Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Föregående ägare hade hackat bilen och aktiverat mjukvara som denne inte betalat för. Det upptäcktes och den hackade delen av mjukvaran stängdes av sas.
Om jag inte minns fel så tror jag Tesla till slut skänkte uppdateringen (eller sålde till kraftigt rabatterat pris) till den nye ägaren, för att denne inte skulle lida av att ha handlat i god tro. Men detta har jag inte fått bekräftat, så ta det med en nypa salt.

"Den aktuella bilen, en Tesla Model S 75D från 2017, köptes av en oberoende bilfirma på en auktion som anordnades av Tesla. Då hade bilen tillvalen Utökad Autopilot och Total självkörningsförmåga"

Föregående ägare var alltså Tesla, som sålde den till en bilfirma som sålde den vidare till en person.
Var det då Tesla som hackat bilen?

Först då tyckte alltså Tesla att funktionen skulle tas bort?

Inte medans dom ägde bilen, innan den såldes med dessa funktioner aktiverade, och såldes igen med dessa funktioner aktiverade?

Den historien håller inte.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
"Den aktuella bilen, en Tesla Model S 75D från 2017, köptes av en oberoende bilfirma på en auktion som anordnades av Tesla. Då hade bilen tillvalen Utökad Autopilot och Total självkörningsförmåga"

Föregående ägare var alltså Tesla, som sålde den till en bilfirma som sålde den vidare till en person.
Var det då Tesla som hackat bilen?

Först då tyckte alltså Tesla att funktionen skulle tas bort?

Inte medans dom ägde bilen, innan den såldes med dessa funktioner aktiverade, och såldes igen med dessa funktioner aktiverade?

Den historien håller inte.
Fast det där gör väl alla tillverkare i olika utsträckning? Dvs lägger sig i vad man gör med bilen?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
"Den aktuella bilen, en Tesla Model S 75D från 2017, köptes av en oberoende bilfirma på en auktion som anordnades av Tesla. Då hade bilen tillvalen Utökad Autopilot och Total självkörningsförmåga"

Föregående ägare var alltså Tesla, som sålde den till en bilfirma som sålde den vidare till en person.
Var det då Tesla som hackat bilen?

Först då tyckte alltså Tesla att funktionen skulle tas bort?

Inte medans dom ägde bilen, innan den såldes med dessa funktioner aktiverade, och såldes igen med dessa funktioner aktiverade?

Den historien håller inte.
Bilar som är på leasing men lämnas tillbaka (med garanterad restvärdesgaranti) får tekniskt sett Tesla som ägare av bilen efter leasingperioden, men det är inte Tesla själva som "köper" bilen och sen säljer vidare. Det sker liksom på automatik. Så Jo, det håller tills Tesla kör en synkronisering av flottan. Vilket skedde i det här fallet, och det hela uppdagades.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Bilar som är på leasing men lämnas tillbaka (med garanterad restvärdesgaranti) får tekniskt sett Tesla som ägare av bilen efter leasingperioden, men det är inte Tesla själva som "köper" bilen och sen säljer vidare. Det sker liksom på automatik. Så Jo, det håller tills Tesla kör en synkronisering av flottan. Vilket skedde i det här fallet, och det hela uppdagades.

Så Tesla kollar inte bilar som dom får tillbaka efter leasing?
Tesla kollar inte bilar dom lägger ut på auktion?

Man tycker att dom borde kolla alla bilar som kommer tillbaka innan dom säljs, det pluggas ju in en ODB läsare på alla ICE bilar som byts in, kan Tesla nu nergradera en bil OTA så borde det ju vara minst lika enkelt att kolla dom OTA innan dom säljs.

Historien håller fortfarande inte att det skulle väntas in att alla bilar i flottan skulle kontrolleras samtidigt.

Och OM det är så illa så skulle då jag inte vilja köpa bilar av det bolaget "vi kollade inte bilen när den byttes in, så vi märkte aldrig att batteriet var slut / bromsarna inte tog / däcken var uppnötta / valfri viktig punkt"
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Så Tesla kollar inte bilar som dom får tillbaka efter leasing?
Tesla kollar inte bilar dom lägger ut på auktion?

Man tycker att dom borde kolla alla bilar som kommer tillbaka innan dom säljs, det pluggas ju in en ODB läsare på alla ICE bilar som byts in, kan Tesla nu nergradera en bil OTA så borde det ju vara minst lika enkelt att kolla dom OTA innan dom säljs.

Historien håller fortfarande inte att det skulle väntas in att alla bilar i flottan skulle kontrolleras samtidigt.

Och OM det är så illa så skulle då jag inte vilja köpa bilar av det bolaget "vi kollade inte bilen när den byttes in, så vi märkte aldrig att batteriet var slut / bromsarna inte tog / däcken var uppnötta / valfri viktig punkt"
Nej Tesla kollar inte bilarna som kommer in, det sköts av externt företag som gör precis som du säger, kollar upp hur bilen ser ut och vad som ingår (tänk KVD). De ser att autopilot är igång och skriver det i rapporten som sen går ut på auktionen. Troligen har tidigare ägare inaktiverat datauppkopplingen för att undgå upptäckt. Och innan nya brukaren fick bilen gjorde man reset som aktiverade datauppkopplingen igen.

Tror att förvirringen här är att det skulle vara Tesla själva som sköter hela andrahandsmarknaden av leasingbilar, och därmed har all tillgänglig information, men så är det inte. Allt sånt är (eller var vid tillfället, jag vet inte hur det är _exakt just idag_) utlagt på entreprenad.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nej Tesla kollar inte bilarna som kommer in, det sköts av externt företag som gör precis som du säger, kollar upp hur bilen ser ut och vad som ingår (tänk KVD). De ser att autopilot är igång och skriver det i rapporten som sen går ut på auktionen. Troligen har tidigare ägare inaktiverat datauppkopplingen för att undgå upptäckt. Och innan nya brukaren fick bilen gjorde man reset som aktiverade datauppkopplingen igen.

Tror att förvirringen här är att det skulle vara Tesla själva som sköter hela andrahandsmarknaden av leasingbilar, och därmed har all tillgänglig information, men så är det inte. Allt sånt är (eller var vid tillfället, jag vet inte hur det är _exakt just idag_) utlagt på entreprenad.

Vilket jävla skitföretag!

Det borde ju vara oerhört lätt att se (remote) att datauppkopplingen är avslagen och att det inte går att köra diagnostik på bilen, då kan man ju inte släppa vidare den till försäljning INNAN den är återaktiverad och diagnosticerad.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Vilket jävla skitföretag!

Det borde ju vara oerhört lätt att se (remote) att datauppkopplingen är avslagen och att det inte går att köra diagnostik på bilen, då kan man ju inte släppa vidare den till försäljning INNAN den är återaktiverad och diagnosticerad.
Ja, håller definitivt med om Tesla själva hade hanterat bilarna. Men de gör (gjorde?) ju inte det, utan hanterades av en generisk hästhandlare utan att passera gå. Jag misstänker att rutinerna setts över den dess.
I vilket fall så bör man göra fabriksåterställning oavsett bilmärke, men som inte görs i praktiken på ett antal ställen. Jag vet t.ex att auktoriserade Nissan-handlare skiter i detta, med följd att föregående ägare bland annat kan fortsätta att styra bilens funktioner som är uppkopplade.. Vanliga hästhandlare är helt enkelt inte vana vid såna nymodigheter.
 

mas95jed

Semiprofessionell
Gick med
11 Nov 2012
Ort
Stallarholmen
Hoj
Suzuki GSX 1400 -02
https://www.vibilagare.se/nyheter/tesla-tog-bort-autopilot-pa-distans-du-har-inte-betalat

Vet inte om det varit uppe innan men hoppas det kommer en elbilsleverantör som inte har sina bilar uppkopplade och på eget bevåg kan koppla ur funktioner för att man inte är första ägaren till bilen. Tycker det är märkligt att man kan ta så mycket betalt för ett fordon man bevisligen inte själv äger.

Jag har en Kia E-Niro som jag kört snart 3000 mil med på ett år. Den är en 2019 så den saknar UVO-appen, men hittils har det inte varit ett problem, även om det skulle vara skönt att starta värmaren när man missat att ställa in avfärdstid dagen innan... Den uppdateras som vilken annan Kia som helst, mjukvaror och kartor laddar de in på den årliga kontrollen. Sjukt billigt att äga och köra, även fast den kostade en bit över 400... Jag åkte 240 hk Passat innan och jag kommer inte byta tillbaka till fossilt om jag inte tvingas. De enda åsikter jag har med bilen är att det är en Kia, den har lite mycket vägljud och den som översatte menyer och manualer borde ta en kurs i svenska... Jag är övertygad att alla som faktiskt ger sig på att prova en ren elbil inser att det är det som är framtiden, även en sådan som jag som haft bensin i blodet hela livet inser det. Hojen kör jag för känsla och njutning, bilen ska ta mig till jobbet på billigaste möjliga sätt.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
https://www.vibilagare.se/nyheter/tesla-tog-bort-autopilot-pa-distans-du-har-inte-betalat

Vet inte om det varit uppe innan men hoppas det kommer en elbilsleverantör som inte har sina bilar uppkopplade och på eget bevåg kan koppla ur funktioner för att man inte är första ägaren till bilen. Tycker det är märkligt att man kan ta så mycket betalt för ett fordon man bevisligen inte själv äger.

Bara en fråga: Om du köper en begagnad dator (skit samma varifrån), med ett piratkopierat Windows installerat (som på alla sätt verkar laglig) och sen kopplar upp denna dator på internet så att Windows update drar igång och märker att du har en olaglig kopia av Windows och därmed stänger ner möjlighet att använda Windows fullt ut.
Hade du då blivit sur på Microsoft? Är detta Microsofts fel i dina ögon?
Jag är absolut inte ute efter att kasta onda ögat eller liknande, vill bara veta hur folk tänker i ett sånt scenario. Tidigare har bilar varit ren hårdvara, numera är det en blandning av hårdvara och mjukvara..
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Tidigare har bilar varit ren hårdvara, numera är det en blandning av hårdvara och mjukvara..

Man köper en funktion. Biltillverkarna är så himla penga-kåta att man licensierar funktion till specifik person. Ungefär som att speltillverkare försöker hindra privatpersoner från att trejda spel med varandra.

EU-domstolen har klargjort att det är lagligt att byta/sälja spel dvs mjukvara i andrahand. Jag hoppas och tror att det blir liknande för bilar.

Citat: Essentially, the court held that, under EU law, the right of software developers to control distribution of a piece of software - whether stored physically or digitally - is "exhausted" (i.e. lost) once the developer has been paid for it (known as a "first sale"). This means that developers lose the ability to prohibit any second hand sale.

Windows blir aldrig "crippled" när den är piratad, det är bara bakgrunden som inte går att justera. Allt annat funkar.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Man köper en funktion. Biltillverkarna är så himla penga-kåta att man licensierar funktion till specifik person. Ungefär som att speltillverkare försöker hindra privatpersoner från att trejda spel med varandra.

EU-domstolen har klargjort att det är lagligt att byta/sälja spel dvs mjukvara i andrahand. Jag hoppas och tror att det blir liknande för bilar.

Citat: Essentially, the court held that, under EU law, the right of software developers to control distribution of a piece of software - whether stored physically or digitally - is "exhausted" (i.e. lost) once the developer has been paid for it (known as a "first sale"). This means that developers lose the ability to prohibit any second hand sale.

Windows blir aldrig "crippled" när den är piratad, det är bara bakgrunden som inte går att justera. Allt annat funkar.
Jepp. Jag tog bara Windows som ett exempel som vanliga dödliga kan relatera till. (Själv har jag inte kört Windows privat på mer än ett decennium, då funkade det på detta sättet har jag för mig.) Kanske skulle tydliggjort att det var ett hypotetiskt exempel och inte något som var fastställd praxis..
Köper du en Tesla, och även köper till t.ex FSD, så kommer bilen att behålla alla köpta funktioner även om bilen byter ägare. Fallet i fråga var ju en bil där en tidigare ägare hackat sig till en funktion som vederbörande inte betalat för, och drogs tillbaka när detta uppdagades. Artikeln är enligt min mening medvetet vilseledande. Men det är min åsikt..
Det som inte följer med i dagsläget (men gjorde tidigare) när du köper/leasar en Tesla är gratis supercharging. Men det är överdrivet tydligt i köpe-/leasing-avtalet: Om du får gratis supercharging så gäller detta bara den första ägaren.
Same-but-different gäller data-uppkopplingen på Model 3. Den är gratis en viss period, sen får man betala en månadskostnad för att ha kvar den. Ganska exakt som ett mobilabonnemang.
 
Last edited:

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Man köper en funktion. Biltillverkarna är så himla penga-kåta att man licensierar funktion till specifik person. Ungefär som att speltillverkare försöker hindra privatpersoner från att trejda spel med varandra.
Det här är det stora problemet med hela elbilsbranschen enligt mig! Detta gäller inte enbart bilarna!

Problemet har även spridit sig till laddstationerna. Varför får man inte betala med bankkort/kreditkort i laddstationerna? Såsom man har gjort de senaste 100 åren på bensinstationen...
Man är tvingad till att använda någon jäkla dongel/app/blåtandsuppkoppling för att få ladda, samt givetvis prenumerera på 30 olika abonnemang samtidigt.

Teslas affärsmodell med sina superchargers borde enligt mig direkt förbjudas, ingen vinner på att varje tillverkare har sitt eget nätverk av stationer. Tänk vilka protester det skulle bli om man gjorde motsvarande manöver med bensinstationerna.

Skulle tillverkarna behandla bilarna som bilar, laddstationerna som bensinmackar, så tror jag att det skulle locka avsevärt flera köpare över från ICE marknaden.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Jag har en Kia E-Niro som jag kört snart 3000 mil med på ett år. Den är en 2019 så den saknar UVO-appen, men hittils har det inte varit ett problem, även om det skulle vara skönt att starta värmaren när man missat att ställa in avfärdstid dagen innan... Den uppdateras som vilken annan Kia som helst, mjukvaror och kartor laddar de in på den årliga kontrollen. Sjukt billigt att äga och köra, även fast den kostade en bit över 400... Jag åkte 240 hk Passat innan och jag kommer inte byta tillbaka till fossilt om jag inte tvingas. De enda åsikter jag har med bilen är att det är en Kia, den har lite mycket vägljud och den som översatte menyer och manualer borde ta en kurs i svenska... Jag är övertygad att alla som faktiskt ger sig på att prova en ren elbil inser att det är det som är framtiden, även en sådan som jag som haft bensin i blodet hela livet inser det. Hojen kör jag för känsla och njutning, bilen ska ta mig till jobbet på billigaste möjliga sätt.

Det du skriver när jag läser det är:

"Jag betalde jättemycket pengar för en motorform och fick ett halv-ok skal.
Har du något intresse utöver ren transport så är förbränningsbilar fortfarande roligare och med någon form av karaktär."

Skulle gärna ha en elbil att frakta röven till jobbet med, men köper hellre en lite roligare förbränningsbil för de summorna. Hade jag däremot blivit erbjuden en förmånsbil får det ju va en elbil no problem.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det här är det stora problemet med hela elbilsbranschen enligt mig! Detta gäller inte enbart bilarna!

Problemet har även spridit sig till laddstationerna. Varför får man inte betala med bankkort/kreditkort i laddstationerna? Såsom man har gjort de senaste 100 åren på bensinstationen...
Man är tvingad till att använda någon jäkla dongel/app/blåtandsuppkoppling för att få ladda, samt givetvis prenumerera på 30 olika abonnemang samtidigt.

Teslas affärsmodell med sina superchargers borde enligt mig direkt förbjudas, ingen vinner på att varje tillverkare har sitt eget nätverk av stationer. Tänk vilka protester det skulle bli om man gjorde motsvarande manöver med bensinstationerna.

Skulle tillverkarna behandla bilarna som bilar, laddstationerna som bensinmackar, så tror jag att det skulle locka avsevärt flera köpare över från ICE marknaden.

Jag håller definitivt med i sak. Oberoende laddstolpar med enkel betalning måste fan fram. Det har dock blivit bättre på senare tid. Bara för något år sen var man tvungen att beställa laddkort/brickor från en uppsjö tillverkare flera veckor i förväg om man ville ut på grönbete utanför lokalområdet. Numer funkar det nästan drägligt med en handfull appar. Typ som med parkering.. Om man håller sig inom rikets gränser..

Samtidigt måste jag motsäga mig själv angående Teslas laddare. De har visat hur enkelt det skulle kunna vara för alla. Med en lösning som fungerar ypperligt här och nu. Har du ett förhatligt jänkar-rymdskepp rullar du bara in med härket och stoppar i kabeln, klart. Vill jag köra ner till Gibraltar eller upp till Nordkap så är det bara att sätta sig i bilen och köra, säker på att komma fram utan problem. Det är så det ska vara..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det här är det stora problemet med hela elbilsbranschen enligt mig! Detta gäller inte enbart bilarna!

Problemet har även spridit sig till laddstationerna. Varför får man inte betala med bankkort/kreditkort i laddstationerna? Såsom man har gjort de senaste 100 åren på bensinstationen...
Man är tvingad till att använda någon jäkla dongel/app/blåtandsuppkoppling för att få ladda, samt givetvis prenumerera på 30 olika abonnemang samtidigt.

Teslas affärsmodell med sina superchargers borde enligt mig direkt förbjudas, ingen vinner på att varje tillverkare har sitt eget nätverk av stationer. Tänk vilka protester det skulle bli om man gjorde motsvarande manöver med bensinstationerna.

Skulle tillverkarna behandla bilarna som bilar, laddstationerna som bensinmackar, så tror jag att det skulle locka avsevärt flera köpare över från ICE marknaden.

Lite som med mobilladdare, där kom man överens om en standard (USB) men sedan var det ju någon jävla idiottillverkare som vägrade följa den standarden och tillverkade egna laddare med egna kontakter och chip som kollade att det var orginalladdare/sladdar som användes.

I England tror jag dom stiftade en lag om att alla laddstationer ska ta betalkort, jag såg någon elbilstest där dom nämde det, dom hade laddat ner ett dussin olika appar, skaffat RFID taggar från ett gäng tillverkare och så vidare, och givetvis kom dom fram till en laddare som dom inte hade hunnit få dongel ifrån.

Nu bjöd den kedjan på en laddning efter ett telefonsamtal till supporten, elen kostar ju just ingenting, så det är ingen förlust för laddninsföretaget, prestigeförlusten hade varit större om dom nekat en elbils-youtuber att ladda.

Tesla skickar väl med en adapter så att teslaägare kan ladda i andra snabbladdare, men nekar andra märken att ladda i deras nätverk...

Vilket får mig att tänka på en idiotisk mobiltelefontillverkare som skickade med en adapter...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tesla har samma ladduttag som alla andra i Europa, eftersom det är lag. Och givetvis typ2-uttag som också är standard idag.


Buy quality, cry once
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top