Elbil eller inte?

Man använder ju inte hela batterikapaciteten som bilen har. Min bil slår på bullerklumpen när det är runt 15% kvar. Det innebär rimligen att man inte fyller på hela batteriets mängd. Fast å andra sidan har man väl förluster som kompenserar det mer än väl.
VWn jag hade gick att köra på cirka 1,1 kWh/10 km om man "sörde som en särring". Uppemot 2 gick det bara kalla vinterdagar.

Sant, sällan jag är nere på noll.
Men det verkar bara som värmaren slår på bullerklumpen?
Om jag startar med 6,1 mil på batteri och slår på AC'n så går det till 5,7mil direkt men ingen motor går igång.
Om jag däremot skall värma bilen går motorn igång och verkar dra precis 0,5l/mil enligt färddatorn.
Så på sommaren kör jag utan AC (oftast) och på vintern håller kupén värmen (oftast) från motorvärmare tills jag kommit till/från kontoret.
Jag försöker tävla med mig själv om att ha 0,0 i förbrukning under "hemma-veckor". :)
Ofta gasar jag förbi någon, eller kommer i brant uppförsbacke, och då är motorn igång direkt. :4skrika
 
Räknar ni elpris inklusive den fasta avgiften? Har klurat på hur man kan få såna höga elpriser som exemplen här och det känns som om detta är det enda sättet att komma så högt.
Den fasta avgiften har ni ju oavsett om ni har elbil eller inte. Kåken behöver ju ström.. Blir missvisande på mil-kostnaden i detta fallet.
Om ni däremot av någon anledning tvingas säkra upp kåken just p.g.a laddning av bilen bör ju rimligtvis mellanskillnaden slås ut över året.
 
Elpris 0.62kr.
Elöverföring 0.157kr
Energiskatt 0.434kr
Dessa tre är rörliga. Beroende på får du elpriset från din elleverantör och överföring och skatt från nätleverantör. Kolla?
Allt inkl moms. 1års fastprisavtal hos billigaste leverantören per dagens datum i elområde SE4.
Inga fasta avgifter inkluderade. (Ligger på runt 200kr/mån och ingen uppskärning från 16A)

Totalt 1,211kr/kWh fram till elmätaren. Med 10% laddförlust 1,33kr/kWh påfyllt i batteriet.
Har man ett elavtal från föregående år kan man ligga runt betydligt närmre 1,5kr påfyllt. Man bör inte skarva
 
Last edited:
Jag betalar 2.16 kr/kwh, bensin kostar 16 kr/l a 9 kWh, = 1.78 kr/kwh.

Bortser man från slitage på elverk så lönar sig snart att säga upp elavtalet och börja köra elverket om man tar tillvara på överskottsvärmen.
Tar man dessutom tillvara på kondenseringsenergin från avgaserna så är bensinen nere på 1.66 kr/kWh.

Då kan man ladda elbilen hemma med elverket. :banana
 
Han har nån laddhybrid som tar tre timmar att ladda upp det lilla batteriet. Någon viss laddare betalar man då 80 kronor för den laddningen vilket skulle ge en elkostnad på 14 kr per mil.

Han har alltså valt fel bil och fel laddare...
...och fel parkering.
Lite som att jag skulle bli sur för att jag skaffar en <sätt in valfri bil här>, flyttar till Östermalm och blir sur för att jag tvingas betala svindyrt för plats i parkeringshus.
Det finns definitivt företag som passar på att utöva ocker, så lite koll måste man tyvärr skaffa sig i dagsläget.
 
Jag betalar 2.16 kr/kwh, bensin kostar 16 kr/l a 9 kWh, = 1.78 kr/kwh.

Bortser man från slitage på elverk så lönar sig snart att säga upp elavtalet och börja köra elverket om man tar tillvara på överskottsvärmen.
Tar man dessutom tillvara på kondenseringsenergin från avgaserna så är bensinen nere på 1.66 kr/kWh.

Då kan man ladda elbilen hemma med elverket. :banana
..med bil som drar 2kWh/mil. Istället för en bil som drar 6-8kWh i "rå" form.
Som visats här innan så går det åt mindre bensin/diesel per mil att ladda en elbil med ett kraftverk på gården än att låta en förbränningsmotor driva fordonet. :fakta
 
..med bil som drar 2kWh/mil. Istället för en bil som drar 6-8kWh i "rå" form.
Som visats här innan så går det åt mindre bensin/diesel per mil att ladda en elbil med ett kraftverk på gården än att låta en förbränningsmotor driva fordonet. :fakta

Absolut borde man kunna omhänderta mer av bränslet. Är dessutom elverket en Atkins blir det ännu bättre. Rent ekonomiskt lär man dock inte tjäna in kombinationen..
 
Är det det som visas?


Buy quality, cry once

Ja.
” Andelen som i oktober köpte elbilar uppgick till 35,7 procent. Så låg andel har inte Norge sett på ett halvår .

– Det är oroande att nästan 65 procent av Norges befolkning fortfarande väljer något annat än elbilar, säger Christina Bu”

Alltså, frågan kvarstår. Är det bara elbilar man köper förre av i oktober? Troligen inte.
 
Eller att majoriteten som nu vill ha elbil skrapar ihop till en tesla istället för en lite billigare <vilken som helst billigare elbil med pyttebatteri>. Tesla tillverkar i batcher, där Europa får leverans i slutet av kvartalet, sen tomrum typ en månad..
Försäljningen av elbilar är dessutom som en hyfsat volatil aktie, den svänger en hel del, men är stadigt på väg uppåt.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top