Elbil eller inte?

...men elbilen kan fortsatt laddas via tex solceller eller vindmöllor (vanliga vid amerikanska jordbruk). :)


Buy quality, cry once
 
Och pumen vid macken likadant, eller via en liten dieselgenerator.
 
Tekniskt sett ja, men i praktiken (som det står i länken) nej. Visserligen är det fortfarande vanligt med kontanter i staterna men betalningssystemet (och alla delar i den kedjan) måste också fungera. Bränslet tog slut rätt snabbt, så mackarna fick slå igen redan innan nedstängningen av elnätet. En bil med förbränningsmotor kör du normalt tills tanken är tom, sen fyller du på max. När alla bilar helt plötsligt hopas om att fylla på i snitt en halv tank samtidigt faller korthuset rätt snabbt.

En elbil kopplas normalt sett in och fyller på varje natt, så ökningen är bara vad du gjorde av med under gårdagen. Så även om alla personbilar var eldrivna, och förarna skulle få för sig att fylla på upp till 100% kvällen innan nedstängningen, skulle det bara ge marginell ökning på effekt/energi-uttaget. Typ som om alla skulle dragit igång en omgång tvätt eller två extra under natten..
 
Då är det ju bättre att ha behovet av att tanka mer sällan väl?

Hur ofta tankar genomsnittsbilisten sin fossilbil?
3 ggr/månad?

Strömmen är borta, det går inte att tanka på den lokala tankstationen för varken elbilsförare eller dinosauriebrännare. Hur gör man? Åker till närmsta tankställe som inte drabbats av strömavbrottet och tankar där?
 
Last edited:
Jo, men elbilisten har i stort sett alltid nästan "full tank", eftersom den fylldes upp dagen innan. Den fylls på "per automatik" när den står parkerad. I de allra flesta fall är det skit samma om det är strömavbrott ett par dagar eftersom man alltid har räckvidd i bilen.

Bränslebilen har rullat utan att fyllas på de senaste 10-20 dagarna (i snitt, om vi antar var tredje vecka). Bilen kan inte rulla längre utan ett besök på en mack som kan servera bränslet. Tar det slut på ett ställe måste man köra vidare till nästa (som då alla andra också gjorde i Californien) och tar slut på det bränslet osv.
 
Ja det är fördelen med att kunna tanka hemma men samma sak kan ju gälla fossilbilar, dvs man kan om man vill tanka så ofta att man i stort sett nästa alltid har full tank.

Hur appliceras samma scenario på elbilsflottan då?
Bilen kan inte rulla längre utan ett besök på ett ställe som kan servera bränslet - normalt hemma vid villan?
 
Min poäng är att elbilar nästan alltid är "fulltankade", redan idag, i praktiken.
Visst går det att tanka hemma med bensin/diesel i teorin, men det krävs att du i stort sett bor på en gård med egen tank och pump och dessutom abonnerar på tankbil i dagsläget. Det händer alltså inte i praktiken.
 
Jag har inte pratat om att ha en egen tank hemma och jag skev ju precis att det är en fördel med att kunna ladda hemma om man vill att tanken är full so ofta som möjligt. Men om man av rädsla för strömavbrott vill se till att sin fossilbil i princip alltid har full tank så går det ju också att ordna - om man vill.
 
Jag har inte pratat om att ha en egen tank hemma och jag skev ju precis att det är en fördel med att kunna ladda hemma om man vill att tanken är full so ofta som möjligt. Men om man av rädsla för strömavbrott vill se till att sin fossilbil i princip alltid har full tank så går det ju också att ordna - om man vill.
Ok, då missförstod jag.
Men det var ju just detta som ledde till soppatorsk i stora delar av Californien. Folk ville vara säkra på att inte vara utan soppa när PG&E stängde strömmen, så de åkte och tankade. Så soppan tog slut överallt...
 
Jag har inte pratat om att ha en egen tank hemma och jag skev ju precis att det är en fördel med att kunna ladda hemma om man vill att tanken är full so ofta som möjligt. Men om man av rädsla för strömavbrott vill se till att sin fossilbil i princip alltid har full tank så går det ju också att ordna - om man vill.

Allt är möjligt och en stor grönmålad myndighet har numer principen att samtliga fordon skall ha minst 75% tank innan det görs helg - både för att sprida ut det befintliga lagret och för att inte fordon skall stå med tom tank ifall det plötsligt skulle behövas...

Men el har ju den fördelen att den kan göras precis överallt och nästan med vad som helst. Jag tror att solcellsanläggningar kommer att bli mycket vanligare framöver, och då är ju tex en elbil alldeles utmärkt att ladda mot ifall det blir strömavbrott...
 
Ok, då missförstod jag.
Men det var ju just detta som ledde till soppatorsk i stora delar av Californien. Folk ville vara säkra på att inte vara utan soppa när PG&E stängde strömmen, så de åkte och tankade. Så soppan tog slut överallt...

Ja just för att normalfossilbilisten inte applicerar tänket ovan, då hade de ju kanske inte behövt åka och tanka.
 
För att spinna vidare på problemet när bensinen är allt i pumparna så är det inte helt orimligt att höra att elbilar är dåligt för glesbygden. Tvärtemot så är ju glesbygden som klippt och skuret för elbilen, mycket plats att parkera på, el finns överallt och man slipper förlita sig på bensinbolag som inte ser lönsamhet och därmed tillåter sånt här att hända: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...ste-folk-resa-nio-mil-enkel-vag-for-att-tanka
 
Ja just för att normalfossilbilisten inte applicerar tänket ovan, då hade de ju kanske inte behövt åka och tanka.
Jag tror det är p.g.a lathet, finns få saker som är mer drygt än att åka och tanka. Möjligen att gå i shoppingcenter..
Allt är ju såklart relativt, men för egen del är det både jobbigare och tar längre tid att hämta posten i brevlådan än att "tanka" bilen.
 
Allt är möjligt och en stor grönmålad myndighet har numer principen att samtliga fordon skall ha minst 75% tank innan det görs helg - både för att sprida ut det befintliga lagret och för att inte fordon skall stå med tom tank ifall det plötsligt skulle behövas...

Men el har ju den fördelen att den kan göras precis överallt och nästan med vad som helst. Jag tror att solcellsanläggningar kommer att bli mycket vanligare framöver, och då är ju tex en elbil alldeles utmärkt att ladda mot ifall det blir strömavbrott...

Rätt.
Med ett batteri för lagring så att man har el till huset typ kyl och frys osv också. Det blir en priofråga vad elen ska gå till.
 
Jag tror det är p.g.a lathet, finns få saker som är mer drygt än att åka och tanka. Möjligen att gå i shoppingcenter..
Allt är ju såklart relativt, men för egen del är det både jobbigare och tar längre tid att hämta posten i brevlådan än att "tanka" bilen.

Haha Gekås eller en tankning på macken...

Men ja delvis. Eller bara för att att bedömer att risken för strömavbrott där det inte går att tanka inom rimligt avstånd är så liten och/eller att eventuella strömavbrott är så korta i tiden att man inte behöver bry sig.
 
Haha Gekås eller en tankning på macken...

Men ja delvis. Eller bara för att att bedömer att risken för strömavbrott där det inte går att tanka inom rimligt avstånd är så liten och/eller att eventuella strömavbrott är så korta i tiden att man inte behöver bry sig.
Gekås är inte ett shoppingcenter, det är ett minihelvete på jorden :fakta
 
Rätt.
Med ett batteri för lagring så att man har el till huset typ kyl och frys osv också. Det blir en priofråga vad elen ska gå till.

Precis så har jag det.. köpte ett gäng pylontech litsium batterier o 3st 5000 watts growatt hybrid invertrar. Growattarna är fina då jag bara vrider om en ström brytare o då går helt i offgrid.

Så ladda el bil är gratis o påskyndar att anläggningen betalar sig själv.

Vindkraft 20,000:-
Pylontech 85,000:-
Growatt. 53,000:-
Solceller. 20,000:-
Men jag är skit nöjd med resultatet. Growattarna o solceller har jag för lite data på ännu men vindkraftverket ger i snitt 1000 watt i timmen när det går o det är ok.

Sista stormen matade vindkraftverket in 75:- över natten lite kul att kolla siffror.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top