Ej godkänd registreringsbesiktning

Efter flera misslyckade försök att nå besiktningsmannen via telefon tog jag hojen på släpet i tisdags och åkte dit. Han ska ta den när han får tid och höra av sig blev beskedet, så nu står den där och väntar. Det blir nog en sväng förbi i eftermiddag och kolla om han gjort nåt.

Tog du några bra (detaljerade) bilder på slutresultatet av konstruktionen?

Idag fick jag tummen upp och hojen är nu klar för trafik! :banana
Störtskönt verkligen. Fick inga kommentarer alls, besiktningsmannen är ju inte dummare än att han hajar vad planen är.

Så här såg slutresultatet ut. Framlyktan är fäst med dubbla lager hålband mot instrumentfästet.

Jag slår ett slag för Hojdelen som ligger i Haninge som gav mig ett par bakblinkers som var godkända.

Bakreflex av självhäftande typ från Biltema.

Bifogat

• besiktningsmod1.jpg
    besiktningsmod1.jpg
    182.5 KB · Visningar: 83
  • besiktningsmod2.jpg
    besiktningsmod2.jpg
    217.4 KB · Visningar: 86
  • besiktningsmod3.jpg
    besiktningsmod3.jpg
    226 KB · Visningar: 88
Vilket slöseri med tid och energi den där satans E-märkningen skapar. Det borde räcka med den märkning som finns i vilket civiliserat land som helst. Bra att du fick i genom hojen. Nu kan du hyra ut ditt lilla registringskitt här på sporthoj till andra i samma sits.

Det borde snarare vara otillåtet att "förfula" en RVF på detta sätt... :)

Vilket slöseri med tid och energi den där satans E-märkningen skapar. Det borde räcka med den märkning som finns i vilket civiliserat land som helst. Bra att du fick i genom hojen. Nu kan du hyra ut ditt lilla registringskitt här på sporthoj till andra i samma sits.

Ja, det känns verkligen fånigt då alla parter förstår vad som sker. Besiktningen måste tycka det är öken då hojar först kommer in en gång och får nedslag för att sen få komma tillbaka och se ut som ett rymdskepp och bli godkänt.

Slöseri med allas tid till ingen nytta.

Kitet är inte mitt tyvärr, bara blinkers bak och reflexen. Men det kanske ger en hint om hur fult och uppenbart det kan vara och ändå bli godkänt.

:fyllisar

gött att du fick igenom den till slut

jag frågade dig i en annan tråd vad du gett för den. men fick aldrig ngt svar.

så vad har du nu gett + kostnader för att ta hem den + alla kostnader för inreggning ?

om man nu skulle få för sig att leta efter en likadan

/ Henke

gött att du fick igenom den till slut

jag frågade dig i en annan tråd vad du gett för den. men fick aldrig ngt svar.

så vad har du nu gett + kostnader för att ta hem den + alla kostnader för inreggning ?

om man nu skulle få för sig att leta efter en likadan

/ Henke

Sorry, det har jag helt missat. Nå, här är det iaf:

Hojen - 2500 pund
Frakt - 5000 kr (till Västerås, därifrån tog jag hem den med egen bil och släp, så släng på några hundra för soppa där då)
ursprungskontrol - 700 kr
regbesiktning - 1300 kr
kontrollbesiktning - 260 kr

Summa ca 7500 kr + köpesumman på hojen. Avrundat uppåt för slarv som ombesiktning, reflexer, faxkostnader mot england och sånt som inte är "standard".

Men se för guds skull till att ramnr stämmer i engelska registret. De första två månaderna i den här historien gick enbart till att få det korrekt i England.

GRATTIS :tummenupp

Det borde snarare vara otillåtet att "förfula" en RVF på detta sätt... :)

Det skulle kunna vara så!
Ändras reglerna till att hojen MÅSTE vara i ursprungsskick vid registreringsbesiktningen så är det många som blir rökta!
Alltså att alla detaljer måste vara till den cykeln och som den årsmodellen såg ut, och E-märkta! (D.v.s originalkåpor, gaffel, fälgar, lysen, körriktningsvisare, mätare, mm!)

Ja, det känns verkligen fånigt då alla parter förstår vad som sker. Besiktningen måste tycka det är öken då hojar först kommer in en gång och får nedslag för att sen få komma tillbaka och se ut som ett rymdskepp och bli godkänt.

Slöseri med allas tid till ingen nytta.

Regeringen har utsett Bilprovningen bl.a till att kontrollera trafiksäkerheten på fordon på vägarna!
Bilprovningen kontrolleras i sin tur av SWEDAC som "godkänner" företag inom vissa branscher att utföra sina kontroller!

Skulle Bilpr. börja slarva i större utsträckning, och släppa igenom "ej trafiklagliga fordon" så kan de förlora sin ackreditering på registreringsbes och/eller kontrollbes beroende på vad som det har slarvats med. Och i nuläget är det bara Bilpr. som kan/får reg. bes. fordon. Och då blir det helstopp med alla importer och ny/ombyggen, mm tills de återfår godkännandet eller något annat företag blir godkänt, och det kan ta "lååång tid innan dess! :confused:

Så klaga inte FÖR mycket på det svenska systemet!
Vi har fortfarande några av de bästa reglerna i världen vad det gäller ombyggen och nybyggen av bilar och mc! :Bugar :yoparty

GRATTIS :tummenupp

Det skulle kunna vara så!
Ändras reglerna till att hojen MÅSTE vara i ursprungsskick vid registreringsbesiktningen så är det många som blir rökta!
Alltså att alla detaljer måste vara till den cykeln och som den årsmodellen såg ut, och E-märkta! (D.v.s originalkåpor, gaffel, fälgar, lysen, körriktningsvisare, mätare, mm!)

Regeringen har utsett Bilprovningen bl.a till att kontrollera trafiksäkerheten på fordon på vägarna!
Bilprovningen kontrolleras i sin tur av SWEDAC som "godkänner" företag inom vissa branscher att utföra sina kontroller!

Skulle Bilpr. börja slarva i större utsträckning, och släppa igenom "ej trafiklagliga fordon" så kan de förlora sin ackreditering på registreringsbes och/eller kontrollbes beroende på vad som det har slarvats med. Och i nuläget är det bara Bilpr. som kan/får reg. bes. fordon. Och då blir det helstopp med alla importer och ny/ombyggen, mm tills de återfår godkännandet eller något annat företag blir godkänt, och det kan ta "lååång tid innan dess! :confused:

Så klaga inte FÖR mycket på det svenska systemet!
Vi har fortfarande några av de bästa reglerna i världen vad det gäller ombyggen och nybyggen av bilar och mc! :Bugar :yoparty

Jag säger inte ett ont ord om besiktningen, de gör bara sitt jobb. Jag tänker mer på hur man som besiktningsman måste känna över såna här fall. Att slå ned på hojen i original för att sen få göra om allt med ett rymdskepp och hela tiden veta att den kommer rulla i originalskick på vägarna. De kan ju inte gilla delar av regelverket heller.

Vad gäller regler att fordonet ska vara i originalskick är det väl vad helfordonsgodkännande kommer leda till över tid?

Såg att registreringsbesiktning kommer tas bort om ett år, då kanske det blir knepigare?

Är väl bara för nya fordon antar jag? Ett begagnat helfordonsgodkänt från annat land borde väl fortfarande genomgå samma process.

Angående UK och ramnummer :D De som läser ramnummer och knappar in det i deras DVLA-register måste va lätt blinda alt. ha nån släng av dyslexi.

VÄLDIGT vanligt att det står "S" istället för "5", D istället för O eller 0, I istället för 1 osv osv osv.

Då stämmer inte papper med individ och vilken soppa det blir :gnissla

Om jag inte kan kika på plats ber jag alltid om foto på ram och kopia på V5, det underlättar.. Stämmer inte det, blir det inget köp...

Back