Chockhöjd garageförsäkring Trygg Hansa

Min andra hoj en ny BMW S1000XR införskaffad i år kan man väl säga klassar in sig som en sporthoj om man ser till prestanda med motor på 170Hk. Den tar Svedea gladeligen hel årsförsäkring för 4400kr/år. Jag är väl lika stor trafikfara på den i så fall om det handlar om antal Hk.
Man undrar vad det är för jazztobaksrökande miljöpartist som sitter och bestämmer pris och vilka MC man ska ta och inte ta.

Gamla nyheter vid det här laget, men allt bygger på statistik som försäkringsbolagen samlar på sig. Mycket väl grundad statistik, dessutom...Eller hur många S1000XR tror du löses in jämfört med S1000RR...? Och hur många S1000XR invalidiserar sin förare jämfört med S1000RR...?

Försäkringsbolagen har väldigt torrt på fötterna när de säger nej till en viss hojmodell. Att dåligt pålästa barnrumpor inte ens försöker förstå varför är i sammanhanget irrelevant.

Kollade precis hur det är med min ZX-10R min försäkring förfaller i september så klarar mig denna sommaren liknande förra året. Så får ta tag i det till hösten.

Pratade med min lokala handlare igår och frågade om försäkring eftersom han sålt några nya ZX-6R iår. Men dom tar tydligen svedea emot.

Samma när jag hade H2-SX kommer inte ihåg exakta summan med det var ungefär 5000-6000 hel/hel med låg självrisk. Är ju ändå 200hk i den
Jag flyttar över min till Folksam fr.o.m. 1-juni. Trygg H skulle ha 1700kr/mån för garageförsäkringen. Ett skämt. Hos Folksam 355kr/mån !!!. Påställd också billigare än efter att TH har dubblat men fortfarande dyrt.

Antar Patrik är din lokala handlare, jag var där igår med min ZX-10R och fick årsservice, nytt bakdäck och tail tidy monterad. Pratade med Patrik om exakt samma sak, jag hade en ZX-6R innan nuvarande men den tog inte Svedea då i alla fall, så jag hade den hos IF för runt 7000kr hel helår. Men det är ju ändå lite jämfört med ZX-10R. Tydligen sålts en hel del ZX-6R i år då dom inte funnits i Sverige på några år p.g.a. avgaskraven. Går tydligen inte att få tag i en ny nu.

Last edited:
Gamla nyheter vid det här laget, men allt bygger på statistik som försäkringsbolagen samlar på sig. Mycket väl grundad statistik, dessutom...Eller hur många S1000XR tror du löses in jämfört med S1000RR...? Och hur många S1000XR invalidiserar sin förare jämfört med S1000RR...?

Försäkringsbolagen har väldigt torrt på fötterna när de säger nej till en viss hojmodell. Att dåligt pålästa barnrumpor inte ens försöker förstå varför är i sammanhanget irrelevant.
Nej nu är du tråkig som håller dig till fakta och statistik, du ska bara stämma in i klagosången och bröla att försäkringsbolagen är kriminella :krama

Skämt åsido, jag inser också att nånstans där nere i försäkringsbolagens källare sitter någon yr statistikmupp och konspirerar.

Men, jag tycker att det bör vara en mer nyanserad statistilk som baserar sig på ålder och skador man haft. Är du 20-30 år med än RRRR hoj, ja då är väl risken stor. Men är du exempelvis 50-60, jag, och har varit skadefri i många år, då kanske man skulle kunna ha ett lågt pris. Då får ungdomarna mogna på långsamma adventurehojar och vi gamla senila gubbar som knappt kan fälla ihop kroppen på en sportis får köra RRRR hojar som bara den. :hojraket

Last edited:

Håller nog inte med.😄
Antingen har dom inkompetenta aukuarier eller så ligger nåt helt annat bakom när IF sätter en årspremie på delkasko och vagnskada (ej trafikdelen) som är ungefär samma som hojens värde. Och det för en medelålders gubbe som haft flera motorcyklar försäkrade hos dom de senaste 10 åren helt utan skador.
Och varför kan jag helförsäkra en cbr1000rr med 170hk från 2005 för 3800kr när dom vill ha 50ggr mer för en 15 år nyare rsv4:a med abs, tc och hela skiten? Borde dom inte sätta premien utifrån sin statistik på mig som förare snarare än om jag kör Honda eller Aprilia?

Skitsamma, nu har jag hittat ett upplägg där jag kan köra helförsäkrad sporthoj för 800 kr/år. 👌

Håller nog inte med.😄
Antingen har dom inkompetenta aukuarier eller så ligger nåt helt annat bakom när IF sätter en årspremie på delkasko och vagnskada (ej trafikdelen) som är ungefär samma som hojens värde. Och det för en medelålders gubbe som haft flera motorcyklar försäkrade hos dom de senaste 10 åren helt utan skador.
Och varför kan jag helförsäkra en cbr1000rr med 170hk från 2005 för 3800kr när dom vill ha 50ggr mer för en 15 år nyare rsv4:a med abs, tc och hela skiten? Borde dom inte sätta premien utifrån sin statistik på mig som förare snarare än om jag kör Honda eller Aprilia?

Skitsamma, nu har jag hittat ett upplägg där jag kan köra helförsäkrad sporthoj för 800 kr/år. 👌
Vad är det för sporthoj och förs.bolag för 800/år?

Vad menas med garageförsäkrng?
Är det när man har avställbar försäkring?
Jag har försäkrat några avställda motorcyklar,lägger på 100 -120 kr/år.
Det kallar jag garageförsäkring.
Men det det heter kanske avställningsförsäkring.
Eftersom jag bara kör veteranmotorcyklar och betalar 480 kr/år,det är billigt.

Håller nog inte med.😄

Fast dom vet ju att det inte är du som ska köra den, det är din son.
Så därav premien, det är så det funkar…

Vad menas med garageförsäkrng?
Är det när man har avställbar försäkring?
Jag har försäkrat några avställda motorcyklar,lägger på 100 -120 kr/år.
Det kallar jag garageförsäkring.
Men det det heter kanske avställningsförsäkring.
Eftersom jag bara kör veteranmotorcyklar och betalar 480 kr/år,det är billigt.
Ja garageförsäkring är när du du ställer av hojen, den vanliga försäkringen övergår till en sån.

Fast dom vet ju att det inte är du som ska köra den, det är din son.
Så därav premien, det är så det funkar…
Nej, det är inte så det funkar. IF:s mc försäkring gäller bara för den som tecknat försäkringen och under förutsättning att samma person även är fordornets verklige ägare och huvudsakliga brukare.

Last edited:
+ att det troligen är betydligt billigare att ersätta (lösa in) en cbr1000 från 2005 jämfört med en 15 år nyare rsv4:a osv.
Att den är 3ggr billigare att lösa in motiverar ju inte att premien är 20ggr högre? Den är dessutom knappast billigare att laga.

Kollade förresten för skojs skull vad försäkringen på rsv4:an kostade nu (sålde den förra våren)
Årspremien på hel hade gått ner från närmare 100000 till 24000. Så nu är den bara 6,5ggr dyrare än Hondan. 🤣

Håller nog inte med.😄

Konstigt egentligen att det går att försäkra gamla sportisar till det priset?

Det som kostar massor vid olyckor är väl inte att laga hojen men att laga(om det går)föraren är väl det som kan dra iväg hur mycket som helst?

Kan ju tycka att historik på föraren borde vara en viktig faktor vid prissättning av försäkringen!

Konstigt egentligen att det går att försäkra gamla sportisar till det priset?

Det som kostar massor vid olyckor är väl inte att laga hojen men att laga(om det går)föraren är väl det som kan dra iväg hur mycket som helst?

Kan ju tycka att historik på föraren borde vara en viktig faktor vid prissättning av försäkringen!
Tror faktiskt att den riskbenägna (oftast yngre) individen, inte attraheras av en gammal hoj.
Mycket fränare med en ny, eller nästan ny, som har det senaste teknikmässigt, och maximalt antal hästkrafter.
Och eftersom det har varit gratis att låna pengar ganska länge, så finns det ingen anledning att köpa gamla utdaterade prylar, när man har råd med det senaste.
Har inget som helst belägg för det, bara en intressant tanke.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!