Elbil eller inte?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Bara en fråga: Om du köper en begagnad dator (skit samma varifrån), med ett piratkopierat Windows installerat (som på alla sätt verkar laglig) och sen kopplar upp denna dator på internet så att Windows update drar igång och märker att du har en olaglig kopia av Windows och därmed stänger ner möjlighet att använda Windows fullt ut.
Hade du då blivit sur på Microsoft? Är detta Microsofts fel i dina ögon?
Jag är absolut inte ute efter att kasta onda ögat eller liknande, vill bara veta hur folk tänker i ett sånt scenario. Tidigare har bilar varit ren hårdvara, numera är det en blandning av hårdvara och mjukvara..

Fast det är väl ändå inte en rättvis jämförelse med det aktuella fallet.
I det aktuella fallet så är det ju en laglig Tesla som ursprungligen köpts av Tesla med funktionen aktiverad. Dvs tesla har redan fått betalt för funktionen som ju är en mjukvarufunktion.
När sedan nästa person köper bilen i 2:a hand så väljer Tesla att stänga av funktionen och kräva betalning igen för att "låta funktionen vara aktiverad"

Ska man göra en rättvis jämförelse med Windows så skulle det ju i så fall vara att någon har köpt en dator med en licensierad windows som denne sedan säljer begagnad till någon annan och sedan väljer microsoft att på distans stänga av funktioner i windows med motiveringen att det skulle vara en olicensierad windows.
Det förfarandet i jämförelsen är enligt EU:s lagstiftning olaglig och det borde vara så för Tesla också eftersom det faktiskt är frågan om en mjukvarufunktion som dom bestämmer sig att dom vill ha in licensavgiften igen.

I förlängningen så kan ju det beteendet faktiskt signalera att om du köper en Tesla med selfdrive så kan dom 3 år senare stänga av den och hävda att du bara hade licensen för det i 3 år och att du måste betala 80 000 igen för att få ytterligare 3 år.

Det är och förblir ett djävla skitbeteende och jag skulle aldrig i livet lägga mina surt förvärvade pengar på att köpa något från en tillverkare som behandlar sina kunder på det sättet.

För att inte tala om att det troligen åtminstone befinner sig i gränslandet för vad som är lagligt. Fortsätter dom på det sättet så hoppas jag innerligt att dom får en fet grupptalan mot sig som tvingar dom att lägga av med det.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det vore ju smart av tesla att släppa in andra på nätet med enkel betalning och därmed intäkter. Meeen men..

De erbjöd precis detta i början, var det 2012-2013?

Men övriga tillverkare ”trodde inte på elbilen”...


Buy quality, cry once
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Var inte det en annan fråga i sak? Avseende medfinansiering? Nu skulle de istället kunna casha in investeringen.

Jo men självklart skulle de vara med och betala men det skulle ju också innebära att det blev en standard redan från början samt att laddnätverket hade varit enormt mycket större nu.


Buy quality, cry once
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Fast det är väl ändå inte en rättvis jämförelse med det aktuella fallet.
I det aktuella fallet så är det ju en laglig Tesla som ursprungligen köpts av Tesla med funktionen aktiverad. Dvs tesla har redan fått betalt för funktionen som ju är en mjukvarufunktion.
När sedan nästa person köper bilen i 2:a hand så väljer Tesla att stänga av funktionen och kräva betalning igen för att "låta funktionen vara aktiverad"

Ska man göra en rättvis jämförelse med Windows så skulle det ju i så fall vara att någon har köpt en dator med en licensierad windows som denne sedan säljer begagnad till någon annan och sedan väljer microsoft att på distans stänga av funktioner i windows med motiveringen att det skulle vara en olicensierad windows.
Det förfarandet i jämförelsen är enligt EU:s lagstiftning olaglig och det borde vara så för Tesla också eftersom det faktiskt är frågan om en mjukvarufunktion som dom bestämmer sig att dom vill ha in licensavgiften igen.

I förlängningen så kan ju det beteendet faktiskt signalera att om du köper en Tesla med selfdrive så kan dom 3 år senare stänga av den och hävda att du bara hade licensen för det i 3 år och att du måste betala 80 000 igen för att få ytterligare 3 år.

Det är och förblir ett djävla skitbeteende och jag skulle aldrig i livet lägga mina surt förvärvade pengar på att köpa något från en tillverkare som behandlar sina kunder på det sättet.

För att inte tala om att det troligen åtminstone befinner sig i gränslandet för vad som är lagligt. Fortsätter dom på det sättet så hoppas jag innerligt att dom får en fet grupptalan mot sig som tvingar dom att lägga av med det.
Återigen: FSD var inte inköpt till bilen i fråga. Någonsin. Överhuvudtaget.
Sen att artikeln väljer att vinkla det som om så var fallet är en annan fråga.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Återigen: FSD var inte inköpt till bilen i fråga. Någonsin. Överhuvudtaget.
Sen att artikeln väljer att vinkla det som om så var fallet är en annan fråga.

Om tredje man så enkelt kan hacka Tesla, vad är det som säger att inte Xi i Kina och andra hackar Tesla? Våga vägra IoT! hm... eller var det Ior?

wtp.jpg
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Om tredje man så enkelt kan hacka Tesla, vad är det som säger att inte Xi i Kina och andra hackar Tesla? Våga vägra IoT! hm... eller var det Ior?

wtp.jpg
Det är stor skillnad på att hacka en bil från andra sidan jordklotet över the interwebz kontra om du har bilen själv och kan dissekera den enligt eget behag. :crash :fyllisar
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Daimler har vaknat upp efter 30 års h2-boffande och lägger ner utvecklingen av vätgasbilar: https://electrek.co/2020/04/22/daimler-ends-hydrogen-car-development-because-its-too-costly/
Att det tog så lång tid :va :fyllisar
WV kom fram till samma slutsats tidigare i år, flikar in deras piktogram över drivmedelseffektiviteten.
b04f2f3ec1a013038d4124330d9758e6.jpg


Samtidigt hos Volvo (iofs lastbilar, men ändå..): https://www.di.se/live/volvo-och-daimler-bildar-gemensamt-branslecellsbolag/
Den där bilden är medvetet missvisande.
Meningen är inte att man ska frakta runt komprimerad vätgas så som man gör med fossilbränsle i dagsläget.
Eftersom bränslet kan skapas överallt där det finns el och vatten, så kan det skapas där det behövs. För de flesta borde det därför vara smartast att tanka hemma. Ska man ut på långtur kan man tanka som vanligt på en mack, där bränslet tillverkats på plats.
Även energiförlusterna i framställningen blir obefintliga med energiåtervinning.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Den där bilden är medvetet missvisande.
Meningen är inte att man ska frakta runt komprimerad vätgas så som man gör med fossilbränsle i dagsläget.
Eftersom bränslet kan skapas överallt där det finns el och vatten, så kan det skapas där det behövs. För de flesta borde det därför vara smartast att tanka hemma. Ska man ut på långtur kan man tanka som vanligt på en mack, där bränslet tillverkats på plats.
Även energiförlusterna i framställningen blir obefintliga med energiåtervinning.

Ja och nej skulle jag säga. Producerar du istället på plats så ersätter du effektivt transportförlusterna i mitten med en elöverföringsförlust i början. Kontentan blir typ samma ändå.
Det enda tillfället man kan bli av med den förlusten i vätgaskedjan är om man har produktionsöverskott och skulle stängt av delar av elproduktionen p.g.a detta. Då får man den "gratis".
 

mas95jed

Semiprofessionell
Gick med
11 Nov 2012
Ort
Stallarholmen
Hoj
Suzuki GSX 1400 -02
Det du skriver när jag läser det är:

"Jag betalde jättemycket pengar för en motorform och fick ett halv-ok skal.
Har du något intresse utöver ren transport så är förbränningsbilar fortfarande roligare och med någon form av karaktär."

Skulle gärna ha en elbil att frakta röven till jobbet med, men köper hellre en lite roligare förbränningsbil för de summorna. Hade jag däremot blivit erbjuden en förmånsbil får det ju va en elbil no problem.

Inte nödvändigtvis. Jag är en som levt hela livet med bensin i blodet, men efter det här bytet kommer jag inte att byta tillbaka till bensin igen (om jag inte måste). Vad jag säger är att de åsikter jag har om bilen är relaterade till att det är en Kia. Motor och drivlina är helt lysande. Den är både rapp och rolig att köra, men ska jag fullt ut njuta så åker jag uppenbarligen hoj... Man kan ju åxå välja en Tesla, men man får 3 Kia för en Tesla. Ska tillägga att jag har den som tjänstebil, och hade jobbets policy tillåtit så hade jag säkert valt något som är mer lyxigt än en Kia...

Generellt har jag lärt mig att man inte ska vara ute och predika för de som inte vill bli frälsta, så vill man inte tro andra så är min rekommendation att ge sig ut och provköra alla bilar som finns på marknaden och bilda sig en egen uppfattning.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Generellt har jag lärt mig att man inte ska vara ute och predika för de som inte vill bli frälsta, så vill man inte tro andra så är min rekommendation att ge sig ut och provköra alla bilar som finns på marknaden och bilda sig en egen uppfattning.

Ja, elbilsförespråkarna har i alla tider velat bli just frälsta, och så fort dom har skaffat elbil och blivit frälsta har dom känt sig manade att likt en sektmedlem predika överallt dom har kunnat, och försöka frälsa andra.

Jag har svårt för sekter.

Jag skulle lätt kunna köra en KIA elbil, jag behöver ingenting lyxigare än så, tvärtom.

Den gör ju precis allt som en ICE bil gör, men med något kortare räckvidd, och mycket längre tankstopp på långresa, men jag skulle kunna anpassa mig till det.

Tidigare elbilar med en verklig räckvidd på 12-18 mil har inte alls varit av intresse för mig, men dom som var frälsta redan då hävdade att man aldrig körde längre än så innan man satte sig och klämde en korv (in eller ut) på en skitig mack någonstans ändå, så det var absolut inga problem.

KIA går ju ändå 35-45 mil på en laddning, och då kan väl jag tänka mig att ta en paus på en timme även om jag inte VILL göra det, men det är sällan jag kör så långt, och den uppoffringen kan jag tänka mig att göra.

Med en ICE bil kanske jag tar en paus på en kvart, tankar och äter något, så det blir 45 minuter extra för att ha 70-80% räckvidd till och det får funka
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja och nej skulle jag säga. Producerar du istället på plats så ersätter du effektivt transportförlusterna i mitten med en elöverföringsförlust i början. Kontentan blir typ samma ändå.
Det enda tillfället man kan bli av med den förlusten i vätgaskedjan är om man har produktionsöverskott och skulle stängt av delar av elproduktionen p.g.a detta. Då får man den "gratis".

Jo. Ska man producera vätgas med elektrolys och använda el från nätet så blir det så ja. Men jag har extremt svårt att tro att elöverföringsförlusterna är större än energiåtgången för att köra en lastbil med gastankar. Men jag förstår din tanke.

Dock skulle det ju ha fördelen att du antingen kan köra elektrolysen på el från solceller och således kan producera el när solen lyser och så finns det när någon vill tanka. Alternativt att man kör vätgasproduktionen när belastningen på nätet är lägre (Vilket också skulle vara ekonomiskt vettigt eftersom spotpriserna på el är lägre då)

Det skiljer sig ju från en Elbil som om den kommer och behöver snabbladdas ska ha en djävla massa ampere Precis NU för att dom ska kunna tanka och köra vidare.
Dvs vätgasproduktion lokalt vid mackarna har en potential att vara rejält mycket snällare mot elnätet. ett elnät som i dagsläget inte riktigt är dimensionerat för dom behov som kommer.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Återigen: FSD var inte inköpt till bilen i fråga. Någonsin. Överhuvudtaget.
Sen att artikeln väljer att vinkla det som om så var fallet är en annan fråga.

Dvs du menar att det är helt OK att dom absolut förbjuder alla typer av modifieringar av bilarna.
Om det nu är så så är det ju jämställt med att du har en Volvo och själv monterar dit extraljus och köper snyggare fälgar.
På nästa service så väljer Volvo att helt sonika plocka bort extraljusen och dom snyggare fälgarna bara för att du fått dom någon annanstans ifrån.

Helt ärligt har jag inte hört talas om någon annan biltillverkare som gått in och aktivt tagit bort eller inaktiverat saker som ägaren fixat. Inte ens om det varit frågan om att man chippat bilen eller gått in med OBD anslutningen och ställt om funktioner till något annat än det som är standard.

Däremot kan dom hävda att garantin inte täcker skador som kan tänkas ha orsakats av en sådan modifiering. Men det är ju en helt annan sak.

Och hela grejen med bilar med supercharge som dom plötsligt deaktiverat (Även i fall där ägaren betalat Tesla för att få den återcertifierad) kvarstår. Tesla förbehåller sig rätten att bete sig på ett sätt som inte på något sätt är förenligt med bra kundhantering. Dom beter sig som rövhål...punkt.

Det har ingenting att göra med om bilarna är bra eller dåliga. Jag köper inget av någon som hanterar sina kunder så illa oavsett om bilarna är fantastiska.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jo. Ska man producera vätgas med elektrolys och använda el från nätet så blir det så ja. Men jag har extremt svårt att tro att elöverföringsförlusterna är större än energiåtgången för att köra en lastbil med gastankar. Men jag förstår din tanke.

Dock skulle det ju ha fördelen att du antingen kan köra elektrolysen på el från solceller och således kan producera el när solen lyser och så finns det när någon vill tanka. Alternativt att man kör vätgasproduktionen när belastningen på nätet är lägre (Vilket också skulle vara ekonomiskt vettigt eftersom spotpriserna på el är lägre då)

Det skiljer sig ju från en Elbil som om den kommer och behöver snabbladdas ska ha en djävla massa ampere Precis NU för att dom ska kunna tanka och köra vidare.
Dvs vätgasproduktion lokalt vid mackarna har en potential att vara rejält mycket snällare mot elnätet. ett elnät som i dagsläget inte riktigt är dimensionerat för dom behov som kommer.

Det är skitlätt att tillverka vätgas av el, det kan du göra hemma på köksbordet, du kan samla upp den i en upp och nervänd flaska och när den är full kan du vända flaskan och sätta eld på vätgasen, jättekul experiment.

Vad som är svårt är att tillverka/komprimera/lagra/överföra/lagra/överföra/tanka bil med vätgas som är tillräckligt ren för att inte förstöra PEM membranen i en bränslecell på ett så effektivt sätt att det blir lönsamhet i hela kedjan.

Minsta förorening förkortar avsevärt livslängden av bränslecellen, vi pratar nägr ppm här.

Det är lite samma dilemma som med batterier i en elbil, det har blivit användbart för att vi nyss har tagit ett gigantiskt steg teknikmässigt, men för att det ska bli riktigt användbart krävs ytterligare ett stort steg, men nu är vi fast i en fas av gradvis förbättring.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Inte nödvändigtvis. Jag är en som levt hela livet med bensin i blodet, men efter det här bytet kommer jag inte att byta tillbaka till bensin igen (om jag inte måste). Vad jag säger är att de åsikter jag har om bilen är relaterade till att det är en Kia. Motor och drivlina är helt lysande. Den är både rapp och rolig att köra, men ska jag fullt ut njuta så åker jag uppenbarligen hoj... Man kan ju åxå välja en Tesla, men man får 3 Kia för en Tesla. Ska tillägga att jag har den som tjänstebil, och hade jobbets policy tillåtit så hade jag säkert valt något som är mer lyxigt än en Kia...

Generellt har jag lärt mig att man inte ska vara ute och predika för de som inte vill bli frälsta, så vill man inte tro andra så är min rekommendation att ge sig ut och provköra alla bilar som finns på marknaden och bilda sig en egen uppfattning.

Du missförstår mig.
Jag syftar på att om jag vill spendera 400000 av mina egna pengar kan jag köpa en bättre begagnad m235 och tanka + service + skatta i 3 år. och ändå ha pengar över.

Och pratar vi tesla så köper jag hellre en 911 RSR eller liknande 70-80 tals porsche och en möglig skitbil till vintern för de pengarna.

Och jo. Elbilar är t.om bättre som pendlarfordon än de flesta 1.2TDI hit och 1.0tsi dit.
MEN de är förbannat tråkiga jämfört med vad du kan köpa för samma pengar.

Men det är det segmentet de måste ersätta. Kia är på god väg. Men muy dinero!

Gillar att få njutning både på 4 hjul och 2. Det är lite där skon klämmer för mig.

När elbilarna hittar ner på samma nivåer prismässigt som förbränningsbilarna och infrastrukturen är löst (energiskatten och avgifterna på 32a uppsäkring t.ex) så är jag mer än gärna på att ha 1 utav 2 bilar i hemmet eldrivna.

Men gillar insugsljud, avgasljud en rejält smexig manuell växellåda och att det smattrar lite när jag motorbromsar.
Och såvida jag inte kör elbil med något jävla VR headset på kommer jag ju aldrig få det.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Dvs du menar att det är helt OK att dom absolut förbjuder alla typer av modifieringar av bilarna.
Om det nu är så så är det ju jämställt med att du har en Volvo och själv monterar dit extraljus och köper snyggare fälgar.
På nästa service så väljer Volvo att helt sonika plocka bort extraljusen och dom snyggare fälgarna bara för att du fått dom någon annanstans ifrån.

Helt ärligt har jag inte hört talas om någon annan biltillverkare som gått in och aktivt tagit bort eller inaktiverat saker som ägaren fixat. Inte ens om det varit frågan om att man chippat bilen eller gått in med OBD anslutningen och ställt om funktioner till något annat än det som är standard.

Däremot kan dom hävda att garantin inte täcker skador som kan tänkas ha orsakats av en sådan modifiering. Men det är ju en helt annan sak.

Och hela grejen med bilar med supercharge som dom plötsligt deaktiverat (Även i fall där ägaren betalat Tesla för att få den återcertifierad) kvarstår. Tesla förbehåller sig rätten att bete sig på ett sätt som inte på något sätt är förenligt med bra kundhantering. Dom beter sig som rövhål...punkt.

Det har ingenting att göra med om bilarna är bra eller dåliga. Jag köper inget av någon som hanterar sina kunder så illa oavsett om bilarna är fantastiska.

På tal om Volvo så spår jag en god till mycket god marknad för modifikation framgent då de små Kina-kommunisterna nu inför fartbegränsning på 180kmh i sina bilar för ”de vill ta sitt ansvar för säkerheten”. :rofl

Kanske är det för att bereda väg för deras elbilar, för att slippa problem med överhettning. Oavsett så ger jag ett tyskt rap av surkål och knackwurst som svar. Vilka lipsillar.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Dvs du menar att det är helt OK att dom absolut förbjuder alla typer av modifieringar av bilarna.
Om det nu är så så är det ju jämställt med att du har en Volvo och själv monterar dit extraljus och köper snyggare fälgar.
På nästa service så väljer Volvo att helt sonika plocka bort extraljusen och dom snyggare fälgarna bara för att du fått dom någon annanstans ifrån.

Helt ärligt har jag inte hört talas om någon annan biltillverkare som gått in och aktivt tagit bort eller inaktiverat saker som ägaren fixat. Inte ens om det varit frågan om att man chippat bilen eller gått in med OBD anslutningen och ställt om funktioner till något annat än det som är standard.

Däremot kan dom hävda att garantin inte täcker skador som kan tänkas ha orsakats av en sådan modifiering. Men det är ju en helt annan sak.

Och hela grejen med bilar med supercharge som dom plötsligt deaktiverat (Även i fall där ägaren betalat Tesla för att få den återcertifierad) kvarstår. Tesla förbehåller sig rätten att bete sig på ett sätt som inte på något sätt är förenligt med bra kundhantering. Dom beter sig som rövhål...punkt.

Det har ingenting att göra med om bilarna är bra eller dåliga. Jag köper inget av någon som hanterar sina kunder så illa oavsett om bilarna är fantastiska.

Nej det tycker jag inte (att man inte får modifiera bilen). Det håller jag med om är dumt i huvudet!

Men nej, det är absolut inte jämställt med att montera dit egna extraljus och egna fälgar. Det är däremot exakt samma sak som att bryta sig in hos återförsäljaren och stjäla extraljus, fälgar, etc till ett sammanlagt värde av 66.000:-
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nej det tycker jag inte (att man inte får modifiera bilen). Det håller jag med om är dumt i huvudet!

Men nej, det är absolut inte jämställt med att montera dit egna extraljus och egna fälgar. Det är däremot exakt samma sak som att bryta sig in hos återförsäljaren och stjäla extraljus, fälgar, etc till ett sammanlagt värde av 66.000:-

Försvann 66.000:- kr från Teslas Konto?
Det var det jävligaste, dom måste se över sin säkerhet om det är så lätt att stjäla pengar av dom.

Många dieselbilar har ju en dieselvärmare som går igång när man kör, betalar man hiskeligt mycket extra vid köpet så sätter dom in ett tidur som startar den också.

Om man köper en sån bil och själv installerar ett tidur så har man alltså varit in på bilföretagets konto och stulit pengar?
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top