Dum fråga?!

fLedLik

fLedLik
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Husqvarna 450 RR -08 Till Salu
Ursäkta, men har inte haft motard förut, å inte haft det så länge heller. Men undrar bara vad det är för liten "spak" ovanför kopplingen? På fyrhjulingen innan vare diffspärren :D

Om du menar det som ser ut som ett kopplings handtag fast mindre så är det "decompen" släpper ut trycket ur cylindern så du kan kicka runt motorn när du ska starta med kicken :tummenupp

Det är den manuella kompressionssänkaren.Dra in den om motorn är nedsurad så snurrar det på lite lättare.

Cervantes skrev:
2559753 Om du menar det som ser ut som ett kopplings handtag fast mindre så är det "decompen" släpper ut trycket ur cylindern så du kan kicka runt motorn när du ska starta med kicken :tummenupp

Nja du lyften ena ventilen! :)

Lånar tråden o frågar vad hi/low switchen vid gashandtaget är för något? har inte märkt någon direkt skillnad på dom... har iofs inte testat så noga heller.

Den ställer om tändningen för att få olika karaktärer på motorn.
Det ena alternativet tänder tidigare än det andra (kommer inte ihåg vilket).

På min föredetta racer så var "låg" urkopplat, nån som vet varför man gör så?

Är ni säkra på att det inte är diffspärr på hans Husa då??!?!?!?!!11! :confused:

wolfpakk; Den är för att ställa laddtrycket på turbon, 0,5 bar på Lo och 4,5 på Hi. Synd att det sällan sitter någon monterad för det hade väl gett 250 bakhjulshästar eller nåt sånt :gnissla Men det är iaf lättare att köra på bakkhjullet på Hi! :yoparty

Hörrni andra nötterr, där är bara en ventil på en turbo, wäjstgäjt kallas den! :arsele

EDIT: Sorry, ni kanske har twinturbo på era, tänktäntä på dä :näsblod

4strokeforce skrev:
2560191 Den ställer om tändningen för att få olika karaktärer på motorn.
Det ena alternativet tänder tidigare än det andra (kommer inte ihåg vilket).

På min föredetta racer så var "låg" urkopplat, nån som vet varför man gör så?

Det enda jag har hört ifrån mcbudet är att du bränner tändningen om du kör låg så kör alltid med hög!

Gnutten skrev:
2560302 Det enda jag har hört ifrån mcbudet är att du bränner tändningen om du kör låg så kör alltid med hög!
Hmm.. varför finns ens låg isf? :tungan
Har för övrigt ingen sådan switch på min FE 00 :va

philsson skrev:
2560547 Hmm.. varför finns ens låg isf? :tungan
Har för övrigt ingen sådan switch på min FE 00 :va

Tror det var för att få en snällare karaktär när man kör i skogen!

Jupp precis, den ska inte vara lika elak på LO. Men på mina 02:or jag hade så var skillnaden i stort sett omöjlig att märka. Den ena var en Fe och den andra Fs. Såg att någon bänkade sin och det skiljde någon hästkraft bara på de olika lägena. Kanske större skillnad på rena endurohojar?

wheelie82 skrev:
2560849 Jupp precis, den ska inte vara lika elak på LO. Men på mina 02:or jag hade så var skillnaden i stort sett omöjlig att märka. Den ena var en Fe och den andra Fs. Såg att någon bänkade sin och det skiljde någon hästkraft bara på de olika lägena. Kanske större skillnad på rena endurohojar?
Det är en annan tändkurva från ~2000varv-6000varv så att den inte blir så rapp i gassvaret.Kan vara användbart i skogen.

Bifogat

• Tändkurva.jpg
    Tändkurva.jpg
    50.4 KB · Visningar: 50
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Back