Elbil eller inte?

Pojkar pojkar!!

Nån som har en sån där elektrisk Skoda?
Nöjd?
Eller ska man vänta på Kia Ev6an som är på ingång?
 
1. Man kommer alltid att kunna vänta på något bättre.
2. Kia gör bra bilar, så även Skoda.
3. Laddnätverket är en stor del av funktionen med elbil.
 
Pojkar pojkar!!

Nån som har en sån där elektrisk Skoda?
Nöjd?
Eller ska man vänta på Kia Ev6an som är på ingång?
Härligt att höra att du tänker på att ramla ner i elbilträsket du också :bananaUtan att ha fördjupat mig väldigt i ämnet så tror jag att Skoda/VW har en god del barnsjukdomar och problem? Annars är Skoda bra prissatt tycker jag när man ser till storleken på bilen. Själv skulle jag valt EV6 alla dagar i veckan om prisskillnaden inte är stor då det verkar vara en väldigt genomtänkt kvalitetsbil.

Tesla Model Y skulle jag också tagit med i värderingen.
 
Än så länge så är det väl en nobrainer att köpa Tesla i dessa prisklasser. Om man nu tänker köra någonstans med bilen iaf.

De sista två åren så har Tesla mångdubblat sina laddare - både antalet platser som laddare per plats medan konkurrenterna har… ja vad har de gjort egentligen?

Snart 10.000 mil och noll uppoffringar jämfört med ICE-bilen. Jo förresten, sex mils omväg när jag körde till stugan med kåpsläpet. Men på vägen hem kostade 40 mil mig 56 kr i driftskostnad. Istället för ca 1000 kr.
 
Än så länge så är det väl en nobrainer att köpa Tesla i dessa prisklasser. Om man nu tänker köra någonstans med bilen iaf.

De sista två åren så har Tesla mångdubblat sina laddare - både antalet platser som laddare per plats medan konkurrenterna har… ja vad har de gjort egentligen?

Snart 10.000 mil och noll uppoffringar jämfört med ICE-bilen. Jo förresten, sex mils omväg när jag körde till stugan med kåpsläpet. Men på vägen hem kostade 40 mil mig 56 kr i driftskostnad. Istället för ca 1000 kr.
Personligen vill jag helst inte köpa bil av de som ligger bakom Ionity. Tycker affärsidén med att tvinga användare till ett dyrt abonnemang med 12 månaders bindningstid eller att man ska betala sjuka överpriser per kWh är för jäkla dålig.

IONITY is a joint venture of BMW Group, Ford Motor Company, Hyundai Motor Group, Mercedes Benz AG and Volkswagen Group with Audi and Porsche. Our goal is simple: Building a high power charging network for electric vehicles along major highways in Europe.

Our goal is simple. To force people to pay as much as possible even if they only need to supercharge 4 weeks per year.
 
Står man i begrepp att byta bil just nu så verkar nästa batch Tesla Y ha de nya LG-batterierna som ger 5-6 mil längre WLTP-räckvidd. Dvs ca 560 km vilket är lika långt som Tesla 3 LR hade vid lanseringen 2019. Tesla 3 LR har väl nu 610 km eller så? (580 km på bilar tillverkade i Kina). Utvecklingen går framåt med stora steg, samtidigt som antalet Supercharger aldrig har ökat lika snabbt.

Tornedalen är ännu utan men Pello får en 2022. Då är det i princip komplett även i nordligaste Sverige. Dvs man kan köra även med släpvagn vart man vill.

Åtminstone i mina ögon är ju bil en ren arselfraktare och då handlar det om A till B på snabbaste och helst billigaste sätt. Där har konkurrenterna så sjukt långt kvar även om flera av dem tillverkar bra elbilar också.
 
Jag hämtade ut en ny Model 3 LR AWD nu i veckan, riktigt nöjd än så länge, har kört 12.000mil i en Skoda Kodiaq och några tusen mil i en V90 D3 AWD innan men skulle inte vilja byta tillbaka
 
Tesla Y är obekväm på småvägar som inte är släta.

Det är i stort sett alla moderna bilar.

Men en del har däcken, bytte nyss till Michelin Premacy istället för Pilot Sport och det blev en helt annan bil även på grusvägar och norrbottniska tjälskottsvägar. Tystare och betydligt bekvämare.
 
Jag hämtade ut en ny Model 3 LR AWD nu i veckan, riktigt nöjd än så länge, har kört 12.000mil i en Skoda Kodiaq och några tusen mil i en V90 D3 AWD innan men skulle inte vilja byta tillbaka

Du lär fortsätta vara nöjd, inte minst när milersättningen rullar in.
 
Det är i stort sett alla moderna bilar.

Men en del har däcken, bytte nyss till Michelin Premacy istället för Pilot Sport och det blev en helt annan bil även på grusvägar och norrbottniska tjälskottsvägar. Tystare och betydligt bekvämare.
Nä, MB EQA är bekvämare och Tesla 3 är bekvämare. Min C300e är inte helt färsk (220), men den har stötdämpare och inte enbart fjädrar.
 
Nä, MB EQA är bekvämare och Tesla 3 är bekvämare. Min C300e är inte helt färsk (220), men den har stötdämpare och inte enbart fjädrar.

Jag har inte kört nån Model Y, på vilket sätt är 3an bekvämare ? Är det för att Y är högre och gungigare ?
 
Jag har inte kört nån Model Y, på vilket sätt är 3an bekvämare ? Är det för att Y är högre och gungigare ?
Nu är det länge sen jag körde en 3, men minns den som fast och inte stötig. Jag provade Y för ett par veckor sen. När man kör i en ojämnhet eller vrider på ratten känns det som att man komprimerar fjädringen och så "sproinkar" den tillbaka som att det inte finns någon stötdämpare. Kör man med lite fart när det svänger tvärt studsar man några gånger.
 
Funderar på att sätta upp elbil laddare hemma från norska Easee. Dom är ju ganska billiga även med montage så man kanske skall sätta upp 2 st direkt?

Bra eller anus?
 
Har du behovet: bra.
Kommer behovet kanske att uppstå sedan: vänta, det kommer bättre grejor.
 
Funderar på att sätta upp elbil laddare hemma från norska Easee. Dom är ju ganska billiga även med montage så man kanske skall sätta upp 2 st direkt?

Bra eller anus

Vad kostar en sån ?
Jag fick monterat Teslas egen 11kW laddbox i veckan, dom tar 5200kr exkl moms för den, så med elektrikerns kostnad för montage och resa ut till mig så slutade det på 4500kr inkl moms för allt efter avdraget från Naturvårdsverket
 
Vad kostar en sån ?
Jag fick monterat Teslas egen 11kW laddbox i veckan, dom tar 5200kr exkl moms för den, så med elektrikerns kostnad för montage och resa ut till mig så slutade det på 4500kr inkl moms för allt efter avdraget från Naturvårdsverket
Ungefär samma pris monterad o klar vad jag fattat, finns väll vissa smarta funktioner på Easee som ingen annan har.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top