Elbil eller inte?

Fabriken i Salzgitter har varit på tapeten sen VW kastade in en hög pengar i Northvolt. Det är nog lättare att smälla upp fler fabriker när man väl har en igång.
Nu verkar Northvolt sikta på att kunna ändra formfaktor mellan produkterna och inte sikta på laptopbatterier utan PHEV2.
 
Jag och tre vänner håller på att utveckla en "ny" typ av motorcykel som är bättre anpassad för EL-drift. :yoparty
 
Fabriken i Salzgitter har varit på tapeten sen VW kastade in en hög pengar i Northvolt. Det är nog lättare att smälla upp fler fabriker när man väl har en igång.
Nu verkar Northvolt sikta på att kunna ändra formfaktor mellan produkterna och inte sikta på laptopbatterier utan PHEV2.
Hade noll koll på det. Men nu är det iaf stämplat och klart :yoparty
 
Längs med ”hårt” trafikerade E6 i Norge. En utmaning, 20 stationer till 5500bilar. Svindlande siffror när man tänker på ökning av elbilar? Kanske till och med tur att några tillverkare går väte-vägen?
58276D6F-AD4A-47C9-83F9-551859789C7D.png

Passerade en lagom bensinmack idag. Den hade 75 pumpar. Tjohej!
 
De flesta gånger man laddar gör man det ju hemma. Laddnätverket används när man åker på långresa...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 
De flesta gånger man laddar gör man det ju hemma. Laddnätverket används när man åker på långresa...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Precis!
Har man 50 mil räckvidd och en gång om året kör mer än 50 mil så behöver man en laddstolpe som sitter ~45 mil bort i riktning dit man ska.
Kör man däremot aldrig mer än 50 mil ToR från hemmet behöver man _aldrig_ köra och tanka.
 
Just nu pågår ett verklighetstest: Vätgasbil vs. Batteribil. Stockholm -> Frankfurt
https://www.elbilen.org/folj-var-resa-fran-stockholm-till-frankfurt-vatgas-vs-el/
Verkligheten gav att trots vätgasbilens "tar bara någon minut att tanka" så kom elbilen fram till Frankfurt styva timmen innan.

Vissa av problemen var tekniska (var tvungna att ringa supporten för att få igång pumpen) som förhoppningsvis löses inom snar framtid.
Andra var praktiska som avhjälps en del om fler stationer byggs men kommer aldrig att lösas helt: Det är t.ex bara den första bilen på en nyfylld station som det går snabbt att tanka, när trycket går ner tar det avsevärt längre tid. En station kan bara klara av ett par tiotal bilar innan den är "tom" och en tankbil måste komma ut och fylla på.

Men en sak kommer inte att lösas. Stationerna måste förläggas typ i öde industriområden p.g.a explosionsrisken, så man måste vänta på att tanka klart innan man sen kan köra vidare någonstans för att käka/gå på dass. Precis på samma sätt som man vill att tanka bensin/diesel ska gå snabbt: Du tvingas stå där och vänta på bilen innan du kan köra vidare och stanna där du vill.
Vätgasbil - Du väntar på bilen.

Elbilen däremot parkerar man utanför stället man käkar på/gör teknisk paus på dass och är sen färdigtankad och klar när man kommer ut.
Elbil - Bilen väntar på dig.
 
https://www.svk.se/natutveckling/st...sydvastlanken-elpriset-och-effektsituationen/

21 augusti

Under provdriften av länk 1 i SydVästlänken inträffade flera skarvfel, vilket innebär att alla 570 skarvar kommer att bytas ut. Drifttagningen av SydVästlänken flyttas därför fram till oktober 2020. Risken för effektbrist i södra Sverige ökar inte nämnvärt på grund av förseningen. Däremot fortsätter elpriset i elområde 4 att vara något högre jämfört med övriga Sverige.

Nejnej, hela el-autobahn som byggdes för att ta hand om bortfallet av Barsebäck är ännu mer försenat, men det påverkar inget alls. Bagdad Bob var nog en bra liknelse.
 
Vad är syftet med SydVästlänken?
Att öka överföringskapacitet med ~25% från elproducenterna i norr till elkonsumenterna i söder.

När man la ner Barsebäck försvann ju en ganska markant del av produktionen i söder, sydvästlänken skulle typ täcka upp detta bortfall.
 
Att öka överföringskapacitet med ~25% från elproducenterna i norr till elkonsumenterna i söder.

När man la ner Barsebäck försvann ju en ganska markant del av produktionen i söder, sydvästlänken skulle typ täcka upp detta bortfall.

Man behöver öka överföringskapaciteten till södra sverige just för att det finns en brist i överföringskapacitet till södra sverige, dvs risk för effektbrist?
 
Man behöver öka överföringskapaciteten till södra sverige just för att det finns en brist i överföringskapacitet till södra sverige, dvs risk för effektbrist?
Precis. Men jag insåg att de beskrev det hela väldigt listigt. Genom att inte slå igång länken så _ökar_ ju inte risken för effektbrist tekniskt sett. Vi har redan effektbrist (tågen går t.ex med reducerad acceleration under rusningstrafik) så tekniskt sett är det _minskningen_ av effektbristen som uteblir med denna förseningen.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top