Elbil eller inte?

Magiskt ändå att intresseorganisationen inte fattar det.
Samma i staterna. Var tredje månad typ som klockverk rapporteras vitt och brett att försäljningen av teslor minskar. De väljer konsekvent att blunda för att den månaden producerades enbart bilar till Europa..
 
Märk väl att det ingenstans står om den totala försäljningen minskade, eller hur försäljningen av icke-elbilar såg ut..
Procentsats är just procentsats, så ökade försäljningen av icke-elbilar eller hur såg den ut?
Lite väl mycket plocka-russinen-ur-kakan med såna "nyheter" för min smak :fakta
 
Var och en får själv läsa tidningen precis som de själva behagar.

Men lite jämförelser; Oktober 18 vs oktober 19. Duger det?

Elbilsförs minskar. Diesel och hybrid ökar. Men Tesla kanske levererade andra månader då så därför såg det annorlunda ut... nej.

Mest sålda enskilda bilmodell oktober -19? Audi e-Tron.
Fortfarande; -16,7% mot 2018. Medan bilförs totalt ”bara” backa med 10,1% (det inkl elbilar alltså) samma månad ett år emellan.

Norge alltså.
 
https://svenska.yle.fi/artikel/2019...ten-av-de-bilar-som-saldes-i-juni-var-elbilar

Eftersom Tesla har så stor andel kommer deras kvartalsleveranser att påverka mycket. I oktober levererades knappt någon - nästa batch kommer före jul.

Är man intresserad av hur det FAKTISKT ser ut (och inte går på TV-s antielbilskorståg) så är det lätt att googla fram hur kurvorna ser ut i tex Norge och jämföra över tid.
 
Det var bannemig på tiden :fakta
Tänk er själva att få en jättehög med bilar som ska levereras denna månaden, sen knappt inga alls nästa. Det är inte hälsosamt alls varken för kunder eller medarbetare.
 
Det hälsosammaste hade varit att totalförbjuda koboltbrytning i afrika tills arbetarna får betalt. Samt totalförbjuda tillverkning av teslabatterier tills de har fungerande återvinning. Hade inte gjort mig nåt alls om tesla kursade brutalt för jag är så sjukt trött på alla elbilsidioter som tror dom gör nåt bra för miljön.
 
Det hälsosammaste hade varit att totalförbjuda koboltbrytning i afrika tills arbetarna får betalt. Samt totalförbjuda tillverkning av teslabatterier tills de har fungerande återvinning. Hade inte gjort mig nåt alls om tesla kursade brutalt för jag är så sjukt trött på alla elbilsidioter som tror dom gör nåt bra för miljön.

Så kan man väl inte göra? :va
Med den inställningen hade vi inte haft kärnkraft eftersom man ännu inte löst problemet med återvinningen av avfallet. :7peta
 
Det hälsosammaste hade varit att totalförbjuda koboltbrytning i afrika tills arbetarna får betalt. Samt totalförbjuda tillverkning av teslabatterier tills de har fungerande återvinning. Hade inte gjort mig nåt alls om tesla kursade brutalt för jag är så sjukt trött på alla elbilsidioter som tror dom gör nåt bra för miljön.

Varför just bara Tesla?
Toyota? VW? Porsche? Volvo/Polestar? Mercedes? Audi? Alla bilmärken har elbilar med litiumjon-batterier, åtminstonde i sina pipelines.
För att inte snacka om Apple, Samsung m.fl. med miljarder smartphones med litiumjon-batterier och miljarder laptops med litiumjon-batterier.

Blir inte så mycket kvar av vår västerländska civilisation om allt med litiumjon-batterier måste utrotas...

Men visst, Tesla är all världens ondska :rofl
Och Twintorsk använder såklart inget som har ett litiumjon-batteri i sig...

P.S nästa generation batteriet från Panasonic/Tesla kommer vara 100% kobolt-fria.

PP.S snyggt ignorerat hur det politiska läget, arbetsmiljön osv. är i Kongo. Återigen är allt såklart Teslas fel (och kanske Apple och Samsung!?...), och det finns säkerligen inga problem med övriga naturtillgångar i Kongo, så som koppar, diamanter, guld, kadmium, petroleum, silver, zink, mangan, tenn, germanium, uran, radium, bauxit, järnmalm och kol samt timmer, ädelträ, palmolja och kautschuk som utvinns ur landets skogstillgångarna...

Fy Tesla, FY!


Är det något Tesla, Apple, Samsung m.fl. gjort som Twintorsk inte gjort är det att forska och utveckla vidare och att lösa problem, något de kommer fortsätta med :)
 
Nej, men Musk sekten runt Tesla/Musk kan man ju ha en hel del åsikter om, även om jag inte skulle välja ordet ondska för att beskriva någon av dem.

Om alla företag som har någonting som kan liknas vid en sekt och utnyttjar för att tjäna pengar skulle försvinna och de som inte hade devisen For life without poverty, for everyone, for good. skulle det inte bli många kvar... :tungan

Ska företag bara jobba som hjälporganisationer för att hjälpa världen?
I en marknadsekonomi är vinsten i pengar det som kommer först! :fakta
Sedan kan man ha åsikter om det ska finnas regleringar...

https://www.oxfam.org.uk/
 
Om alla företag som har någonting som kan liknas vid en sekt och utnyttjar för att tjäna pengar skulle försvinna och de som inte hade devisen For life without poverty, for everyone, for good. skulle det inte bli många kvar... :tungan

Ska företag bara jobba som hjälporganisationer för att hjälpa världen?
I en marknadsekonomi är vinsten i pengar det som kommer först! :fakta
Sedan kan man ha åsikter om det ska finnas regleringar...

https://www.oxfam.org.uk/

Blanda inte ihop sekten med företaget nu.

Inte ens Musk ska blandas ihop med företaget även om han ofta med all rätt representerar företaget.
 
Bara från Kanada?
Var stort rabalder för ett tag sen om att företaget som Tesla köpte av eventuellt hade kunnat få in lite kobol från Cuba som skulle till en annan kund. Så ja, i praktiken. Med tanke på att den aktien är den mest blankade i världshistorien så är sannolikheten dessutom hög att om utifall det finns någon negativ sak överhuvudtaget någonstans, så kommer det blåsas upp i veckor av den samlade pressen. Titta bara på "rostproblemet" och "försäljningsdippen"
Kobol har brutits i flera decennier i stora kvantiteter. Någon mer än jag som tycker det är konstigt att det som av en händelse bara just nu dras upp som ett av världshistoriens värsta problem? Även om det initiala syftet med detta enligt min mening bara var till för att klanka ner på elbilar tycker jag det är bra att det kommer upp till ytan, så det kan lösas. Men då ska resten av industrin också lösa problemet, inte bara biltillverkarna.

Varenda person som kört med dubbdäck någonsin i sitt liv har bidragit mer till problematiken om tveksam gruvdrift än teslas samlade produktion av elbilar :fakta
 
Varenda person som kört med dubbdäck någonsin i sitt liv har bidragit mer till problematiken om tveksam gruvdrift än teslas samlade produktion av elbilar :fakta

Där har du en poäng! :tummenupp

Det beror på hur vi dör. En blodig död i trafiken är viktigare att rädda än den inte lika blodiga döden till följd av partiklarna. Noll Vision!
 
Var stort rabalder för ett tag sen om att företaget som Tesla köpte av eventuellt hade kunnat få in lite kobol från Cuba som skulle till en annan kund. Så ja, i praktiken. Med tanke på att den aktien är den mest blankade i världshistorien så är sannolikheten dessutom hög att om utifall det finns någon negativ sak överhuvudtaget någonstans, så kommer det blåsas upp i veckor av den samlade pressen. Titta bara på "rostproblemet" och "försäljningsdippen"
Kobol har brutits i flera decennier i stora kvantiteter. Någon mer än jag som tycker det är konstigt att det som av en händelse bara just nu dras upp som ett av världshistoriens värsta problem? Även om det initiala syftet med detta enligt min mening bara var till för att klanka ner på elbilar tycker jag det är bra att det kommer upp till ytan, så det kan lösas. Men då ska resten av industrin också lösa problemet, inte bara biltillverkarna.

Varenda person som kört med dubbdäck någonsin i sitt liv har bidragit mer till problematiken om tveksam gruvdrift än teslas samlade produktion av elbilar :fakta

Dåliga googleskills kanske men jag hittar inget från officiellt håll om detta, har du någon referens?

Ja konstigt men samtidigt inte. Folk letar ju alltid efter saker som kan kritiseras oavsett hur stor del i den större bilden saken i sig har.

Jag ser det som en vara som alla andra varor som liksom är vad den är. Det är inte råvarans fel om ett företag har dålig eller bra arbetsmiljö.
 
Last edited:
Med den inställningen hade vi inte haft kärnkraft eftersom man ännu inte löst problemet med återvinningen av avfallet. :7peta

Typ, med Gen-4 av the nucular <tm homer> - finns det inte förhoppningar om 400 år av "gratis" energi - samtidigt som vi slipper förvara nucular skräp i miljontals år. "Det finns vissa saker som världen inte är mogen för än!" <tm Oppfinnar-Jocke>
 
I klippet nedan sträckkör personen 1963 miles (316 mil), ca 30 timmar, i sin Model 3.

Total laddtid för körningen blev 7 timmar och 50 minuter.

Min diesel som jag kommer över 100 mil per tank hade krävt max fyra tankstopp, en tankning tar ca 2 minuter så 8 minuter totalt, om jag hade behövt göra sista tankstoppet. Annars 6 minuter.

Hyffsad skillnad. :) :crash

 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top