Effektökningstankar

Eftersom min fina tråd riskerar att bli hånfullt bespottad och allmänt illa sedd, vill jag flika in att jag nu beställt ett par lambda-fintare som ska testas så snart de kommer hem.
Blir intressant att se om det är där problemet ligger, eller om det är otätt system...eller möjligen både ock.

Och du har sett till att du inte har någon pump, slang eller kanal som transporterar friskluft från luftburken rakt in i avgassystemet…?

Förutom att sådana saboterar alla former av mätningar med bredbandslambda så är de garanterat den vanligaste orsaken till ”rumble” och avgasknallar. Det är för mig obegripligt att de flesta tillverkare av avgassystem inte är tydligare med att dessa system skall elimineras. Tar man bort katalysatorn så spelar man ju liksom ändå inte med i den politiskt korrekta teatern…

Och du har sett till att du inte har någon pump, slang eller kanal som transporterar friskluft från luftburken rakt in i avgassystemet…?

Förutom att sådana saboterar alla former av mätningar med bredbandslambda så är de garanterat den vanligaste orsaken till ”rumble” och avgasknallar. Det är för mig obegripligt att de flesta tillverkare av avgassystem inte är tydligare med att dessa system skall elimineras. Tar man bort katalysatorn så spelar man ju liksom ändå inte med i den politiskt korrekta teatern…
- Jag har inte kollat EGR på hojen ännu, men allt ska kollas i samband med att lambdasonds-ersättarna monteras. Iof är jag tveksam till att det är bredbandslamda på hojen.

- Jag har inte kollat EGR på hojen ännu, men allt ska kollas i samband med att lambdasonds-ersättarna monteras. Iof är jag tveksam till att det är bredbandslamda på hojen.

Att en kinesisk produktionshoj skulle vara utrustad med och reglera bränsle utifrån en bredbandslambda låter osannolikt. Som Tvåtaktsmannen påpekat en bit upp, en bredbandslambda (mer korrekt benämnd som bredbands O2-sensor) är mer komplicerad och mycket dyrare jämfört med en simpel lambdasond. Att close-loop reglera utifrån en bredbands O2-sensor ställer dessutom högre krav på annan hårdvara såväl som mjukvara och detta är inte heller något som krävs för att gemene motorcykeltillverkare ska klara gällande emissionskrav.

Jag funderar på om jag har sett en bredbands O2-sensor originalmonterad på någon hoj överhuvudtaget...? Sådana är naturligtvis standard i bromsbänksrummet och dessa ingår naturligtvis som en obligatorisk komponent i Power Commander Auto Tune och liknande "självmappningsenheter". Annars är de exklusiva för racingmotorer med hög budget.

Att en kinesisk produktionshoj skulle vara utrustad med och reglera bränsle utifrån en bredbandslambda låter osannolikt. Som Tvåtaktsmannen påpekat en bit upp, en bredbandslambda (mer korrekt benämnd som bredbands O2-sensor) är mer komplicerad och mycket dyrare jämfört med en simpel lambdasond. Att close-loop reglera utifrån en bredbands O2-sensor ställer dessutom högre krav på annan hårdvara såväl som mjukvara och detta är inte heller något som krävs för att gemene motorcykeltillverkare ska klara gällande emissionskrav.

Jag funderar på om jag har sett en bredbands O2-sensor originalmonterad på någon hoj överhuvudtaget...? Sådana är naturligtvis standard i bromsbänksrummet och dessa ingår naturligtvis som en obligatorisk komponent i Power Commander Auto Tune och liknande "självmappningsenheter". Annars är de exklusiva för racingmotorer med hög budget.
Jag TROR att vissa av BMWs GS-modeller har haft 100% closed loop insprutningssystem (eller om inte 100% så iaf betydligt större spridning än den låglast/deltrottel-reglering som 99,9% av hojarna har idag), och att dessa faktiskt hade bredbandslambda. Men det är ju också hojar med fläskig prislapp till skillnad från typisk Kina-hoj.

-Edit- ja, verkar som att så är fallet åtminstone fram till 1250GS.

Det där med att man klarar sig utan ommappning om man bara byter ljuddämpare är en gammal sanning som gäller för hojar tidigare.
Den senaste generationen, inkl min Guzzi, går väldigt magert för att klara senaste avgaskraven inom EU.
Visst, det kan ff funka att inte mappa om, men det gäller att man då har koll på om just ens egen modell går magert nära gränsen, eller om det är safe.
Klurigt, om eftermarknads dämpare är av typen ”rakt-genom” blås så ska man vara mer försiktig än om det mest är större volym i alternativ dämpare.
Så mitt råd är att vara försiktig med senaste gen hojar.
Hur kinesiska lågprishojar är har jag dock ingen koll på.

Såhär tänkte jag slutsetup:en - decat system med pluggade lambdauttag, omdrevning med lightdrev och 520 konvertering, tailtidy, öppnare insug, lättningar där det går, bl.a mappning alt. färdigkonfigurerad ECU från ex. Throttlepunks, MSC eller NL tuning.

Det finns hyfsat utförliga tester av original setup för Sport:en här:
Motorcycle.com -

Cycleworld -

700CL Sport rullar på rätt hyggligt original med. Filmar en sådan rätt mycket i detta klipp på Sveistad :)

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026