Elbil eller inte?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
När britterna blir inkopplade med 1400 MW mot norge lär priset raka i höjden även här hemma.
Det är lugnt, vi har inte brist på el och marknaden ser ju säkert till att lasbalansera ned priset lite.... ?

Själv funderar jag hur jag skall minska elräkningen under kommande vintern... Inte läge att lägga ut en stor investering i solceller eller dylikt just nu. Då viktigare saker ligger och väntar på slantarna.
Det blir väl till att elda mera ved i kaminen. Det är ju miljövänligare....Eller i alla fall billigare :tungan
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tur att det inte är lika illa i Sverige


Fast å andra sidan har ju de brist på bensin och diesel därbort pga Brexit just nu
De har ju börjat lastbalansera bensinen nu. Man får tanka för max 30 GBP och soppan finns inte tillgänglig för alla som vill ha den. Folk verkar nöjda.
 

Bifogat

  • 89F1FD69-43D0-4D6C-BC3E-C158F27E02FF.png
    89F1FD69-43D0-4D6C-BC3E-C158F27E02FF.png
    6.2 MB · Visningar: 12

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det där med att ta in utländska chaufförer verkar inte gå hem hos ytis-chaffisarna då det verkar vara bättre körvillkor i EU än UK - så det verkar bli militären som får rycka in och distribuera mat och drivmedel.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det är lugnt, vi har inte brist på el och marknaden ser ju säkert till att lasbalansera ned priset lite....

Själv funderar jag hur jag skall minska elräkningen under kommande vintern... Inte läge att lägga ut en stor investering i solceller eller dylikt just nu. Då viktigare saker ligger och väntar på slantarna.
Det blir väl till att elda mera ved i kaminen. Det är ju miljövänligare....Eller i alla fall billigare :tungan
Bra ved värmer fyra gånger. När man fäller, när man kapar, när man klyver och sist när man eldar den.
Edit: Hade du inte eldat upp den hade den förmultnat och avgivit typ samma mängd skit i luften till slut. Nästan iaf..
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det där med att ta in utländska chaufförer verkar inte gå hem hos ytis-chaffisarna då det verkar vara bättre körvillkor i EU än UK - så det verkar bli militären som får rycka in och distribuera mat och drivmedel.

Fast lönerna är ju helt ok för chaffisar i UK numera. 50-75 000 per månad har jag hört.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Varför lägga miljoner på 200k laddstolpar när man kan lastbalansera? Slöseri, MER el behövs inte. Vanlig missuppfattning som sprids.
 

Bifogat

  • 6E03E662-544E-47B4-B52B-D32A444A54C7.png
    6E03E662-544E-47B4-B52B-D32A444A54C7.png
    4.8 MB · Visningar: 17

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Varför lägga miljoner på 200k laddstolpar när man kan lastbalansera? Slöseri, MER el behövs inte. Vanlig missuppfattning som sprids.

Ge dig, du belyser på riktigt bara att du inte förstår begreppen.
Det finns ingen som helst motsättning i fler, mer och lastbalansering.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ge dig, du belyser på riktigt bara att du inte förstår begreppen.
Det finns ingen som helst motsättning i fler, mer och lastbalansering.
Jo det gör det. MER el behövs inte när man använder en lastbalanseringsmojäng. Vanlig missuppfattning som sprids.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Jo det gör det. MER el behövs inte när man använder en lastbalanseringsmojäng. Vanlig missuppfattning som sprids.

Du gör dig till va?
Såg du den där länken från Svenska kraftnät? Om inte leta upp den.
Om du såg den. Läs igen och försök förstå innehållet. Tre gånger.
Som nästa steg reder du (för dig själv) ut begreppsskillnaderna mellan effekt, energi, infrastruktur och komponenter däri.

Efter det får du gärna detaljera vad du menar med mer el?
Din definition skiljer sig helt uppenbart från det som skulle kunna beskrivas som ingenjörsmässigt. Det gör som du säkert förstår att det blir svårt att ta dig på allvar.
Tror du kan bättre.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Du gör dig till va?
Såg du den där länken från Svenska kraftnät? Om inte leta upp den.
Om du såg den. Läs igen och försök förstå innehållet. Tre gånger.
Som nästa steg reder du (för dig själv) ut begreppsskillnaderna mellan effekt, energi, infrastruktur och komponenter däri.

Efter det får du gärna detaljera vad du menar med mer el?
Din definition skiljer sig helt uppenbart från det som skulle kunna beskrivas som ingenjörsmässigt. Det gör som du säkert förstår att det blir svårt att ta dig på allvar.
Tror du kan bättre.
Klart jag gör mig till. Bara en idiot skulle skriva att ”lastbalansering löser problemen, MER el behövs inte”.

Jag är för övrigt elektroingenjör och jag tycker fler laddstolpar är en bra idé.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag vet att du letar ihåligheter, och igen, rätta mig gärna i sak. Min utbildning med mera spelar ingen roll. Argumenten är det centrala, oavsett person.

I detta fallet hade du rätt, jag gjorde mig till. Jag har sagt det flera gånger, lastbalansering är en del av lösningen men långt ifrån allt. Om du inte håller med om det så kan vi absolut diskutera vidare.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Jag vet att du letar ihåligheter, och igen, rätta mig gärna i sak. Min utbildning med mera spelar ingen roll. Argumenten är det centrala, oavsett person.

I detta fallet hade du rätt, jag gjorde mig till. Jag har sagt det flera gånger, lastbalansering är en del av lösningen men långt ifrån allt. Om du inte håller med om det så kan vi absolut diskutera vidare.

Ok. Tänk vad länge jag behövde leta...
Du har hört det förr. Från mig och andra.
Om du ser argumenten som det centrala. Argumentera inte som en juvenal fjant utan någon som helst kunskap om du kan bättre. Det kommer att underlätta.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ok. Tänk vad länge jag behövde leta...
Du har hört det förr. Från mig och andra.
Om du ser argumenten som det centrala. Argumentera inte som en juvenal fjant utan någon som helst kunskap om du kan bättre. Det kommer att underlätta.
Nej att argumentera genom att kalla någon för juvenal fjant skulle inte falla mig in. Det ligger inte i min person.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top