Effektökningstankar

Jag läste mig till att ECU:n på den här 700:an är adaptiv, men den kanske inte kan kompensera bränslemängden tillräckligt med borttagen katalysator.

Svårt att veta vad som menas med "adaptiv", men om ECU'n har någon form av closed-loop funktion värd namnet så att den själv kan kompensera bränslet på en trimmad hoj, då har den också en bredbands O2-sensor installerad någonstans i original avgassystem. Inte en billig lambdasond eller något annat, utan en riktig O2-sensor som fungerar över ett stort spektrum. Det är liksom AFR (= air fuel ratio, det vill säga avgasernas bränsle-luft blandning) som är målvärdet. Mäter man inte målvärdet så kan man inte heller reglera målvärdet.
 
Avgasknallar kan du ju få av oförbränt bränsle i avgasröret också och otäta skarvar på avgasröret .
Enda riktig svaret hur motorn går fett/magert får du väl genom en bänkning med lambdamätning allt annat är gissningar sen avgör du väl själv vilken väg du går efter det.
Bara byta avgasrör är ju ingen supertrimning direkt så jag vet inte var du strävar efter med ”effektökningstankar”?
Otäta skarvar svarar för lufttillförseln så att det oförbrända bränslet kan tända ?
Det är väl så att alla moderna hojar har vad som på Hayabusa kallas PAIR(?).
Dvs luftinsug efter avgasventilen för förbränna oförbrännt bränsle i avgasröret/katalysatorn.
För att inte släppa ut oförbrända kolväten från hojen.
En åtgärd för slippa knallarna kan alltså vara att plugga PAIR luften. PAIR luften kan vara en slang från luftburken efter luftfiltret fram mot motorns avgassida.
 
Svårt att veta vad som menas med "adaptiv", men om ECU'n har någon form av closed-loop funktion värd namnet så att den själv kan kompensera bränslet på en trimmad hoj, då har den också en bredbands O2-sensor installerad någonstans i original avgassystem. Inte en billig lambdasond eller något annat, utan en riktig O2-sensor som fungerar över ett stort spektrum. Det är liksom AFR (= air fuel ratio, det vill säga avgasernas bränsle-luft blandning) som är målvärdet. Mäter man inte målvärdet så kan man inte heller reglera målvärdet.

Osannolikt att tillverkaren accepterar kostnaden för en bredbandslambda.
 
Otäta skarvar svarar för lufttillförseln så att det oförbrända bränslet kan tända ?
Det är väl så att alla moderna hojar har vad som på Hayabusa kallas PAIR(?).
Dvs luftinsug efter avgasventilen för förbränna oförbrännt bränsle i avgasröret/katalysatorn.
För att inte släppa ut oförbrända kolväten från hojen.
En åtgärd för slippa knallarna kan alltså vara att plugga PAIR luften. PAIR luften kan vara en slang från luftburken efter luftfiltret fram mot motorns avgassida.
Ja tjuvluft har den egenskapen gärna följt av 🔥 från bullerburken när blandningen är rätt, block off plates som dom fint kallas om man köper färdiga gör man lätt själv och slipper lite slangar och skit på köpet 👌👍
 
Och därför är det för mig lika osannolikt att ECU'n är "adaptiv" för en trimning som ger ett märkbart effekttillskott.
Precis så! Det finns ingen tillverkare av produkter till massorna som skickar med något som hade gått att ta betalt för.
Om ECUn är adaptiv beror det på att det finns en syskonmodell med samma ECU, men med annan utrustning så att en enhet blir billigare att producera för två modeller.
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top