Effektökningstankar

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
På lillkinesen - 700CL-X Sport - har jag bytt avgassystem till något ganska öppet och med en fusk-katalysator.
Hojen går bättre med mer klös nu, men det knallar o poppar duktigt.

Min tanke, eller mina tre alternativtankar då - hojen går väl snålt nu då, vilket ju är jäääättedumt i längden, så antingen en ECU-mapp med mina mods inräknade, en piggy-back som väl (?) bara justerar bränslemängden per varvtal, eller en fullständig mappning i bänk.

OM det handlar främst eller enbart om för klent med bränsle, räcker det väl egentligen med en simpel piggyback...väl...eller?
Det är inte mycket dyrare med en färdiginställd ECU iof heller.
 
Generellt sett så är ju bänkningar bättre än generella mappar. Kan du ändra i ECU så skulle jag säga att det är bänken som gäller.

Fast om det är kinajunk så kanske det finns en del annat att göra först, hur ser tex kanaler mm ut, är det mycket kanter, gjutskägg mm som stör flödet? Isf borde det putsas bort först.
 
Avgasknallar kan du ju få av oförbränt bränsle i avgasröret också och otäta skarvar på avgasröret .
Enda riktig svaret hur motorn går fett/magert får du väl genom en bänkning med lambdamätning allt annat är gissningar sen avgör du väl själv vilken väg du går efter det.
Bara byta avgasrör är ju ingen supertrimning direkt så jag vet inte var du strävar efter med ”effektökningstankar”?
 
Som vanligt när det ska trimmas med luft och buller på en relativt modern och sannolikt avgasrenad hoj - börja med att kolla att hojen inte har ett sådant där system som pumpar friskluft från luftburken via en kanal i toppen till avgassystemet.

Sådana system är till för att förbränna bensinrester innan de når katalysatorn och de är ofta orsaken till avgasknallar och ”rumble” på de-cattade hojar. Det är dessutom meningslöst att bänka en hoj med ett sådant system aktivt, eftersom du kommer att få felaktiga AFR-värden.

Tyvärr trycker tillverkarna av avgassystem inte tillräckligt hårt på detta, men de-cattning innebär för mig obligatorisk pluggning eller annan avaktivering av AIS, PAIR och allt vad de kallas.
 
Här är en effektökningstank:

View attachment 520000

Den absolut vanligaste är dock denna. Ger minst 30% högre effekt efter två flarror.

ca58e5b3d9be731927a239206cc5b034.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Den absolut vanligaste är dock denna. Ger minst 30% högre effekt efter två flarror.

ca58e5b3d9be731927a239206cc5b034.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Upplevd effekt förvisso, men det ska man inte underskatta!
Hur många är vi inte som tycker hojen har fått mer effekt när det låter häftigare än originalet? 😎
 
Upplevd effekt förvisso, men det ska man inte underskatta!
Hur många är vi inte som tycker hojen har fått mer effekt när det låter häftigare än originalet?

Exakt, när det i 99 fall av 100 innebär MINDRE effekt!

Har själv förfallit till det ibland när jag tar ur dbkillern ur titanakrapovicen på F800-an… men det är ju mest på avslag som den låter fränt. :va


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Generellt sett så är ju bänkningar bättre än generella mappar. Kan du ändra i ECU så skulle jag säga att det är bänken som gäller.

Fast om det är kinajunk så kanske det finns en del annat att göra först, hur ser tex kanaler mm ut, är det mycket kanter, gjutskägg mm som stör flödet? Isf borde det putsas bort först.
- Ja bänkas vore ju bäst med öppet system och moddat luftintag...men det är den bökigaste vägen att gå med tanke på avstånd och pris tyvärr.
 
Avgasknallar kan du ju få av oförbränt bränsle i avgasröret också och otäta skarvar på avgasröret .
Enda riktig svaret hur motorn går fett/magert får du väl genom en bänkning med lambdamätning allt annat är gissningar sen avgör du väl själv vilken väg du går efter det.
Bara byta avgasrör är ju ingen supertrimning direkt så jag vet inte var du strävar efter med ”effektökningstankar”?
- Det där behöver jag kika på helt klart, eftersom jag har en skarv som möjligen kan vara en aningens otät.
Effektökning i form av friare utblås och ökat luftintag tänker jag mig först. Det brukar ju oftast behövas ökas bränslemängd i de fallen.
 
Som vanligt när det ska trimmas med luft och buller på en relativt modern och sannolikt avgasrenad hoj - börja med att kolla att hojen inte har ett sådant där system som pumpar friskluft från luftburken via en kanal i toppen till avgassystemet.

Sådana system är till för att förbränna bensinrester innan de når katalysatorn och de är ofta orsaken till avgasknallar och ”rumble” på de-cattade hojar. Det är dessutom meningslöst att bänka en hoj med ett sådant system aktivt, eftersom du kommer att få felaktiga AFR-värden.

Tyvärr trycker tillverkarna av avgassystem inte tillräckligt hårt på detta, men de-cattning innebär för mig obligatorisk pluggning eller annan avaktivering av AIS, PAIR och allt vad de kallas.
- Jag kopplade ur den där EGR-funktionen på CBR1000:en inför mappningen av den, men vet inte om det finns någon sådan på den här hojen.
Jag läste mig till att ECU:n på den här 700:an är adaptiv, men den kanske inte kan kompensera bränslemängden tillräckligt med borttagen katalysator.
 
Förstår att folk vill ha helsystem med Powercommander osv, osv istället för original, men ofta (tycker jag) det kostar mer än det smakar.

Man känner inte skillnaden på 105 hästkrafter och 100 hästkrafter.
 
Förstår att folk vill ha helsystem med Powercommander osv, osv istället för original, men ofta (tycker jag) det kostar mer än det smakar.

Man känner inte skillnaden på 105 hästkrafter och 100 hästkrafter.
- Nä inte på sporthojar med 150+ hk, men på mindre motorer känner man skillnad med 8-10 hk extra i låg- och mellanregistret. Jag märker stor skillnad i acceleration redan nu med det här öppnare avgassystemet, även om det knallar duktigt.
(på 929:an jag hade, gav PC-mappningen nästan 20 hk extra i dynon)
 
Förstår att folk vill ha helsystem med Powercommander osv, osv istället för original, men ofta (tycker jag) det kostar mer än det smakar.

Man känner inte skillnaden på 105 hästkrafter och 100 hästkrafter.
Exakt. Minst 10% krävs nog för att dom flesta skall känna nån meningsfull skillnad. Vilket man inte får med dylika mods.
Däremot kan en map göra underverk för körbarheten.
 
Mappning är alltid rätt väg. Men man behöver inte bromsa själv för öppnare avgas + KN-filter, det duger fint med en standardmapp. Vilket man IMHO även vill ha en om man så kör 100% original i övrigt -- moderna mappar är inte bra för följsamhet och definitivt inte bäst för livslängd.

Bara att ta bort fuel cut vid nollgas brukar ju kunna göra underverk för stadskörning?

EDIT: Sen har jag aldrig riktigt begripit varför man vill ha bort katalysatorn på en gathoj, är man så pigg på att lukta illa verkligen?
 
- Ja bänkas vore ju bäst med öppet system och moddat luftintag...men det är den bökigaste vägen att gå med tanke på avstånd och pris tyvärr.
Trimning kostar, det går inte att få gratis effektökningar. Brink höll rätt hårt på 1000kr/hästkraft vid normala trimningsmetoder, dvs inte turbo, och det lär inte ha blivit billigare.
 
- Jag kopplade ur den där EGR-funktionen på CBR1000:en inför mappningen av den, men vet inte om det finns någon sådan på den här hojen.
Jag läste mig till att ECU:n på den här 700:an är adaptiv, men den kanske inte kan kompensera bränslemängden tillräckligt med borttagen katalysator.
Kan resten av systemet leverera tillräckligt med bränsle? Kina-grejer är väl inte direkt kända för att vara överdimensionerade?
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top