Elbil eller inte?

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Jag är nöjd med min. Ända nackdelen är i så fall dålig sikten bakåt när jag backar.
Ok finns backspeglar men är första bilen jag behöver använda dom på😢
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Frugan lessnade på att vår slitosläng-bil som gått snart 40k mil kräver små reparationer och fix emellanåt.
Sagt och gjort åkte vi förbi en bilnasare som precis skulle bli återförsäljare för MG och därför hade erbjudande på MG4.
Vi provkörde en och frugan valde därefter en röd som levereras om några veckor.
Ska försöka skriva mer utförligt när vi haft den ett tag men det första intrycket är standardmodellen är en ganska enkel bil, inte ens någon backkamera.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Nu har även jag köpt en elbil. Det blev en 5 år gammal Golf. Som ser ut och fungerar precis som en vanlig jäkla Golf, fast med elmotor och batteri. Och jag tycker det känns bra, man vet vad man får liksom, det är en vanlig bil med i övrigt billiga reservdelar.

Och laddluckan är på höger bakskärm, där den vanliga tankluckan brukar sitta. Eller ja, det är ju förstås samma vanliga lucka, fast med en gömd elkontakt bakom istället för ett tankhål.

Min förhoppning är en billig pendlarbil, och till det tror jag den kommer att fungera bra.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu har även jag köpt en elbil. Det blev en 5 år gammal Golf. Som ser ut och fungerar precis som en vanlig jäkla Golf, fast med elmotor och batteri. Och jag tycker det känns bra, man vet vad man får liksom, det är en vanlig bil med i övrigt billiga reservdelar.

Och laddluckan är på höger bakskärm, där den vanliga tankluckan brukar sitta. Eller ja, det är ju förstås samma vanliga lucka, fast med en gömd elkontakt bakom istället för ett tankhål.

Min förhoppning är en billig pendlarbil, och till det tror jag den kommer att fungera bra.
En kompis har kört en sådan i jobbet i flera år. Nöjd, förutom att den saknar batterivärme och har ganska kass räckvidd i kyla (han bor i Hemavan så han märker av det)...

Annars lär du bli nöjd. Högst "normal" bil.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
En kompis har kört en sådan i jobbet i flera år. Nöjd, förutom att den saknar batterivärme och har ganska kass räckvidd i kyla (han bor i Hemavan så han märker av det)...

Annars lär du bli nöjd. Högst "normal" bil.
Det blir säkert bra. Vi har oftast inte lika kallt i andra änden av Sverige, så det kommer att funka fint!
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Är det någon som testat Hyundai ioniq 5N ?
Det man läst så verkar det vara en rolig bil
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Är det någon som testat Hyundai ioniq 5N ?
Det man läst så verkar det vara en rolig bil
Sjukt trevligt att man kan välja om man vill ha motorljud eller inte samt att det mesta av ljudet kommer i bilen och inte utanför. Gillar också att man kan få den vilda känslan som hos en arg bensinbil utan nackdelarna med en högprestanda bensinmotor. Model 3 hade häftig acceleration men det var mycket mysigare att gasa med min gamla E-Klass med OM606 turbo. Saknar däremot inte motorljud på långa transportsträckor. Att ljudet är fake gör mig ingenting, gillar motorljud ur högtalare även när jag ser på youtube eller spelar bilspel. Nackdelen med Ioniq 5N är nog att körkortet hade suttit löst, det är en av anledningarna till att jag inte kör radfyra trots att jag älskar ljudet.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Börjar lite tro att en elbil behöver köras in.
Here me out;

Så,
idag blåste jag 33mil motorväg, höll mig till verklig (GPS) skyltad fart pga europeiska mästerskapen i fartkameror. 110-130 samt några korta bitar med vägbyggen (är ju ofrånkomligt såhär års..). 30-32 grader ute och 21,5 i bilen.
1,57kWh/mil?! Inte ens hjälpt av medvind. Det ger ändå norr om 45mil rimlig räckvidd ur en 3 år gammal tesla som gått 5000mil. Degraderingen har planat ut av alla loggade data att döma. Nå, jag är iaf lite inne på att den är inkörd.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Nå, jag är iaf lite inne på att den är inkörd.
Naturlig process...
Först sitter allt lite kärvt.
Efter några tusen mil har det släppt så det går lättare.
Några tusen mil till och det börjar skramla här och där.
Ytterligare några tusen mil och vips ramlar det av saker i olika ändar av bilen.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Den här ska jag ha. Just när man i sin djupaste depression över hur märklig världen har blivit så lanseras denna ljusglimt av livsglädje. Första riktiga motorn sen BMWs 6,6L fantastiska V12.

8,3L V16 på 1.000HK. Nu ska det vaskas champagne!!

IMG_4563.jpeg
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Den här ska jag ha. Just när man i sin djupaste depression över hur märklig världen har blivit så lanseras denna ljusglimt av livsglädje. Första riktiga motorn sen BMWs 6,6L fantastiska V12.

8,3L V16 på 1.000HK. Nu ska det vaskas champagne!!
Ja jäklar!
Men jag ska banne mig dricka lite skumpa, har över sedan igår...
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
BMW´s M bilar ska få simulerade växlar och motorljud. Trevligt.

 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
BMW´s M bilar ska få simulerade växlar och motorljud. Trevligt.

Är inte det där lite som när veganer lagar mat som ser ut som kött? Jag äter gärna vegetariskt och kör elbil, men förstår inte varför man vill att grönsaker ska se ut som kossor eller elbilar ska låta som fossiler. Är jag bara inte tillräckligt lättlurad för att uppskatta bedrägeriet?
 
Nyheter
Klart med H-D Euro Festival 2025

Vill uppleva nästa vår i Fr...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition

Ducati har presenterat Pani...

CFMoto har presenterat 657 SR-R

Kinesiska tillverkaren CFMo...

2025 års MX-modeller från Yamaha

För säsongen 2025 har Yamah...

Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Bike Babes Sweden nu 7 000 medlemmar

Fotograf: Lotta Kronåker ...

BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presentera...

ExploreBike: Workshop hos Öhlins

Kent Öhlin började 1976 att...

Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Top