Elbil eller inte?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag fick ett inbytesbud på min e-up! på 115 kkr igår när jag tittade på en bil för 140 kkr. Det är under 15 kr/mil sen ny. Fortfarande inte speciellt dyrt bilinnehav.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
421020_1920.jpg


Nissan ska få ner priset på Leaf
Delar på utvecklingskostnaderna med Renault och Mitsubishi

Världens mest sålda elbil, Nissan Leaf, är inte helt billig med sina dryga 300 000 kronor, men det är något som Nissan vill ändra på. Man vill få ner priset på modellen så att den bättre kan konkurrera med bilar som använder fossila bränslen. Detta hade man tänkt göra genom att dela utvecklingskostnaderna med koncernkompisarna Renault och Mitsubishi. Från och med 2018 ska nämligen både Renault och Mitsubishi börja använda den nya Leaf-plattform som Nissan förväntas presentera under CES-mässan nästa månad. På så vis slipper dessa bolag spendera tid och pengar på att utveckla separata plattformar. Förutom det så kan de även göra större inköp från sina leverantörer.

Genom att dela på kostnaderna hoppas Nissan få ner kostnaden på den kommande modellen till två miljoner yen vilket blir ungefär 170 000 kronor. Om det priset sedan även kommer att gälla här i Sverige återstår ju att se.

Källa: http://feber.se/bil/art/359343/nissan_ska_f_ner_priset_p_leaf/

:banana
 

Snowman89

Guest
En fundering till er som är insatt i dagens elbilar!
Hur vanligt är det med olika lägen på laddningen?

Jag läste att BMW i3 hade flera olika lägen där det fanns snabbladdning med deras egen laddare och sen ytterligare 3 olika lägen vid 230v.
Jag har för mig att de var ca 16A, 10A och 6A.

Anledningen till att jag undrar är att jag har tillgång till 230v i garaget.
Det är dock inte tillåtet att köra med motorvärmare samt kupevärmare, men en mindre laddning med 6A bör säkert vara ok att dra från uttaget.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
På min sladd sitter en klump där man med en knapp kan ställa 6,8 eller 10A.
I början ställde jag ner till 6A när jag använde motorvärmaruttag, men säkringen håller oftast för 10 också.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Kommer ta rätt lång tid att ladda med 6A. Det ger en ladd-effekt på ca 230*6=1,4kW. Du kan alltså fylla på med ca 1,4 kWh per timme. Har du en bil med 28kWh batteri tar det alltså i runda slängar 20 timmar att fylla upp från tomt.

Om någon är hugad köpare kan jag varmt rekommendera att försöka få med en installation av riktig laddbox i köpet. Blir säkrare och snabbare.
 

Snowman89

Guest
Tack för svaren!

Irish- Problemet för min del är att jag bor i lägenhet och har garageplats i en garagelänge, så någon laddbox går fetbort om man skulle köpa elbil.
Jag får drömma vidare ett tag till.. :)
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Tack för svaren!

Irish- Problemet för min del är att jag bor i lägenhet och har garageplats i en garagelänge, så någon laddbox går fetbort om man skulle köpa elbil.
Jag får drömma vidare ett tag till.. :)
Är det bostadsförening eller kommunalt? Har läst på andra forum att det typiskt finns två läger: Det ena är att man får kämpa mot väderkvarnar för att installera sånt där trams, den andra är att om man nämner att man vill skaffa laddstation i parkeringsgaraget så fixas det snabbt och smidigt.
Är du lite seriös med att skaffa så kan du väl höra dig för hos hyresvärden om det finns en möjlighet att sätta upp en permanent laddplats, skadar aldrig att kolla upp det :)
 

Snowman89

Guest
Är det bostadsförening eller kommunalt? Har läst på andra forum att det typiskt finns två läger: Det ena är att man får kämpa mot väderkvarnar för att installera sånt där trams, den andra är att om man nämner att man vill skaffa laddstation i parkeringsgaraget så fixas det snabbt och smidigt.
Är du lite seriös med att skaffa så kan du väl höra dig för hos hyresvärden om det finns en möjlighet att sätta upp en permanent laddplats, skadar aldrig att kolla upp det :)

Bostadsförening.
Jo jag har faktiskt funderat lite kring hur de skulle ställa sig om man skaffade sig en elbil och ville ladda den öht.
För några veckor sedan kom det ut en lapp där de stod att man absolut inte fick använda eluttagen för motorvärmare/kupevärmare till bilarna, då det inte var dimensionerat för det.
Så antagligen delar alla (ca 6-8garage) på en 10 alt 16A säkring som det är nu.

Men jag ska nog svänga förbi vicevärden vid tillfälle och höra vad han säger..

Jag kommer inte skaffa mig en idag eller inom det närmsta året.
Men det känns inte helt omöjligt att jag gör det inom en snar framtid, lite beroende på vad de andra tillverkarna hittar på för roligt :näsblod
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Bostadsförening.
Jo jag har faktiskt funderat lite kring hur de skulle ställa sig om man skaffade sig en elbil och ville ladda den öht.
För några veckor sedan kom det ut en lapp där de stod att man absolut inte fick använda eluttagen för motorvärmare/kupevärmare till bilarna, då det inte var dimensionerat för det.
Så antagligen delar alla (ca 6-8garage) på en 10 alt 16A säkring som det är nu.

Men jag ska nog svänga förbi vicevärden vid tillfälle och höra vad han säger..

Jag kommer inte skaffa mig en idag eller inom det närmsta året.
Men det känns inte helt omöjligt att jag gör det inom en snar framtid, lite beroende på vad de andra tillverkarna hittar på för roligt :näsblod

Jag vågar nog lova att det inte är gjort så att alla delar på en säkring. I sådant fall är det nästan garanterat inte en elektriker som gjort installationen.
Redan vid 3 bilar börjar man nå gränsen för vad en 10A säkring tål.
Däremot skulle jag kunna tänka mig att man antingen lagt en 6A på varje plats (Räcker ganska lagom till en motorvärmare utan kupévärmare) alternativt lagt två platser på en 10A säkring. (Mindre troligt då i stort sett alla motorvärmaruttag i Sverige har ett eget uttag.)

Det kan i och för sig hända att det är så att uttagen inte är avsedda att användas till motorvärmare alls utan att dom är tänkta till om man vill koppla in en lampa när man byter däck eller gör något med bilen och i sådant fall är det inte omöjligt att det är så att alla uttagen delar på en 16A säkring.
Men det beror som sagt på vad uttagen var tänkta till från början.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag vågar nog lova att det inte är gjort så att alla delar på en säkring. I sådant fall är det nästan garanterat inte en elektriker som gjort installationen.
Redan vid 3 bilar börjar man nå gränsen för vad en 10A säkring tål.
Däremot skulle jag kunna tänka mig att man antingen lagt en 6A på varje plats (Räcker ganska lagom till en motorvärmare utan kupévärmare) alternativt lagt två platser på en 10A säkring. (Mindre troligt då i stort sett alla motorvärmaruttag i Sverige har ett eget uttag.)

Det kan i och för sig hända att det är så att uttagen inte är avsedda att användas till motorvärmare alls utan att dom är tänkta till om man vill koppla in en lampa när man byter däck eller gör något med bilen och i sådant fall är det inte omöjligt att det är så att alla uttagen delar på en 16A säkring.
Men det beror som sagt på vad uttagen var tänkta till från början.

Det kan ju vara så enkelt att föreningen inte vill få elräkningar för att ladda en knippe elbilar varje dag.
 

Snowman89

Guest
Det kan ju vara så enkelt att föreningen inte vill få elräkningar för att ladda en knippe elbilar varje dag.
Eller så är det så enkelt som jag skrev nyss, att det inte är dimensionerat för att man ska ha något som drar 2500-3000w.

Jag har haft en kompressor i det garaget och jag upplever att belysningen nästintill svajjar när kompressorn startar.
Så det är nog inga problem att skjuta säkringen ifall man närmar sig 2500-3000w.

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det kan ju vara så enkelt att föreningen inte vill få elräkningar för att ladda en knippe elbilar varje dag.
Det vanligaste jag sett är att man antingen drar ut elen från respektive lägenhet (om det funkar rent fysiskt dvs) så är ju allt frid och fröjd. Eller sätter man elmätare där, kör schablonmässiga påslag på månadsräkningen och sen avstämning en gång om året.
Eftersom det kostar rätt lite per månad finns det även de som kört överslagsräkning och lagt på ett par hundralappar på månadshyran och struntar i att kladda med mätning.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det vanligaste jag sett är att man antingen drar ut elen från respektive lägenhet (om det funkar rent fysiskt dvs) så är ju allt frid och fröjd. Eller sätter man elmätare där, kör schablonmässiga påslag på månadsräkningen och sen avstämning en gång om året.
Eftersom det kostar rätt lite per månad finns det även de som kört överslagsräkning och lagt på ett par hundralappar på månadshyran och struntar i att kladda med mätning.

Ja, men man ska inte underskatta folks förmåga till missunnsamhet. Det kanske bara kostar uppåt 300 per bil som laddar, men nåde den som kommer undan billigare! Själva grundidén till hur socialdemokraterna stiftar skatter för övrigt. :hihi
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Kommer ta rätt lång tid att ladda med 6A. Det ger en ladd-effekt på ca 230*6=1,4kW. Du kan alltså fylla på med ca 1,4 kWh per timme. Har du en bil med 28kWh batteri tar det alltså i runda slängar 20 timmar att fylla upp från tomt.
Beroende på vilket körmönster man har så kan 6A räcka i de flesta fall. Det är inte säkert att man kommer hem med tomt batteri varje dag eller ens någonsin. I förrgår var fjärde gången som jag kom hem med 1 km räckvidd kvar på 33 månader och då har jag bara 18,7 kWh batteri.
Å andra sidan skulle jag säkert ändra körmönstret en smula med större batteri. Nu vet jag ju vilka resor som är möjliga och ska jag utanför det mönstret får jag lösa det på annat sätt. Snabbladdning har jag behövt runt 20 gånger.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ja, men man ska inte underskatta folks förmåga till missunnsamhet. Det kanske bara kostar uppåt 300 per bil som laddar, men nåde den som kommer undan billigare! Själva grundidén till hur socialdemokraterna stiftar skatter för övrigt. :hihi
Kommer osökt att tänka på ett inlägg jag läste på ett annat forum för ett tag sen, var något sånt här:
En snubbe skulle sova över på hotell, hade clearat att där fanns ett 16A uttag som han kunde få använda under natten, behövde detta för att klara nästkommande dags resa. Tror att han pyntade en hundralapp extra, som tack för att de var så tillmötesgående.
Under natten kan han således ladda med ca 230*16=3,7kW. Laddar man 8h så blir det högt räknat 8*4=32kWh man plockar ut. Så i runda slängar 30-40kr för den tankningen.

Anywho, bara en liten stund efter han kommit upp till rummet får han notifikation om att laddningen avbrutits, går ner till bilen och ser då att någon dragit ut kabeln! Sätter i den igen, och står och väntar ett tag runt hörnet. Då kommer en gammal gubbe med hund gåendes förbi och drar ut kabeln igen. Ägaren till bilen går fram och undrar vad fan han håller på med. Gubben (som inte hade någon association till hotellet för övrigt) hade sett hur han kopplat in sig, och bestämde sig för att minsann inte låta den här nymodighets-hippien stjäla flera hundra, om inte tusentals kronor i el från hotellet! Efter en grundlig förklaring över hur det ligger till i verkligheten, med ovanstående beräkningar, att han betalat extra till hotellet vägrade gubben gå med på att det inte handlade om enorma summor pengar som stals från hotellet. Gick därifrån muttrandes om att det väl fick gå för den här gången.
Vad fan är det för fel på folk?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Kommer ta rätt lång tid att ladda med 6A. Det ger en ladd-effekt på ca 230*6=1,4kW. Du kan alltså fylla på med ca 1,4 kWh per timme. Har du en bil med 28kWh batteri tar det alltså i runda slängar 20 timmar att fylla upp från tomt.

Om någon är hugad köpare kan jag varmt rekommendera att försöka få med en installation av riktig laddbox i köpet. Blir säkrare och snabbare.

Jo. Men det innebär ju också att du "tankar" el för ca 2 mils körning på 3 timmar.
Om du har ett körmönster där du kör till och från jobbet och har 2 mil dit och 2 mil hem innebär det att du i kanske har gjort slut på 8 kWh vilket tar 6 timmar att ladda igen ungefär.

Om man i normalfallet kan ha bilen inkopplad i minst 12 timmar varje natt (lämnar utrymme för att vara på jobbet plus göra några ärenden på vägen hem) så innebär det att man normalt sett hinner få i drygt 16 kWh varje natt.
Om man då normalt sett kör mindre än 8 mil om dagen så ska det ju inte vara något problem.
Kör man någon enstaka dag lite mer så kommer man kanske inte att ha helt fullt efterkommande morgon men så länge som man inte tänkte maxa räckvidden så är det ju inget problem.
Och dom flesta dagarna kanske man inte gör så mycket annat på vägen från jobbet. Dvs normalt sett kan man troligen ladda mer än 12 timmar.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top