Elbil eller inte?

Ford sparkar 3800 i Europa

Den amerikanska biltillverkaren Ford minskar antalet tjänster i Europa med 3 800, rapporterar TT.

Anledningen en omstrukturering, för att organisationen i Europa ska bli mer konkurrenskraftig.

2 300 jobb inom produktutveckling och administration försvinner i Tyskland, 1 300 jobb försvinner i Storbritannien och resterande 200 tjänster försvinner från europeiska avdelningar.

Avgångarna ska ske frivilligt.

Sparpaketet i Tyskland är mindre än vad facket IG Metall befarat, skriver TT.

Företaget gjorde förra året en förlust på två miljarder amerikanska dollar.

Man håller fast vid planen om att erbjuda en helt elektrifierad bilflotta i Europa till 2035.
 
Läste lite om chevas o Fords ekonomiska situation just nu.

Alla minns väll fanny May o fredy Mac sublimlånens moder o fader.

Man lånade ut pengar till höger o vänster till personer som inte hade råd med lån.

Vad cheva o Ford gjort i USA är ungefär samma sak men med bilar. Dom har skapat egna finnas bolag som lånat ut pengar till folk som inte har råd med bilar.

Som grädde på detta moset så står tillverkaren av bilen som garant för restvärdet till sitt egna finansbolag o med tanke på att bil priser droppar som en sten i USA så har dom ett antal 10,000 bilar varje månad i återtagning som i sitt restvärde inte går att att sälja för att täcka restskulden.

Där utöver så under covid kunde folk ta ut en ny bil o sedan skylla på covid o då köra bilen i 1 år utan att betala en spänn.

Så GM har vad jag fattade ett gäng miliarder dollar låsta i bilar som inte är värda det GM behöver ha för dessa.

Sublim lån men denna gången på bilar. GM har ju gått i konkurs en gång redan, räddar staten GM en gång till tro?

Ford tjänar några kronor fortfarande per bil totalt sett men det är inget som räcker till produkt utvecklingen dom måste göra..

Spännande minst sagt..
 
Gissar på laddhybrid. Mersa är väl en av få som kör det just i kombo med diesel.

Jag är mest förvånad över 380, är det inte 360 för "miljöfordon"? Eller lyckas han precis hamna över någon gräns och får skatta för något milligram koldioxid med 20kr?
Vanlig diesel, men en miljöklassad modell.
Letade upp just denna modell då jag skulle köpa den.
Var skattefri i 3år
 
Läste lite om chevas o Fords ekonomiska situation just nu.

Alla minns väll fanny May o fredy Mac sublimlånens moder o fader.

Man lånade ut pengar till höger o vänster till personer som inte hade råd med lån.

Vad cheva o Ford gjort i USA är ungefär samma sak men med bilar. Dom har skapat egna finnas bolag som lånat ut pengar till folk som inte har råd med bilar.

Som grädde på detta moset så står tillverkaren av bilen som garant för restvärdet till sitt egna finansbolag o med tanke på att bil priser droppar som en sten i USA så har dom ett antal 10,000 bilar varje månad i återtagning som i sitt restvärde inte går att att sälja för att täcka restskulden.

Där utöver så under covid kunde folk ta ut en ny bil o sedan skylla på covid o då köra bilen i 1 år utan att betala en spänn.

Så GM har vad jag fattade ett gäng miliarder dollar låsta i bilar som inte är värda det GM behöver ha för dessa.

Sublim lån men denna gången på bilar. GM har ju gått i konkurs en gång redan, räddar staten GM en gång till tro?

Ford tjänar några kronor fortfarande per bil totalt sett men det är inget som räcker till produkt utvecklingen dom måste göra..

Spännande minst sagt..
Jösses
 
FSD funkar.... sådär...

Bilarna återkallas, men åtgärden är att skicka ut uppdatering?

Så de ska inte in till verkstad alls? Spärras FSD till nya mjukvaran är uppdaterad eller är det bara ett krav att trycka ut nya mjukvaran inom X dagar och att uppmana användarna till försiktighet?
 
Bilarna återkallas, men åtgärden är att skicka ut uppdatering?

Så de ska inte in till verkstad alls? Spärras FSD till nya mjukvaran är uppdaterad eller är det bara ett krav att trycka ut nya mjukvaran inom X dagar och att uppmana användarna till försiktighet?
tydligen spärras funktionen i nästa uppdatering, och sedan får man invänta att ny "fixad" version kommer. Vägrar man ta uppdateringen borde man kunna fortsätta köra farligt om man nu är road av det.
 
Återkallelse på mjukvara: OTA… journalister är lite mossiga. Förstår inte varför man som person är så beta-kår bara. Som folk som körde Windows i ”final beta release”.

Ska jag vara prövare av produkt ska jag ha betalt… att folk släpper kontrollen i trafiken är en annan grad på dumhetsskalan.

Men som en del annat så är detta: only in the US
 
FSD funkar.... sådär...

Jag tycker det funkar för bra om något: Systemet kör ju faktiskt själv till en så stor del att det blir självklart att föraren inte kommer hålla en tillräcklig beredskap för att kunna hantera farliga situationer.
Så länge lagstiftningen lägger ansvaret för bilens framfart på föraren så behöver denna typ av system begränsas. Och inte ha vilseledande namn.
 
Jag tycker det funkar för bra om något: Systemet kör ju faktiskt själv till en så stor del att det blir självklart att föraren inte kommer hålla en tillräcklig beredskap för att kunna hantera farliga situationer.
Så länge lagstiftningen lägger ansvaret för bilens framfart på föraren så behöver denna typ av system begränsas. Och inte ha vilseledande namn.

Absolut, man ska inte låtsas att det är FSD om inte föraren får ligga i baksätet och sova.

Annars är det ju bara en avancerad farthållare med filhållningsassistent
 
Absolut, man ska inte låtsas att det är FSD om inte föraren får ligga i baksätet och sova.

Annars är det ju bara en avancerad farthållare med filhållningsassistent
Framtida förarprov borde gå ut på att man sitter och facebookar med ett skynke framför vindrutan så man inte ser ut. Plötsligt rycks skynket bort och man ser att man är på väg att krascha in i en bergvägg. Körkort ges till de som reder ut tio olika sådana situationer.
 
Framtida förarprov borde gå ut på att man sitter och facebookar med ett skynke framför vindrutan så man inte ser ut. Plötsligt rycks skynket bort och man ser att man är på väg att krascha in i en bergvägg. Körkort ges till de som reder ut tio olika sådana situationer.

Facebook? det kan inte ungdomarna med, dom kuggar redan där, du kanske menar TikTok?
 
Framtida förarprov borde gå ut på att man sitter och facebookar med ett skynke framför vindrutan så man inte ser ut. Plötsligt rycks skynket bort och man ser att man är på väg att krascha in i en bergvägg. Körkort ges till de som reder ut tio olika sådana situationer.
Sorteringen borde ske ganska automagiskt, live.
 
Ja, jag är ju Gen-X, jag är gammal nog att inte använda facebook/instagram, men inte ung nog att ha skaffat tiktok.

Jag satt på ett café med en tiktok-ungdom precis bakom mig, samma 10 sekunders ljud loopade konstant i 10 minuter,

Tydligen kollade hen på någon "trend" som gick (jag fikde med en person som kunde förklara det för mig)

Man tycker att tiktok generationen borde sammanfalla med airpodsgenerationen, men icket, dom kör högtalare överallt istället
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top