Ej godkänd registreringsbesiktning

Det lite märkliga är att baklampan är både E och SAE-märkt, så den är helt ok. Jag misstänker att samma lampa sitter bak på RC30 eller RC45, som ju exporterades till EU via de vanliga kanalerna vilket förklarar det hela.

Tack vare snälla vänner med reservdelar är budgetplanen nu att slita av kåporna, sätta dit ett runt framlyse från en SV650 och blinkers därtill. Motoreffekten intygas via Hondas japanska hemsida som får köras genom Google translate.

Är det ok att silvertejpa fast saker eller måste det vara monterat "seriöst" (dvs kattstrypare)?
 
Är det du som tagit in den?

Annars blir det extremt krångligt för dig att ändra importsätt till eget bruk, då måste du sälja den till annat eu-land och sedan köpa tillbaks den, dvs. importera den på nytt med allt vad det innebär.
 
Är det du som tagit in den?

Annars blir det extremt krångligt för dig att ändra importsätt till eget bruk, då måste du sälja den till annat eu-land och sedan köpa tillbaks den, dvs. importera den på nytt med allt vad det innebär.

Jag har tagit in den, och ändrat importorsaken efter diskussion med SBPs tekniska avdelning och samtal med handläggaren på Transportstyrelsen.
 
Hmmm, jag skall gå hem och kolla på min lyktsats och se va där står. troligtvis ingen E-märkning där heller. Om jag minns rätt var det även en skada i ena strålkastarreflektorn. Har du någon nytta av den kan du få den.
 
Är det ok att silvertejpa fast saker eller måste det vara monterat "seriöst" (dvs kattstrypare)?

Det ska se ut som en "varaktig montering"

Gör det snyggt och proffsigt så är chansen betydligt större att den blir godkänd :tummenupp
Och ju mer fakta om cykeln du har med dej desto bättre. Jag tror inte att Bes-ingenjören letar upp några uppgifter på internet. Det är ditt jobb att ta fram fakta som överenstämmer med den modellserien, sedan för han in dessa uppgifter i papperna. Det är ingen idé att försöka "tjafsa" med honom, för det har han inte tid med och chansen är bara större att du blir underkänd!

Alltså.. Ordning på hojen, belysningen plus papper och intyg. Det är det som gäller!

Lycka till :tummenupp

Ps. Har själv varit fordonstekniker (bilprovare) i 9år, så jag kände igen ett "slarv och fuskfordon" innan det ens kom in i bes-hallen!
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: asb
Det ska se ut som en "varaktig montering"

Gör det snyggt och proffsigt så är chansen betydligt större att den blir godkänd :tummenupp
Och ju mer fakta om cykeln du har med dej desto bättre. Jag tror inte att Bes-ingenjören letar upp några uppgifter på internet. Det är ditt jobb att ta fram fakta som överenstämmer med den modellserien, sedan för han in dessa uppgifter i papperna. Det är ingen idé att försöka "tjafsa" med honom, för det har han inte tid med och chansen är bara större att du blir underkänd!

Alltså.. Ordning på hojen, belysningen plus papper och intyg. Det är det som gäller!

Lycka till :tummenupp

Ps. Har själv varit fordonstekniker (bilprovare) i 9år, så jag kände igen ett "slarv och fuskfordon" innan det ens kom in i bes-hallen!

Motoreffekten har jag hittat i manualen som kom med hojen, fungerar det som intyg? Den är på japanska, men just den rutan står det 53PS/12500RPM, går i min värld inte att missförstå.
 
Motoreffekten har jag hittat i manualen som kom med hojen, fungerar det som intyg? Den är på japanska, men just den rutan står det 53PS/12500RPM, går i min värld inte att missförstå.

Jag fick påvisa viss teknisk data direkt ur manualen när jag regga in en hoj,
den bes. mannen godtog detta.
 
Ok, det var beviset för effekten.

Har du en fräch vågsedel på hojen?
Alt kanske Bilprovningen har en våg på "din" station som kan användas.

Andra mått, däckdim, mm mäts och skrivs av direkt vid reggen.

Skulle du kunna skriva ned ORDAGRANT vad som står på protokollet? så kan jag "tolka" :tungan
 
Ok, här är från protokollet:

  1. Körriktningsvisare, typgodkännandemärkning felaktig. Avser: Fram och bak. Uppfyller ej krav enl VVFS 2003:23 kap. 15 §64
  2. Positionslykta, fram, saknas. Uppfyller ej krav enl. VVFS 2003:23 kap. 15 §48
  3. Reflex, bak, typgodkännandemärkning felaktig. Uppfyller ej krav enl VVFS 2003:23 kap. 15 §104
  4. Strålkastare, halvljus, typgodkännandemärkning felaktig. Uppfyller ej krav enl VVFS 2003:23 kap 15 §31
  5. Strålkastare, helljus, typgodkmärkning felaktig. Uppfyller ej krav 2003:23 kap. 15 §31
  6. Motoreffekt, uppgifter saknas. Uppfyller ej krav enl TSVFS 1985:62

Han vägde hojen på stationen osv, och det han sa till mig var att "fixa belysningen och ring mig. Du behöver inte boka tid utan ring så kan du bara svänga förbi så kollar jag." Jag tolkar det som att han inte tänker göra om hela kontrollen utan bara kolla att all belysning och reflexen har rätt märkning. Tänkte ringa honom imorgon och fråga om manualen funkar som intyg på motoreffekten.

EDIT: Har börjat göra en front för att få den godkänd. Kika på bilderna, vad tror ni? Elen ska kopplas in än, men jag tycker det ser tillräckligt seriöst ut för att gå igenom.
 

Bifogat

  • streetfighter1.jpg
    streetfighter1.jpg
    82.2 KB · Visningar: 126
  • streetfighter2.jpg
    streetfighter2.jpg
    73.5 KB · Visningar: 114
Last edited:
Tänkte ringa honom imorgon och fråga om manualen funkar som intyg på motoreffekten.
När jag reggade in veteranen så funkade effektsiffran i instruktionsboken. Men redan då var hojen nästan 50år, och när det handlar om så gamla hojar så kan det gälla lite andra regler. T.ex. så tror jag inte att gubben kollade om jag hade en e-godkänd strålkastare, och blinkersar har den inte ens. :rolleyes:


EDIT: Har börjat göra en front för att få den godkänd. Kika på bilderna, vad tror ni? Elen ska kopplas in än, men jag tycker det ser tillräckligt seriöst ut för att gå igenom.
Tänk på att inget vasst som fotgängare kan skada sig på vid en kollision får sticka ut från hojen. Jag tänkte på om något stag från en kåpa sitter lite olämpligt till eller så.
 
Last edited:
Ok.

Ring och kolla med honom om effekten.


Körriktningsvisare = Blinkers, fram. Minst 24cm mellan de lysande ytorna / OK, det ser bra ut! E-märkta hoppas jag :D

Och bak? Likadana som fram? Minst 18cm mellan ytorna.

Pos-lykta fram = Parkeringsljus.
Det som eftersträvas är en centralt placerad lampa som syns även om halvljuslampan pajjar. Sitter det ingen i reflektorn så får du sätta dit en separat 3-5w lampa som visar vitt ljus framåt när lyser är tänt (E-märkt)


Hur är fastsättningen av framlyktan mot gaffelbenen? Sitter den fast?
Är fästena tillräckligt styva så att det inte bara blir nåt vingel som blåser bort i 110?

Inställning.
Försök att centrera den så gott det går mot väggen när du har kopplat in elen. Det borde bli tillräckligt rakt!
Rita ett streck eller nån annan markering på golvet och häng ett lodeller något i ett snöre från taket som träffar linjen på golvet.
Ställ cykeln i 90' vinkel mot väggen, på linjen och lägg "V'et i ljusbilden" (precis där den viker av uppåt till höger) på snöret!

Höjdmässig justering! Ställ det lite lågt (lämplig nedvinkling då är ungefär 2 grader.
Exempel.
Centrum på lyset sitter på 90cm höjd, då ska strecket på ljusbilden vara på ca 88cm höjd 1m framför lyset)
- OBS MED BELASTNING. DU SITTER ALLTSÅ SOM VANLIGT PÅ HOJEN - (med fötterna på fotpinnarna) :D

Men ta med dej passande nyckel för ev. snabb och smidig justering på Bilprovningen!
Ha den i handen redo i handen vid ljuskontrollen.
Det ger ett gott intryck :tummenupp


Reflex bak. Tror inte att det säljs andra reflexer än E-märkta på bensinmackar, (men dubbelkolla) köp en med dubbelhäftande tejp och sätt på ett väl synligt och bra ställe där den sitter fast. (Samma igen, välj en så vinkelrät montering som möjligt, så att det syns att du bryr dej)


Strålkastaren = Hel/halvljus "glas och reflektor" Antar att du redan har kollat E-märkningen på glaset!


Hel/halvljuslampa. Standard 55/60w. Om du inte har någon fungerande "märkeslampa" hemma, så köp en på macken. Har dåliga erfarenheter av ljusbilderna på "lågprislampor" och du behöver minimera felkällorna så mycket det går!


Inget om bakljuset/bromsljus och skyltbelysningen?
Kolla E-märkningarna på dom också för säkerhets skull.
Det kan räcka med att byta glaset om det finns svenska modeller med samma baklyse!



(Om han kommenterar på att cykeln inte ser ut som på bilderna, så förklara bara att det inte är så lätt att hitta passande reflektorer och körriktningsvisare eller nåt annat som är sant. Han kanske till och med vet var du kan hitta det) :krama




Om det är nåt jag har glömt, missat eller har fel så ber jag om ursäkt och försöker korrigera det vid nästa besök :näsblod
 
Last edited:
Lampan sitter mot instrumenteringshållaren, inte mot gaffelbenen. Det är fäst med "universalband" (metallremsa med hål i) som sen blinkersena är fästade i. Om du tittar på bilden från förarplatsen så ser du hela sträckningen från lampan till mätarhållaren. De två stagen plus ett i underkant håller lampan på plats.

Baklampan är grön, den är E-märkt så där krävs ingen åtgärd.
 
Last edited:
Lampan sitter mot instrumenteringshållaren, inte mot gaffelbenen. Det är fäst med "universalband" (metallremsa med hål i) som sen blinkersena är fästade i.

Se bara till att det blir stadigt (flera lager med hålband!?!) och inga vassa kanter (trä på en gummislang över banden när det är stadigt nog!). Slek och fladder = underkänd på fastsättningen av strålkastaren :huvet


Baklampan är grön, den är E-märkt så där krävs ingen åtgärd.

Ett baklyse skall visa RÖTT ljus bakåt, :tungan och skyltbelysningen VITT ljus, nedåt/uppåt, EJ synligt ljus bakåt eller åt sidorna.
 
Se bara till att det blir stadigt (flera lager med hålband!?!) och inga vassa kanter (trä på en gummislang över banden när det är stadigt nog!). Slek och fladder = underkänd på fastsättningen av strålkastaren :huvet




Ett baklyse skall visa RÖTT ljus bakåt, :tungan och skyltbelysningen VITT ljus, nedåt/uppåt, EJ synligt ljus bakåt eller åt sidorna.

Eftersom han inte gjort nedslag på bakljus/regskyltsbelysning osv så tänker jag utgå från att de inte kräver någon åtgärd.
 
Helt rätt.
Laga inte sönder :)

Fortsätt bygga och staga upp framlampan.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top