målstolparna lite i "vår" diskussion.
Men om du tycker att detta ingår i din diskussion med Irish så förstår jag möjligen varför du drar upp det.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vår diskussion började så här och det här är "vår diskussion" enligt mig:

I det har du sedan har du argumenterat för att det är rätt utifrån bytta fälgar, skruvar på MC div annat.

När du därför dra in annat som hänt (som inte har med min ursprungsfråga att göra):

Så tycker jag att du flyttar målstolparna lite i "vår" diskussion.
Men om du tycker att detta ingår i din diskussion med Irish så förstår jag möjligen varför du drar upp det.

Om jag kan gå in i mjukvaran på min bil och ändra den så att den blir bättre så gör jag det.

Det är massor av människor som går in i mjukvaran på sin bil och tar bort topphastighetsspärren, eller lägger in en ny map så att den går bättre eller billigare, jag ser inget fel i det.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Är det någon i vår värld som bryr sig om autopiloten? Jag ser den spartanska inredningen och ombonaden à la Toyota -83 som ett större hinder.

Jag har beställt en cybertruck för att stilla tekniknörden i mig, men det är givetvis inte bilen man väljer för körglädjens skull.

Teslas målgrupp torde vara hippies, tekniknördar, ”influencers”, och den grupp människor som helt enkelt skiter i hur arsles fraktas från A till B.
 
Nyheter
”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Top