Elbil eller inte?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Vätgas är ett av de sämsta alternativen för att lagra energi med tanke på att molekylerna är så små och tenderar att smita iväg. Att konvertera energi av något slag till vätgas har låg verkningsgrad och så även vid användningen. Faktum kvarstår att elmotorer med batteri som lagring har hög systemeffektivitet jämfört med så gott som alla alternativ.

I glesbygd finns också fördelen med att elektricitet oftare finns tillgänglig än bensinstationer. Det är ganska stora ytor i landet där en bensinstation saknas och då kan det vara skönt att ha bilen fulltankad när man vaknar på morgonen.
Likadant är det i mindre utvecklade länder. De kan montera en vindsnurra eller en solpanel och plötsligt kan man ta sig någonstans.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vätgas är ett av de sämsta alternativen för att lagra energi med tanke på att molekylerna är så små och tenderar att smita iväg. Att konvertera energi av något slag till vätgas har låg verkningsgrad och så även vid användningen. Faktum kvarstår att elmotorer med batteri som lagring har hög systemeffektivitet jämfört med så gott som alla alternativ.

I glesbygd finns också fördelen med att elektricitet oftare finns tillgänglig än bensinstationer.
Det är ganska stora ytor i landet där en bensinstation saknas och då kan det vara skönt att ha bilen fulltankad när man vaknar på morgonen.
Likadant är det i mindre utvecklade länder. De kan montera en vindsnurra eller en solpanel och plötsligt kan man ta sig någonstans.

Ok, så när jag kör mellan Gällivare och Kiruna i Januari, med -35C så ska jag stanna och knacka på hos någon privatperson och be om att få ladda bilen någon timme.
Kanske kan jag låna deras kök samtidigt och koka mig en kaffekopp, och avsluta med att sätta på hustrun.

Har du tänkt på att vanligt folk oftast är på jobbet när solen lyser så det där med att ladda bilen hemma funkar mest bara på helgen. Fast gratis ström från jobbet är ju iofs bättre än att belasta det egna elräkningen.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ok, så när jag kör mellan Gällivare och Kiruna i Januari, med -35C så ska jag stanna och knacka på hos någon privatperson och be om att få ladda bilen någon timme.
Kanske kan jag låna deras kök samtidigt och koka mig en kaffekopp, och avsluta med att sätta på hustrun.

Har du tänkt på att vanligt folk oftast är på jobbet när solen lyser så det där med att ladda bilen hemma funkar mest bara på helgen. Fast gratis ström från jobbet är ju iofs bättre än att belasta det egna elräkningen.

Det finns redan elbilar som utan problem klarar den sträckan under de förhållandena tur och retur, med gott om marginal kvar.
Det som inte finns idag är en _billig_ elbil som klarar detsamma. De kommer inte att dyka upp förrän om några år. Redan i år kommer det hyfsat prissatta elbilar (om man räknar totalkostnad, inte stirrar sig blind på inköpspriset) som klarar enkel resa under de förhållandena.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
För att ge dig lite räkneläxa så anta att bilen drar 3kWh/mil. Det är 12 mil enkel resa, totalt gör du av med 36kWh på enkel resa. Sen tar du fram en elräkning och tittar vad du betalar per kWh. Där får du driftskostnaden för en enkel resa. Betala detta till din arbetsgivare så har du gjort rätt för dig.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Under de tre år jag hade min elbil hade jag ett snitt runt 1,5 kWh/mil plus det som gick åt till värme vid laddning och lite andra förluster. Knappt 2 kr/mil i energikostnad tyckte jag var OK.
Är elbilen en tjänstebil måste man för övrigt skatta för förmånen att ladda på jobbet även om man betalar det arbetsgivaren ger för elen. Min förmån är värd nästan 4 kr/arbetsdag.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
För att ge dig lite räkneläxa så anta att bilen drar 3kWh/mil. Det är 12 mil enkel resa, totalt gör du av med 36kWh på enkel resa. Sen tar du fram en elräkning och tittar vad du betalar per kWh. Där får du driftskostnaden för en enkel resa. Betala detta till din arbetsgivare så har du gjort rätt för dig.

Gäller det i -35 grader?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är väldigt sällan -35° i Kiruna. Såna temperaturer är inte speciellt vanliga alls i Sverige.

Det händer väl ett antal dagar varje år och att betala flera hundra tusen för en bil en bil som bara fungerar 90-95% av årets timmar känns åtminstone för mig som väldigt dumt.
 

Bifogat

  • Kurravara_2018.jpg
    Kurravara_2018.jpg
    81.3 KB · Visningar: 67
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
För att ge dig lite räkneläxa så anta att bilen drar 3kWh/mil. Det är 12 mil enkel resa, totalt gör du av med 36kWh på enkel resa. Sen tar du fram en elräkning och tittar vad du betalar per kWh. Där får du driftskostnaden för en enkel resa. Betala detta till din arbetsgivare så har du gjort rätt för dig.

Nej, driftkostnaden är så mycket mer än bara drivmedel, drivmedelskostnaden däremot är bara drivmedel.

Ska du göra rätt för dig ska det mätas hur mycket laddaren tar ut från elnätet, eller räknas om med uppmätt omvandlingsfaktor.

"En elbil har en kedja av komponenter som omvandlar elenergin från elnätet till
energi vid hjulen: laddare, batteri, kraftelektronik och elmotor.

Sammantaget motsvarar därför drivenergin vid hjulen mellan 60 och 80 % av elenergin som togs från elnätet vid
laddning. "

80% var i den effektivaste bilen när den kördes i stadstrafik med max regenererativ bromsning. Alltså ett best case scenario.
Då användes inte en 230V kabel i ett motorvärmaruttag, vilket garanterat ger urusel verkningsgrad vid laddning
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Då användes inte en 230V kabel i ett motorvärmaruttag, vilket garanterat ger urusel verkningsgrad vid laddning
Om den verkningsgraden vore så usel skulle uttaget bli varmt. Det blir det sällan.
De flesta elbilar drar betydligt mindre än 3 kWh/mil så i den siffran kan man lugnt räkna med de förluster som finns.
Det vore roligt att veta varifrån ditt citat om 60-80% kommer ifrån.

Jag får be Two Stroke Man om ursäkt. Mitt påstående om temperaturen i Kiruna baserades på SMHIs statistik. Där fanns inte de TVÅ tillfällena med där det var -35°.
Fast jag förstår inte varför man lägger ner energi alls på att diskutera elbilar när man redan konstaterat att det inte passar en. Faktum kvarstår att de flesta skulle klara sig bra med elbil med ett komplement att hyra ett fordon enstaka gånger per år.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det vore roligt att veta varifrån ditt citat om 60-80% kommer ifrån

Fast jag förstår inte varför man lägger ner energi alls på att diskutera elbilar när man redan konstaterat att det inte passar en. Faktum kvarstår att de flesta skulle klara sig bra med elbil med ett komplement att hyra ett fordon enstaka gånger per år.

Äsh, det var bara någon avhandling från Chalmers, jag har den inte framför mig då jag är på jobbet.

Jo, jag skulle klara mig med en skateboard om jag fick ta helikopter/taxi när det är för långt att åka skateboard också.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Verkningsgrader med dessa siffror är helt möjliga - man har i varje switchsteg(dc/dc konv.) en förlust på lägst 10%.

När ni laddar mobilen med powerbank så kan man ha så låg verkningrad som 50%...
Först laddar man usb banken med förlust i dc/dc omvandlare, sedan laddar man mobilen och där passerar man också en dc/dc omvandlare på väg ut och sedan en gång till mobilens laddkrets....
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Äsh, det var bara någon avhandling från Chalmers, jag har den inte framför mig då jag är på jobbet.

Jo, jag skulle klara mig med en skateboard om jag fick ta helikopter/taxi när det är för långt att åka skateboard också.

https://www.chalmers.se/sv/styrkeom...k/Perspektiv_pa_Eldrivna_fordon_2015_v2.0.pdf

Alla tre publikationer under deras "Perspektiv på ny teknik" är intressanta och finns här:
https://www.chalmers.se/sv/styrkeom...media/perspektiv_ny_teknik/Sidor/default.aspx
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Faktum kvarstår att de flesta skulle klara sig bra med elbil med ett komplement att hyra ett fordon enstaka gånger per år.

Det här är väl ändå att ta i, det är väl just det vardagliga som inte fungerar för att de flesta ska klara sig med elbil idag. Har man möjlighet att ladda hemma och vid jobb så löser sig såklart mycket. Jag bor i hyresrätt utan möjlighet till laddning hemma. 5 mil enkel väg till jobbet där laddmöjlighet (eventuellt) finns om de inte är upptagna.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Har tänkt flera år på elbil, men prislappen är ju så himla hög å kör ju så lite att de känns omotiverat att lägga ut dom kostnaderna...
Bilen kan stå oanvänd hela veckan för jag har jobbet hemma å inte behöver köra eller pendla till jobbet..
Har haft de så i mer än 25 år...
Körningar är oftast till affären eller ren nöjes körning. .
Brukar inte lägga ner än 5.000-10.000kr på inköp av bil som håller 3-4år..
Begagnade marknaden för el bilar är ju inte så stor, å än värre att hitta en billig begagnad sådan..
 

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Verkningsgrader med dessa siffror är helt möjliga - man har i varje switchsteg(dc/dc konv.) en förlust på lägst 10%.

...

Nja, att generalisera att man i alla omvandlingar AC->DC/DC->AC har förluster på minst 10% stämmer inte. Verkningsgraden är i allra högsta grad beroende på arbetspunkt; den kan vara så låg som 40-50% men också så hög som 97-98% (se exempelvis slide 10 i http://www.emrwebsite.org/uploads/Fichiers/EMR14/7-EMR-14-Depature.pdf ).
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det var bara ett genomsnitt vad man kan förvänta sig generellt , bra designer och rätt valda delar så arbetsområdet är bra ger ju väldigt höga verkningrader på kanske 95%
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Gäller det i -35 grader?
Här är en länk till några norrmän som kört vinter-tester i verkligheten med några icke-tesla bilar: https://elbil.no/the-biggest-electric-car-test-in-winter-wonderland-ever/

-35 i all ära men du ökar inte förbrukningen med 50% från -5

De "6 mil i värsta-fall" som nämnts tidigare var med, om jag inte minns fel, en av de första Nissan Leaf med 24kWh batteri. Årets modell har nära nog dubbla användbara batterikapaciteten och värmepump istället för direktverkande el-element.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Norrmännen verkar dessutom ha kommit fram till att hojar drar jävligt mycket på vintern också!
3fb895287723994db7e159d86d643de7.jpg
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top