Dyrt sosseförslag om försäkringar

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Samma förslag som m lade fram har nu sossarna lagt fram också, i kombination med något alkolås förslag.

Var på P1 idag.

/F

Tror det skapades minst tre trådar bara igår om moderaterna men när sossarna snor förslaget är det ingen fart i tråden... :3freak

kommer dom 2 största partierna med samma förslag så är det ju inget man kan göra, bara att elda upp körkortet.

Neutral skrev:
Tror det skapades minst tre trådar bara igår om moderaterna men när sossarna snor förslaget är det ingen fart i tråden... :3freak
Är det konstigt tycker du?

Om vi räknar med att majoriteten här antingen röstar på M eller S (vilket är troligt då det är de två största partierna). Vilka menar du skall hålla fart i denna tråd? De som röstar på M? Det skulle ju i så fall innebära att de indirekt förkastar sitt eget partis förslag eftersom moderaterna var först ut med detta förslag, eller de som röstar på S? Vilket ju skulle innebära samma sak som för de som röstar på M.

-dB_mike skrev:
kommer dom 2 största partierna med samma förslag så är det ju inget man kan göra, bara att elda upp körkortet.

Från Ekot: http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=675268

Jupp, om både S och M är inne på samma spår vad det gäller att trafikförsäkringen borde bekosta sjukförsäkringskostnader som olyckor i trafiken medför, så ser det ju illa ut :gnissla Dvs det kan bli dyra försäringar.

Sossarnas lilla utredare verkar dessutom vara inne på ytterligare en sak: -"Genom att försäkringsbolagen får tillgång till trafikbrottsregistret kan premierna sättas efter hur väl trafikanten sköter sig" Spännande, torska för lite fortkörning, så höjs premien året efter... :död

En fråga/fundering, vad ingår egentligen i "sjukförsäkringskostnader" ?? Sjukpenning antar jag, men även alla kostnader på sjukhuset, rehab osv?

/B

benkar skrev:

Jupp, om både S och M är inne på samma spår vad det gäller att trafikförsäkringen borde bekosta sjukförsäkringskostnader som olyckor i trafiken medför, så ser det ju illa ut :gnissla Dvs det kan bli dyra försäringar.

Sossarnas lilla utredare verkar dessutom vara inne på ytterligare en sak: -"Genom att försäkringsbolagen får tillgång till trafikbrottsregistret kan premierna sättas efter hur väl trafikanten sköter sig" Spännande, torska för lite fortkörning, så höjs premien året efter... :död

En fråga/fundering, vad ingår egentligen i "sjukförsäkringskostnader" ?? Sjukpenning antar jag, men även alla kostnader på sjukhuset, rehab osv?

/B

Härligt... Jag skulle få ställa av hojen direkt. (Har iofs inte fått några böter, än, men dubbel trafikförsäkring räcker....)
Hur blir det för dem som varit av med kortet då? Rattfyllerister? Kommer det att bli olika höjning för olika brott? Om man kör på någon? Smitning? :va

Tror nog andelen som "drar snuten", eller iallafall försöker, skulle öka markant... (Och med det troligen olyckorna....)

Ibland undrar jag fan hur det går till när politikerna blir av med hjärnan... Vid födseln? Eller är det en slags automatisk lobotomering vid valen?

Å andra sidan, kommer det gå igenom?

benkar skrev:

/B

jag brukar inte gilla skenförsäkringar, men då får man ju bolla runt försäkringarna på alla polarna tills det inte finns nån kvar som fått fortkörningsbot.

när vi ändå är inne på sossjävlarna å allt

Min far driver eget företag så jag hör gnäll om skatt hela dagarna

Om han tar ut 10000 kr i lön vi tar de som ex

då skattar han ca 60% på det med arbetsgivaravgifter å allt va det heter

nu har han 4000kr kvar så vill han köpa en sak för dom, 25%moms på allt man inte kan stoppa i munnen där försvan 1000 kr till :huvet

Nu har han 3000 kr kvar att köpa sin pryl för :kocko

Inte konstigt att sverige går åt helvete om jag får uttrycka mig så, många företag flyttar!

//alex, en som tycker sverige suger

Syss skrev:
Ibland undrar jag fan hur det går till när politikerna blir av med hjärnan... Vid födseln? Eller är det en slags automatisk lobotomering vid valen?

Du skrev ingenstans vad du tyckte var dåligt med förslaget, man skulle kunna gissa att det du menar var dåligt var att du kanske inte kan fortsätta nöjesåka mc på andras bekostnad. Korrekt?

Markus skrev:
Du skrev ingenstans vad du tyckte var dåligt med förslaget, man skulle kunna gissa att det du menar var dåligt var att du kanske inte kan fortsätta nöjesåka mc på andras bekostnad. Korrekt?

Ja är det inte det som är meningen med skattefinansierad sjukvård att många ska vara med och dra lasset om det går åt pipsvängen för den enskilde...

Markus skrev:

Skulle du kunna förtydliga exakt vad du menar med nöjesåka MC på andras bekostnad?

Det stora problemet är....
VART TAR ALLA PENGAR VÄGEN!!!!

Sjukskrivningen av det som borde vara Europas friskaste befolkning är nog den enskilt största posten...

Edit: Och var är man mest sjukskriven? :rolleyes:

@ Markus:
Om du med det menar att jag inte kommer ha råd att åka till jobbet (ja, jag har köpt hoj ist för bil för att kunna ta mig till jobbet) och är ganska jävla förbannad för det så är det korrekt.

Om du syftar på vem som betalar för mitt nöjesåka till jobbet, tja, vem fan skulle det vara utom jag?!

I övrigt: Om nu alla ska betala sin egen sjukvård, varför inte bara ha en speciell försäkring till det? Det är väl så det funkar i USA? Så får man dessutom själv, genom sin premie, bestämma hur stor utbetalning vid olyckstillfället man är värd... :rolleyes:

Jag tycker att det är ok att vräkar över kostnader på den enskilda personen om det är kombinerat med låg skatt, dvs

Man kan alltså ha låg skatt och sedan betala in alla avgifter själv

Eller ha hög skatt och låga avgifter.

Men det man lanserar nu är ju att vi ska ha världens högsta skatter och avgifter på en gång. :kocko

R1 wannabe skrev:
Det stora problemet är....
VART TAR ALLA PENGAR VÄGEN!!!!

Sjukskrivningen av det som borde vara Europas friskaste befolkning är nog den enskilt största posten...

Edit: Och var är man mest sjukskriven? :rolleyes:

Om ni vill veta vart alla pengar tar vägen kan jag svara. I sverige är syselsättningsgraden ca 36% av hela befolkningen.

1 st person som jobbar skall alltså försörja 3 stycken.

Av de 36% är det ca hälften som jobbar i det privata (18% alltså) som skall generera intäkter till det offentliga

1 person i det privata måste allså dra runt nästan 6 personer. :3freak

Där går pengarna, vi behöver inte 6 timmars arbetsdag, vi behöver att fler jobbar istället. :tummenupp

Om Moderaterna för igenom det så kan man åtminstånde anta att vi får sänkta skatter på andra håll, sossarna dom jäkla utsugarsvinen vi ju bara roffa in pengar från alla möjliga håll.

I Usa.......

..........är det faktiskt så att:
- Man satsar mer än i Sverige på offentlig finansierad sjukvård, räknat på andel av bruttonationalprodukten.
- Och man kan utöver det köpa sjuk/sjukvårdsförsäkringar, lika som vi kan i Sverige.

Däremot så har "S" i Sverige förbjudit all sjukvård som bedrivis i "vinstsyfte".
Så den enda sjukvård du kan få i Sverige...är den som "S" tycker att du ska få!

Tex. hur många som ska få sina höftleder bytta, så de slipper vara sjukskrivna och kan gå tillbaka i jobb istället.

KentW

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...