Elbil eller inte?

Du behöver inte dra fram mer kabel till den anläggningen, nej. Batteriet laddas vid behov av inkommande nätkabel. Bilarna laddas från batteriet i anläggningen. Som sagt, det funkar om utnyttjandegraden är låg. Systemet kan inte skalas upp eller höja utnyttjandegraden utan mer inkommande el.

Sant. Men bara delvis.
Mediannyttjandegraden över dygnet är låg för en snabbladdningsstation. Precis som vid en bensinpump tankar/laddar det alldeles förbannat lite folk precis före gryningen t.ex.
 
Man blir av med ett kablage som behöver hantera den momentant höga effekten
Vilken momentant höga effekt? Har man dimensionerat kablage och laddare till att max kunna ge 5 kW så kan den momentana maxeffekten vara 5 kW som max.

Som jag fattar det på era beskrivningar så är det som så att kapaciteten hos batteriet att leverera effekt är större än effekten i nätanslutningen?
Som jag undrade: "Menar man att man har kapacitet att ladda via batteriet på tex 150 kW men batteriet i sig är anslutet mot nätet med mindre än 150 kW?"
Det är alltså korrekt, dvs att man kan ladda elbilen(mha batteriet) med en högre effekt än själva nätanslutningen medger?
 
Sant. Men bara delvis.
Mediannyttjandegraden över dygnet är låg för en snabbladdningsstation. Precis som vid en bensinpump tankar/laddar det alldeles förbannat lite folk precis före gryningen t.ex.
Det är väl precis det jag säger? Det funkar om utnyttjandegraden är låg. Dock är inte systemet skalbart utan mer el. Om ICA-butiken har en sådan station och vill komplettera med en till eller fem till så behövs mer el.
Vilken momentant höga effekt? Har man dimensionerat kablage och laddare till att max kunna ge 5 kW så kan den momentana maxeffekten vara 5 kW som max.

Som jag fattar det på era beskrivningar så är det som så att kapaciteten hos batteriet att leverera effekt är större än effekten i nätanslutningen?
Som jag undrade: "Menar man att man har kapacitet att ladda via batteriet på tex 150 kW men batteriet i sig är anslutet mot nätet med mindre än 150 kW?"
Det är alltså korrekt?
Tror den momentana effekten som åsyftas är mellan batteri i stationen till bilens batteri. Maxeffekten i nätkabel är som du skriver, max 5kw eller vad det nu kan vara.

Ja, batteriet i laddstationen kan leverera större effekt än inkommande nätkabel.
 
Vilken momentant höga effekt? Har man dimensionerat kablage och laddare till att max kunna ge 5 kW så kan den momentana maxeffekten vara 5 kW som max.

Som jag fattar det på era beskrivningar så är det som så att kapaciteten hos batteriet att leverera effekt är större än effekten i nätanslutningen?
Som jag undrade: "Menar man att man har kapacitet att ladda via batteriet på tex 150 kW men batteriet i sig är anslutet mot nätet med mindre än 150 kW?"
Det är alltså korrekt, dvs att man kan ladda elbilen(mha batteriet) med en högre effekt än själva nätanslutningen medger?


Det momentant höga effektuttaget som krävs när du använder laddaren, alltså laddar bilen.
Det är den som kräver stora och dyra kablage. Ladda batteri långsamt kan man göra med en lampsladd.
 
Det är väl precis det jag säger? Det funkar om utnyttjandegraden är låg. Dock är inte systemet skalbart utan mer el. Om ICA-butiken har en sådan station och vill komplettera med en till eller fem till så behövs mer el.

Tror den momentana effekten som åsyftas är mellan batteri i stationen till bilens batteri. Maxeffekten i nätkabel är som du skriver, max 5kw eller vad det nu kan vara.

Ja, batteriet i laddstationen kan leverera större effekt än inkommande nätkabel.

Ja, men den springande punkten är att det inte behövs en uppskalning för hög mediannyttjandegrad. Vi kommer inte börja börja köra skitmycket bil på nätterna.

Man behöver mycket riktigt en matning per belastningspunkt oavsett om det är en laddare eller en glödlampa. Men det är väldigt mycket billigare och enklare att bygga nät med en lägre jämn belastning än ett som har höga effekttoppar.
 
Ja, men den springande punkten är att det inte behövs en uppskalning för hög mediannyttjandegrad. Vi kommer inte börja börja köra skitmycket bil på nätterna.

Man behöver mycket riktigt en matning per belastningspunkt oavsett om det är en laddare eller en glödlampa. Men det är väldigt mycket billigare och enklare att bygga nät med en lägre jämn belastning än ett som har höga effekttoppar.
Håller med dig. Klart man ska utnyttja nätet man har till max.

Jag tänker ett steg längre fram. När fler och fler kör elbil i kombinationen med att övriga samhället ökar sin elkonsumption. Då behövs mer el. Mer stabil energiproduktion och utökad infrastruktur.
 
Håller med dig. Klart man ska utnyttja nätet man har till max.

Jag tänker ett steg längre fram. När fler och fler kör elbil i kombinationen med att övriga samhället ökar sin elkonsumption. Då behövs mer el. Mer stabil energiproduktion och utökad infrastruktur.

Absolut. Dock är förbrukningen för persontransport inte problemet om man inte behöver bygga med just väldigt höga effekttoppar. Overifierade siffror säger att vi behöver ca 10-15% mer elenergi om hela personbilsflottan går på el på måndag.
Det är hanterbart i befintligt nät om man inte skall ladda på samma sätt som man tankar icke-elbil.
 
Absolut. Dock är förbrukningen för persontransport inte problemet om man inte behöver bygga med just väldigt höga effekttoppar. Overifierade siffror säger att vi behöver ca 10-15% mer elenergi om hela personbilsflottan går på el på måndag.
Det är hanterbart i befintligt nät om man inte skall ladda på samma sätt som man tankar icke-elbil.
Jo absolut men i det fallet behöver lastbalanseringen ske över hela nätet. Från ditt hem till industrin via Coop och Ica. På ett teoretiskt plan har du rätt men att lösa det praktiskt är sannolikt svårare än att bara dra nya ledningar och öka produktionen.
 
Jo absolut men i det fallet behöver lastbalanseringen ske över hela nätet. Från ditt hem till industrin via Coop och Ica. På ett teoretiskt plan har du rätt men att lösa det praktiskt är sannolikt svårare än att bara dra nya ledningar och öka produktionen.
Nej, jag har inte rätt på ett teoretiskt plan. Det är billigare att bygga och använda en kabel för 20kW än en för 150kW. Oavsett om ledningen är ny eller befintlig.
 
Nej, jag har inte rätt på ett teoretiskt plan. Det är billigare att bygga och använda en kabel för 20kW än en för 150kW. Oavsett om ledningen är ny eller befintlig.
Är batterier med i din kalkyl? Hur tänkte du lastbalansera industrin? Batterier där också?
 
Är batterier med i din kalkyl? Hur tänkte du lastbalansera industrin? Batterier där också?

Är du bekant med hur en kyl/värmepump med geolager fungerar?
Det är lastbalansering och lagring i en annan mer traditionell form. Inte mindre effektiv dock.
 
Visst torde typ 10% ökning av energiförbrukningen vara hanterbar. Men effekten då, som ska vara tillgänglig i alla punkter/noder/laddare.

Det är ju effekter som "bokas upp" i produktionskapacitet, infrastruktur osv. En stolpe med tex 22 kW mot nät innebär att det ska finnas 22 kw att hämta ur den, sen att stolpen bara används 20% av timmarna på året(energi) eller vad det nu är spelar ingen roll, effekten finns där och tar upp plats i infrastruktur/ställverk även om stolpen bara står där i tomme när ingen laddar. Men här kommer ju lastbalanseringen in och liknande smarta grids så att effekten fram till stolpen faktiskt kanske inte alltid finns tillgänglig om det inte finns någon som behöver ladda. Men den ska tas ifrån något annat i alla fall alt rampa upp produktionen med motsvarande.
 
Last edited:
Jag tänkte inte lastbalansera industrin.
Hur lång är kabeln i din kalkyl?
Jag tror vi pratar om olika saker. Jag menar att butiken som i dagsläget har en laddstation med batteri och nätkabel till den vill expandera till tre eller fyra stationer till. Hur löser du det? För mig är lösningen att dra fram nya kablar och se till att effekt kan levereras till dessa kablar. Vad är din lösning på butikens behov?
 
Visst torde typ 10% ökning av energiförbrukningen vara hanterbar. Men effekten då, som ska vara tillgänglig i alla punkter/noder/laddare.

Det är ju effekter som "bokas upp" i infrastrukturen osv. En stolpe med tex 22 kW mot nät innebär att det ska finnas 22 kw att hämta ur den, den effekten ska finnas i produktion och överföringskapacitet, sen att stolpen bara används 20% av timmarna på året eller vad det nu är spelar ingen roll, effekten finns där och tar upp plats även om den bara står där i tomme när ingen laddar. Men här kommer ju lastbalanseringen in och liknande smarta grids så att effekten fram till stolpen faktiskt kanske inte alltid finns tillgänglig om det inte finns någon som behöver ladda.
Dessutom är det när alla bilar går på el, dvs om sisådär 20-nånting år behöver vi ha ökat produktionen med 10% för att alla personbilar ska köra på el. Del-problemet säkerställa framtida elproduktion för att hantera alla som ska köra på el, är i sammanhanget det enkla problemet att lösa imho.
Andra problem, såsom utbyggnaden av elnätet för att hantera allsköns ökande elkonsumtion är ett större problem i min värld. Där är lösningar i form av lastbalansering såsom laddstation med batteribank en sak som kommer att hjälpa till.

Pratar vi snabbladdare längs med trafikleder så kan man ju maxa en klen kabel mer eller mindre hela tiden för att serva fler kunder samtidigt. Det tar trots allt några minuter typ att byta från en bil till annan, alla kommer inte på samma tidpunkt och vill ladda, etc. Effekt som annars "gått förlorad" helt enkelt. Alternativet hade varit att gräva ner kabel ända från laddstationen hela vägen till stamnätet och eventuellt även hela vägen till närmaste kraftverk. Elen måste kunna ta sig _hela_ vägen från producent till konsument vid varje givet tillfälle.

Pratar vi nattparkering vid flerbostadshus är ju traditionell lastbalansering utan batteri av värde. Gemene man skiter ju fullständigt i om bilen är färdigladdad kl 02 eller kl 04, så då klarar man sig också med en klenare kabel.
 
Hittade klippet på den brittiska laddnings-stationen med batteribank. Någon som tänkt till och levererar en helhetslösning för framtiden.
Vill på förhand varna känsliga tittare för personen som gjort klippet. Han får en nyfrälst Jehovas Vittne att verka oentusiastisk..
 
Jag tror vi pratar om olika saker. Jag menar att butiken som i dagsläget har en laddstation med batteri och nätkabel till den vill expandera till tre eller fyra stationer till. Hur löser du det? För mig är lösningen att dra fram nya kablar och se till att effekt kan levereras till dessa kablar. Vad är din lösning på butikens behov?
Inte helt enkelt att göra det. T.ex fallet med Pågen i Malmö som ville expandera, men fick avslag för det inte finns tillräckligt med kapacitet i nätet. Man behöver gräva upp halva Malmö för att lägga ner ny kabel. Hade nog varit billigare, enklare och snabbare att titta på lösningar med batteribank i det fallet.
 
Dessutom är det när alla bilar går på el, dvs om sisådär 20-nånting år behöver vi ha ökat produktionen med 10% för att alla personbilar ska köra på el. Del-problemet säkerställa framtida elproduktion för att hantera alla som ska köra på el, är i sammanhanget det enkla problemet att lösa imho.
Andra problem, såsom utbyggnaden av elnätet för att hantera allsköns ökande elkonsumtion är ett större problem i min värld. Där är lösningar i form av lastbalansering såsom laddstation med batteribank en sak som kommer att hjälpa till.

Pratar vi snabbladdare längs med trafikleder så kan man ju maxa en klen kabel mer eller mindre hela tiden för att serva fler kunder samtidigt. Det tar trots allt några minuter typ att byta från en bil till annan, alla kommer inte på samma tidpunkt och vill ladda, etc. Effekt som annars "gått förlorad" helt enkelt. Alternativet hade varit att gräva ner kabel ända från laddstationen hela vägen till stamnätet och eventuellt även hela vägen till närmaste kraftverk. Elen måste kunna ta sig _hela_ vägen från producent till konsument vid varje givet tillfälle.

Pratar vi nattparkering vid flerbostadshus är ju traditionell lastbalansering utan batteri av värde. Gemene man skiter ju fullständigt i om bilen är färdigladdad kl 02 eller kl 04, så då klarar man sig också med en klenare kabel.
Första stycket. Håller med helt.

Andra stycket. Allt beror ju på hur utnyttjandegraden ser ut, hur mycket effekt som ska lämnas vid laddning och hur mycket som kommer in. Om du har en laddstation som lämnar 150kw och en kabel in som klarar 15kw så kan du utnyttja stationen max 10% av tiden. Får du in 75kw så kan du nå 50% utnyttjandegrad minus förluster.

Tredje stycket. Det är svårt för någon att uttala sig om gemene mans behov. Det du skiter i är kanske viktigt för nästa. Min definition av elbrist är samma som branschorganisationen för elproducenters. https://www.energiforetagen.se/pres...ar-manga-ansikten--energiforetagen-forklarar/
Med den definitionen har vi elbrist på många platser och tider redan nu. Med ökad energianvändning genrellt och behovet av fler laddplatser kommer elbristen öka om inget görs. Lastbalansering är en del av lösningen men långt ifrån heltäckande.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top