duccesäljare självupptagna divor?

Dr.Bike skrev:
Jomen Elwe! Det är ju derivatan du kan SE direkt i diagrammet!
(för er som inte minns vad derivata är: lutningen på kurvan i en given punkt)
Jo, men inte med nån större precision.
En koordinatsystem med derivatan är mkt lätt att följa eftersom höjden på kurvan hela tiden talar om hur snabbt ändringen sker ... just den ändring som är så essentiell för förmågan att öppna snabbt, hålla öppet länge och sedan stänga snabbt :tummenupp
 
Bj.O.rn skrev:
Är det helt säkert? Skälen till att Ferrari inte använde sig av desmo på sin F1 12-a är som sagt radmotorns inneboende olämplighet för det, inte hög friktion (ja, jag vet.. men en V12 är i mina ögon två raka sexor på ett gemensamt vevhus)

Pneumatisk återgång av ventilerna är en mycket elegant lösning, men den är väldigt opraktisk för dagligt bruk..

/B SDK(r)

Hehe, inte helt säker men jag vet att pneumatisk kudde används, bland annat.
Formel 1 bilarna varvar ju ganska högt, har jag för mig? hehe
Slaglängd/borr är väl så extremt att de nästan kan betraktas som membranmotorer! :D :D
 
Börjar ni inte bli lite väl teoretiska nu?
Vem kan slå hål på vems teoretiska "lärtsigutantillkunskaper"
Och visst, det är imponerande kunskaper vi får ta del av här, men vad har ni åstadkommit IRL?
Doug Löfgren är en guru i sammanhanget och all respekt för honom, men jag tycker vi skall börja visa effektdiagram och kvartsmilstider för att visa vem som har längst.
Jag har jobbat på fabrik med att skruva isär ochh ihop bensin- och diesel-motorer i flera år och det var inte ett dugg kul.
Jag har dessutom åkt Ducati i 20 år och alltid tyckt att de gör väldigt kul konstruktioner som helt enkelt är kul att skruva med. Det räcker som argument för mig att åka Ducati.



Att kamskaftduccar är både bättre och snyggare behöver jag väl inte ens påminna om?
 
Tomass skrev:
Hehe, inte helt säker men jag vet att pneumatisk kudde används, bland annat.
Formel 1 bilarna varvar ju ganska högt, har jag för mig? hehe
Slaglängd/borr är väl så extremt att de nästan kan betraktas som membranmotorer! :D :D

Dagligt bruk, jag vill betona.. För dagligt bruk är systemet oerhört opraktiskt

/B SDK(r)
 
Fist Woman skrev:
Börjar ni inte bli lite väl teoretiska nu?
Jag har dessutom åkt Ducati i 20 år och alltid tyckt att de gör väldigt kul konstruktioner som helt enkelt är kul att skruva med. Det räcker som argument för mig att åka Ducati.

Att kamskaftduccar är både bättre och snyggare behöver jag väl inte ens påminna om?


Jao..men vaff-n... det är ju NU det är KUL!
Inte bara massa läppspelartrådar och "vad består en kvinnlig orgasm av"...
Dina skäl att köra Ducce är helt underbara, och så som jag bedyrat genom hela tråden: Fram för mångfald!

Det här, är f.ö ÄMNET att diskutera en kväll framför brasan med en rökig sinlgemalt!

Elwe: Noggrannt och noggrannt! Grisar sa ente ha rolit och derivator sa ente va så noggranna!
Vi ökar derivatan och varvet tills vipporna går av helt enkelt!! :lol
Sen backar vi en millirad på derivatan och kör så det ryker!
 
elwe skrev:
Jo, men inte med nån större precision.
En koordinatsystem med derivatan är mkt lätt att följa eftersom höjden på kurvan hela tiden talar om hur snabbt ändringen sker ... just den ändring som är så essentiell för förmågan att öppna snabbt, hålla öppet länge och sedan stänga snabbt :tummenupp

Eh, det är ju bara att se på kurvan, men det är klart det tar lite tankeverksamhet att derivera en kurva två gånger! (för att få a)
kurvan visar ju ventilens lyft och det är ju det som är intressant

elwe skrev:
Någon sa att "man hade rullar mot kammen för att minska kontakttrycket". Det var nog snarare för att minska friktionen. En rulle ger en linjekontakt vilket är den minsta kontaktyta en vanlig vippa kan ge vid samma bredd. Däremot kan vippan ge en större kontaktyta än ren linjekontakt ...

Det var jag det! :hihi
Yes, dels minskas friktionen, men dels blir radien större på en vass kamaxel som har rulllyftare, alltså runt hela i princip och speciellt på kanten för maximalt lyft.
Eftersom det är yttrycket på kammen som sätter gränsen, och denna kan man sätta ihop av Mr Herts kontakttryck och den består av både normaltryck samt skuvning. Med en rulle får man lite mindre skjuvning. :tummenupp

Hur mycket gör skillnaden egentligen? Jag menar med acc tiderna. Att kunna variera sina ventiltider måste ge "mer" än att kunna få lite fyrkantigare ventilöppningar. Alltså vid vanlig körning.

Visst är det kul att inte alla tillverkare kör på samma konstruktion bara för att där finns färdiga lösningar. Dels ska man inte glömma att alla genier som kommer med nya lösningar alltid blir betraktade som idioter i början. Se på Otto, det var ingen som trodde på honom, att leverera arbete vid vartannat slag! när ångmaskinerna levererade vid varje slag! vilket pucko!
Och vad används idag?
:yoparty
Sen att tvåtaktaren kom till för att undgå patentet på fyrtaktare är en annan femma.


u :squid
 
Ericsson skrev:
Nä, det är sant. :6surkart :D

"I princip ingen utväxling" = liten utväxling (se skiss)

För övrigt och helt orelaterat till ovanstående så kan jag tillägga att ovan visade RS-kammar följde med 748RS (00 eller 01 låter jag vara osagt, har för mig att 01 var första året, men har förmodligen fel) men att dom var så våldsamma att dom mer eller mindre slog sönder motorn så Ducati skickade med ett par till kammar som var snällare och bara slog sönder ventilerna (men det skiter väl en racer i ;-)


Bra skiss!
Där ser man ju att utväxlingen varierar från i princip 0 (1:1) i början av cykeln, till att gå emot, tja, vad ska man gissa: säg 1:1,1 ?
M.a.o ingen egentlig utväxling nej, utan vi kan säga 1:1
 
Orkar inte läsa hela tråden så fort det handlar om Ducati blir det någon jävla teknik hybris mellan rad4a gänget och twin gänget om vilket som är bäst. Detta har ju väldigt lite med vad denna tråden handlade om.

Så nu till saken hittade du någon handlare som ville hjälpa dig???????????]
 
Fist Woman skrev:
Börjar ni inte bli lite väl teoretiska nu?
Vem kan slå hål på vems teoretiska "lärtsigutantillkunskaper"
Och visst, det är imponerande kunskaper vi får ta del av här, men vad har ni åstadkommit IRL?
Doug Löfgren är en guru i sammanhanget och all respekt för honom, men jag tycker vi skall börja visa effektdiagram och kvartsmilstider för att visa vem som har längst.
Jag har jobbat på fabrik med att skruva isär ochh ihop bensin- och diesel-motorer i flera år och det var inte ett dugg kul.
Jag har dessutom åkt Ducati i 20 år och alltid tyckt att de gör väldigt kul konstruktioner som helt enkelt är kul att skruva med. Det räcker som argument för mig att åka Ducati.



Att kamskaftduccar är både bättre och snyggare behöver jag väl inte ens påminna om?

Lärt sig utantillkunskaper!!!! :Bugar
Det fastnade till slut alltså.

Ett par år i skola krävdes för att jag skulle fatta något alls.

Alla har sina intressen, tur det. Man lär sig så länge man lever...opps läser forum menar jag. :hihi


Nej, nu ska jag :banana för det är för kallt för att :squid , så ikväll blir man en :1pajas men man kan alltid hoppas på :pussa
hahahaha

God kväll på er!

Tomass
 
Nicke_K skrev:
Orkar inte läsa hela tråden så fort det handlar om Ducati blir det någon jävla teknik hybris mellan rad4a gänget och twin gänget om vilket som är bäst. Detta har ju väldigt lite med vad denna tråden handlade om.

Så nu till saken hittade du någon handlare som ville hjälpa dig???????????]

Den här tråden har nog inte handlat om "någon jävla teknik hybris mellan rad4a gänget och twin gänget". Däremot har en del av oss lärt oss en massa intressanta saker.

Eftersom du inte orkade läsa hela tråden så får du svaret serverat, varsågod: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1916001&postcount=315
 
Dr.Bike skrev:
Det här, är f.ö ÄMNET att diskutera en kväll framför brasan med en rökig sinlgemalt!

Elwe: Noggrannt och noggrannt! Grisar sa ente ha rolit och derivator sa ente va så noggranna!
Vi ökar derivatan och varvet tills vipporna går av helt enkelt!! :lol
Sen backar vi en millirad på derivatan och kör så det ryker!
Det där lät som ett förslag i min stil! Serverar du single malten så skall jag sitta tyst o lyssna på tekniksnacket. Vi får väl hoppas att nån annan kan stå till tjänst med materialet som skall trashas... :tummenupp :D

Bonnie, häng på nu, då får du dessutom den bakomliggande förklaringen på varför du vill ha ett Ducce Monster. Förrutom "känslan" då alltså. :)
 
Gustav O skrev:
Sandstream --> Hänger du med nu när de väsentliga detaljerna diskuteras? ;)
Jag väntar på att Pejo ska ge mig (och alla andra mindre tekniskt kunniga) en enkel förklaring i stil med: "Det är bara skit" :D
 
sandstream skrev:
Jag väntar på att Pejo ska ge mig (och alla andra mindre tekniskt kunniga) en enkel förklaring i stil med: "Det är bara skit" :D

Du lägger för stort värde i mitt tekniska kunnande... jag är bara simpel lyssnare, med öra för elwe, Dr Bike, #Ohlsson#, Bj.O.rn m.fl.

Om jag tolkar rätt, vilket jag inte säger att jag nödvändigtvis gör, så medger den desmodromiska ventilstyrningen mycket mer dramatiska öppnings och stängningstider, och möjlighet till överlapp mellan de båda, som visas av Bj.o.rn's bilder och länkar.

Huruvida potencialen i denna möjlighet används på gatmaskiner, och om det i praktiken är användbart på ett unikt sätt, tror jag inte riktigt vi fått svart på, och om jag ska vara ärlig, så vet jag inte om mystikens dimmor kommer att lätta nämnvärt den närmsta tiden.

Snart är vintern slut och då orkar vi inte träta sånt här mer, då ska det tjöras!
 
sandstream skrev:
Skaka på du :hihi
Jag tror fortfarande att du har svårt att ta till dig vad jag och andra skriver och tar det som personlig kritik när det inte alls handlar om ditt val av hoj.

Och för att förtydliga det här med "Ducati-grejen" för femtielfte gången (det behövs tydligen) så är det snacket om själ, överlägsna tekniska lösningar jag "stör" mig på och det måste jag väl få göra även om det går emot dina åsikter.
Ducati-talibaner känns inte så långt borta :3freak

Du stör dig på själ och jag på din intolerans. Momentnyckel 22 här...
Jag har hävt ur mig en del sarkastiska inlägg i tråden som även de kan tolkas som intoleranta. Lackade väl ur för att Ducatitrådar alltid, och då menar jag alltid spårar ur. Det om något är trist. Även här återfinns dock ett moment 22 då jag själv bidragit till att den här tråden ballat ur. Det ber jag om ursäkt för.

Ducati tilltalar mig av flera anledningar. Inte så mycket för teknikens skull (jag är totalt okunnig på det området) men för ljudet, designen och ordet du älskar att hata: själen.

Du gillar din gixxer. Varför vet jag inte men behåll det för dig själv.
Jag behöver iaf inte veta och du behöver inte motivera.

Tack för ordet,


Johan - på bättre humör
 
Last edited:
Angårende acc. Jag markerade Aprilias tider och lyft. Spontant ser det ju ut som att Appen är extremare i det avseendet. Eller? Jag dubbelkollade och fick liknande med en Harley-kam. Vad gör jag för fel?
 
Last edited:
#Olsson# skrev:
Angårende acc. Jag markerade Aprilias tider och lyft. Spontant ser det ju ut som att Appen är extremare i det avseendet. Eller? Jag dubbelkollade och fick liknande med en Harley-kam. Vad gör jag för fel?

Tiderna för öppning och stängning på din skiss är tagna från boken va? borde innebära att dom är tagna från och till och med en viss lyfthöjd, brukar vara en millimeter eller 0,05 tum eller hur det nu är.

Diagrammet visar allt inklusive öppnings och stängningsramper

Att harleykammen ser "tuffare" ut är inte så förvånande, varvtalet är ju måttligt, så ventilmekanismen utsätts inte för så mycket påkänningar.

/B SDK(r)
 
Bra påpekande Bj.O.rn

Det där har varit en fälla genom åren. D.v.s att jämföra kammar, dels för det vi sa tidigare: Ventilmekanismens inverkan, men oxå då man bara har tider enligt datablad att tillgå: Ventilspel vid vilket kammens duration och lyft anges.

Detta får ju stor inverkan på hur lika eller olika diagrammen kan bli trots att profilerna kanske är identiska.
Då jag checkat ett antal kammar har jag testat med dels nollspel men oxå 1mm.
Har man då två till synes likadana kammar så ser man i nollspelsfallet att ramperna kan ligga relativt olika.
Tar man då två originakkammar till en viss motortyp och det skiljer sig, undrar man ju om det är tillverkningstoleranser och onoggrannhet vid setupen av slipmaskinen?

Tex för en motor jag hållit på mycket med så skiljer det sig mellan årsmodellerna, men det är så lite så man kan knappast kalla det medvetna förändringar. Iaf inte av prestandaskäl.
Vissa insatta säger då att "jomen den och den årsmodellen går SÅ mycket bättre osv" Men... skulle så små skillnader som några få graders tidigare öppnande
eller senarelagt stängande kunna motivera dettta utan högre lyft?
Tjaa, lite, men inte så att det skulle vara att betrakta som en motiverbar förändring.
Märket i fråga lagerhåller kammarna under samma reservdelsnummer dessutom, vilket pekar på att de inte bryr sig om detta.

Kammar är intressant!
 
sandstream skrev:
Och för att förtydliga det här med "Ducati-grejen" för femtielfte gången (det behövs tydligen) så är det snacket om själ, överlägsna tekniska lösningar jag "stör" mig på och det måste jag väl få göra även om det går emot dina åsikter.
Ducati-talibaner känns inte så långt borta :3freak

Läste i DN nu på morgonen om själ - "Kan det komma en ny punkvåg? Ja, men då finns ju risken att många som inte har själ börjar lyssna på punk, konstaterar Sara."

Det där med själ verkar finnas inom många "taliban"-grupper...

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=625&a=518297&previousRenderType=6
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top