Elbil eller inte?

Man kan givetvis förvärma elbilen utan laddmöjlighet/motorvärmare på jobbet.

Om man nu inte som så många elbilsskeptiker har 20 mil enkel väg, alltid djupsnö och 30 minus.
 
Man kan givetvis förvärma elbilen utan laddmöjlighet/motorvärmare på jobbet.

Om man nu inte som så många elbilsskeptiker har 20 mil enkel väg, alltid djupsnö och 30 minus.

Jo, man kan ju köra dieselvärmaren varje dag också, men man gör det ju inte om man har ett eluttag, annat än om man tvingas betala hutlöst för en värmarstolpe, eller står parkerad brevid en miljömupps elbil, då kan man låta dieselvärmaren gå hela dagen så dom får tonade rutor :hihi
 
Nja, jag tror att parkering får dom erbjuda gratis, men motorvärmare är en beskattningsbar förmån.
Så har jag förstått det hela IAF
Nåja jag bor i norrland, motorvärmare måste man ha, eller laddmöjlighet för elbil så man kan förvärma innan man åker

Att företaget kan erbjuda gratis parkering är precis det som gör att det blir skattepliktigt. Den anställde får en förmån som inte alla har. Jobbar man på ett företag som finns i ett område där det är gratis att parkera för vem som helst så kan man slippa skatta för det.
 
Att företaget kan erbjuda gratis parkering är precis det som gör att det blir skattepliktigt. Den anställde får en förmån som inte alla har. Jobbar man på ett företag som finns i ett område där det är gratis att parkera för vem som helst så kan man slippa skatta för det.

Jag har nog aldrig hört talas om ett företag som tar betalt eller att någon har skattat för att parkera bilen på jobbet, ÅAS erbjuds alla anställda samma "förmån", det måste vara ett stockholmsproblem....


Jag har IOFS hört talas om stockholmare som inte har någon parkering där dom bor, utan har sin privatbil ståendes på jobbet och åker dit med tunnelbana och hämtar den när dom ska helghandla...

Jag begriper mig inte på stockholm, stockholmare och stockholmsproblem...
Jag vill inte ens försöka förstå mig på dom
 
Jag har nog aldrig hört talas om ett företag som tar betalt eller att någon har skattat för att parkera bilen på jobbet, ÅAS erbjuds alla anställda samma "förmån", det måste vara ett stockholmsproblem....


Jag har IOFS hört talas om stockholmare som inte har någon parkering där dom bor, utan har sin privatbil ståendes på jobbet och åker dit med tunnelbana och hämtar den när dom ska helghandla...

Jag begriper mig inte på stockholm, stockholmare och stockholmsproblem...
Jag vill inte ens försöka förstå mig på dom


Nja, alltså det gäller om arbetsgivaren står för/tillhandahåller en rabatterad/fri parkering åt anställda på i övrigt betalbar plats. Är det på arbetsgivarens mark, dvs ingen offentlig plats, är det inte så..
 
Nja, alltså det gäller om arbetsgivaren står för/tillhandahåller en rabatterad/fri parkering åt anställda på i övrigt betalbar plats. Är det på arbetsgivarens mark, dvs ingen offentlig plats, är det inte så..

Ahh, OK då förstår jag lite bättre, jag förutsatte ju givetvis att det var på arbetsgivarens mark, det är det i 99.9% av fallen här...
 
Jag har nog aldrig hört talas om ett företag som tar betalt eller att någon har skattat för att parkera bilen på jobbet, ÅAS erbjuds alla anställda samma "förmån", det måste vara ett stockholmsproblem....

Jag betalar 60 spänn i månaden i Gävle för att parkera på dedikerad plats på jobbet med uttag. Har även köpt en till plats (via en kollega) som aldrig parkerar (dvs totalt 120 i månaden) - så jag fått en dubbelficka för att undvika dörruppslag. Firebirdens dörrar kräver drygt 1 meters lucka för att man ska kunna stiga (mja, krypa) ur den.
 
Jämför bagage och kupé med XC60 och bli förvånad... det är ffa den konventionella luckan som begränsar samt benvinkel i baksätet. Men utrymmet är en helt annan sak.

Bara tog en vanlig bil som folk märkligt nog inte anser vara ”dyr”...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

På tal om Tesla kontra XC60 så känns en Y som en mer vettig jämförelse, åtminstone basversionen som kommer om något år. Inte så mycket mer pengar än 3, går nog, åtminstone efter dragen bonus, att speca en XC60 till samma inköp utan att jobba för hårt och då kommer Volvon väl bli brutalskattad i tre år i alla motoralternativ möjligen undantaget om den finns som laddhybrid för ännu mer pengar. Y är dock lite för high-tech för mig, föredrar riktiga vred och dörröppnare framför skärmar och knappar (speciellt som dom ändå måste ha en riktigt dörröppnare i backup) men det får man väl snart inte heller på en Volvo.

 
Mä hä ä ju så ful. Kanske bara jag som tycker både tre och (etter värre) y är svårt oattraktiva. Det är nåt med linjerna som gör mig helt osugen. :död
X är by far efter Fiat multipla en styggelse.
 
Nja, alltså det gäller om arbetsgivaren står för/tillhandahåller en rabatterad/fri parkering åt anställda på i övrigt betalbar plats. Är det på arbetsgivarens mark, dvs ingen offentlig plats, är det inte så..

Nej det stämmer inte. Man beskattas på marknadsvärdet av parkeringsplatsen så är det inte allmänt fri parkering i området så är det bara att betala.
https://www.skatteverket.se/privat/...chgarageplats.4.18e1b10334ebe8bc80002459.html
 
Jo, men arbetstagaren måste givetvis betala skatt för förmånen. I mitt fall tror jag det är ungefär 3,65 kr/arbetsdag.

Låter ju kanon! :tummenupp
Hur kom ni fram till det beloppet?

På skatteverket står:
Om arbetsgivaren betalar en resa mellan bostaden och arbetsplatsen (arbetsresa) är det en privat resa som är en skattepliktig förmån.
Samt:
Förmåner ska värderas till marknadsvärdet om inte annat följer av andra bestämmelser. Med marknadsvärdet avses det pris som den skattskyldiga skulle ha fått betala på orten om hen själv skaffat sig motsvarande varor, tjänster eller förmåner mot kontant betalning
 
Jag har nog aldrig hört talas om ett företag som tar betalt eller att någon har skattat för att parkera bilen på jobbet, ÅAS erbjuds alla anställda samma "förmån", det måste vara ett stockholmsproblem....
Inne i Stockholm kostar det normalt sett pengar att parkera. Har företaget platser där de anställda får stå utan kostnad inne i stan så är det en skattepliktig förmån. Jag har dock bara hört en bekant säga att hans arbetsgivare skulle börja ta betalt för parkeringen för att slippa krångla med förmånsbeskattningen.
 
Låter ju kanon! :tummenupp
Hur kom ni fram till det beloppet?
Strömmen kostar 0,465 kr/kWh + moms och jag uppskattar det till 7 kWh per dag. Borde bli knappt en femma, men det där får lönekontoret sköta. De ser ju vad vi betalar för strömmen också.
 
På tal om Tesla kontra XC60 så känns en Y som en mer vettig jämförelse, åtminstone basversionen som kommer om något år. Inte så mycket mer pengar än 3, går nog, åtminstone efter dragen bonus, att speca en XC60 till samma inköp utan att jobba för hårt och då kommer Volvon väl bli brutalskattad i tre år i alla motoralternativ möjligen undantaget om den finns som laddhybrid för ännu mer pengar. Y är dock lite för high-tech för mig, föredrar riktiga vred och dörröppnare framför skärmar och knappar (speciellt som dom ändå måste ha en riktigt dörröppnare i backup) men det får man väl snart inte heller på en Volvo.

Jag såg någon video på Y, den får IAF en modern värmepump, så den borde få bättre vinter-räckvidd nu.

Ja, jag vill inte heller ha en massa tjafs, men har dom bara gjort konstruktionen tillräckligt robust så borde det ju gå att rycka upp en dörr med frusen gummilist.

Hade dom bara satt en head up display framför föraren för hastigheten också så hade jag kunnat tycka om inredningen också. (typ som Kia/Hyundai)
Jättebildskärmen i mitten kan jag leva med, men varför är den inte mer vinklad mot föraren? (gäller i stort sett alla fordon med infotainmentsysten i mitten)
Morsan har en Toyota Yaris Verso, den har hastighetsmätaren i mitten men väl vinklad mot föraren.

SAAB införde ju den böjda instrumentbrädan redan 1978, där allt var vinklat mot föraren, det i kombination med Black panel som kom senare gör det till en av dom trevligaste brädorna på marknaden.
Tittar man på arbetsfordon/lastbilar så har dom alltid ergonomi i instrumentbrädorna, allt är vänt mot föraren.

Jag skiter väl i om passageraren inte ser bildskärmen, det är inte passageraren som ska avläsa den.
 
Jag har nog aldrig hört talas om ett företag som tar betalt eller att någon har skattat för att parkera bilen på jobbet, ÅAS erbjuds alla anställda samma "förmån", det måste vara ett stockholmsproblem....

Jag förmånsbeskattas på några hundringar i månaden i den lilla skitstaden Lund. Tack för det, MP! :huvet

Tidigare bjussade sagda arbetsgivare (eller om det var parkingsolag) på laddström till elbilar och hybrider på några få laddplatser men nu när laddplatserna blivit fler tror jag det skulle kosta 2-2.5 kr / kWH. Dvs man laddar hemma om man kan.


Och som folk har konstaterats så räcker det inte att arbetsgivaren äger marken. Finns det parkeringar i närheten som kostar pengar så är det en förmån.
 
Last edited:
Jag såg någon video på Y, den får IAF en modern värmepump, så den borde få bättre vinter-räckvidd nu.

Ja, jag vill inte heller ha en massa tjafs, men har dom bara gjort konstruktionen tillräckligt robust så borde det ju gå att rycka upp en dörr med frusen gummilist.

Hade dom bara satt en head up display framför föraren för hastigheten också så hade jag kunnat tycka om inredningen också. (typ som Kia/Hyundai)
Jättebildskärmen i mitten kan jag leva med, men varför är den inte mer vinklad mot föraren? (gäller i stort sett alla fordon med infotainmentsysten i mitten)
Morsan har en Toyota Yaris Verso, den har hastighetsmätaren i mitten men väl vinklad mot föraren.

SAAB införde ju den böjda instrumentbrädan redan 1978, där allt var vinklat mot föraren, det i kombination med Black panel som kom senare gör det till en av dom trevligaste brädorna på marknaden.
Tittar man på arbetsfordon/lastbilar så har dom alltid ergonomi i instrumentbrädorna, allt är vänt mot föraren.

Jag skiter väl i om passageraren inte ser bildskärmen, det är inte passageraren som ska avläsa den.

Är "uppväxt" med SAAB och gillade ergonomin på farsans 9000, men den välvda instrumentbrädan gör säkert att färre detaljer kan återanvändas mellan höger och vänsterstyrd vilket lägger till några kronor i tillverkningskostnad och, kanske än viktigare, lagerhållning vilket gör att tillverkarna undviker det.
 
Inne i Stockholm kostar det normalt sett pengar att parkera. Har företaget platser där de anställda får stå utan kostnad inne i stan så är det en skattepliktig förmån. Jag har dock bara hört en bekant säga att hans arbetsgivare skulle börja ta betalt för parkeringen för att slippa krångla med förmånsbeskattningen.

Min arbetsgivare tar sedan flera år betalt för parkeringen just av den anledningen på båda mina arbetsplatser (Solna/Årsta). Innan RSV ändrade sina direktiv var det gratis.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top