Elbil eller inte?

Batteriproduktion? Kolkraft?
Jepp, britterna fick ju spä på sin kol-eldning rejält för att producera min Leaf och dess batteri:
UK_electricity_production_by_source_1980-2015.png

Eller vänta nu..
 
Jepp, britterna fick ju spä på sin kol-eldning rejält för att producera min Leaf och dess batteri:
UK_electricity_production_by_source_1980-2015.png

Eller vänta nu..

Vet du om det är är det producerad eller använd energi som bilden visar? Jag tänker på vad bilden visar i förhållande till eventuell import/export.

2008 hade man ca 290 TWh fossilt, 50 TWh kärnkraft och 20 TWh förnybart. Totalt 360 TWh.
2016 hade man ca 170 TWh fossilt, 70 TWh kärnkraft och 80 TWh förnybart. Totalt 320 TWh.
 
5,34 (grundpris inkl råoljeinköp, raffinering och hanteringskostnader)

En stor del av hanteringen sköts ju inom landet, därav betydligt under 5 spänn
Nej det är iofs sant, allt rinner inte ut till just Norge och Ryssland. Men tycker du att Norge har lite för lite pengar i statskassan så vi bör ge dem lite till? Vi körde ut 3 198 811 kubikmeter bensin till pumparna förra året: http://spbi.se/statistik/volymer/ Alltså fick oljebolagen in 3198811*1000*5,34=17081650740 kr förra året bara på bensin. Vad hade man fått för de i runda slängar 17 miljarderna om man inte hade lagt dem i fickorna på oljebolagen?
Samtidigt hade vi inte behövt ta delar av den summan för att köra ut 3 198 811 kubikmeter bensin till pumparna 2017. Det är 57122 vändor med en fullmatad tankbil (56m3 per bil+släp) som slipper slita på våra vägar. Pengar och arbetstid som hade kunnat gå till något vettigt.
 
Last edited:
Problemet med alternativa förbränningsvätskor är att man måste producera dem, och producera ofantliga mängder av dem. Etanol var väl en god tanke men vi har inte åkermark nog för att tillgodose merparten av fordonsflottan. Dessutom kostar det mer att tillverka etanol än att pumpa upp och raffinera olja.

Vi har dock goda förutsättningar att producera HVO100, B100.
 
Vet inte om det var du irish som skrev tidigare i tråden om solceller?

Hur skulle det funka att ha solceller hemma för att ladda batteribilen, om tex det skulle läggas en skatt på el för att kompensera bortfallet av bränsleskatter och man vill producera energin själv för att köra billigare? (Vet att själva anläggningen är dyr)

Sommarhalvåret kan jag tänka mig att det funkar helt ok, men när man kommer hem från jobbet och det är mörkt blir det knepigare?
Att ha ett batteri hemma som laddas under dagen kanske funkar om det det inte blir för stora förluster att sedan ladda bilen från det?
 
Last edited:
Än så länge är det inte ekonomi i att ha batteri hemma, det är mycket smartare att skicka ut överskottet från solceller ut på nätet.
Skulle det ändra sig, och batteripriserna gå ner rejält (typ när Northvolt eller liknande börjar producera) så kan man ta det då. En fördel i framtiden isåfall är ju att du laddar DC->DC, potential för mindre förluster, kan ladda snabbare och att man inte belastar inkommande faser lika mycket när man vill kräma på.
 
Vi har dock goda förutsättningar att producera HVO100, B100.
Jo men det är enorma mängder vätska som ska produceras. Till vilken kostnad? Sen kanske man kommer runt att fylla på CO2 i atmosfären, men NOx och annat ohälsosamt som uppkommer vid förbränning blir man väl inte av med?

Jag tror snarare att det i framtiden eventuellt blir tillval att peta på en högeffektiv generator typ nåt sånt här https://insideevs.com/mazdas-rotary-engine-might-get-new-life-as-toyota-range-extender/ för de som t.ex har behov av att köra långt, där snabbladdare inte finns runt varje hörn, etc. Den lilla mängden alternativa bränslen kan vi utan problem producera lokalt. Typ som produktionsnivån på etanolen idag.
 
Jag fick en offert på solcellspaket till villataket i måndags. 228 kkr för 54 paneler skulle ha en teoretisk återbetalningstid på 11,5 år. Problemet med en sån investering är väl främst att man inte vet vad politiker hittar på under de åren. Det börjar dyka upp begagnade elbilsbatterier på skrotarna och som lagring hemma kan det funka eftersom man inte behöver kapaciteten lika väl som i en bil. Tappar man 15% av kapaciteten blir inte livet sämre.
 
Truckbatterier.Bly visserligen så man pratar om vikter som börjar på ett ton.

48V 800Ah kostar visserligen typ 100k men man kan hitta använda med massa cykler kvar för 30k ibland för avhämtning o gratis.
Vet man bara hur man mäter upp dom kan man få buffert billigt - man måste mäta upp kapaciteten och så.Väldigt jobb med transport och montering i typ betongkista på frostfritt djup så.

Truckbatterier som sköts har väldiga livslängder/cykler
 
Jag fick en offert på solcellspaket till villataket i måndags. 228 kkr för 54 paneler skulle ha en teoretisk återbetalningstid på 11,5 år. Problemet med en sån investering är väl främst att man inte vet vad politiker hittar på under de åren. Det börjar dyka upp begagnade elbilsbatterier på skrotarna och som lagring hemma kan det funka eftersom man inte behöver kapaciteten lika väl som i en bil. Tappar man 15% av kapaciteten blir inte livet sämre.

Jag tror att oavsett vad politikerna hittar på så kommer elpriset knappast gå neråt i framtiden, bortsett från tillfälligt brus.
Subventionerna kommer väl knappast heller bli högre än vad de är.
Och oavsett vad politikerna hittar på så blir det jävligt svårt för dem att beskatta elen du lagrar i ditt beggade bilbatteri.
 
Jag fick en offert på solcellspaket till villataket i måndags. 228 kkr för 54 paneler skulle ha en teoretisk återbetalningstid på 11,5 år. Problemet med en sån investering är väl främst att man inte vet vad politiker hittar på under de åren. Det börjar dyka upp begagnade elbilsbatterier på skrotarna och som lagring hemma kan det funka eftersom man inte behöver kapaciteten lika väl som i en bil. Tappar man 15% av kapaciteten blir inte livet sämre.

Hur många Kw ligger en sådan anläggning på? (teoretisk kw)

Ja ett beggat elbilsbatteri kan nog funka rätt bra i ett sådant sammanhang, kapaciteten lär ju räcka och bli över som en buffert över natten för ett normalt hushåll med laddning av bilen om inte batteriet är helt tömt. Långtidslagring hade ju varit riktigt smutt om man har en stor solcellsanläggning, men där får man nog leta en annan lagringsmetod än batterier.

Hur många cykler kan man räkna med innan batteriet är helt slut?
 
Last edited:
Hur många Kw ligger en sådan anläggning på? (teoretisk kw)

Ja ett beggat elbilsbatteri kan nog funka rätt bra i ett sådant sammanhang, kapaciteten lär ju räcka och bli över som en buffert över natten för ett normalt hushåll med laddning av bilen om inte batteriet är helt tömt. Långtidslagring hade ju varit riktigt smutt om man har en stor solcellsanläggning, men där får man nog leta en annan lagringsmetod än batterier.

Hur många cykler kan man räkna med innan batteriet är helt slut?

Jag skulle tro att man har räknat på 100-120W paneler, det finns 200W paneler också, men dom flesta föredrar att ha flera mindre paneler för att det blir lättare att lägga pussel på ett tak där det sticker upp ventilation och skorstenar.

Jag skulle absolut inte investera i någon batteribank, annat än som backup om strömmen går, men inte för daglig cykling, utan låta elnätet vara mitt batteri som tänkt.

Dvs mata ut överskottet dagtid, få tillbaka från nätet nattetid eller när solen inte lyser.
(och leva på ett litet batteri vid längre avbrott)

Vad dom räknar för återbetalningstid varierar, men 10-12 år är bland dom högre siffrorna jag har hört, och den siffran tror jag faktiskt på, så länge inget dyrt går sönder eller måste uppgraderas (panelerna är nog ingen risk, men växelriktare/inverters är inte billigt och kan strula)

I kombination med elbil är det ju dubbelt bra om man kan ladda dagtid, då förbrukar man sitt eget (oskattade) elöverskott istället för att sälja det

Tyvärr torde ju dom flesta ha bilen på jobbet dagtid
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top