Elbil eller inte?

Fördel elbil när det är vinter: man behöver inte vänta på snöplogen..
https://youtu.be/ytIoR6Ihgno

Fast det där skulle min låga bakhjulsdrivna dieselknarrande BMW klara...

Hjälper det verkligen elbilar att skryta om sånt som inte ens är något att skryta om?

(Fatta mig rätt, är ingen elbilsmotståndare. Hade gärna haft elbil men kör för lite för att kunna motivera en bil för ens 100k. Däremot vill jag ha en sansad debatt om det hela.)
 
Grannarnas bakhjulsdrivna BMW kommer inte ens från uppfarten när det är halt. Min egen erfarenhet av bakhjulsdrivna BMW vintertid är genuint usla. Sämre vinterbilar får man leta efter så fort det kommer lite snö, modd eller halka. Så upp till bevis nu med en bakhjulsdriven BMW som tar sig fram med snömängd över motorhuven...

Till och med fyrhjulsdrivna BMW är sämre på vinterväglag än tvåhjulsdrivna Saab, för att ta ett exempel (just detta hämtat från Teknikens Värld som testade just det).


Buy quality, cry once
 
Provade i veckan en backe som knäckte alla bilar som försökte komma upp för den för två år sen när den var snö och isbelagd. Denna gången var det långt värre, mer eller mindre polerad blankis (packad snö som töat och sen frusit och lite regn på det), kunde knappt stå på benen där utan att trilla omkull. Teslan körde upp för den med dubbfria däck utan att blinka. Från förarsätet var det som att köra upp på torr asfalt, helt sjukt..
 
Det kan inte finnas sämre vinterbilar än SAAB 9-5 2.0T. Drivning på styrhjulen kopplat till en motor som storknar om man släpper kopplingen utan att gasa. Rör man gaspedalen så finns allt vridmoment tillgängligt så bilen inte rör sig ur fläcken. För att ytterligare glädja föraren försvinner all kraft när man passerar 2000 rpm.

Det är där man har nytta av en elmotor som kan styras mycket mer exakt av elektroniken utan fördröjningar av tröga gasflöden eller roterande ljuddämpning.
 
Provade i veckan en backe som knäckte alla bilar som försökte komma upp för den för två år sen när den var snö och isbelagd. Denna gången var det långt värre, mer eller mindre polerad blankis (packad snö som töat och sen frusit och lite regn på det), kunde knappt stå på benen där utan att trilla omkull. Teslan körde upp för den med dubbfria däck utan att blinka. Från förarsätet var det som att köra upp på torr asfalt, helt sjukt..

Javisst, en elbil kan ju styra det där med "antispinn" på ett helt annat vis. Överlägset allt annat.
 
Så upp till bevis nu med en bakhjulsdriven BMW som tar sig fram med snömängd över motorhuven...

Har åkt en E36 där snön for över taket. Men då stöp det. =)

Videoklippet som visas har förvisso snö i höjd med grillen på bilen, men den ser ju rätt fluffig och fin ut. Tycker helt enkelt det saknas skryt status på det där klippet. =)

Tänker inte hävda att BMW på något vis är en kanon vinterbil. De gånger jag gått bet har det dock handlat om att alla hjul hamnat i luften... Det antar jag beror mest på låg bil och hur den är gjord framtill/under.
 
Japp den snön var fluffig och fin, det är ingen superimponerande terränginsats.

Men jag grävde mig upp till stugan häromsistens i förhållanden där Landcruisern hade fått jobba - DET var imponerande!


Buy quality, cry once
 
Provade i veckan en backe som knäckte alla bilar som försökte komma upp för den för två år sen när den var snö och isbelagd. Denna gången var det långt värre, mer eller mindre polerad blankis (packad snö som töat och sen frusit och lite regn på det), kunde knappt stå på benen där utan att trilla omkull. Teslan körde upp för den med dubbfria däck utan att blinka. Från förarsätet var det som att köra upp på torr asfalt, helt sjukt..

De enda gångerna jag gått bet på grund av väglag så har det varit för att jag haft kassa däck på bilen. Jag har klivit ur bilen några gånger och inte kunnat stå upp på grund av att det var så jävla halt, men bilen hade inget problem att ta sig fram.
 
Jag tänkte att det skulle vara dumt att fylla grillen/luftintaget till motorn med packad snö. Det problemet har man ju inte med en elbil. Men å andra sidan kanske det inte är ett problem iom att det är rätt kallt när det är snö ute iofs.
I vilket fall tyckte jag klippet var kul, sen om det är skryt? Ja, kanske. Skit samma, jag tyckte det såg roligt ut.
 
Och med batteridrift kommer företag som lagar batteripack !
http://www.envolt.se/
Rätt kul att en produkt utan rörliga delar (när man kollar på det) kan gå sönder !
För batteriet i själva verket innehåller kvantitilljoner (som Joakim brukar säga) små rörliga delar.
 
Och med batteridrift kommer företag som lagar batteripack !
http://www.envolt.se/
Rätt kul att en produkt utan rörliga delar (när man kollar på det) kan gå sönder !
För batteriet i själva verket innehåller kvantitilljoner (som Joakim brukar säga) små rörliga delar.
Har kollat på en del klipp på du-tuben med folk som experimenterar/jobbar med sånt. Om jag förstått det hela rätt så är det ofta bara någon enstaka cell som är problemet, och drar ner hela batteripaketet s.a.s. Byter man eller rekonditionerar just den cellen så kommer hela paketet till liv igen.
Det kommer onekligen ploppa upp mer sånt framöver.
 
Har kollat på en del klipp på du-tuben med folk som experimenterar/jobbar med sånt. Om jag förstått det hela rätt så är det ofta bara någon enstaka cell som är problemet, och drar ner hela batteripaketet s.a.s. Byter man eller rekonditionerar just den cellen så kommer hela paketet till liv igen.
Det kommer onekligen ploppa upp mer sånt framöver.

Moderna elbilars cellpaket (iaf Teslas) har inbyggda lösningar för att hantera sådant. En cell som blir dålig kopplas helt enkelt ifrån och drar därmed inte ned batteripacket. Givetvis tappar batteripacket typ 1/8500-del av kapaciteten men det är förstås ett marginellt problem.
 
Hur vanligt är det, någon som vet?
Dvs att 1 av 8500 celler ballar ur, det märker man ju inte direkt av isf om det hanteras internt av bilen själv.
 
Hur vanligt är det, någon som vet?
Dvs att 1 av 8500 celler ballar ur, det märker man ju inte direkt av isf om det hanteras internt av bilen själv.

Nu är jag inte expert på detta. Men det är väl det här som ligger bakom det som kallas "degradering", dvs att batteriet tappar kapacitet.

Utifrån det jag läst mig till gällande Tesla så funkar det ungefär såhär:

Tesla är den tillverkare som kommit längst gällande batterier till elbilar, de har också lägst degradering över tid av sina batterier.

De tidigaste Tesla S från 2012- börjar nu gå riktigt långt (25.000 och ända upp till 100.000 mil i något fall) och där kan man få statistik som är ganska tillförlitlig. De första batteripacken var ojämnare i produktion och drabbades av något större degradering samt i några fall dysfunktion och fick bytas på garanti. Efter 2014 är det mycket ovanligt att de behöver bytas och degradationen brukar ligga kring 7-10% vid 20.000 mil, dessutom med avstannande kurva. Dvs de celler som varit dåliga har nu kastat in handduken och övriga håller betydligt längre. Tesla 3 med den nya batteriteknologin (inkl mjukvaruhantering) har typiskt sett ungefär hälften av degraderingen.

Nissan Leaf som inte har lika bra batterier tappar kanske nedåt 30% vid samma körsträcka. Renault Zoe räknade förr med betydligt mer, därav batterihyreskonceptet.

Tesla räknar inte med att batteriet skall behöva bytas alls under bilens livslängd. 80.000 mils livslängd talade man om förr, nu pratar man om 160.000 mil, dvs hela bilen är designad för att klara den körsträckan. Låter otroligt långt när man jämför med fossildrivna bilar men absolut inte omöjligt med tanke på antal rörliga delar och konstruktion i övrigt.

Hur som helst så står inte batteriutvecklingen stilla och även övriga tillverkare har ju skruvat upp prognoserna för hållbarhet i takt med att man fått mätdata som pekar på att batterierna håller riktigt bra och längre än vad man förr trodde förutsatt att de får arbeta och laddas korrekt i rätt temperatur.

Detta gäller påkostade batteripack för elbilar, vad gäller snabbtillverkade kinagrejor till cyklar och telefoner som skall leva 2-4 år är det säkert annat, men utvecklingen går fort även där.

Länkar kring detta finns postade högre upp i tråden.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top