Elbil eller inte?

Jag kommer dessutom sätta solceller på min kåk inom snar framtid (för det är en sund investering, både ekonomiskt och miljömässigt) och helt plötsligt kan vi köra mellan 8-10 elbilar, med samma kör mönster som mig, bland mitt kvarter utan att nämnvärt belasta elnätet. Snarare tvärtom.

Har du räknat med bidraget på typ 30% eller vad det nu är i detta, samt att du slipper betala energiskatt?

Räknar du med att få ett nettoöverskott på året?

Går det att kvitta förbrukning/produktion månadsvis, har för mig det har varit lite olika beroende på nätägare men också att det kom något om att man har rätt till detta(dåligt minne, kan ha helt fel).

Nåväl. Jag tycker som jag varit inne på att intermittenta kraftkällor i dagsläget ser bättre ut än vad de är när man inte tar hänsyn till de merkostnader som de medför.

Iom att elen måste förbrukas samtidigt som den tillverkas undrar jag hur vi ska kompensera icke-produktionen på nattetid/vintern om/när varenda kotte har en egen solcellsanläggning på sitt tak.

Vill man dessutom ha betalt för den överproduktion man levererar så det ju ingen fördel att den största delen av produktionen sker sommartid då vi ändå har överskott på el och därmed låga elpriser.

Intressant länk: http://www.nyteknik.se/opinion/sol-och-vindkraft-gor-elen-for-billig-sommartid-6397539
 
Argh! Jag blev så fruktansvärt sugen på en elhoj att bränna runt ljudlöst i skogen med här i närområdet, så när jag såg att man rear ut KTM E-XC för halva priset klapp jag till på en sån idag: https://www.blocket.se/lund/KTM_Freeride_E_XC__15_Superdeal__70383053.htm

Bara att gratulera!
Har varit bra sugen på en sån där ett tag, men räckvidden på 2-3mil på en laddning har gjort att jag tvekat.
Hur ska du använda den? Fulåkning i skog och mark eller ska du försöka "pendla" något med den också?
 
Jepp, i dagsläget finns det massa Trix för att betala tillbaka på installationskostnaden snabbare än om man bara räknar 1kr per kWh och år. Detta skiljer ju sig mycket som du säger bland nät-ägare, men även förutsättningarna man har rent fysiskt.

Säsongsvariationen kompenseras till viss del med att det är torrt i reservoarerna för vattenkraften om sommaren. Om vi i större utsträckning kör med solceller på dagen behöver vi inte köra ut vatten som reglerkraft, det kan man spara till natten istället. För grovt räknat är effektbehovet dubbelt så högt under just dagen. Vi har alltså i Sverige ett gigantiskt naturligt batteri uppe i norr som man hade kunnat utnyttja på ett smartare sätt.
Just nu är det inte ekonomiskt försvarbart med batterilagring i garaget. När det väl sitter solceller på var och vartannat hus kommer batterier att vara så pass billiga att man kan installera sådana och köra ut behövlig el på natten från det. När det väl har kommit så långt har förhoppningsvis arbetsplatserna förstått att det är bra om de anställda parkerar sin bil under solcellstak, och tankar på där under dagen istället för natten.
Lite så tänker jag
 
Last edited:
Bara att gratulera!
Har varit bra sugen på en sån där ett tag, men räckvidden på 2-3mil på en laddning har gjort att jag tvekat.
Hur ska du använda den? Fulåkning i skog och mark eller ska du försöka "pendla" något med den också?
Pendla kan jag tyvärr glömma, finns inte en chans. Blir att köra småturer då och då för att blidka habegäret och själen. Troligen kommer en viss del fulåkning att inträffa.. Något jag inte kan göra i dagsläget då det helt enkelt inte finns speciellt mycket tid med två små kids att köra iväg på längre turer. Tar typ en timme för mig, enkel sträcka, för att komma någonstans där jag inte blir lynchad p.g.a FMF-helsystem. Då är vi uppe i 2,5h+ borta från hemmet för väldigt lite kvalitativ körning i förhållande.
 
Last edited:
Pendla kan jag tyvärr glömma, finns inte en chans. Blir att köra småturer då och då för att blidka habegäret och själen. Troligen kommer en viss del fulåkning att inträffa.. Något jag inte kan göra i dagsläget då det helt enkelt inte finns speciellt mycket tid med två små kids att köra iväg på längre turer. Tar typ en timme för mig, enkel sträcka, för att komma någonstans där jag inte blir lynchad p.g.a FMF-helsystem. Då är vi uppe i 2,5h+ borta från hemmet för väldigt lite kvalitativ körning i förhållande.

För att sedan inte tala om att du måste hitta en bana som har öppet, all tid med skruvande/servande osv.
Avlägg gärna en rapport ang batteritiden när du haft hojen ett tag.
Jag har läst rapporter med allt från 20min körning till uppåt 2timmars körning. Likaså runt 2mil och uppåt 7-8mil.
Önskar nästan att jag hade fått tummen ur och köpt en också.. Fast jag är lite för harig ifall det skulle visa sig att man inte blir av med hojen sen..
 
För att sedan inte tala om att du måste hitta en bana som har öppet, all tid med skruvande/servande osv.
Avlägg gärna en rapport ang batteritiden när du haft hojen ett tag.
Jag har läst rapporter med allt från 20min körning till uppåt 2timmars körning. Likaså runt 2mil och uppåt 7-8mil.
Önskar nästan att jag hade fått tummen ur och köpt en också.. Fast jag är lite för harig ifall det skulle visa sig att man inte blir av med hojen sen..
Kommer avlägga grundlig rapport så fort jag fått några timmar i sadeln. Just hojar har jag redan sagt till mig själv att jag ska ge fan i att titta alldeles för mycket på kronor och ören. Pengar kan man spara på så många andra ställen.
I dagsläget är kvalitativ tid högre prissatt i mitt liv, vem fan klappar mig på axeln om jag jobbar ihjäl mig utan att ha lite kul undertiden?
 
Jepp, i dagsläget finns det massa Trix för att betala tillbaka på installationskostnaden snabbare än om man bara räknar 1kr per kWh och år. Detta skiljer ju sig mycket som du säger bland nät-ägare, men även förutsättningarna man har rent fysiskt.

Säsongsvariationen kompenseras till viss del med att det är torrt i reservoarerna för vattenkraften om sommaren. Om vi i större utsträckning kör med solceller på dagen behöver vi inte köra ut vatten som reglerkraft, det kan man spara till natten istället. För grovt räknat är effektbehovet dubbelt så högt under just dagen. Vi har alltså i Sverige ett gigantiskt naturligt batteri uppe i norr som man hade kunnat utnyttja på ett smartare sätt.
Just nu är det inte ekonomiskt försvarbart med batterilagring i garaget. När det väl sitter solceller på var och vartannat hus kommer batterier att vara så pass billiga att man kan installera sådana och köra ut behövlig el på natten från det. När det väl har kommit så långt har förhoppningsvis arbetsplatserna förstått att det är bra om de anställda parkerar sin bil under solcellstak, och tankar på där under dagen istället för natten.
Lite så tänker jag

Men vattenkraften kommer ju behövas även på dagen och sommaren för att reglera skillnaden i efterfrågan på el och produktionen från solcellerna, även om det kommer att ske med mindre volymer(den kommer ju som du är inne på regleras ner iom produktionen från solcellerna) energi från vattenkraften.

Så vattenkraften kommer att användas mindre sett över året och för att den då fortsatt ska vara lönsam så kommer den då behöva ha ett högre elpris när den används för att ta igen detta.

Eller, blir det inte så i praktiken?
 
En tanke som slog mig. ????
Det går väl åt en hel del energi att framställa nya produkter som skall ge el. Allt från att materian ska upp till att en färdig produkt som kan generera el.
Blir det vinst i slutändan ????

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 
En tanke som slog mig. ????
Det går väl åt en hel del energi att framställa nya produkter som skall ge el. Allt från att materian ska upp till att en färdig produkt som kan generera el.
Blir det vinst i slutändan ????

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
En solpanel idag betalar sig miljömässigt på ca 1,5 år. Jag räknar med att de kommande solpanelerna på mitt tak betalar sig ekonomiskt på 10-15 år, och håller i ca 30. Men så långt in i framtiden så har vi säkert smartare alternativ.
 
Men vattenkraften kommer ju behövas även på dagen och sommaren för att reglera skillnaden i efterfrågan på el och produktionen från solcellerna, även om det kommer att ske med mindre volymer(den kommer ju som du är inne på regleras ner iom produktionen från solcellerna) energi från vattenkraften.

Så vattenkraften kommer att användas mindre sett över året och för att den då fortsatt ska vara lönsam så kommer den då behöva ha ett högre elpris när den används för att ta igen detta.

Eller, blir det inte så i praktiken?
Mindre på sommaren/dagen, mer på vintern/natten. Total volym vette fan, det beror ju på vädret :D Priserna kommer att reglera sig själva, som de gör redan nu. Vattenfall kommer ju inte vilja pumpa ut vatten till underpris om de kan spara det till när utbudet minskar och efterfrågan ökar.
 
Mindre på sommaren/dagen, mer på vintern/natten. Total volym vette fan, det beror ju på vädret :D Priserna kommer att reglera sig själva, som de gör redan nu. Vattenfall kommer ju inte vilja pumpa ut vatten till underpris om de kan spara det till när utbudet minskar och efterfrågan ökar.

Snarare mindre än "idag" på sommaren/dagen och lika med "idag" på vintern/natten?
Ska återbetalningstiden vara liks som innan så behöver man ta mer betalt eftersom man får sälja mindre.

Ja elpriset sätt ju på Nord Pool med marginalprissättning, undrar hur det kommer se ut i framtiden med mycket effekt ifrån solcellsanläggningar som ska vara med och prissättas.
 
En solpanel idag betalar sig miljömässigt på ca 1,5 år. Jag räknar med att de kommande solpanelerna på mitt tak betalar sig ekonomiskt på 10-15 år, och håller i ca 30. Men så långt in i framtiden så har vi säkert smartare alternativ.
Måste vara billigt att framställa materialet till dessa. Tror dock det behövs maskin mm som förbrukar energi.
Även den som gör produkten kräver energi


Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 
Måste vara billigt att framställa materialet till dessa. Tror dock det behövs maskin mm som förbrukar energi.
Även den som gör produkten kräver energi


Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Yes, men likt oljeraffinaderierna som raffinerat mha egen råolja kan man sätta några av solcellerna som man producerar på taket för att ge energin som behövs för att producera nästa batch med solceller. De produceras dessutom i hög utsträckning på breddgrader som gynnas av sådant energiuttag.
 
Snarare mindre än "idag" på sommaren/dagen och lika med "idag" på vintern/natten?
Ska återbetalningstiden vara liks som innan så behöver man ta mer betalt eftersom man får sälja mindre.

Ja elpriset sätt ju på Nord Pool med marginalprissättning, undrar hur det kommer se ut i framtiden med mycket effekt ifrån solcellsanläggningar som ska vara med och prissättas.
Med takten vi smäller upp solceller idag så är jag inte speciellt orolig inom de närmaste 5 åren. När det blir olönsamt att sälja under dagen börjar jag istället fundera på att skaffa ett batteri och spara till natten. Eller så införskaffar jag en välbehövlig AC till ovanvåningen som jag driver med i det närmaste gratis energi :D

Samtidigt så tror jag helt och fullt att så fort elen blir billig på dagen så kommer någon att komma på något energikrävande som man kan köra då, och därmed hålla priserna i schack. Tänk extremt energikrävande applikationer såsom aluminiumframställning, vätgas produktion, etc. Ja varför inte producera vätgas på sommaren som man sparar undan till svårare tider, och kör bränsleceller med den gasen då? Folk är enligt min mening tyvärr ofta upptagna med att leta negativa sidor att man missar att se möjligheterna. Men det är min personliga åsikt.
 
Snarare mindre än "idag" på sommaren/dagen och lika med "idag" på vintern/natten?
Ska återbetalningstiden vara liks som innan så behöver man ta mer betalt eftersom man får sälja mindre.

Ja elpriset sätt ju på Nord Pool med marginalprissättning, undrar hur det kommer se ut i framtiden med mycket effekt ifrån solcellsanläggningar som ska vara med och prissättas.
Troligen mer "imorgon" än idag under natten/vintern.
Som sagt, det är vad jag tror och kommer satsa mina ören på. Vill ni följa mina råd får ni ta det beslutet själva. Häng inte mig för att ni gick back/missade tåget att spara pengar på det. Det här är spekulationer om det är ekonomiskt. Miljövänligt är det definitivt.
 
Med takten vi smäller upp solceller idag så är jag inte speciellt orolig inom de närmaste 5 åren. När det blir olönsamt att sälja under dagen börjar jag istället fundera på att skaffa ett batteri och spara till natten. Eller så införskaffar jag en välbehövlig AC till ovanvåningen som jag driver med i det närmaste gratis energi :D

Samtidigt så tror jag helt och fullt att så fort elen blir billig på dagen så kommer någon att komma på något energikrävande som man kan köra då, och därmed hålla priserna i schack. Tänk extremt energikrävande applikationer såsom aluminiumframställning, vätgas produktion, etc. Ja varför inte producera vätgas på sommaren som man sparar undan till svårare tider, och kör bränsleceller med den gasen då? Folk är enligt min mening tyvärr ofta upptagna med att leta negativa sidor att man missar att se möjligheterna. Men det är min personliga åsikt.

Håller visserligen med i ditt andra stycken men vill bara kommentera att det också beror på vad man menar med billig.

Billigare än vad sett till alternativkostnad.
Eller billig i förhållande till priset på natten om det kostar 5 kr/kWh på dagen och 7 kr/kWh på natten.
Billigare än priserna vi ser idag.
Vad sägs om: dyrt på dagen och dyrare på natten haha!
 
Håller visserligen med i ditt andra stycken men vill bara kommentera att det också beror på vad man menar med billig.

Billigare än vad sett till alternativkostnad.
Eller billig i förhållande till priset på natten om det kostar 5 kr/kWh på dagen och 7 kr/kWh på natten.
Billigare än priserna vi ser idag.
Vad sägs om: dyrt på dagen och dyrare på natten haha!
Går priserna upp så gynnas jag ju oavsett, förutom runt december/januari. Går priserna ner tar det längre tid innan jag når break-even. Låg risk anser jag.
 
Risken finns ju att när man väl investerat i solpaneler .Så hittar de på en ny skatt
 
Jepp, en risk jag är villig att ta. I värsta fall får man väl fulkoppla ihop dem i framtiden till ett garage-batteri, och DC-snabbladda bilen :crash
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top