Chockhöjd garageförsäkring Trygg Hansa

Steffo K

3 hojar på 35 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Tjohej vad jag blev förvånad när jag kollade mitt Autogirobesked från Trygghansa och ser att garageförsäkringen som jag tidigare betalat 150kr/mån för och helt ignorerat eftersom jag bara kör några få dagar per år numera, plötsligt har höjts till 383kr/mån. En nätt höjning på typ 150%...

Folksam vill ha 280kr/månad, Bilsport och MC vill inte försäkra alls och samma med Svedavia.

Vad har vi som inte kör hojen särskilt ofta för alternativ nuförtiden? Ska man bara säga upp försäkringen och hoppas att man slipper inbrott eller brand i garaget?
Man kan ju inte betala flera tusen om året för typ ingenting!

Last edited:
Jag har försäkrat båda mina hojar hos Svedea, o betalar per helår 1384 SEK/700:an, och 2025 SEK/Trajjan.

Har du kollat med Folksam?
Betalar 723kr/år för R6:an avställd, och ca 13.500kr påställd.
Tycker det är helt ok.

Trist att Svedea inte försäkrar din hoj för de hade varit det uppenbara valet. Aldrig något tjafs då man behöver dem och de ”glömmer” inte heller att sluta ta betalt för avslutade försäkringar som Trygg Ganska och Folkskam gärna gör…

Trist att Svedea inte försäkrar din hoj för de hade varit det uppenbara valet. Aldrig något tjafs då man behöver dem och de ”glömmer” inte heller att sluta ta betalt för avslutade försäkringar som Trygg Ganska och Folkskam gärna gör…
Japp, jag hade flyttat gixxern till Svedea i ett ögonblink även om det var marginellt dyrare än alternativen, mest för hur kundinriktade de är. Men de vill inte ha min hoj. Tidigare ville de inte ens ha min bil, men i år fick jag ett mail där de erbjöd min bil försäkring för 1/3 av andra bolag.
Kanske finns hopp om sporthojarna med? :hihi

"1.2.2 MC RETRO• Försäkringen kan tecknas för motorcykel som är 30 år eller äldre.• Motorcykeln ska vara inlåst nattetid då den förvaras på försäkringstagarens postort.• Högsta ersättningsbelopp är 150 000 kr inklusive utrustning."

/Svedea

Kolla med Länsförsäkringar, jag har deras garageförsäkring på min enduro.

Okay men dum fråga, Trygg har dynamisk prissättning, du betalar mer under sommaren, har du kollat försäkringsbrevet? Höjningen låter orimlig.

Tjohej vad jag blev förvånad när jag kollade mitt Autogirobesked från Trygghansa och ser att garageförsäkringen som jag tidigare betalat 150kr/mån för och helt ignorerat eftersom jag bara kör några få dagar per år numera, plötsligt har höjts till 383kr/mån. En nätt höjning på typ 150%...

Folksam vill ha 280kr/månad, Bilsport och MC vill inte försäkra alls och samma med Svedavia.

Vad har vi som inte kör hojen särskilt ofta för alternativ nuförtiden? Ska man bara säga upp försäkringen och hoppas att man slipper inbrott eller brand i garaget?
Man kan ju inte betala flera tusen om året för typ ingenting!
Hur mycket får du ut på försäkringen om den blir stulen eller brinner upp? Är det stor risk för inbrott eller brand i garaget, flerbilsgarage, ett garage med gammal el, svetsas det där, ett fristående garage etc. Många faktorer som spelar in om det är värt med garageförsäkring. Själv har jag skippat försäkring på vintern de sista åren då hojen inte är värd så mycket att det är katastrof om den blir borta samt att den står lagrad där det är väldigt liten brand och stöldrisk. Kanske kan du plocka av lite delar så den ser ut som ett vrak som ingen vill stjäla. Bensintanken kan kanske lagras en annan plats.

Gäller o vara vaksam på ändringsdagarna, mitt försäkringsbolag ville höja med nästan 100% på bilen så jag bytte. De är lite sneaky med sånt.

Gäller o vara vaksam på ändringsdagarna, mitt försäkringsbolag ville höja med nästan 100% på bilen så jag bytte. De är lite sneaky med sånt.
Jag fick en överraskning av StyggHansa idag, de hade sänkt försäkringen på min skåpbil.
Och nu när jag sagt upp min bil och flyttat den till Svedea där det blev 1/3 av priset istället, för att de dubblerade försäkringen på den så har de plötsligt ett erbjudande som är lägre än Svedeas pris. Det hade de kunnat göra från början tycker jag.
Misstänker att säkningen av försäkringen på skåpbilen kan ha varit för att de ville ha kvar den. :hihi Hade de höjt den hade den också blivit försäkrad hos Svedea omedelbums.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!