Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag läste mig till att ECU:n på den här 700:an är adaptiv, men den kanske inte kan kompensera bränslemängden tillräckligt med borttagen katalysator.
Ja.Exakt. Minst 10% krävs nog för att dom flesta skall känna nån meningsfull skillnad. Vilket man inte får med dylika mods.
Däremot kan en map göra underverk för körbarheten.
Otäta skarvar svarar för lufttillförseln så att det oförbrända bränslet kan tända ?Avgasknallar kan du ju få av oförbränt bränsle i avgasröret också och otäta skarvar på avgasröret .
Enda riktig svaret hur motorn går fett/magert får du väl genom en bänkning med lambdamätning allt annat är gissningar sen avgör du väl själv vilken väg du går efter det.
Bara byta avgasrör är ju ingen supertrimning direkt så jag vet inte var du strävar efter med ”effektökningstankar”?
Svårt att veta vad som menas med "adaptiv", men om ECU'n har någon form av closed-loop funktion värd namnet så att den själv kan kompensera bränslet på en trimmad hoj, då har den också en bredbands O2-sensor installerad någonstans i original avgassystem. Inte en billig lambdasond eller något annat, utan en riktig O2-sensor som fungerar över ett stort spektrum. Det är liksom AFR (= air fuel ratio, det vill säga avgasernas bränsle-luft blandning) som är målvärdet. Mäter man inte målvärdet så kan man inte heller reglera målvärdet.
Osannolikt att tillverkaren accepterar kostnaden för en bredbandslambda.
Ja tjuvluft har den egenskapen gärna följt avOtäta skarvar svarar för lufttillförseln så att det oförbrända bränslet kan tända ?
Det är väl så att alla moderna hojar har vad som på Hayabusa kallas PAIR(?).
Dvs luftinsug efter avgasventilen för förbränna oförbrännt bränsle i avgasröret/katalysatorn.
För att inte släppa ut oförbrända kolväten från hojen.
En åtgärd för slippa knallarna kan alltså vara att plugga PAIR luften. PAIR luften kan vara en slang från luftburken efter luftfiltret fram mot motorns avgassida.
Precis så! Det finns ingen tillverkare av produkter till massorna som skickar med något som hade gått att ta betalt för.Och därför är det för mig lika osannolikt att ECU'n är "adaptiv" för en trimning som ger ett märkbart effekttillskott.
![]() |
Strängnäs Bike Show den 30/8
Sista lördagen i augusti är... |
![]() |
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna
Under lördagen kördes Mälar... |
![]() |
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2
2025-års Fat Boy Gray Ghost... |
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |