Chockhöjd garageförsäkring Trygg Hansa

Okay men dum fråga, Trygg har dynamisk prissättning, du betalar mer under sommaren, har du kollat försäkringsbrevet? Höjningen låter orimlig.
Jag har inte dynamisk prissättning utan en klassisk avställningsbar försäkring. Jag kör numera kanske 5 dagar / år och har den därför nästan alltid avställd.

Hur mycket får du ut på försäkringen om den blir stulen eller brinner upp? Är det stor risk för inbrott eller brand i garaget, flerbilsgarage, ett garage med gammal el, svetsas det där, ett fristående garage etc. Många faktorer som spelar in om det är värt med garageförsäkring. Själv har jag skippat försäkring på vintern de sista åren då hojen inte är värd så mycket att det är katastrof om den blir borta samt att den står lagrad där det är väldigt liten brand och stöldrisk. Kanske kan du plocka av lite delar så den ser ut som ett vrak som ingen vill stjäla. Bensintanken kan kanske lagras en annan plats.
Den står i mitt eget fristående garage på min egen tomt. Inga svetsar och sådant. Hojen är värd för mycket för att låta vara ofärsäkrad.

Kolla med Länsförsäkringar, jag har deras garageförsäkring på min enduro.
Helt OK i pris, men kräver att jag försäkrar bostaden hos dem också, och den har jag billigare på annat håll...

Minst dåliga hittills är IF med låg garageförsäkringskostnad, men grotesk årspremie om man har hojen påställd (viljet jag iofs nästan aldrig har). Det sura är bara att Trygg Hansa smög in detta och att jag nu sitter låst i ett år med en grotesk kostnad för garageförsäkringen. Jag ska få ett samtal av dem nu i eftermiddag så får jag se om de kan göra något på detta.

Har du råkat ut för någon annan skada? Hörde en gubbe på ring P1 som fått höjd hemförsäkring för att han krockat med en fågel och bytt vindruta på bilen!!!!

Helt OK i pris, men kräver att jag försäkrar bostaden hos dem också, och den har jag billigare på annat håll...

Minst dåliga hittillsa är IF med låg garageförsäkringskostnad, men grotesk årspremie om man har hojen påställd (viljet jag iofs nästan aldrig har). Det sura är bara att Trygg Hansa smög in detta och att jag nu sitter låst i ett år med en grotesk kostnad för garageförsäkringen. Jag ska få ett samtal av dem nu i eftermiddag så får jag se om de kan göra något på detta.
-Jag reggade min GPz1100-82:a på morsan när jag bodde i Sthlm. Min ungdomliga försäkringspremie skulle ha varit ~30 000 SEK/år på plats.
Med enbart trafikförsäkring och reggad på mamma som bodde lååångt ifrån huvudstaden landade det hela på 2500 SEK.
Om du har möjligheten alltså..

-Jag reggade min GPz1100-82:a på morsan när jag bodde i Sthlm. Min ungdomliga försäkringspremie skulle ha varit ~30 000 SEK/år på plats.
Med enbart trafikförsäkring och reggad på mamma som bodde lååångt ifrån huvudstaden landade det hela på 2500 SEK.
Försäkringsbolagen hittar skenförsäkringar med en gång idag och då riskerar du stå utan ersättning.

Men jag är ju själv 50 år gammal, bor i villa och har eget garage. Att regga hojen på min snart 80-åriga morsa som också bor i villa med eget garage känns urlöjligt. Jag har ägt hojen i prick 15 år och alltid haft avställninsbar försäkring med låg kostnad.

Men jag är ju själv 50 år gammal, bor i villa och har eget garage. Att regga hojen på min snart 80-åriga morsa som också bor i villa med eget garage känns urlöjligt. Jag har ägt hojen i prick 15 år och alltid haft avställninsbar försäkring med låg kostnad.
- Jag avsåg förstås främst bostadsorten. Utanför stan är det ju VÄSENTLIGT billigare att ha en hoj försäkrad.

Det är ju inte många bolag som försäkrar sporthojar och har kvar avställningsbar. Föritom TH finns ju IF också. Kan vara värt att kolla med dom.

Det är ju inte många bolag som försäkrar sporthojar och har kvar avställningsbar. Föritom TH finns ju IF också. Kan vara värt att kolla med dom.
Ja, de har fortfarande en klassisk försäkring. Skitbilligt att garageförsäkra, svindyrt att köra. En sådan som jag vill ha alltså. Det får bli IF om inte TH kan backa på sin hutlösa månadskostnad i garaget.

Du kan bli av med försäkring etc om du säljer hojen och återköper den.

- Ja men vilket jobb för dem att åka iväg ut på landet o fråga min mamma om hon äger en motorcykel...o sen bevisa att hon inte kör den.
Det är du som har bevisbördan. Så de kan hävda att ”vi tror detta är en skenförsäkring, visa att vi har fel”.

Så får din mamma berätta om hur hon använder hojen, när hon köpte den, vad hon betalade etc. Trist sits att sätta morsan i för att spara några kronor tycker jag.

Slutet gott typ. Trygg Hansa var iallafall människor nog att avsluta försäkringen eftersom hojen stod och har stått avställd länge och handläggaren höll med om att höjningen var hemsk.
Jag tecknade försäkring via If istället för 40kr/månad garageförsäkring, och det facila priset av 33000/år påställd.

Alldeles oavsett dom praktiska avvägningarna i detta specifika fallet tycker jag det är lite intressant att resonera kring när det är värt att ha saker försäkrat och tankar kring risk, sannolikhet och kostnad. Är det värt att betala tex 5000/år för att försäkra en hoj värd 50000?

Vad jag saknar på mcförsäkrings marknaden är billiga försäkringar med hög självrisk. Lite så att en skada som kostar 25000 typ kan jag hantera själv, men en skada som kostar 150000, helst inte, då sprider jag hellre ut den kostnaden över tid via försäkringspremie.

När jag läser trådar om försäkringsfrågor får jag känslan att många resonerar helt annorlunda?

Hur tänker ni?

Alldeles oavsett dom praktiska avvägningarna i detta specifika fallet tycker jag det är lite intressant att resonera kring när det är värt att ha saker försäkrat och tankar kring risk, sannolikhet och kostnad. Är det värt att betala tex 5000/år för att försäkra en hoj värd 50000?

Vad jag saknar på mcförsäkrings marknaden är billiga försäkringar med hög självrisk. Lite så att en skada som kostar 25000 typ kan jag hantera själv, men en skada som kostar 150000, helst inte, då sprider jag hellre ut den kostnaden över tid via försäkringspremie.

När jag läser trådar om försäkringsfrågor får jag känslan att många resonerar helt annorlunda?

Hur tänker ni?
Vill minnas att smc förhandla fram någon liknande försäkring med något bolag för många år sedan som inriktad till sporthojar med hög självrisk bara för att försöka hitta en försäkring som inte blev idiotiskt dyr. Men tror inte den fanns så länge

Håller med, den produkten vill jag också ha!

De flesta köper den billigaste försäkringen, och det är ju inte så konstigt, även om det just på mc-försäkring verkligen kan löna sig att kolla villkor gällande maskinskada och skyddsutrustning tex. Man vill också gärna ha låg självrisk även om just den i regel är det lilla när man har en skada.

Jag hade gärna haft en försäkring med högre självrisk och lägre premie då jag ju kan påverka den risken en hel del genom mitt beteende och hur jag tar hand om mina saker. Inte många gånger jag använt en försäkring på mina 50 år, däremot har jag betalat varje månad och år.

Hur tänker ni?
Där nånstans går gränsen. Säg att jag klotar max 1 gång på 10 år, då vill jag inte betala mer än 10% av hojens värde för en helförsäkring. När jag haft nyare sportisar senaste åren har jag bara kört trafik. RSV4:an jag sålde förra våren kostade typ 170 kr/dag för enbart trafikförsäkring. Absolut inte värt med helförsäkring för mig med dom premierna utan jag körde trafik dom dagarna den användes.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!