Dyrt sosseförslag om försäkringar

Kent W skrev:
..........är det faktiskt så att:
- Man satsar mer än i Sverige på offentlig finansierad sjukvård, räknat på andel av bruttonationalprodukten.
- Och man kan utöver det köpa sjuk/sjukvårdsförsäkringar, lika som vi kan i Sverige.

Däremot så har "S" i Sverige förbjudit all sjukvård som bedrivis i "vinstsyfte".
Så den enda sjukvård du kan få i Sverige...är den som "S" tycker att du ska få!

Tex. hur många som ska få sina höftleder bytta, så de slipper vara sjukskrivna och kan gå tillbaka i jobb istället.

KentW

Men är inte amerikansk offentlig sjukvård känd för att vara ganska skabbig och dyr/ineffektiv som man dessutom varnar för i guideböcker?
Mitt intryck av svensk sjukvård är att den är väldigt bra trots all spariver senaste åren. Vad blir bättre av att den är privat? förutom att någon tjänar stålar på den istället för att pengarna går till vård...

Helldriver skrev:
Av de 36% är det ca hälften som jobbar i det privata (18% alltså) som skall generera intäkter till det offentliga
Om jag kan läsa statistiken rätt från SCB (och det kan jag) så var fördelningen i mars 2005 sådan att ca 35% av den sysselsatta arbetskraften jobbade i statlig eller kommunal sektor och således 65% i privat sektor.

Var har du hämtat dina siffror?

sgtpepper skrev:
Om jag kan läsa statistiken rätt från SCB (och det kan jag) så var fördelningen i mars 2005 sådan att ca 35% av den sysselsatta arbetskraften jobbade i statlig eller kommunal sektor och således 65% i privat sektor.

Var har du hämtat dina siffror?

Precis.. Sen har du alla som är arbetslösa, sjukskrivna, pesionerande, studerande, osv....

Biturbo skrev:
Precis.. Sen har du alla som är arbetslösa, sjukskrivna, pesionerande, studerande, osv....
Ja, särskilt de arbetslösa och pensionärerna måste räknas in i den sysselsatta arbetskraften.

Kent W skrev:
..........är det faktiskt så att:
- Man satsar mer än i Sverige på offentlig finansierad sjukvård, räknat på andel av bruttonationalprodukten.
- Och man kan utöver det köpa sjuk/sjukvårdsförsäkringar, lika som vi kan i Sverige.

Däremot så har "S" i Sverige förbjudit all sjukvård som bedrivis i "vinstsyfte".
Så den enda sjukvård du kan få i Sverige...är den som "S" tycker att du ska få!

Tex. hur många som ska få sina höftleder bytta, så de slipper vara sjukskrivna och kan gå tillbaka i jobb istället.

KentW

Isf tycker jag helt plötsligt - for once - att USA har fattat! :tummenupp

Hårding skrev:
Men är inte amerikansk offentlig sjukvård känd för att vara ganska skabbig och dyr/ineffektiv som man dessutom varnar för i guideböcker?
Mitt intryck av svensk sjukvård är att den är väldigt bra trots all spariver senaste åren. Vad blir bättre av att den är privat? förutom att någon tjänar stålar på den istället för att pengarna går till vård...

Man måste skilja på sjukvård och akutvård.....

- Den stora skillnaden ligger i att du i USA och andra länder Tyskland, England mfl. Har en "Husläkare" som du får träffa varje gång du behöver vård, och de jobbar i "första linjen".

- Medan du i Sverige får träffa olika läkare varje gång du uppsöker en sk. "vårdcentral", eller en akutmottagning....kanske inte i Sth + övriga storstäder, men i tex. Gävleborgs Län är det så.

- När du i USA råkar ut för en olycka så skiljer det mycket på var i landet du bor, men som i Sverige så finns de stora resurserna runt de stora städerna.

MEN....om jag måste byta en höftled i USA, England, Tyskland mfl. länder så kan jag med hjälp av privata sjukhus, via privata sjukförsäkringar, få det utfört
och komma tillbaka i arbete snabbare...och behöva gå med smärta kortare tid.

EX. Min granne, han jobbar som barnmorska, gick heltidssjukskriven med "dålig" höftled i 13mån, sen fick han "förtur" till operation pga. smärtor.
Efter operationen tog det c:a 4mån innan han kund började jobba 25%..efter ytterligare 6mån jobbar han nu 60%.
Hade han blivit opererad omgående, hade rehabiliteringen inte blivit lika lång,och massor av skattemedel och smärtor hade kunnat sparats in.

Valfrihet kallas det....Varför uppfattas det som nått fult?
Jag får ju köpa en Ferrari om jag vill och det kallas inte fult...ja några avundsjuka kan väl göra det.
Sen kan jag köpa en Saab eller en Volvo ..och det är ingen som bryr sig.

Kent W skrev:
Man måste skilja på sjukvård och akutvård.....

- Den stora skillnaden ligger i att du i USA och andra länder Tyskland, England mfl. Har en "Husläkare" som du får träffa varje gång du behöver vård, och de jobbar i "första linjen".

- Medan du i Sverige får träffa olika läkare varje gång du uppsöker en sk. "vårdcentral", eller en akutmottagning....kanske inte i Sth + övriga storstäder, men i tex. Gävleborgs Län är det så.

- När du i USA råkar ut för en olycka så skiljer det mycket på var i landet du bor, men som i Sverige så finns de stora resurserna runt de stora städerna.

MEN....om jag måste byta en höftled i USA, England, Tyskland mfl. länder så kan jag med hjälp av privata sjukhus, via privata sjukförsäkringar, få det utfört
och komma tillbaka i arbete snabbare...och behöva gå med smärta kortare tid.

EX. Min granne, han jobbar som barnmorska, gick heltidssjukskriven med "dålig" höftled i 13mån, sen fick han "förtur" till operation pga. smärtor.
Efter operationen tog det c:a 4mån innan han kund började jobba 25%..efter ytterligare 6mån jobbar han nu 60%.
Hade han blivit opererad omgående, hade rehabiliteringen inte blivit lika lång,och massor av skattemedel och smärtor hade kunnat sparats in.

Valfrihet kallas det....Varför uppfattas det som nått fult?
Jag får ju köpa en Ferrari om jag vill och det kallas inte fult...ja några avundsjuka kan väl göra det.
Sen kan jag köpa en Saab eller en Volvo ..och det är ingen som bryr sig.

Angående din granne så hade det kanske varit så om trafikförsäkring varit så väldigt dyr så kanske inte din granne hade haft råd med någon privat sjukförsäkring eftersom han bor knöligt till, han måste då ha bil för att kunna ta sig till jobbet och får då prioritera. Då hade han varit hänvisad till den kassa offentliga sjukvården som bara hade haft tid o råd med de mest akuta skottskadade patienterna och din granne hade varit hänvisad till socialbidrag resten av livet eftersom han inte kan arbeta...

Nu kanske din granne bor centralt men det är bara ett exempelt...

Jag är inte emot valfrihet men tycker alla människor har rätt till bra sjukvård.

Edit: Stavfel här och där

Citat:
Inskickat av Syss

Ibland undrar jag fan hur det går till när politikerna blir av med hjärnan... Vid födseln? Eller är det en slags automatisk lobotomering vid valen?

Markus skrev:
Du skrev ingenstans vad du tyckte var dåligt med förslaget, man skulle kunna gissa att det du menar var dåligt var att du kanske inte kan fortsätta nöjesåka mc på andras bekostnad. Korrekt?

Ska man hårddra det så borde kanske den allmänna sjukförsäkringen (den vi betalar för via skatten) enbart omfatta "vanliga sjukdomar och olyckor", som att ramla i badkaret, snubbla på trotoaren osv)

Alla övriga "nöjesrelaterade" olyckor borde väl också ligga utanför sjukförsäkringen, dessutom ställas krav på en särskild försäkring, typ en fritidsförsäkring som täcker upp sjukkostnader, ersättning, rehab osv för olyckor som att ramla av hästen, dykolyckor, trafikolyckor (just trafikförsäkringen då) osv osv.

Således ingen ersättning från allmänna sjukförsäkringen till någon som blivit skadad då han/hon utövat något fritidsintresse. Det ska istället täckas upp av särskilda försäkringar. Men har man ingen sådan, ingen ersättning... :3freak

Men, skulle vi verkligen vilja ha det så? :va

Varför ska just bilar/mc stå för sina egna sjukförsäkringskostnader i samband med olyckor? Då ska det ta mig f...n vara samma sak för dom som utför olika sporter, farliga fritidsintressen, roadracing osv I dagsläget täcker sådana specialförsäkringar upp för extra kostnader, men en stor del av kostnaden för en olycka där betalas genom den allmänna sjukförsäkringen. Ska dessa försäkringar (i rättvisans namn) även stå för det som allmänna sjukförsäkringen står för idag, blir det inga roliga premier där heller, slutridit för lilla Lotta, föräldrarna har inte råd med försäkringspremien... och svindyr försäkring för den som kör på bana och tävlar.

/B

Last edited:
Farsan skadade sig illa i en olycka i USA och fick vård som han var kanonnöjd med på ett "public hospital". Han tyckte det var bättre där än när han skickades hem till svedala men det är ju bara en persons åsikt.

Rent generellt tycker jag vården funkar bra i sverige när man väl får den. Bekymmret är ju ofta att komma förbi alla telefonsvarare mm mm.

/F

Jag vill inte betala för rökare, alkoholister, knarkare, folk som är allmänt klumpiga (vissa verkar skada sig hela tiden), korpfotbollspelare, kassörer/kassörskor (förslitningsskador), pensionärer, osv, osv, osv, listan kan göras hur lång som helst.

Men, har man inte tappat poängen med allmänn sjukvård då?

Felix skrev:
Farsan skadade sig illa i en olycka i USA och fick vård som han var kanonnöjd med på ett "public hospital". Han tyckte det var bättre där än när han skickades hem till svedala men det är ju bara en persons åsikt.
Kommunisterna har ju tutat i oss i generationer att USA är ett helvete. Lite ironiskt är det att vi alltid varit kvicka att ta till oss amerikanska ting. :)

Då jag alltid röstat blått mailade jag Mikael Odenberg som frontade förslaget från Moderaternas sida i TV tidigare i veckan. Till min förvåning svarade han snabbt och personligt. :tummenupp Han hävdar att moderaterna haft förslaget i 10 år och att det varit med i valmanifestet inför 1998 och 2002 års val, jag hade då aldrig hört talas om det tidigare. :confused: Det var en del av en större skatteväxling som jag är helt med på i form av lägre löntagarskatter m m. Enligt honom är siffrorna i TV fel, så dramatiskt kommer det inte att bli och de flesta kommer att kompenseras fullt ut via andra sänkningar, dock blir det naturligtvis bäst för de som inte har så många dyra fordon.

Sossarnas version kan man väl dock räkna ut att den inte kommer att innebära någon kompensation alls, de har ju bara pratat om skattehöjningar i alla tider.

RS "Alex" skrev:
när vi ändå är inne på sossjävlarna å allt

Min far driver eget företag så jag hör gnäll om skatt hela dagarna

Om han tar ut 10000 kr i lön vi tar de som ex

då skattar han ca 60% på det med arbetsgivaravgifter å allt va det heter

nu har han 4000kr kvar så vill han köpa en sak för dom, 25%moms på allt man inte kan stoppa i munnen där försvan 1000 kr till :huvet

Nu har han 3000 kr kvar att köpa sin pryl för :kocko

Inte konstigt att sverige går åt helvete om jag får uttrycka mig så, många företag flyttar!

//alex, en som tycker sverige suger
Då föds svartarbete, och man kan förstå varför.

Hårding skrev:
..

Jag är inte emot valfrihet men tycker alla människor har rätt till bra sjukvård.

- Självklart ska ALLA ha rätt till bra sjukvård...även vi som inte bor centralt.

Det intressanta är för mig var alla pengar tar vägen...?

Under de senaste åren har vi haft en utveckling med nedläggning av akutsjukhus som inte är "lönsamma", alltså de pengar som politikerna tycker att vi "får" kosta som sjuka räcker inte till, alltså lägger man ner först ett antal vårdavdelningar sedan hela sjukhus...bla. Bollnäs Akutsjukhus.
På så vis "räcker" pengarna.....men färre får vård...köerna ökar....osv.

Under samma tidsperiod så ökade man antalet anställda inom Administrationen inom Landstinget(Gävleborg) så att vid årsskiftet var man mer än 1400 anställda.

Samtidigt läser man statistik som visar att den del av arbetstiden som läkarna ägnar åt patienternakontakter...nybesök osv, minskar!

Hela sjukvårdsorganisationen byggs runt de patientbesök som läkarna tar emot
inte mycket kan ju göras om inte läkaren sagt sitt..eller hur!

För mig som jobbar/jobbat hela mitt liv inom underleverantörsbranschen med kunder inom de större verkstadsindustrierna VET att om man inte utvecklar sin organisation/verksamhet så är det lika med en långsam avveckling.

Och för att uppnå ständig utveckling så finns det bara en väg.....Konkurens!

Om inte den hade funnits.....så hade vi alla åkt AJS, Triumph, med stötstångsmotorer på 35hkr......egentligen behövs ju inget mer...eller...?

KentW

Last edited:
Silwer skrev:
Då föds svartarbete, och man kan förstå varför.

men varför fattar inte staten att dom skulle kunna få in mer pengar om dom sänkte skatten

mer turism mindre svart jobb visst det skulle ju ta några år med en svaka för deras ekonomi men sen skulle ju folk fatta att dom inte behöver jobba svart m.m. helt åt helvet

//alex, en som inte gillar hur sverige styrs/fungerar

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...