Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Man kan givetvis förvärma elbilen utan laddmöjlighet/motorvärmare på jobbet.

Om man nu inte som så många elbilsskeptiker har 20 mil enkel väg, alltid djupsnö och 30 minus.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Man kan givetvis förvärma elbilen utan laddmöjlighet/motorvärmare på jobbet.

Om man nu inte som så många elbilsskeptiker har 20 mil enkel väg, alltid djupsnö och 30 minus.

Jo, man kan ju köra dieselvärmaren varje dag också, men man gör det ju inte om man har ett eluttag, annat än om man tvingas betala hutlöst för en värmarstolpe, eller står parkerad brevid en miljömupps elbil, då kan man låta dieselvärmaren gå hela dagen så dom får tonade rutor :hihi
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Nja, jag tror att parkering får dom erbjuda gratis, men motorvärmare är en beskattningsbar förmån.
Så har jag förstått det hela IAF
Nåja jag bor i norrland, motorvärmare måste man ha, eller laddmöjlighet för elbil så man kan förvärma innan man åker

Att företaget kan erbjuda gratis parkering är precis det som gör att det blir skattepliktigt. Den anställde får en förmån som inte alla har. Jobbar man på ett företag som finns i ett område där det är gratis att parkera för vem som helst så kan man slippa skatta för det.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Att företaget kan erbjuda gratis parkering är precis det som gör att det blir skattepliktigt. Den anställde får en förmån som inte alla har. Jobbar man på ett företag som finns i ett område där det är gratis att parkera för vem som helst så kan man slippa skatta för det.

Jag har nog aldrig hört talas om ett företag som tar betalt eller att någon har skattat för att parkera bilen på jobbet, ÅAS erbjuds alla anställda samma "förmån", det måste vara ett stockholmsproblem....


Jag har IOFS hört talas om stockholmare som inte har någon parkering där dom bor, utan har sin privatbil ståendes på jobbet och åker dit med tunnelbana och hämtar den när dom ska helghandla...

Jag begriper mig inte på stockholm, stockholmare och stockholmsproblem...
Jag vill inte ens försöka förstå mig på dom
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag har nog aldrig hört talas om ett företag som tar betalt eller att någon har skattat för att parkera bilen på jobbet, ÅAS erbjuds alla anställda samma "förmån", det måste vara ett stockholmsproblem....


Jag har IOFS hört talas om stockholmare som inte har någon parkering där dom bor, utan har sin privatbil ståendes på jobbet och åker dit med tunnelbana och hämtar den när dom ska helghandla...

Jag begriper mig inte på stockholm, stockholmare och stockholmsproblem...
Jag vill inte ens försöka förstå mig på dom


Nja, alltså det gäller om arbetsgivaren står för/tillhandahåller en rabatterad/fri parkering åt anställda på i övrigt betalbar plats. Är det på arbetsgivarens mark, dvs ingen offentlig plats, är det inte så..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nja, alltså det gäller om arbetsgivaren står för/tillhandahåller en rabatterad/fri parkering åt anställda på i övrigt betalbar plats. Är det på arbetsgivarens mark, dvs ingen offentlig plats, är det inte så..

Ahh, OK då förstår jag lite bättre, jag förutsatte ju givetvis att det var på arbetsgivarens mark, det är det i 99.9% av fallen här...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag har nog aldrig hört talas om ett företag som tar betalt eller att någon har skattat för att parkera bilen på jobbet, ÅAS erbjuds alla anställda samma "förmån", det måste vara ett stockholmsproblem....

Jag betalar 60 spänn i månaden i Gävle för att parkera på dedikerad plats på jobbet med uttag. Har även köpt en till plats (via en kollega) som aldrig parkerar (dvs totalt 120 i månaden) - så jag fått en dubbelficka för att undvika dörruppslag. Firebirdens dörrar kräver drygt 1 meters lucka för att man ska kunna stiga (mja, krypa) ur den.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Jämför bagage och kupé med XC60 och bli förvånad... det är ffa den konventionella luckan som begränsar samt benvinkel i baksätet. Men utrymmet är en helt annan sak.

Bara tog en vanlig bil som folk märkligt nog inte anser vara ”dyr”...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

På tal om Tesla kontra XC60 så känns en Y som en mer vettig jämförelse, åtminstone basversionen som kommer om något år. Inte så mycket mer pengar än 3, går nog, åtminstone efter dragen bonus, att speca en XC60 till samma inköp utan att jobba för hårt och då kommer Volvon väl bli brutalskattad i tre år i alla motoralternativ möjligen undantaget om den finns som laddhybrid för ännu mer pengar. Y är dock lite för high-tech för mig, föredrar riktiga vred och dörröppnare framför skärmar och knappar (speciellt som dom ändå måste ha en riktigt dörröppnare i backup) men det får man väl snart inte heller på en Volvo.

 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Mä hä ä ju så ful. Kanske bara jag som tycker både tre och (etter värre) y är svårt oattraktiva. Det är nåt med linjerna som gör mig helt osugen. :död
X är by far efter Fiat multipla en styggelse.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Nja, alltså det gäller om arbetsgivaren står för/tillhandahåller en rabatterad/fri parkering åt anställda på i övrigt betalbar plats. Är det på arbetsgivarens mark, dvs ingen offentlig plats, är det inte så..

Nej det stämmer inte. Man beskattas på marknadsvärdet av parkeringsplatsen så är det inte allmänt fri parkering i området så är det bara att betala.
https://www.skatteverket.se/privat/...chgarageplats.4.18e1b10334ebe8bc80002459.html
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jo, men arbetstagaren måste givetvis betala skatt för förmånen. I mitt fall tror jag det är ungefär 3,65 kr/arbetsdag.

Låter ju kanon! :tummenupp
Hur kom ni fram till det beloppet?

På skatteverket står:
Om arbetsgivaren betalar en resa mellan bostaden och arbetsplatsen (arbetsresa) är det en privat resa som är en skattepliktig förmån.
Samt:
Förmåner ska värderas till marknadsvärdet om inte annat följer av andra bestämmelser. Med marknadsvärdet avses det pris som den skattskyldiga skulle ha fått betala på orten om hen själv skaffat sig motsvarande varor, tjänster eller förmåner mot kontant betalning
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag har nog aldrig hört talas om ett företag som tar betalt eller att någon har skattat för att parkera bilen på jobbet, ÅAS erbjuds alla anställda samma "förmån", det måste vara ett stockholmsproblem....
Inne i Stockholm kostar det normalt sett pengar att parkera. Har företaget platser där de anställda får stå utan kostnad inne i stan så är det en skattepliktig förmån. Jag har dock bara hört en bekant säga att hans arbetsgivare skulle börja ta betalt för parkeringen för att slippa krångla med förmånsbeskattningen.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Låter ju kanon! :tummenupp
Hur kom ni fram till det beloppet?
Strömmen kostar 0,465 kr/kWh + moms och jag uppskattar det till 7 kWh per dag. Borde bli knappt en femma, men det där får lönekontoret sköta. De ser ju vad vi betalar för strömmen också.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
På tal om Tesla kontra XC60 så känns en Y som en mer vettig jämförelse, åtminstone basversionen som kommer om något år. Inte så mycket mer pengar än 3, går nog, åtminstone efter dragen bonus, att speca en XC60 till samma inköp utan att jobba för hårt och då kommer Volvon väl bli brutalskattad i tre år i alla motoralternativ möjligen undantaget om den finns som laddhybrid för ännu mer pengar. Y är dock lite för high-tech för mig, föredrar riktiga vred och dörröppnare framför skärmar och knappar (speciellt som dom ändå måste ha en riktigt dörröppnare i backup) men det får man väl snart inte heller på en Volvo.

Jag såg någon video på Y, den får IAF en modern värmepump, så den borde få bättre vinter-räckvidd nu.

Ja, jag vill inte heller ha en massa tjafs, men har dom bara gjort konstruktionen tillräckligt robust så borde det ju gå att rycka upp en dörr med frusen gummilist.

Hade dom bara satt en head up display framför föraren för hastigheten också så hade jag kunnat tycka om inredningen också. (typ som Kia/Hyundai)
Jättebildskärmen i mitten kan jag leva med, men varför är den inte mer vinklad mot föraren? (gäller i stort sett alla fordon med infotainmentsysten i mitten)
Morsan har en Toyota Yaris Verso, den har hastighetsmätaren i mitten men väl vinklad mot föraren.

SAAB införde ju den böjda instrumentbrädan redan 1978, där allt var vinklat mot föraren, det i kombination med Black panel som kom senare gör det till en av dom trevligaste brädorna på marknaden.
Tittar man på arbetsfordon/lastbilar så har dom alltid ergonomi i instrumentbrädorna, allt är vänt mot föraren.

Jag skiter väl i om passageraren inte ser bildskärmen, det är inte passageraren som ska avläsa den.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Jag har nog aldrig hört talas om ett företag som tar betalt eller att någon har skattat för att parkera bilen på jobbet, ÅAS erbjuds alla anställda samma "förmån", det måste vara ett stockholmsproblem....

Jag förmånsbeskattas på några hundringar i månaden i den lilla skitstaden Lund. Tack för det, MP! :huvet

Tidigare bjussade sagda arbetsgivare (eller om det var parkingsolag) på laddström till elbilar och hybrider på några få laddplatser men nu när laddplatserna blivit fler tror jag det skulle kosta 2-2.5 kr / kWH. Dvs man laddar hemma om man kan.


Och som folk har konstaterats så räcker det inte att arbetsgivaren äger marken. Finns det parkeringar i närheten som kostar pengar så är det en förmån.
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Jag såg någon video på Y, den får IAF en modern värmepump, så den borde få bättre vinter-räckvidd nu.

Ja, jag vill inte heller ha en massa tjafs, men har dom bara gjort konstruktionen tillräckligt robust så borde det ju gå att rycka upp en dörr med frusen gummilist.

Hade dom bara satt en head up display framför föraren för hastigheten också så hade jag kunnat tycka om inredningen också. (typ som Kia/Hyundai)
Jättebildskärmen i mitten kan jag leva med, men varför är den inte mer vinklad mot föraren? (gäller i stort sett alla fordon med infotainmentsysten i mitten)
Morsan har en Toyota Yaris Verso, den har hastighetsmätaren i mitten men väl vinklad mot föraren.

SAAB införde ju den böjda instrumentbrädan redan 1978, där allt var vinklat mot föraren, det i kombination med Black panel som kom senare gör det till en av dom trevligaste brädorna på marknaden.
Tittar man på arbetsfordon/lastbilar så har dom alltid ergonomi i instrumentbrädorna, allt är vänt mot föraren.

Jag skiter väl i om passageraren inte ser bildskärmen, det är inte passageraren som ska avläsa den.

Är "uppväxt" med SAAB och gillade ergonomin på farsans 9000, men den välvda instrumentbrädan gör säkert att färre detaljer kan återanvändas mellan höger och vänsterstyrd vilket lägger till några kronor i tillverkningskostnad och, kanske än viktigare, lagerhållning vilket gör att tillverkarna undviker det.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Inne i Stockholm kostar det normalt sett pengar att parkera. Har företaget platser där de anställda får stå utan kostnad inne i stan så är det en skattepliktig förmån. Jag har dock bara hört en bekant säga att hans arbetsgivare skulle börja ta betalt för parkeringen för att slippa krångla med förmånsbeskattningen.

Min arbetsgivare tar sedan flera år betalt för parkeringen just av den anledningen på båda mina arbetsplatser (Solna/Årsta). Innan RSV ändrade sina direktiv var det gratis.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top