Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Läste nyligen att Volvo kunnat läsa av att deras laddhybrider går i snitt 63% på el. Stämmer ungefär med min egen användning av laddhybrid. Jag har fortfarande ett snitt på 3,05 liter per 100 km efter drygt 11000 mil. Tvingades tanka idag trots bara 139 mil sen senast. Det gick i 45 liter denna gång.

Det ligger ju helt klart i Volvo's (och alla andra hybridtillverkares) intresse att påstå det, så att politikerna fortsätter att positivt särbehandla dessa fordon, så att dom får sälja mera.

Jag har letat, men hittar inte den oberoende undersökning som gjordes på hur många som laddar sina pluginhybrider, där många ägare utan att blinka erkände att dom aldrig hade gjort det, hybrdilbil hade dom valt för subventionerna av andra kostnader, inte för att köra på el någon mil om dagen.

I kommentarerna till samma artikel var det någon mekaniker på en bilverkstad som påstod att laddsladdarna aldrig var uppackade på dom bilar han servade, dom låg fortfarande inplastade i skuffen på bilarna.

Själv skulle jag ladda, då jag ändå har motorvärmarsladden i halva året, men hybridbilar med användbar elräckvidd (minst 5mil utan att slå igång ICE'n av någon anledning) är få och dyra, så dyra att jag lika gärna kan köpa en ren elbil med anständig räckvidd för samma pengar.

Jag ser aldrig några (inpluggade) hybridbilar på laddparkeringarna vid köpcentren, jag ser aldrig några inpluggade hybridbilar på företagens parkeringar, och uppenbarligen saknar folk uttag hemma för att ladda.

Ta bort alla ekonomiska styrmedel, då´blir det bara dom som verkligen har tänkt spara pengar genom att köra på el som köper plugin-hybridbilar, dvs rätt personer, inte dom som vill komma undan förmånsvärde.
Men jag är ganska säker på att dom redan kör ren elbil
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag har också läst en sån undersökning, men det var för några år sen då det i princip var Prius och Outlander man kunde ladda. Knappast relevant för nuvarande utbud.

Vi Bilägare testade tre laddhybrider nyligen för att se vad de drog när batteriet var "tömt". Törstigast då var V60 T6 på 0,7 liter/mil. Är det så dåligt för en fyrhjulsdriven kombi? Har för mig Superb låg på 0,5 l/mil.
I podden https://www.vibilagare.se/podcast/laddhybridfrossa-volvo-bmw-skoda-ford-och-vw berättas även att Niclas Carle kört sin Passat GTE på 1,7 liter/100 km (eller var det 1,4) under den tid han haft den (5500 mil).

Jag har för övrigt flera sladdar till min bil så en skulle kunna vara ouppackad fast jag laddar varje dag. Vad random bilmekaniker påstår är ungefär lika relevant som att man skulle be en polis på Järvaområdet beskriva situationen i Sverige.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Nu är jag part i målet då jag väntar på att få min S60 T8 i Maj som är en tjänstebil som valdes just av ekonomisk anledning eftersom den blev billigare än t.e.x en T5. Men är det inte bättre att några väljer hybridbil som tjänstebil istället för ingen alls? Hade det inte varit förmånligt så hade det inte blivit en hybrid.

Själv bor jag i bostadsrätt där det finns publika laddstolpar väldigt nära samt fritidshus där det kommer laddas så jag kommer försöka ladda så ofta som möjligt och av arbetskollegor vet jag att dom laddar också.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har för övrigt flera sladdar till min bil så en skulle kunna vara ouppackad fast jag laddar varje dag. Vad random bilmekaniker påstår är ungefär lika relevant som att man skulle be en polis på Järvaområdet beskriva situationen i Sverige.

Så du menar att dom köper fler sladdar för att tejpen på den som följer med bilen är för svår att öppna?

Jag skulle ju annars tro att man börjar med att använda den som redan ligger i bilen vid köpet, innan man köper fler...

Jag vet inte om jag skulle orka bry mig om att ladda en bil som ändå alltid startar bensinmotorn, Outlandern har ju en knapp där man kan välja att tvångsköra på el (därav att jag hade lite intresse för just den) men startar bensinmotorn vid brevlådan även om sladden har suttit i över natten så skulle jag nog skita i det.

Vid brevlådan behöver jag accelerera kraftigt upp till 110km/h, få bilar gör det utan att starta motorn.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Vi har kört totalt 12.000+ mil med rena elbilar hittills, och de gånger jag har använt "kabeln i skuffen" kan nog räknas på två händer.
Den används i princip inte alls om man har laddbox med fast kabel på standard-laddplatsen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vi har kört totalt 12.000+ mil med rena elbilar hittills, och de gånger jag har använt "kabeln i skuffen" kan nog räknas på två händer.
Den används i princip inte alls om man har laddbox med fast kabel på standard-laddplatsen.

Fast det har ju knappast dom som har en hybrid som förmånsbil, så det är ju inte applicerbart i det fallet.

Skulle jag skaffa elbil skulle givetvis jag också skaffa laddbox, men inte för en hybridbil med ett litet skitbatteri som ändå inte klarar snabbladdning och ändå blir full på´några timmar från ett vägguttag
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Fast det har ju knappast dom som har en hybrid som förmånsbil, så det är ju inte applicerbart i det fallet.

Skulle jag skaffa elbil skulle givetvis jag också skaffa laddbox, men inte för en hybridbil med ett litet skitbatteri som ändå inte klarar snabbladdning och ändå blir full på´några timmar från ett vägguttag
De två jag har i bekantskapskretsen (granne + kompis) som kör hybrid kopplar in hela tiden. Båda har laddbox. Polaren kör dessutom det hela som en sport att koppla in sig så ofta det går. Gäller såklart inte alla, men finns det en finns det flera.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag förstår inte riktigt aversionen mot att motorn skulle starta en stund för att ge värme eller lite extra hästkrafter. Den går en stund och stängs sen av. Det är inget man behöver fundera över bakom ratten. Det låter lite mer, men vibrerar inte som en diesel (om man inte valt en dieselhybrid). Så vadå, det är en hybrid...

Jag har kört laddbar bil i drygt 20 000 mil och att ansluta sladden är betydligt smidigare än de gånger man ska handla bränsle. Även om jag har ett vanligt schukouttag hemma så får ena sladden hänga kvar där.
Man köper fler sladdar för att den som följer med bilen oftast är klumpigare än det som finns på eftermarknaden.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Nu är jag part i målet då jag väntar på att få min S60 T8 i Maj som är en tjänstebil som valdes just av ekonomisk anledning eftersom den blev billigare än t.e.x en T5. Men är det inte bättre att några väljer hybridbil som tjänstebil istället för ingen alls? Hade det inte varit förmånligt så hade det inte blivit en hybrid.

Själv bor jag i bostadsrätt där det finns publika laddstolpar väldigt nära samt fritidshus där det kommer laddas så jag kommer försöka ladda så ofta som möjligt och av arbetskollegor vet jag att dom laddar också.

Min nyligen beställda laddhybrid (MB C300e) blir dessutom billigare för företaget än motsvarande dieselbil (C200d) så valet är enkelt. Jämför man med en S60 T8 så sparar man dessutom massor av pengar...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
De två jag har i bekantskapskretsen (granne + kompis) som kör hybrid kopplar in hela tiden. Båda har laddbox. Polaren kör dessutom det hela som en sport att koppla in sig så ofta det går. Gäller såklart inte alla, men finns det en finns det flera.

Alla dom jag har i bekantskapskretsen, plus dom två outlanders som stod på grannfirman har aldrig haft sladden ikopplad! (100% stadskörning dessutom)
(dom på grannfirman erkände att det var billigare både för dom eller företaget och att dom aldrig laddade)

Så då är väl sanningen att dom köps för att det blir billigare både privat och för företaget, och att en del ibland stoppar i sladden för att kunna köra till brevlådan på el...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Alla dom jag har i bekantskapskretsen, plus dom två outlanders som stod på grannfirman har aldrig haft sladden ikopplad! (100% stadskörning dessutom)
(dom på grannfirman erkände att det var billigare både för dom eller företaget och att dom aldrig laddade)

Så då är väl sanningen att dom köps för att det blir billigare både privat och för företaget, och att en del ibland stoppar i sladden för att kunna köra till brevlådan på el...

Jag laddar så mycket/ofta jag kan.
Arbetsgivaren får inte betala ström till bilen om det gäller resor till och från hemmet.
De som hyr ut rum till mig har därför skaffat ett dubbel-uttag där jag kan ladda i ett uttag och köra M&K i ett annat uttag.
Det uttag jag laddar från mäter strömmen som jag sedan betalar privat.
Jag har ca 15km till kontoret och åker uteslutande på el hemmavid.
Ska jag längre sträckor går bensinmotorn igång.
När jag kör längre sträckor så försöker jag använda batteriet så det är max 5km kvar vid hemkomst.
Det laddar jag sedan upp under natten och skippar isf ev M&K.

Jag tror att det blir lite av en tävling med sig själv om att köra så mycket på el som det går med en hybrid.
Så låter det iaf på (de ganska få ändå) som jag träffat och pratat med.

OM batteriet tar sopslut i bilen av ena eller andra skälet så har man ca 100hk mindre att tillgå.
Eftersom man inte gärna kör så vill man gärna ha lite kräm kvar i batteriet.
Så låter faktiskt lite mysko att dina kompisar (säger inte att du har fel) inte laddar alls. :va

Edit: Jag laddar via vanligt 220. Har haft planer på att skaffa box men lägger det på "corona-is".
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Fast då är det ju inte företaget som betalar... ;)

Jo, de betalar för strömmen. Jag drabbas enbart av skatt på värdet av strömmen. Hade jag valt att inte ladda på jobbet hade företaget sparat mer pengar än beloppet jag har i extra skatt. Skatten går ju inte till företaget heller.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Min nyligen beställda laddhybrid (MB C300e) blir dessutom billigare för företaget än motsvarande dieselbil (C200d) så valet är enkelt. Jämför man med en S60 T8 så sparar man dessutom massor av pengar...

C300e trevlig bil, kolla på den också men blev en T8.
Vad har dom för leveranstid på en sån?
T8 vansinnig leveranstid, beställde i oktober för att få till 1 juni.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag laddar så mycket/ofta jag kan.
Arbetsgivaren får inte betala ström till bilen om det gäller resor till och från hemmet.
De som hyr ut rum till mig har därför skaffat ett dubbel-uttag där jag kan ladda i ett uttag och köra M&K i ett annat uttag.
Det uttag jag laddar från mäter strömmen som jag sedan betalar privat.
.

Jag tror inte dom får bjuda på motorvärmare heller om man ska hårddra det.

Låt säga att värmaren går i en halvtimme och drar 2kw, då är det alltså 1kw om dagen man ska beskattas för :lol

Staten ska alltid ha sitt, skiter folk i värmare och kallstartar istället tar miljön skada, men statens intäkter är viktigare...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
C300e trevlig bil, kolla på den också men blev en T8.
Vad har dom för leveranstid på en sån?
T8 vansinnig leveranstid, beställde i oktober för att få till 1 juni.

Det återstår att se. Från början var det 7 månader på en sedan och fyra på en kombi så jag bad chefen beställa en kombi, men styrelsen behövde hjälp att räkna så det drog iväg till sex månader som preliminär tid innan bilen blev beställd. Nu gör väl COVID-19 att det dröjer ännu längre.

Det styrelsen behövde räkna på var att 7,5 PBB ibland är drygt 400 kkr.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag tror inte dom får bjuda på motorvärmare heller om man ska hårddra det.

Låt säga att värmaren går i en halvtimme och drar 2kw, då är det alltså 1kw om dagen man ska beskattas för :lol

Staten ska alltid ha sitt, skiter folk i värmare och kallstartar istället tar miljön skada, men statens intäkter är viktigare...

Det man får skatta för är värdet av att ha en möjlighet att parkera vid arbetet. Värdet är högre på en plats med värmarstolpe.
Har man förmånsbil behöver man inte betala skatt för att kunna parkera vid sin arbetsplats.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det man får skatta för är värdet av att ha en möjlighet att parkera vid arbetet. Värdet är högre på en plats med värmarstolpe.
Har man förmånsbil behöver man inte betala skatt för att kunna parkera vid sin arbetsplats.

Däremot om du laddar, ehy?

Hur stort förmånsbeloppet blir beror på om det gäller fri el till egen bil eller till förmånsbil.

Om det gäller din egen bil beräknas förmånen till belopp motsvarande marknadsvärdet.

Om det gäller din förmånsbil beräknas förmånen till belopp motsvarande marknadsvärdet multiplicerat med 1,2.

Om det är samma för motorvärmare låter jag va osagt..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det man får skatta för är värdet av att ha en möjlighet att parkera vid arbetet. Värdet är högre på en plats med värmarstolpe.
Har man förmånsbil behöver man inte betala skatt för att kunna parkera vid sin arbetsplats.

Nja, jag tror att parkering får dom erbjuda gratis, men motorvärmare är en beskattningsbar förmån.
Så har jag förstått det hela IAF
Nåja jag bor i norrland, motorvärmare måste man ha, eller laddmöjlighet för elbil så man kan förvärma innan man åker
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top