Elbil eller inte?

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Bäst att lägga in länk så ingen börjar skrika fake news: https://www.nrk.no/rogaland/brannen-startet-i-en-eldre-dieselbil-1.14850969
Det är högst osannolikt att en brand startar i en elbil. Om den väl gör det så ligger det inbyggd säkerhet i de flesta batterierna att fördröja brande
Nu är det även bekräftat vilken dieselbil det var. En Opel Zafira 2005. Opel Zafira har kallats tillbaka av Opel flera gånger för utbättringar då den tidigare har startat cirka 300 bränder.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Xg2mVm/ap-etter-sola-brannen-boer-vurdere-krav-om-sprinklere
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Dra mig baklänges. Ska NEVS äntligen komma ut med något på marknaden?
https://teknikensvarld.se/ny-bilmodell-pa-gang-fran-sverige-koenigsegg-inblandade/
Kan man gissa att Koenigsegg varit inblandade i designen? För den såg inte helt fy skam ut!

Jag tror det när jag ser dom första bilarna levereras till kund.

Det är så jävla mycket skitsnack och drömmare i elbilsbranchen, men så slutar det ofta med några prototyper och en konkurs.

Om jag hade haft en tusenlapp för varje nerlagt projekt hade jag snart haft råd att köpa en Tesla (vilket jag inte skulle göra)

Skämt åsido, visst är det bra att det startas projekt, men det skulle inte skada med lite verklighetsförankring.

Som uppstartsprojekt kanske man ska hålla sig konservativ, sen när man har en modell på marknaden som ger intäkter och där man har lärt sig att justera panel-gap och tillverka hållbara dörrhandtag, då kan man låta teknikrunkarna hitta på idiotlösningar till icke existerande problem, och designnissarna kan få leka med leran och uppfinna former som är omöjliga att tillverka.

Traditionella biltillverkare som redan tjänar pengar på ICE bilar är ju ofta mer konservativa, just för att dom har erfarenhet.

Titta bara på Honda E, snygg Retro-futuristisk (jag tar patent på det uttrycket), vettig räckvidd för en stadsbil (ca 20mil) och en del futuristiska lösningar, men i grund och botten en traditionell konstruktion som fungerar i produktionen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Eller Tesla 3, modern på alla sätt och fungerar i produktionen bättre än de flesta ICE-bilar.

Inte alltid en fördel att tänka som alla andra redan gjort.


Buy quality, cry once
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Beskriv de produktionstekniska skillnaderna, som ingen annan tänkt på tack.

Nu är du enbart ute efter Tesla-bashing... :hihi

Men till att börja med så är bilen konstruerad för eldrift från början vilket innebär att det inte är en ICE-bil som skall anpassas för eldrift. Platt golv med batteriet under, all elektronik samlad i tre enheter varav det mesta på torpedväggen framför den enda skärmen (lika för höger- och vänsterstyrning), motorer inkl all kringutrustning kompakt monterade som utbytbar enhet fram och bak, glastak så att inredning kan monteras ovanifrån osv. Läste någonstans att elsystemet har en tredjedel så mycket kabel som motsvarande ICE-bil.

Finns en hel del om detta på YT och det är en av anledningarna till att bilen kan säljas till det priset och tillverkas i den volymen som är fallet. Kommande model Y är ännu mer rationell då man avskaffat de flesta (alla?) kablarna i elsystemet och ersatt med fasta kretsar som därför kan monteras maskinellt.

Det var några exempel. Än så länge har ingen annan tillverkare kommit ut på marknaden med något liknande då de är bundna vid befintliga ICE-modeller och sätt att tillverka dem.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det var de designmässiga. Saken är den att ur ett produktionstekniskt är skillnaden ingenting som är speciellt.. men då vet vi.

Här monteras en M3. Som synes är det ingenting som lyfts in genom nåt glastak för den delen, även om det vore så är det ju i sak inget som skapar nån fördel eller nackdel..


https://youtu.be/RQHBR3rjGXM
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det var de designmässiga. Saken är den att ur ett produktionstekniskt är skillnaden ingenting som är speciellt.. men då vet vi.

Nä, ”vi” vet inte alls. Är man intresserad kan man söka sig informationen själv.

Produktion är beroende av design. Det är precis det som avsågs. Cybertruck har tagit det ett steg till, där avskaffas även karosspressverktyg och lackfabrik.


Buy quality, cry once
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nä, ”vi” vet inte alls. Är man intresserad kan man söka sig informationen själv.

Produktion är beroende av design. Det är precis det som avsågs. Cybertruck har tagit det ett steg till, där avskaffas även karosspressverktyg och lackfabrik.


Buy quality, cry once

Du orkade inte spendera 45 sek av ditt liv att se filmen postad av tillverkaren själv?:hihi
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hey, inte jag som far med osanning samtidigt som du flexar med uttryck om ”söka informationen själv” bubben:tungan


Jag tror att du bortom grälsjukan inser att det är en stor skillnad även produktionstekniskt, vad du än lägger in i begreppet. Och du kan inte inbilla dig att någon är ansvarig för att lägga fram 100% korrekt information till dig i varje stund du kräver det, bara för att det är lågsäsong på ett hojforum. :)

Är du intresserad på riktigt finns det massor av information att leta rätt på. Är du bara grälsjuk stannar vi här.


Buy quality, cry once
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Googlar man lite så verkar Elon/Tesla fokuserat mycket på LEAN.
Inget nytt i sig men går väl att applicera lite annorlunda då den är en annan produkt man tillverkar map ICE-bilar?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ett stort fel de gjorde (och erkände) var att över-automatisera. Det finns (fanns m.a.p cybertruck?) vissa delar i konstruktionskedjan som fortfarande görs snabbare och effektivare av människor.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag tror att du bortom grälsjukan inser att det är en stor skillnad även produktionstekniskt, vad du än lägger in i begreppet. Och du kan inte inbilla dig att någon är ansvarig för att lägga fram 100% korrekt information till dig i varje stund du kräver det, bara för att det är lågsäsong på ett hojforum. :)

Är du intresserad på riktigt finns det massor av information att leta rätt på. Är du bara grälsjuk stannar vi här.


Buy quality, cry once

Har ni sett produktion av både M3 och MS. Ingenstans lyfts det in inredning uppifrån. Jag är inte grälsjuk, höjas ifrågasätter dina uttalande. Svårt?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Just det där med inredning uppifrån hade jag säkert bara missförstått. Det intressanta är resten, vilket du nog förstod ...


Buy quality, cry once
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det där med att lyfta in saker via taket nämndes när TM3 presenterades. Påstods vara en anledning till glastaket. Jag hade förstås föredragit ett plåttak med stoppning innanför för att slippa buller.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det där med att lyfta in saker via taket nämndes när TM3 presenterades. Påstods vara en anledning till glastaket. Jag hade förstås föredragit ett plåttak med stoppning innanför för att slippa buller.

Jag hade föredragit det för den bättre värmen och att ett plåttak är billigare, jag har aldrig känt behovet av vare sig glastak eller taklucka
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har kollat på en del klipp på du-tuben med folk som experimenterar/jobbar med sånt. Om jag förstått det hela rätt så är det ofta bara någon enstaka cell som är problemet, och drar ner hela batteripaketet s.a.s. Byter man eller rekonditionerar just den cellen så kommer hela paketet till liv igen.
Det kommer onekligen ploppa upp mer sånt framöver.

Ja, och en cell som presterar sämre kan ju sabotera resten i samma grupp vid laddning, så det är ju bra att hålla batteripaketet i bra skick kontinuerligt.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top