Elbil eller inte?

Jepp. Såssarna, miljötalibanerma med flera hatar från djupet av sina hålrum där hjärtat vanligtvis sitter, människor som arbetar, ofta med låg/medelinkomst. Det är bättre att sitta hemma, inte köra bil utan istället inkassera bidrag. Bäst av allt vore ju såklart medborgarlön för då behöver ingen nånsin bil, alla. Fina med socialismen..

Politikerna drabbas ju inte av några av dom kostnaderna, när dom till och med skjutsar hem gästerna med SÄPO's taxi service...

Felet med alla elbilar är att dom ska göra som så förbannat komplicerade.
Taket på teslan hade inte blåst bort om det hade varit ett fastsvetsat plåttak.
Förvärmning av bilar löste ebensprächer för 40 år sedan med minicall och senare gsm.
Nycklar har fungerat i snart tusen år, nyckellösa startsystem har fungerat i ICE bilar i minst 20....
Att uppdatera bilars mjukvara går utmärkt att göra med ett USB minne, stanna utanför dörren till bilhandlaren, en gubbe kommer ut och pluggar in en USB sticka och 5 minuter senare är uppdateringen klar.

Men nejdå, nu ska allt vara molnbaserat och internet kopplat och skötas på tredjeparts servrar.
Och ingenting fungerar, men det är futuristiskt och bra...
 
När/om företagen konkar och ingen åtkomst finns till dess nedlagda servrar är det bara att ringa en bärgare och ta den till skroten, typ. Internet of Trouble.

https://www.siliconrepublic.com/enterprise/stupid-iot-devices-asbestos-of-the-future

Absolut, det fanns någon liten kul robotliknande smarthögtalare med Ai som folk köpte som tokiga, sen konkursade firman bakom och eftersom dom var beroende av företagets servrar så blev det en ointelligent brevpress...
Nu såg jag att någon hade fått tillstånd att ta servrarna i drift igen, så dom verkar kunna väckas till liv igen.

Men folk fyller gladeligen sina hus med saker som lyssnar på vad dom säger och skickar det till någon annans server någonstans.

Själv byggde jag min egen AI/smarthögtalare, oberoende av Google/Amazon/Apple, han heter HAL9000...
HAL9000.jpg
 
Men folk fyller gladeligen sina hus med saker som lyssnar på vad dom säger och skickar det till någon annans server någonstans.

Det är ju sjukt smart. Så länge företaget bakom kan skörda en massa information genom apparaten är ju risken för konkurs och död apparat minimal! :brynad
 
Det är ju sjukt smart. Så länge företaget bakom kan skörda en massa information genom apparaten är ju risken för konkurs och död apparat minimal! :brynad

Man kan ju även tänka sig att landets säkerhetstjäns/polis tar över serverdriften för att inte gå miste om alla avlyssningsanordningar som folk gladeligen betalat och installerat själva i sina hem, STASI vrider sig av avund.

Min egenbyggda spydevice söker inte ens med google utan använder duckduckgo om den behöver kolla upp något på nätet
 
Tar du en Bugatti Veyron och sätter plattan i mattan så får den soppatorsk efter 8 minuter.
Jag utnyttjar kraften i min bil, med största glädje, regelbundet. Med marginell inverkan på räckvidden, eftersom "man kommer upp i hastighet" jääävligt fort. Alltså utnyttjas maxeffekten under väldigt kort tid. Alla är inte som mig, men jag skulle gissa på att det inte är ett avrundningsfel i statistiken iaf.

Det gäller ju allt här i världen, förstod bara inte kopplingen till just "Tesla".

Om ni inte vill förstå så kan jag inte hjälpa er...

Kostnaden för en tesla är räckvidden men de sockrar skapelsen med en massa effekt för att "average joe" ska köpa. Smart? Ja, absolut, men det är fortfarande inte användbar effekt.

Hur mycket energi är det i ett tesla-batteri?

Bensin innehåller ca:9kw/liter har jag för mig och jag har nog fått ut en 50 mil på 60liter när jag haft riktigt bråttom med en 140kw motor, hur långt skulle jag ta mig i en tesla med det effektutnyttjandet?

Tesla säljer sin räckviddskostnad med argumentet effekt men den är oanvändbar om man fortfarande vill ha räckvidden kvar.
 
Om ni inte vill förstå så kan jag inte hjälpa er...

Kostnaden för en tesla är räckvidden men de sockrar skapelsen med en massa effekt för att "average joe" ska köpa. Smart? Ja, absolut, men det är fortfarande inte användbar effekt.

Hur mycket energi är det i ett tesla-batteri?

Bensin innehåller ca:9kw/liter har jag för mig och jag har nog fått ut en 50 mil på 60liter när jag haft riktigt bråttom med en 140kw motor, hur långt skulle jag ta mig i en tesla med det effektutnyttjandet?

Tesla säljer sin räckviddskostnad med argumentet effekt men den är oanvändbar om man fortfarande vill ha räckvidden kvar.
Förvirringen här tror jag är mixup mellan begreppen effekt och energi. :va
Effekt använder du när du vill accelerera, energi när du vill ta dig från A till B. Missförstå mig rätt, jag vill inte vara en Messerschmitt, men om vi inte använder rätt ord/förkortningar blir det lätt missförstånd. :fakta
Jag använder effekten (tung högerfot vid acceleration) när jag vill, för det kostar mig "nästan inget extra". Som du skrev så är det ju ganska smart att lägga en spottstyver extra på en elmotor och få rejält högre användbar effekt (med tung högerfot). Folk är beredda att betala för det. Vore i min värld nästan korkat att inte göra det.
Senare Teslor använder samma tankesätt som moderna motorstarka förbrännings-motorer när de stänger ner cylindrar för att spara energi: De stänger av den bakre motorn vid låg last (konstant fart typ) och låter den främre motorn göra hela jobbet, vilket medför lägre förbrukning av elektroner.
Bensin innehåller typ 9kWh per liter, men bara en bråkdel av det energi-innehållet kommer ut som nytto-energi till hjulen. Därför kan man inte jämföra en 60-liters tank som då innehåller ca 540kWh och säga att en Tesla med 100kWh batteri bara kommer nästan 1/6 av sträckan (energi). För så är det inte..
 
Last edited:
Idag uppdaterades Teslas bilprogram. Lägre priser, förbättrade räckvidder och prestanda.

Modell 3 får värmepump, dubbelglas i rutorna, elbaklucka och lite andra småsaker. Mjukvarumässigt får alla 3-modeller inkl tidigare sålda ännu snabbare acceleration 0-100: 4,4 eller 3,3 om man har Performancemodellen.

(WLTP)
S LR från 610 km till 652 km.
S P från 593 km till 639 km.

X LR från 507 km till 561 km.

3 LR från 560 km till 580 km.
3 P från 530 km till 560 km.

Priset på Tesla 3-programmet är oförändrat (än så länge, dock sänkt i Norge), Model S LR sänks med 34.000 kr, Model X oklart. Redan beställda men ej levererade bilar får de nya lägre priserna och de uppgraderingar som skett.



Ett exempel på hur de olika bilföretagens pris- och utvecklingspolitik ter sig i verkligheten.
 
Last edited:
Idag uppdaterades Teslas bilprogram. Lägre priser, förbättrade räckvidder och prestanda.

Modell 3 får värmepump, dubbelglas i rutorna, elbaklucka och lite andra småsaker. Mjukvarumässigt får alla 3-modeller inkl tidigare sålda ännu snabbare acceleration 0-100: 4,4 eller 3,3 om man har Performancemodellen.

(WLTP)
S LR från 610 km till 652 km.
S P från 593 km till 639 km.

X LR från 507 km till 561 km.

3 LR från 560 km till 580 km.
3 P från 530 km till 560 km.

Priset på Tesla 3-programmet är oförändrat (än så länge, dock sänkt i Norge), Model S LR sänks med 34.000 kr, Model X oklart. Redan beställda men ej levererade bilar får de nya lägre priserna och de uppgraderingar som skett.



Ett exempel på hur de olika bilföretagens pris- och utvecklingspolitik ter sig i verkligheten.

Plaid. 1,4millar. Vad sugen man blir....
 
Idag uppdaterades Teslas bilprogram. Lägre priser, förbättrade räckvidder och prestanda.

Modell 3 får värmepump, dubbelglas i rutorna, elbaklucka och lite andra småsaker. Mjukvarumässigt får alla 3-modeller inkl tidigare sålda ännu snabbare acceleration 0-100: 4,4 eller 3,3 om man har Performancemodellen.

(WLTP)
S LR från 610 km till 652 km.
S P från 593 km till 639 km.

X LR från 507 km till 561 km.

3 LR från 560 km till 580 km.
3 P från 530 km till 560 km.

Priset på Tesla 3-programmet är oförändrat (än så länge, dock sänkt i Norge), Model S LR sänks med 34.000 kr, Model X oklart. Redan beställda men ej levererade bilar får de nya lägre priserna och de uppgraderingar som skett.



Ett exempel på hur de olika bilföretagens pris- och utvecklingspolitik ter sig i verkligheten.

Sett på nätet att nån modell nu tydligen kostar 69 420$ :rolleyes:
 
Så när hittar jag en elbil med innervolym som en V50 med möjlighet till drag och vart fall 30 mils seriös räckvidd? Detta utan att bli fullständigt ruinerad?
 
Sett på nätet att nån modell nu tydligen kostar 69 420$ :rolleyes:
Jodåsåatteh
c64f6365860bc5690903d105457a84eb.jpg

d6b4299f61c27a12a194c0f4d1190118.jpg
 
Last edited:

Instegsmodell på 450k med 39mil räckvidd, får man ens ut 30mil verkligen körning av det vintertid? :va
Kanske kan vara något om man kan få det som tjänstebil? Annars tycker jag det är alldeles för mycket pengar för något som tar mig mellan A och B. Blir mycket bensin för pengarna om man som jag kör 700mil om året. :näsblod
 
Instegsmodell på 450k med 39mil räckvidd, får man ens ut 30mil verkligen körning av det vintertid? :va
Kanske kan vara något om man kan få det som tjänstebil? Annars tycker jag det är alldeles för mycket pengar för något som tar mig mellan A och B. Blir mycket bensin för pengarna om man som jag kör 700mil om året. :näsblod
Kör du bara 20 resor om året? :sarcasm

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Kör du bara 20 resor om året? :sarcasm

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Trots sarkasmen så svarar jag ;)
Jag kör mest korta resor, för att lämna grabben på förskolan, kör till och från mataffären och sen turer för att handla virke eller kör till tippen. Utöver det har vi lite utflykter och då vill jag nog inte ha alltför stor räckvidds ångest.

I tjänsten kör jag strax över 1000 mil till och då är det ofta resor runt 25mil, varav önskan om 25mils räckvidd känns rimligt. Idag har jag en egen bil i tjänsten, som är friköpt från något leasingavtal, men jag får bara använda den i just tjänsten..

Känns lite märkligt med två bilar med min lilla körning. :rolleyes:
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top