Dunlop Sportmax Sportsmart II??

torrtalln

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2013
Ort
Umeå
Hoj
Rsv4 Factory. KTM 690 SM
Tänkte beställa hem en uppsättning sportmax sportsmart men såg då att det fanns en 2:a. Uppdatering?
Någon som vet nånting om detta däck?
 
De testades i senaste numret av svenska Motorrad.
Har för mig att det stod att egenskaperna i regn var förbättrade, i övrigt ganska likvärdigt med första generationen.
 
Läste ett test av en hoj med Sportmax Sportsmart II i Fast Bikes. KTM 1290 testad i England med utetemperatur ca +3C. Det gick inte att få upp den på bakhjulet. För bakhjulet bara spann loss. Efter 3 st 100metersrepor med spinnande bakhjul stannade man och gjorde en burnout. Efter den var däcket så varmt så det gick att wheela. Men egentligen säger det här kanske inte så mycket om Sportmax Sportsmart II utan mera att friktionen på "sportdäck" nu på vårkanten är lägre än på sommaren.
Så det behöver inte vara grus på vägen för det ska släppa.
 
En däckkille på Mässan sa att våtgreppet ska vara bättre och att däcket är ett mer "klassiskt" gatsportdäck.
Framdäcket saknar skuldra.

Han var dessutom osäker på ifall man kunde laborera med trycket på bandagar på samma sätt som med Sportsmart.

Jag blev osäker på ifall det däcket är lika mycket bandagsdäck som den gamla modellen.
Jag som är såpass långsam kör väl i princip lika fort på fälgen som på valfritt däck ändå förstås.
 
Jag har varit toknöjd med mina sportsmart1 som jag åkt på touringsemester med, 370mil och sen kört 5 bandagar med här hemma och ändå haft däck kvar till slutet på säsongen "nej jag kör inte i långsam grupp =)" så jag ser fram emot o testa sportsmart2! Skuldran är borta på framhjulet och stommen är något mjukare/tunnare än gamla så inte säkert att man kan sänka trycket lika mycket.
 
Läste ett test av en hoj med Sportmax Sportsmart II i Fast Bikes. KTM 1290 testad i England med utetemperatur ca +3C. Det gick inte att få upp den på bakhjulet. För bakhjulet bara spann loss. Efter 3 st 100metersrepor med spinnande bakhjul stannade man och gjorde en burnout. Efter den var däcket så varmt så det gick att wheela. Men egentligen säger det här kanske inte så mycket om Sportmax Sportsmart II utan mera att friktionen på "sportdäck" nu på vårkanten är lägre än på sommaren.
Så det behöver inte vara grus på vägen för det ska släppa.

Det säger inte mer än att det var 3+ över fryspunkten och hur aktiv hade körningen varit innan wheelie-testet egentligen? Spontant känns det mer som att det var deras mopedhjärna som talade.. 3st 100m-repor? Get.The.Point nångång :rofl

Det är trots allt ett sportdäck.
 
Bättre våtgrepp och snabbare instyrning tack vare mer v-profil på framdäcket är skillnaderna man kan läsa sig till iaf, i övrigt lika. Ej testat själv.
 
Jag pratade med Dunlop på mässan angående just Sportsmart II och att det har bättre regnegenskaper.
Eftersom jag kört med Sportsmart och en hel del bana, var mina farhågor att de gjort II:an mer touring eftersom oftast bra regnfäste= mer silica i däcken.
Men så var inte fallet utan de hade helt enkelt gjort stommen lättare och ändrat bla. gummiblandningen + ändrat områdena där mjuk gummiblandning möter lite hårdare gummiblandning. De har även gjort däcket "rundare"
Enligt Dunlop så kan man köra med samma kalltryck som på vanliga Sportsmart.
 
Nu har jag testat själv med. Ja, det funkar. Blev något brydd med temperaturen men slitage och fäste ser fint ut och funkar bra. Med strax under 20grader i asfalten och i luften hade jag 65 grader i på bakdäcket efter jag rullat in i depån och fått upp hojen på stöden. Detta efter ett 15min pass.
Fram ca 45grader.

Styr in mycket bättre än 1an. Vet inte om tempen är i övre skiktet eller ok för de däcken, men de verkar funka och inga symptom på överhettning vad gäller ytan.

Inte testat i vått.
 
Låter som vettig temp, kanske i underkant fram och överkant bak men rätt ok såvitt jag förstår. Optimal arbetstemp på dem ska väl vara runt 50-70 grader? 80 är för varmt iaf, det har jag testat och då är de halkiga.
 
Last edited:
...lät som att 2orna inte har ntec-tjofräset som var själva grejen med att köra dem på lägre tryck bak speciellt...?
Jag åker vidare på gamla sportsmarten och låter er testa vidare. ;)
 
...lät som att 2orna inte har ntec-tjofräset som var själva grejen med att köra dem på lägre tryck bak speciellt...?
Jag åker vidare på gamla sportsmarten och låter er testa vidare. ;)

Nja, 2an fram och 1an bak tycker jag låter som en bra kompromiss. Det nya framdäcket svänger ju bättre medan det gamla bakdäcket går att köra med lägre tryck... :cool:
 
Är ni allergiska mot regn som jag så köp 211 eller 212 istället :tummenupp Kör från i år 212or då det mest blir bankörning och är jag ute på vägarna blir det långsamt tempo med bönan på bönpallen i solsken och till det funkar dom precis lika bra som sportsmart. Har känts grymt stabila än så länge, testat Kinnekulle Sviestad och Gelleråsen.
 
Låter som vettig temp, kanske i underkant fram och överkant bak men rätt ok såvitt jag förstår. Optimal arbetstemp på dem ska väl vara runt 50-70 grader? 80 är för varmt iaf, det har jag testat och då är de halkiga.

Tja, stämmer väl rätt bra då, antar att de droppar runt 5 grader från det att msn slår av takten och går in i depå.

Tryckrekommendationen är samma på 1&2. Grunden är väl fortfarande att få upp temperaturen, härav lägre grundtryck?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top