Elbil eller inte?

När britterna blir inkopplade med 1400 MW mot norge lär priset raka i höjden även här hemma.
Det är lugnt, vi har inte brist på el och marknaden ser ju säkert till att lasbalansera ned priset lite.... ?

Själv funderar jag hur jag skall minska elräkningen under kommande vintern... Inte läge att lägga ut en stor investering i solceller eller dylikt just nu. Då viktigare saker ligger och väntar på slantarna.
Det blir väl till att elda mera ved i kaminen. Det är ju miljövänligare....Eller i alla fall billigare :tungan
 
Tur att det inte är lika illa i Sverige


Fast å andra sidan har ju de brist på bensin och diesel därbort pga Brexit just nu
De har ju börjat lastbalansera bensinen nu. Man får tanka för max 30 GBP och soppan finns inte tillgänglig för alla som vill ha den. Folk verkar nöjda.
 

Bifogat

  • 89F1FD69-43D0-4D6C-BC3E-C158F27E02FF.png
    89F1FD69-43D0-4D6C-BC3E-C158F27E02FF.png
    6.2 MB · Visningar: 12
Det där med att ta in utländska chaufförer verkar inte gå hem hos ytis-chaffisarna då det verkar vara bättre körvillkor i EU än UK - så det verkar bli militären som får rycka in och distribuera mat och drivmedel.
 
Det är lugnt, vi har inte brist på el och marknaden ser ju säkert till att lasbalansera ned priset lite....

Själv funderar jag hur jag skall minska elräkningen under kommande vintern... Inte läge att lägga ut en stor investering i solceller eller dylikt just nu. Då viktigare saker ligger och väntar på slantarna.
Det blir väl till att elda mera ved i kaminen. Det är ju miljövänligare....Eller i alla fall billigare :tungan
Bra ved värmer fyra gånger. När man fäller, när man kapar, när man klyver och sist när man eldar den.
Edit: Hade du inte eldat upp den hade den förmultnat och avgivit typ samma mängd skit i luften till slut. Nästan iaf..
 
Det där med att ta in utländska chaufförer verkar inte gå hem hos ytis-chaffisarna då det verkar vara bättre körvillkor i EU än UK - så det verkar bli militären som får rycka in och distribuera mat och drivmedel.

Fast lönerna är ju helt ok för chaffisar i UK numera. 50-75 000 per månad har jag hört.
 
Varför lägga miljoner på 200k laddstolpar när man kan lastbalansera? Slöseri, MER el behövs inte. Vanlig missuppfattning som sprids.
 

Bifogat

  • 6E03E662-544E-47B4-B52B-D32A444A54C7.png
    6E03E662-544E-47B4-B52B-D32A444A54C7.png
    4.8 MB · Visningar: 17
Varför lägga miljoner på 200k laddstolpar när man kan lastbalansera? Slöseri, MER el behövs inte. Vanlig missuppfattning som sprids.

Ge dig, du belyser på riktigt bara att du inte förstår begreppen.
Det finns ingen som helst motsättning i fler, mer och lastbalansering.
 
Ge dig, du belyser på riktigt bara att du inte förstår begreppen.
Det finns ingen som helst motsättning i fler, mer och lastbalansering.
Jo det gör det. MER el behövs inte när man använder en lastbalanseringsmojäng. Vanlig missuppfattning som sprids.
 
Jo det gör det. MER el behövs inte när man använder en lastbalanseringsmojäng. Vanlig missuppfattning som sprids.

Du gör dig till va?
Såg du den där länken från Svenska kraftnät? Om inte leta upp den.
Om du såg den. Läs igen och försök förstå innehållet. Tre gånger.
Som nästa steg reder du (för dig själv) ut begreppsskillnaderna mellan effekt, energi, infrastruktur och komponenter däri.

Efter det får du gärna detaljera vad du menar med mer el?
Din definition skiljer sig helt uppenbart från det som skulle kunna beskrivas som ingenjörsmässigt. Det gör som du säkert förstår att det blir svårt att ta dig på allvar.
Tror du kan bättre.
 
Du gör dig till va?
Såg du den där länken från Svenska kraftnät? Om inte leta upp den.
Om du såg den. Läs igen och försök förstå innehållet. Tre gånger.
Som nästa steg reder du (för dig själv) ut begreppsskillnaderna mellan effekt, energi, infrastruktur och komponenter däri.

Efter det får du gärna detaljera vad du menar med mer el?
Din definition skiljer sig helt uppenbart från det som skulle kunna beskrivas som ingenjörsmässigt. Det gör som du säkert förstår att det blir svårt att ta dig på allvar.
Tror du kan bättre.
Klart jag gör mig till. Bara en idiot skulle skriva att ”lastbalansering löser problemen, MER el behövs inte”.

Jag är för övrigt elektroingenjör och jag tycker fler laddstolpar är en bra idé.
 
Jag vet att du letar ihåligheter, och igen, rätta mig gärna i sak. Min utbildning med mera spelar ingen roll. Argumenten är det centrala, oavsett person.

I detta fallet hade du rätt, jag gjorde mig till. Jag har sagt det flera gånger, lastbalansering är en del av lösningen men långt ifrån allt. Om du inte håller med om det så kan vi absolut diskutera vidare.
 
Jag vet att du letar ihåligheter, och igen, rätta mig gärna i sak. Min utbildning med mera spelar ingen roll. Argumenten är det centrala, oavsett person.

I detta fallet hade du rätt, jag gjorde mig till. Jag har sagt det flera gånger, lastbalansering är en del av lösningen men långt ifrån allt. Om du inte håller med om det så kan vi absolut diskutera vidare.

Ok. Tänk vad länge jag behövde leta...
Du har hört det förr. Från mig och andra.
Om du ser argumenten som det centrala. Argumentera inte som en juvenal fjant utan någon som helst kunskap om du kan bättre. Det kommer att underlätta.
 
Ok. Tänk vad länge jag behövde leta...
Du har hört det förr. Från mig och andra.
Om du ser argumenten som det centrala. Argumentera inte som en juvenal fjant utan någon som helst kunskap om du kan bättre. Det kommer att underlätta.
Nej att argumentera genom att kalla någon för juvenal fjant skulle inte falla mig in. Det ligger inte i min person.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top