Ej godkänd registreringsbesiktning

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Var och registreringsbesiktigade RVFen idag och fick nej. Han menade att E-märkning saknades på samtliga blinkers, strålkastaren och reflexen(!). Dessutom saknades positionslykta fram. :confused:

Hojen är en 1997, och jag sitter nu och läser upp mig på föreskrifterna för att se om det finns några möjligheter att överklaga eller om jag måste byta lyktorna. Har inte sett någonstans att folk bytt hela lyktinsatsen på den här modellen.

Har jag några kryphål tack vare åldern på hojen?
 
Tja... är det vänsterassymetriska lysen (brittiska) så är dom inte godkända i Sverige och kan rent teoretiskt sett innebära fara om du bländar någon. Blinkers och reflexen är däremot rätt enkelt att byta.
 
Ljusbilden är inget problem, han sa nej då strålkastaren inte är E-märkt. Inga nedslag på annat än att E-märkning saknas.
 
positionsljus inte parkljus dom mena?.. och allt ska ju va e -märkt?
 
tänk på att emärkning inte är lika med godkänt, det finns olika e.märkning fram o bak på blinkars. numaren måste vara rätt. kolla med sfro det står i deres bygghandbok
 
Upptäckte att jag kunde ha klarat mig om jag ändrar importorsak till eget bruk, men då krävs istället att lyktor osv uppfyller amerikanska SAE-standarden, vilket de i inte heller gör.

Det finns ingen lyktinsats att köpa färdig heller.
 
Kolla även inne i lykthus efter e-märkning, står inte alltid på glaset.....
 
Vet du någon som har en likadan hoj kan du jue alltid låna hans prylar till besiktningen... för sen lär dom väl aldrig kolla?? Känns bara löjligt att inte få igenom hojen om inte e-märkningen finns...
 
Jag tänkte ringa och höra om inte följande går att åberopa:

Om fordonet inte är EG-typgodkänt men tidigare varit permanent registrerat i ett annat EU-land och det kan styrkas med ett registreringsbevis, anses fordonet uppfylla de tekniska kraven för att få registreras i Sverige, under förutsättning att fordonet (gäller personbil, lätt lastbil och buss under 3,5 ton samt mc) är i seriemässigt standardutförande. För fordon som ursprungligen tillverkats i ett land utanför EU kan du behöva styrka vissa ytterligare krav.
Vad som sägs i stycket ovan gäller inte fordon som

  • är konstruerade för vänstertrafik
  • är utrustade med hastighetsmätare som har brittisk standard
  • tillverkas i små serier.
 
Ringde SBPs tekniska folk idag och det ser kört ut att få igenom den som den är. Då blir min fråga - kan jag montera bort originallamporna fram och fulmeka dit vad skit som helst som är godkänt? Dvs kan jag sätta i lyktor som är mindre än hålen i kåpan eller kommer de gnälla på det?
 
så länge den inte är helfordonsgodkänd så ja. :)
 
Anledningen till att de vill ha e-godkända prylar och med rätt nummer antar jag är för att de vill veta att t.ex. blinkersar uppfyller en miniminivå när det gäller hur mycket ljus de ger etc.

Exempel:
* Bara för att glaset ser organget ut så kanske glaset har för stort ljusgenomsläpp i förhållande till lampornas styrka så att de mera blinkar vitt. Eller tvärt om.
* En sidoblinkers för bil skulle inte vara några problem att sätta på en mc, men skulle kanske inte ge rätt ljusbild för att t.ex. sitta bak.

Har prylarna rätt e-märkning så slipper du en subjektiv bedömning från besiktningsgubben på om det ser ut att vara som det ska.
 
Min plan just nu är att köpa godkända standardblinkers av billigaste sort, och en eller ett par strålkastare med positionslykta (som också krävs tydligen) och smacka dit i fronten. Ekipaget kommer med stor sannolikhet se ut som om Shrek hade legat med den.

Eftersom modellen aldrig importerats till EU via agenterna så kan jag aldrig tro att den är helfordonsgodkänd...
 
Ringde SBPs tekniska folk idag och det ser kört ut att få igenom den som den är. Då blir min fråga - kan jag montera bort originallamporna fram och fulmeka dit vad skit som helst som är godkänt? Dvs kan jag sätta i lyktor som är mindre än hålen i kåpan eller kommer de gnälla på det?

Du skulle nog kunna ta en lyktmask från en endurocykel och sätta fast med samma gummistroppar som original. Ser jäkligt illa ut (toppkåpan måste t.ex bort) men är e-märkt. Likadant med framblinkrar. GasGas har originalblinkers som bara sitter med gumistroppar.

En kompis som tycks lyckas med det mesta vad gäller besiktningar lånade mitt (stort original husa) e-märkta glas till bakljuset och tejpade fast det utanpå sitt eget (litet eftermarknads på en XR) tyskimporterade och fick igenom det på regbesiktningen :rolleyes:

Lite OT: Samma kille fick även igenom en lastbilsreggning genom att lägga en spånskiva, som han fäste de lagstadgade lastöglorna i, löst på golvet i en BMW. Jäkligt korrekt att fästa 400kgs-öglor i en skiva som klarar 12.5kg :brinnerup
 
På min av årmodell -94 finns ingen parkerings(positions?)ljus, utan halvljuset lyser hela tiden. Var redan inreggad när jag köpte den så hur dom löste det vet jag.
Jag är väl inte mycket till hjälpa men... Det måste ju ha gått på något sett
 
Jepp, regbes är ett hor.

Blinkers och reflex är ju lösbart men framlampan, finns där ingen märkning nånstans på lampan? Dvs om du plockar bort insatsen från kåpan, finns där ingen DOT/SAE/E märkning ex. på den svarta plasten runtom reflektorns baksida?
 
Jepp, regbes är ett hor.

Blinkers och reflex är ju lösbart men framlampan, finns där ingen märkning nånstans på lampan? Dvs om du plockar bort insatsen från kåpan, finns där ingen DOT/SAE/E märkning ex. på den svarta plasten runtom reflektorns baksida?

Letat som en tok utan att hitta nåt. Modellen har ju aldrig exporterats från Japan via de vanliga kanalerna så oddsen är dåliga att de skulle vara märkta.

Nu är planen att plocka av kåporna, montera en sån här tillsammans med godkända blinkers och sen åka tillbaka och besiktiga om. Blind mans streetfighter lixom.

Fick nedslag på att motoreffekt inte uppgetts heller, det löser sig genom att jag fick byta från "annat ändamål" till "eget bruk" som importkategori. Annat ändamål kräver intyg från tillverkare/bänkkörning hos godkänd bänkinnehavare medan eget bruk säger ok till att hänvisa till Hondas hemsida. :tummenupp
 
Vad är skillnaden på annat ändamål och eget bruk rent allmänt? -har för mig att det finns någon specialvariant för samlarfordon men då får man bara köra till/från utställning etc.

Jag skulle nog plockat ur framlampan och stoppat i en liten e-märkt h4-insats från en endurocykel eller liknande, behöver ju inte ta hela kåpan då det bara är insatsen som behöver vara e-märkt. samma med baklampan, valfri billig e-märkt mc-lampa från skroten eller tillbehörsfirma. Sätt den i skylthållaren på lämplig höjd och koppla ur originallampan.
 
Letat som en tok utan att hitta nåt. Modellen har ju aldrig exporterats från Japan via de vanliga kanalerna så oddsen är dåliga att de skulle vara märkta.

Nu är planen att plocka av kåporna, montera en sån här tillsammans med godkända blinkers och sen åka tillbaka och besiktiga om. Blind mans streetfighter lixom.

Fick nedslag på att motoreffekt inte uppgetts heller, det löser sig genom att jag fick byta från "annat ändamål" till "eget bruk" som importkategori. Annat ändamål kräver intyg från tillverkare/bänkkörning hos godkänd bänkinnehavare medan eget bruk säger ok till att hänvisa till Hondas hemsida. :tummenupp

Våra jä.. regelver. Å ena sidan ska det räcka med att fordonet varit i trafik i annat EU land men sen när det passar vänds det på klacken...

Slit lös dendär biltema lampan och tejpa fast den på insidan av kåpan
Den behöver inte se ut som ett mekano utförd av Stein Jörgen Vindögd :tummenupp
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top