dyrare försäkring med importerad hoj?

  • Thread starter Thread starter -dB
  • Start date Start date

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
just det ja, med bilar får man dyrare försäkring om bilen är importerad, gäller detta oxå mc?
 
då e de ju inga problem med att importera, kanon
försäkringsbolagen har inte heller några extra krav på importerade fordon?
typ på bilar så måste man koda om nycklarna.
 
Va :va jag har haft två tyskimporterade bilar, var av en av dom stäldes direkt på en förälder, men premien är inte ett öre dyrare än om bilen skulle varit svensksåld !? bara på med svenska skyltar, tuta och köra !
 
Har haft 2 imp hojar och dom var inte dyrare (det är redan dyrt som det är). Bilar är nog från bolag till bolag, ställs väl högre krav larm mm.

Mvh Conny
 
Be skrev:
Va :va jag har haft två tyskimporterade bilar, var av en av dom stäldes direkt på en förälder, men premien är inte ett öre dyrare än om bilen skulle varit svensksåld !? bara på med svenska skyltar, tuta och köra !

Det kan säkert skilja mellan bolag. Min förra BMW (tyskimporterad) ville T-H ha snuskigt med premie för, medan den nya (nybilsimporterad från Danmark) inte påverkas.
T-H skiljer (skilde?) även på importbil och importbil. Endast BMW, Mercedes och Audi blir dyrare om de är importerade. Väldigt snedvridet.

Min importhoj verkar som sagt inte påverkas av detta.
 
-dB_mike skrev:
då e de ju inga problem med att importera, kanon
försäkringsbolagen har inte heller några extra krav på importerade fordon?
typ på bilar så måste man koda om nycklarna.


Ring o fråga ett försäkringsbolag... dom vet säkert.. :lol
 
mjukis skrev:
Ring o fråga ett försäkringsbolag... dom vet säkert.. :lol

då vill de bara ha ett reg-nummer, å det är ju lite svårt på en importhoj jag inte importerat än. :fatta!
 
Hur är det om hojen registreras in i Sverige med lägre effekt än original.
Vilken effekt går försäkringsbolagen då på?
 
-dB_mike skrev:
då vill de bara ha ett reg-nummer, å det är ju lite svårt på en importhoj jag inte importerat än. :fatta!

-Eller så svarar de helt enkelt på om det är dyrare eller ej. :fatta!
 
zike skrev:
Hur är det om hojen registreras in i Sverige med lägre effekt än original.
Vilken effekt går försäkringsbolagen då på?

Alltid den som den är reggad med från fabrik borde det vara. För att få den t ex mellanklassad krävs papper från t ex Ducati att den e godkänd med strypning och papper från verkstad att dom satt på strypningen.

Men om den e mellanreggad från t ex tyskland och du reggar in den här så vette fan. Det borde ju vara ursprungseffekt sålänge man inte har papper.
 
zike skrev:
Hur är det om hojen registreras in i Sverige med lägre effekt än original.
Vilken effekt går försäkringsbolagen då på?

jag vet att om en importhoj (t.ex min R6 med 88 kw) har ett annat kw antal på breifet från tyskland än vad som sålts i sverige, så kan det bli problem med typregistreringen hos bilprovningen.

dvs om ursprunseffekten är 88 kw, men strypts i tyskland till t.ex 72 kw
och detta är uppgivet i breifet.

och i sverige säljs samma hoj med 88 kw och INTE finns med 72 kw
(för du kan ju strypa ner den till 25 kw)
så kan du inte registrera in den.

vet några som haft detta problem och har fått uppsöka ett antal olika bilprovningsstationer innan typregistreringen gått igenom.

en sak till som JAG fick höra inför min registrering, var att hojen skulle vara i "Fabriksutförande" för att den skulle bli godkänd i Sverige.

min hoj hade inte "skättlapp/skärmen" kvar, så jag tillverkade en.
+ att jag fick ordna ett orginal system tillden.

men enligt gubben på bilprovningen så är detta borttaget.
så min kolfiberslipon hade troligtvis funkat utmärk :D
 
wonderwizard skrev:
På tal om det där med effekt så kan man beställa papper från tillverkaren där det står vilka effekter den är godkänd med. Det fick jag göra med min när jag mellanreggade den. Det borde ju gå även i det fallet du beskriver.
 
Intressant det ni skriver.
Frågan kvarstår dock hur försäkringsbolagen gör om man typar in en literhoj som är 25kw-reggad i Tyskland och sedan reggar om den till cykelns ursprungliga effekt. :va
 
Får väl kommentera då...

Har själv tagit in två styck Ducati 916, bägge "strypta" till 72Kw som var
en oskriven regel bland många tillverkare.

Denna strypning, 72Kw, stod klart och tydligt i Fahrzeugbrief, men det var
bara med en gäspning som de två besiktningsmännen konstaterade att den
var strypt 8 Kw (original 80). Det var två OLIKA besiktningsmän, dessutom
på två olika stationer, två olika år.

Mig veterligt finns det inga svensksålda med 72Kw (rättelser mottages
gärna) utan det är 35 samt 80Kw som finns på dessa. Att vissa fortfarande
lyckas försäkra dem på 35Kw är upprörande (avis).

Så det kanske inte är så allvarligt ändå, nu är 8 Kw inte mycket, men ska
de bråka så hade det väl räckt med 1 Kw i skillnad...?

Dock vet jag att effektökning UPPÅT i Briefet kan vara en pina att få igenom,
t ex om motorn borrats och erhållit mer mumma.


wonderwizard skrev:
jag vet att om en importhoj (t.ex min R6 med 88 kw) har ett annat kw antal på breifet från tyskland än vad som sålts i sverige, så kan det bli problem med typregistreringen hos bilprovningen.

dvs om ursprunseffekten är 88 kw, men strypts i tyskland till t.ex 72 kw
och detta är uppgivet i breifet.

och i sverige säljs samma hoj med 88 kw och INTE finns med 72 kw
(för du kan ju strypa ner den till 25 kw)
så kan du inte registrera in den.

vet några som haft detta problem och har fått uppsöka ett antal olika bilprovningsstationer innan typregistreringen gått igenom.

en sak till som JAG fick höra inför min registrering, var att hojen skulle vara i "Fabriksutförande" för att den skulle bli godkänd i Sverige.

min hoj hade inte "skättlapp/skärmen" kvar, så jag tillverkade en.
+ att jag fick ordna ett orginal system tillden.

men enligt gubben på bilprovningen så är detta borttaget.
så min kolfiberslipon hade troligtvis funkat utmärk :D
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top