Eftermontera farthållare?

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. KTM 890 Adv
Hej!
Är detta ens möjligt på en gammal förgasarhoj?
Varför jag undrar är för att jag pga viss invaliditet i händerna nu börjar få svårt att hålla gas på längre turer.
Har provat med så kallad gasflärp men det hjälper inte ett dugg eftersom jag inte orkar hålla handleden i vinkel nog länge ändå.

Tacksam för tips börjar bli dessperat och snart ger jag upp mc åkningen eller köper en gold wing.
 
Problemet med sånna som bara låser gasreglaget är ju att dom håller gasen men inte farten om jag har fattat rätt?

Edit: Den elektriska varianten rockade ju loss på runt 10k. Hm
Får nog bli en såndär manuell grunka iaf.
 
Last edited:
Vanliga eftermarknadsfarthållare till bilar funkar fint på MC.

Hastighetssignalen kan man sno från hastighetsmätaren om den är elektroniskt matad, eller generera genom att använda magnet och induktionspick-up. Själva reglagerörelsen skapas genom satsens vacuumklocka, men du måste kunna hämta vakuum någonstans på insugssidan.

Det är lite meckigt att montera på hoj genom att det är sämre med utrymme, och dubbeltrubbel dessutom genom att provkörning, intrimning och efterjustering av funktionen nästan alltid kräver att tanken monteras av och på en massa gånger, men sedan funkar det bra.

...om det inte vore för reglagedelen.
Det som följer med i satserna är ju hela tiden avpassat för inomhus/bilmiljö, och ärgar sönder på några veckor eller månader utomhus på ett MC-styre. Där får man helt enkelt smida till något eget som funkar.

Waecos billigaste är väl det jag mest sett eftermonterat på hojar. Både förgasarhojar och insprutade kan använda samma sats - den är helt mekanisk. Dom hojar jag sett har använt magnet + pickup för hastighetssignal.

Har provkört några olika hojar. Funkar kalas.
Dock aldrig brottats med installationen själv.

Rea just nu på Conrad: 1400 spänn.
http://www.conrad.se/Recensioner.ht...ting.htm&pi=851329&ci=SHOP_AREA_17271_0313020
 
Last edited:
*klipp*
...om det inte vore för reglagedelen.
Det som följer med i satserna är ju hela tiden avpassat för inomhus/bilmiljö, och ärgar sönder på några veckor eller månader utomhus på ett MC-styre. Där får man helt enkelt smida till något eget som funkar.

*klipp*

Rea just nu på Conrad: 1400 spänn.
http://www.conrad.se/Recensioner.ht...ting.htm&pi=851329&ci=SHOP_AREA_17271_0313020

Waeco Magic speed.
Kört det på min BMW k1100 i lite drygt 6000mil.
Funkar kalas, men du bör vara van skruvare för att montera.
Plats tar det...
Kontrollenheten:
image.jpg

Vacuumklockan:
image.jpg

image.jpg


När det gäller både den elektroniska kontrollenheten och "knappsatsen" så är dom som sagt inte avsedda för utomhusbruk, men om du är solskensåkare så är det bara att köra tills det rasar. :D
image.jpg


Det där andra systemet, för att "låsa gashandtaget" fungerar utmärkt, hade det på en Suzuki V-storm.
Visst, det håller GASPÅDRAGET, inte HASTIGHETEN, men det avlastar rejält vid körning på motorväg.

Slutsatsen:
Börja med den enkla mekaniska lösningen.
Står du inte ut med att korrigera gaspådraget emellanåt för att hålla exakt den hastighet du önskar, ja då får du fundera på om du har kunnande nog och plats på hojen för den elektroniska varianten.

Lycka till!
 
Jag hittade en tråd i ett forum där en kille beskrivit sitt sökande efter en fungerande farthållare. Han hade i slutändan köpt en variant av den här/det finns modellanpassade att köpa) och det funkade tydligen bra, så jag har beställt en liknande för att testa.: http://www.ebay.co.uk/itm/Sound-Off...rottle-Lock-/380553129417?hash=item589abbedc9

Körde ca 45 mil igår och mycket motorväg så den där farthållaren hade ju varit suverän på denna resa.Kanske kan rädda körkortet i framtiden när man har lätt för att gasa på sig många gånger under dryga körmoment.Tack för tipset. :tummenupp :crash
 
Waeco Magic speed.


Slutsatsen:
Börja med den enkla mekaniska lösningen.
Står du inte ut med att korrigera gaspådraget emellanåt för att hålla exakt den hastighet du önskar, ja då får du fundera på om du har kunnande nog och plats på hojen för den elektroniska varianten.

Lycka till!

Tack för tipset. Mekvanan är relativt hög. så det är inga problem.
Jag tror jag kommer satsa på en riktig farthållare direkt. Eftersom det är min högra hand jag har värst problem med så kan jag inte belasta den alls mer än att just bara röra den. Jag kan bromsa och så men jag klarar tex inte skruva in en skruv med mejsel utan att vila lite emellanåt. just statisk belastning är värst och mc gasen är som att skruva mejsel timme in och timme ut.
 
Vet inte om de här är ett dumt tips, men om du bara skruvar upp tomgången till ungefär de varvtalet som motsvarar hastigheten du vill ligga på?
Typ 4000 rpm för att glida fram i 90 eller så

- - - Updated - - -

Vet inte om de här är ett dumt tips, men om du bara skruvar upp tomgången till ungefär de varvtalet som motsvarar hastigheten du vill ligga på?
Typ 4000 rpm för att glida fram i 90 eller så
 
Vet inte om de här är ett dumt tips, men om du bara skruvar upp tomgången till ungefär de varvtalet som motsvarar hastigheten du vill ligga på?
Typ 4000 rpm för att glida fram i 90 eller så
4000rpm tomgång räcker inte för att hojen ska orka hålla 90kmh, risken är stor att motorn obelastad ligger mot varvstoppet med så mycket "tomgång".

TS, köp en GPS-puck, en Raspberry Pi och en liten servomotor, sen ber du någon polare knacka ihop en mjukvarubaserad GPS-styrd farthållare :tummenupp
 
4000rpm tomgång räcker inte för att hojen ska orka hålla 90kmh, risken är stor att motorn obelastad ligger mot varvstoppet med så mycket "tomgång".

TS, köp en GPS-puck, en Raspberry Pi och en liten servomotor, sen ber du någon polare knacka ihop en mjukvarubaserad GPS-styrd farthållare :tummenupp

Kan bli farligt när man kör in i en tunnel och Pajen ger full gas för att komma upp i 110 när GPS:en säger 0 :P
 
Vad är det nu för fel på glasspinnar och hårsnoddar era jämrans prylbögar? Hårsnodd ska jag testa snart tror jag..
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top