Elbil eller inte?

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Synd att dom inte satte i 10Kw större batteri, 22 mil WLTP torde betyda 17 mil normalkörning, lägg till det vintertemperaturer och motorvägshastighet i körcykeln så sjunker det under 15 mil.

Men blir den tillräckligt billig så kanske det blir en bra andrabil till storstads familjer

Batteriet är bara 2,8 kWh större än i Leaf Gen 1 men den ska ha 8,3 mil längre WLTP räckvidd. Den svaga motorn är säkert ganska snål. Dacian är också en god del mindre med fyra säten(?) och 70 liter mindre bagageutrymme än 2014 Leafen. Säkert en fin stadsbil men jag tycker redan det finns många andra ok alternativ där. iMiev är väl samma koncept bara med mindre räckvidd. Billiga rymliga familjebilar är vad som behövs just nu, inte fler småbilar, tycker jag.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag tror, som GuW, att spec'n räcker för en andrabil men nog även första/enda bil för många.
Synd att inte fler märken slåss på den marknaden.
Är det inte där de flesta utom Tesla befunnit sig fram till för något år sedan? Handen på hjärtat så är vi väl lite till mans rätt avtrubbade och ointresserade till dess det kommer något lite mer väldesignat och flärdfullt med herrejössesprestanda?

Jag tänker att de flesta premiumtillverkare börjar lanseringen med toppmodellen för att köparna ska få känna sig riktigt exklusiva och efter något år kommer de egentliga storsäljarna ut på marknaden. Så uppfattar i alla fall jag att standardkonceptet för lansering av nya serier sett ut under tämligen många år nu. Men det har ju inte precis varit fallet med elbilar, i detta segment har ju Renault, Nissan, BMW m fl inte precis lanserat modeller med specifikationer som fått det att rinna snålvatten i mungipan för en fordonsentusiast?

Jag säger alls inte att det är vare sig lätt eller rätt att presentera en häftig fullspecificerad dräparbil när man ska in i en fordonskategori med helt ny drivlina och helt nya mjukvarumässiga utmaningar, det ser vi på nästan alla som hitintills försökt. Men det vete ju tusan om inte vardagsbilarna nu börjar bli intressanta just för att det dyker upp eldrivna villhöver-bilar med tätare och tätare frekvens längs våra landsvägar, bilar som inte alltid åker snålskjuts i suget bakom långtradare?

Mina 2p av reflektioner kring hur man skapar acceptans för paradigmskiften :) Ha en trevlig helg förresten!
 
Last edited:

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Jag tror, som GuW, att spec'n räcker för en andrabil men nog även första/enda bil för många.
Synd att inte fler märken slåss på den marknaden.

Vad är det jag missar som gör City K-ZE unik? :va Är det inte marknaden för småbilar med små batterier som de flesta märken producerar bilar till? City K-ZE (Dacia Spring i Europa) är så klart billig men det är även de andra småbilarna från Kina.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Är det inte där de flesta utom Tesla befunnit sig fram till för något år sedan? Handen på hjärtat så är vi väl lite till mans rätt avtrubbade och ointresserade till dess det kommer något lite mer väldesignat och flärdfullt med herrejössesprestanda?

Jag tänker att de flesta premiumtillverkare börjar lanseringen med toppmodellen för att köparna ska få känna sig riktigt exklusiva och efter något år kommer de egentliga storsäljarna ut på marknaden. Så uppfattar i alla fall jag att standardkonceptet för lansering av nya serier sett ut under tämligen många år nu. Men det har ju inte precis varit fallet med elbilar, i detta segment har ju Renault, Nissan, BMW m fl inte precis lanserat modeller med specifikationer som fått det att rinna snålvatten i mungipan för en fordonsentusiast?

Jag säger alls inte att det är vare sig lätt eller rätt att presentera en häftig fullspecificerad dräparbil när man ska in i en fordonskategori med helt ny drivlina och helt nya mjukvarumässiga utmaningar, det ser vi på nästan alla som hitintills försökt. Men det vete ju tusan om inte vardagsbilarna nu börjar bli intressanta just för att det dyker upp eldrivna villhöver-bilar med tätare och tätare frekvens längs våra landsvägar, bilar som inte alltid åker snålskjuts i suget bakom långtradare?

Mina 2p av reflektioner kring hur man skapar acceptans för paradigmskiften :) Ha en trevlig helg förresten!

Tycker själv att BMWs i3 var mycket trevlig och den är ju (i bilvärldens mått) gammal idag. Men den liksom Leaf,Zoe mfl småbilar har ett allt för högt pris. Om Dacian hamnar på ett rimligt småbilspris utan utan någon tramsig batterihyra. Då kan paradigmskiftet komma.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tycker själv att BMWs i8 var mycket trevlig och den är ju (i bilvärldens mått) gammal idag.

Ja, den är ju förvisso ett undantag, det har Du rätt i. Men i8 är ändå en relativt extrem design som kanske inte riktigt var realistisk som bruksbil för de flesta av oss. Och saknade senare, billigare uppföljare.

Min tanke kanske mer gäller toppmodellen i en fordonsfamilj som t ex BMWs M-modeller eller Mercedes AMG. En upphottad variant av standardkaross och -chassi. Typ. :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vad är det jag missar som gör City K-ZE unik? :va Är det inte marknaden för småbilar med små batterier som de flesta märken producerar bilar till? City K-ZE (Dacia Spring i Europa) är så klart billig men det är även de andra småbilarna från Kina.

Det som skulle kunna göra den unik är priset.

Jag har sett siffror på vad den kan tänkas kosta i utlandet som ser lovande ut, men som vanligt lär den väl bli rejält dyrare här i Sverige och då kanske förlora mot en ICE som andrabil tyvärr.

Jag har som mitt minimikrav att en bil ska klara 20 mil motorväg utan laddning (oavsett väder/temperatur)
Mina längsta resor är (oftast) 30 mil, och en kort laddpaus för att äta en hamburgare kan jag acceptera, även om det inte är nödvändigt med en paus på så korta resor.

Jag bedömer att Dacian inte riktigt klarar det, den är så tom efter 15 mil motorväg att man måste ladda till fullt för att klara ytterligare 15 mil, vilket lär ta en jäkla tid, eller så får man planera in två laddstopp och ladda 20%-80% på båda, vilket teoretiskt är snabbare, men känns bökigt.

10Kw större batteri hade löst det, och gärna en snabbare laddare, men Dacian kanske inte har vätskekylt batteri, vilket kan förklara att den inte går att snabbladda fortare?
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Det som skulle kunna göra den unik är priset.

Jag har sett siffror på vad den kan tänkas kosta i utlandet som ser lovande ut, men som vanligt lär den väl bli rejält dyrare här i Sverige och då kanske förlora mot en ICE som andrabil tyvärr.

Jag har som mitt minimikrav att en bil ska klara 20 mil motorväg utan laddning (oavsett väder/temperatur)
Mina längsta resor är (oftast) 30 mil, och en kort laddpaus för att äta en hamburgare kan jag acceptera, även om det inte är nödvändigt med en paus på så korta resor.

Jag bedömer att Dacian inte riktigt klarar det, den är så tom efter 15 mil motorväg att man måste ladda till fullt för att klara ytterligare 15 mil, vilket lär ta en jäkla tid, eller så får man planera in två laddstopp och ladda 20%-80% på båda, vilket teoretiskt är snabbare, men känns bökigt.

10Kw större batteri hade löst det, och gärna en snabbare laddare, men Dacian kanske inte har vätskekylt batteri, vilket kan förklara att den inte går att snabbladda fortare?

Snackade man inte om 150 000:- :confused:
I så fall vore den klockren som andrabil, för de som har en sådan. För de som har en bil till kan man ju i de flesta fall ta den istället när man behöver färdas långt, säkert eller transportera mycket.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Snackade man inte om 150 000:- :confused:
I så fall vore den klockren som andrabil, för de som har en sådan. För de som har en bil till kan man ju i de flesta fall ta den istället när man behöver färdas långt, säkert eller transportera mycket.

190 såg jag en gissning på, men jag är pessimist och gissar norr om 200 tyvärr.
Tydligen så har dom petat i en del extra grejor i Europamodellen som inte nödvändigtvis är dyra i sig, men drar upp kostnaden i tillverkningen.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
36,000 kostar dacian i indien då som en Renault bensinbil.
Men med 6 airbagar ABS antisladd? AC elhissar o dessutom en liten skärm att pilla på så läggs nog en del på priset.

Den e dock bra mycket mindre än Renault zoe men större än Twizzy.

Dacian som liten skåpbil är därimot riktigt intressant.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sjukt ha-begär. Som en Dröm

Ja, jag såg den där på The Late Brake show, det är helt klart sjukt habegär på den, men det är en One-off, i produktion kommer den att kosta för mycket, så det lär inte bli av.

Basmodellen är ju redan den för dyr.

Kul ändå att se att biltillverkarna (mercedes) törs göra lite offroad-centrerade bilar
Deras Geländewagen med portalaxlar är ju inte heller dum. (än så länge inte med elmotor, men det kommer)

Nackdelen med portalaxlar är ju att det krävs så stora fälgar att det blir löjliga lågprofildäck på dom.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Nackdelen med portalaxlar är ju att det krävs så stora fälgar att det blir löjliga lågprofildäck på dom.

Ja, det hade sett bättre ut med högre profil helt klart.
740_1.jpg
På köpet får man ju bättre markfrigång också och det kan ju behövas på vissa svenska vägar.
740_2.jpg
En repstege för att ta sig in kan dock bli nödvändig.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Unimog hade portalaxlar, men inte GW. Däremot diffspärrar både bak och fram.

Nåja, allt sådant är förstås helt överspelat i och med eldriftens inträdande. Volvo släppte f.ö. nyligen två intressanta modeller av lastmaskiner (apropå Unimog). Som jag förstått det kan de beställas redan:

https://www.entreprenad.com/article...mail&utm_source=newsletter&utm_campaign=daily

Geländewagen har portalaxlar!

https://www.youtube.com/watch?v=sWi_mv_5hZw
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
G500 4×4² har portalaxlar och det är väl därifrån EQC 4×4² fått dem?

Edit: insåg att även G63 AMG 6x6 har (gott om) portalaxlar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
G500 4×4² har portalaxlar och det är väl därifrån EQC 4×4² fått dem?

Edit: insåg att även G63 AMG 6x6 har (gott om) portalaxlar.

Näe, EQC 4×4² har samma typ av individuell hjulupphängning som orginalet, men med portalväxlar i ändarna på bärarmarna.

Portalväxlar finns att köpa lösa från Ryssland till en massa olika bilar, alla möjliga DANA axlar och Suzuki's axlar bland annat.
Suzuki presenterade ju en El-driven offroader baserad på Samuraj/Jimny delar med portalaxlar, som konceptbil den med, men den var inte alls omöjlig att serietillverka med en vettigare kaross, därför trodde ju jag att det skulle komma en El-Jimny så småningom, speciellt när bensinaren drog upp utsläppssiffrorna för mycket.

Nu kommer istället en 2 sitsig lastbilsregad Jimny med samma bensinmotor, för då räknas den inte in i märkets snitt-utsläpp
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top