Elbil eller inte?

Jo, den blev inte riktigt bra den där, det var väl någon YouTuber som var tidigt ute som var skitbesviken och lyckades byta bort sin mot en elhummer, och några dagar senare tvärdog batteriet för handlaren som hade bytt in den.

I kommentarerna till den videon var det gott om besvikna Ford ägare.

Man kanske ska vänta någon generation innan man köper något som tillverkaren aldrig har provat förr.
Jag har följt Fords resa med Lightningen halvnoga och kan konstatera att de nog har byggt en jävla stor shoppingbil, mycket annat duger den inte till, möjligen som energilager om man har en hyfsad solcellsanläggning hemma…

Dyr som fan med 2 millar i Sverige.

Tuffar vidare med min F-150 5.0 ett tag:yoparty
 
Jag har följt Fords resa med Lightningen halvnoga och kan konstatera att de nog har byggt en jävla stor shoppingbil, mycket annat duger den inte till, möjligen som energilager om man har en hyfsad solcellsanläggning hemma…

Dyr som fan med 2 millar i Sverige.

Tuffar vidare med min F-150 5.0 ett tag:yoparty

Näe, en annan sak jag har funderat över är hur dom skyddar batterierna på dessa "tuffa" bilar, om man måste skrota en vanlig elbil som har kört över ett brunnslock...

Tittar jag under mina bilar så har det dunkat i lite här och där, enda stället som jag skulle vilja ha batterier på är mellan rambenen, och då med en jäkligt rejäl skyddsplåt.

Det var väl snack om en "Pipeline-welder" version av Forden och vad jag har sett av dom bilarna i Nord-Dakota så behöver dom klara betydligt mer än en trottoarkant eller ett brunnslock.
 
Näe, en annan sak jag har funderat över är hur dom skyddar batterierna på dessa "tuffa" bilar, om man måste skrota en vanlig elbil som har kört över ett brunnslock...

Tittar jag under mina bilar så har det dunkat i lite här och där, enda stället som jag skulle vilja ha batterier på är mellan rambenen, och då med en jäkligt rejäl skyddsplåt.

Det var väl snack om en "Pipeline-welder" version av Forden och vad jag har sett av dom bilarna i Nord-Dakota så behöver dom klara betydligt mer än en trottoarkant eller ett brunnslock.
Det finns nog sätt för Ford att lösa det men ett problem är nog vikten… Lightning väger nästan ett ton mer än en vanlig F-150… som den är nu,
 
Munro Live är en väldigt intressant kanal om man gillar att se hur bilar är uppbyggda, snacket på kanalen är dock vinklat mot kostnadseffektivitet och tillverkningsprocesser.

Här ser man bra hur skrämmande öppen en lightning är undertill. Den är knappast tänkt för saltiga vintevägar och offroad mera än en gropig sandväg ...
 
Jag råkade ut för att nån av mina bilar nödbromsade på infarten för några år sen. Det hängde ner en gren med bigarråer lite för nära rutan.
Jag kände mig inte skyldig till att ha kört slarvigt.
Min har tvärbromsat för en vattenspridare en gång. Och jag höll på att bli påkörd bakifrån pga det, varken jag eller bilen bakom hade nog tänkt tanken att bromsa pga vattenspridaren. Men bilen bakom höll förstås inte speciellt bra avstånd heller, som vanligt.

Nu var det iofs ingen vanligt liten trädgårdsvattenspridare, utan en bonde som var snäll och höll vägen blöt när han skulle vattna sin säd (det lät konstigt? :arsele), men min bil borde inte ha bromsat oavsett.
 
Den väger nästan lika mycket som Volvo EX90, men bara nästan.
555 kg mer än min 5.0 väger den.
3005 kilogram tjänstevikt. Du får lägga typ 300 kg tung sten på flakan… o dra 750 kärra
.BE kort gör ingen skillnad
Du hör väl att det inte är en riktig pickis?
 
Munro Live är en väldigt intressant kanal om man gillar att se hur bilar är uppbyggda, snacket på kanalen är dock vinklat mot kostnadseffektivitet och tillverkningsprocesser.

Här ser man bra hur skrämmande öppen en lightning är undertill. Den är knappast tänkt för saltiga vintevägar och offroad mera än en gropig sandväg ...
Ett sådant skitbygge!
Rena plockepinn, kommer gå sönder vid minsta marksyning och som på alla amerikanska bilar, uselt rostskydd?
 
Ett sådant skitbygge!
Rena plockepinn, kommer gå sönder vid minsta marksyning och som på alla amerikanska bilar, uselt rostskydd?
Aa rostskydd har har dom inte alls.
Karossen är alu så det är nog lugnt men allt under är US steele…
Jänkarna kan bygga pickisar det tycker jag dock
Men lightning ÄR en prototyp, det kan bara bli bättre…
 
Ett sådant skitbygge!
Rena plockepinn, kommer gå sönder vid minsta marksyning och som på alla amerikanska bilar, uselt rostskydd?

Hänger mycket på vilken markfrigång, vilket inte framgår i den videon, men länkarmar fram och hasplåtar i stål/plåt imponerar såklart inte =0) Gällande hasplåtar spelar det iofs mindre roll då ingen tillverkare erbjuder bättre i plast/komposit/alu än vad 3mm plåt ger i skydd men inte lika skoj att illa kvickt ha ett brunt underrede förstås. Sen finns det naturligtvis heavy duty tillbehör, menar t.o.m. Volvo har galler eller tjock aluminium som originaltillbehör framtaget för utryckningsfordon men som oem är det där inte sämre än för någon annan.
 
Jag tänker på alla rör, kablar och smådelar i chassit som finns undertill.
Kolla under MB, BMW eller Volvo. Ja även under VW.
Stoooor skillnad.
Oavsett markavstånd kommer man skrapa i !!
 
Är typ 22-23 cm markfrigång, samma som resten av familjen, undantaget Raptor kanske.
Inget Ford prioriterat då 95% rullar på asfalt…
Läs shoppingbil:ROFLMAO:
 
Ok, men här är väl en ganska bra över(under)blick, peka ut problemet du tvärsäkert vet och vad är bättre på en kvalitetsbil.. vilken det nu är?

maxresdefault.jpg
 
Ok, men här är väl en ganska bra över(under)blick, peka ut problemet du tvärsäkert vet och vad är bättre på en kvalitetsbil.. vilken det nu är?

maxresdefault.jpg

Kolla på videon exempelvis runt 6.30, där är alla kontakter till batteriet helt oskyddade. Orsaken är väl att Ford räknar med att det håller "tillräckligt" länge fast det är byggt såhär, men hade de redan en enkel hängande gummiflärp såsom de flesta 80-90-tals pickisarna hade så skulle hjälpa upp läget massor. Framförallt när Forden marknadsförs som en pickup.

Dock så är ju detta inte ett Fordfel utan de flesta bilar konstrueras på detta sätt idag. Exempelvis min hybrid Outlander fick nytt batteri på garanti och där var även kontakterna fastärgade. Och det skulle lätt ha förhindrats med en bakre hasplåt i valfritt material.
 

Bifogat

  • Screenshot_2023-02-25-13-50-03-48_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg
    Screenshot_2023-02-25-13-50-03-48_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg
    743.1 KB · Visningar: 15
Kolla på videon exempelvis runt 6.30, där är alla kontakter till batteriet helt oskyddade. Orsaken är väl att Ford räknar med att det håller "tillräckligt" länge fast det är byggt såhär, men hade de redan en enkel hängande gummiflärp såsom de flesta 80-90-tals pickisarna hade så skulle hjälpa upp läget massor. Framförallt när Forden marknadsförs som en pickup.

Dock så är ju detta inte ett Fordfel utan de flesta bilar konstrueras på detta sätt idag. Exempelvis min hybrid Outlander fick nytt batteri på garanti och där var även kontakterna fastärgade. Och det skulle lätt ha förhindrats med en bakre hasplåt i valfritt material.
Nu vill jag inte påstå att jag hängt under en outlander, men Ford-kontakterna är tämligen tåliga. Inte billiga heller. Nästa steg vore Cannon/Raychem mil.std..
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top