duccesäljare självupptagna divor?

Fakkverk skrev:
Du uppvisar en jävligt tråkig attityd. Därför skrev jag som jag gjorde.
För övrigt har jag läst hela tråden. En bit in hittade jag det här inlägget:

Sandstream erkänner att han stör sig på hela "Ducatigrejen"

Finns nog fler guldkorn att skaka fram om man vill...

Det finns ett och annat guldkorn om varför folk intresserar sig för att skaffa Ducati också, jag kan dra fram dom med om du vill.

För att återgå till trådens titel... jag förstår inte problemet, man kliver in i butiken och talar om vad man vill ha, plättlätt! Nu ska den bara skickas från Italien också, DET kan däremot ta en stund. :tråkad

betsy skrev:
För att återgå till trådens titel... jag förstår inte problemet, man kliver in i butiken och talar om vad man vill ha, plättlätt! Nu ska den bara skickas från Italien också, DET kan däremot ta en stund. :tråkad

Han skrev ner det på en lapp också, med alla kontaktuppgifter. Borde ha gjort det busenkelt. Jag kunde ha hjälpt till med beställningen också och pratat med fabriken. :rolleyes:

Jag ville vara ute i god tid, så att det fina monstret var på plats lagom till första bultenracet med DTM :hihi ...eller var det tequilarace :va

Bonnie skrev:
Han skrev ner det på en lapp också, med alla kontaktuppgifter. Borde ha gjort det busenkelt. Jag kunde ha hjälpt till med beställningen också och pratat med fabriken. :rolleyes:

men skulle du inte ha ett rött? Står ju ett i butiken...

betsy skrev:
men skulle du inte ha ett rött? Står ju ett i butiken...

Jag har redan torrsimmat med den... han kanske vill ha den kvar för demo?

Fast han ska kolla upp eventuellt inbyte också, vilket han har hållt på med sedan september 2005. Meken har kollat på den redan.

AVA , MC Varuhuset och Yamaha Haninge kan ge sådana besked direkt, sen kan det kanske vara skambud. Men det får man räkna med för inbyte.

Hela saken är egentligen busenkel. Men det inte finns några duccealternativ i Stockholm och därför har jag hållt ut. Hade jag velat ha en japs hade jag naturligtvis handlat i en annan butik och beundrat min nya hoj i garaget vid det här laget.

betsy skrev:

Det handlar kanske inte om att man inte kan prata för sig, men när personal är så uppenbart ointresserade av att hjälpa dig så blir man trött.

Om det är så lätt kan man ju strunta i att åka till butiken, då kan man ju lika gärna handla över nätet eller beställa på telefon. Oftast så är det en längre process innan man bestämt sig för vad man skall ha. Då kan det vara bra om man får bra service och bra bemötande när man lägger mycket pengar på prylarna.

Milleducce skrev:
Ta en tur till Ducati i Malmö !
Ap ap ap... lugn o fin nu... tänk på att han är Tokholmare!!
Vi kan inte bara ta hit sånt folk hursomhelst, får fixa visum och sånt först... :D

Kom du ner till Malmö Bonnie så ska "vi" ta väl hand om dig. Kan dock redan nu säga att något annat inbyte än Ducati hos Ducati Malmö inte kommer att generera annat än skambud (pratade med Patrik om detta igår).

Fakkverk skrev:
Du uppvisar en jävligt tråkig attityd. Därför skrev jag som jag gjorde.
För övrigt har jag läst hela tråden. En bit in hittade jag det här inlägget:
Sandstream erkänner att han stör sig på hela "Ducatigrejen"
Finns nog fler guldkorn att skaka fram om man vill...
Skaka på du :hihi
Jag tror fortfarande att du har svårt att ta till dig vad jag och andra skriver och tar det som personlig kritik när det inte alls handlar om ditt val av hoj.

Och för att förtydliga det här med "Ducati-grejen" för femtielfte gången (det behövs tydligen) så är det snacket om själ, överlägsna tekniska lösningar jag "stör" mig på och det måste jag väl få göra även om det går emot dina åsikter.
Ducati-talibaner känns inte så långt borta :3freak

Maverick_ou812 skrev:
Kan dock redan nu säga att något annat inbyte än Ducati hos Ducati Malmö inte kommer att generera annat än skambud

Trajjahandlaren i stan sa att han skäms över det skambud han måste ge mig :hihi

Var i Malmö i mellandagarna. Fy fan va snö! Tur jag hade spaden med. :hihi

Fakkverk skrev:
Skönt för dig då! :)

Ja, visst är det, skönt alltså, men även för alla andra. Ingen mår ju bra av att någon har "uppvisar en jävligt tråkig attityd". :rolleyes:

Sitter för övrigt och väntar på teorilektion med Bj.O.rn... alltid mycket givande, minst en teknisk aha-upplevelse per tillfälle.
Vore inte fel att samlas kring ett sexpack pilsner, en hoj i bitar och ett skitsnack en hel kväll...

Det finns värre sorter, tvitaktstallibaner som väcker en tidigt till exempel..

En bild på en knastaxel säger inte så mycket.. lite diagram istället vetja, Amerikanen Doug Lofgren har mjuk å hårdvara samt intresse nog för att göra djupdykningar i ämnet..

För gatkammarna, dvs 851 strada fram till och med 996 biposto (samma kamprofil alla år). Så stänger avgasventilerna fortare än dom öppnar, insugsventilerna öppnar fortare än dom stänger.

stradai1.jpg

Hade kammarna varit symetriska så hade överlappet varit mycket större, eller så hade lobecentrumen legat ännu mer isär, vilket inte är helt lyckat. Jag vet inte hur vanligt det här är på fjädermotorer, nån som vet?

Det finns massvis att läsa om mer exotiska ducatikammar på hans rapportsida för den vetgiriga. Det finns dock ännu värre kammar, fast dom kräver titanventiler å lite annat hokus-pokus för att hålla belastningen nere.

http://www.visi.com/~moperfserv/duc_cams.htm

Helt riktigt kan man inte öppna å stänga hur man vill, Chili å grabbarna körde av en hel massa vipparmar runt '97 tills man började använda FEM för ventilmekanismen och gjorde kamaxelprofilen utifrån materialets begränsingar.

/B SDK(r()

Tomass skrev:
Yepp, men en sak är säker, desmo drar mer effekt, annars skulle du se det på alla bilar, var så säker. Friktionen nämde jag eller?
Det mest optimala är att använda en luftkudde som fjäder, just för att du inte har risk för självsvängning. Formel 1 bilarna.

/tomass :D :D

Är det helt säkert? Skälen till att Ferrari inte använde sig av desmo på sin F1 12-a är som sagt radmotorns inneboende olämplighet för det, inte hög friktion (ja, jag vet.. men en V12 är i mina ögon två raka sexor på ett gemensamt vevhus)

Pneumatisk återgång av ventilerna är en mycket elegant lösning, men den är väldigt opraktisk för dagligt bruk..

/B SDK(r)

Ericsson skrev:
... och det här är ett par yoshimura trimkammar:

cams2.jpg

Jämför med RS kammarna ovanför, så ser man lite skillnad.

Jaaaooooii! Du kan inte TITTA på kammar och avgöra om de är vassa eller inte.
(Ok ett tränat öga kan avgöra en hel del, ffa på olika kammar till SAMMA motor)

Men du kan inte ta en kam till en ohc som trycker ovanpå en bred tryckare och därmed håller öppet längre än vad den spetsiga loben ger sken av, och jämföra den med en som öppnar via vippor t.ex där vippan har en radie, som gör att ventilen verkligen börjar stänga direkt efter att nockens spets passerat maxlyftet.

Till yttermera visso har oftast vippor utväxling så att en för ögat tam kam kan lyfta redigt bra ändå!

Det som rälnas är arean under kurvan som bildas av VENTILENS öppethållande.

Den kan åskådliggöras genom att bara fokusera på kamloben, men då ska man alltid ha i minnet att de kurvor man ser i t.ex bjOrn´s inlägg skall multipliceras med vippans utväxling för att få det verkliga ventillyftet.

Nu är inte alltid det så intressant när man jämför kammar till en och samma motor, då förutsättningarna ju är lika, och då kan man nöja sig med ett kamdiagram.

Men ska man jämföra t.ex en ohc med en vippmaskin där säg båda har en 33mm insuningsventil, så kommer ett kamdiagram ljuga till och´s fördel.

Medtaget vippans utväxling och om man då mäter på ventiltallriken med en indikatorklocka så får man de "verkliga" värdena som helt plötsligt blivit jämförbara.
Och då kan helt plötsligt bägge vara lika, eller ha det omvända förhållandet.
*häpp*
:-)

"Det här kan verka enkelt sa Sergeanten... -Men vänta tills jag förklarat!"

Ursäkta herr självutnämnda expert! ;)

Vem har sagt nåt om vassa kammar...? Elaka kamtider möjligtvis.

(OHC=over head cams)

Visst luras man lite av att yoshi-kammarna trycker direkt på en vid yta, men kom inte och säg att dom inte börjar stänga direkt efter att man passerat max radie? Kanske inte lika fort som det ser ut. Ducati-öppnarna har i princip ingen utväxling.

Dr.Bike skrev:
Jaaaooooii! Du kan inte TITTA på kammar och avgöra om de är vassa eller inte.
(Ok ett tränat öga kan avgöra en hel del, ffa på olika kammar till SAMMA motor)

Men du kan inte ta en kam till en ohc som trycker ovanpå en bred tryckare och därmed håller öppet längre än vad den spetsiga loben ger sken av, och jämföra den med en som öppnar via vippor t.ex där vippan har en radie, som gör att ventilen verkligen börjar stänga direkt efter att nockens spets passerat maxlyftet.

Till yttermera visso har oftast vippor utväxling så att en för ögat tam kam kan lyfta redigt bra ändå!

Det som rälnas är arean under kurvan som bildas av VENTILENS öppethållande.

Den kan åskådliggöras genom att bara fokusera på kamloben, men då ska man alltid ha i minnet att de kurvor man ser i t.ex bjOrn´s inlägg skall multipliceras med vippans utväxling för att få det verkliga ventillyftet.

Nu är inte alltid det så intressant när man jämför kammar till en och samma motor, då förutsättningarna ju är lika, och då kan man nöja sig med ett kamdiagram.

Men ska man jämföra t.ex en ohc med en vippmaskin där säg båda har en 33mm insuningsventil, så kommer ett kamdiagram ljuga till och´s fördel.

Medtaget vippans utväxling och om man då mäter på ventiltallriken med en indikatorklocka så får man de "verkliga" värdena som helt plötsligt blivit jämförbara.
Och då kan helt plötsligt bägge vara lika, eller ha det omvända förhållandet.
*häpp*
:-)

"Det här kan verka enkelt sa Sergeanten... -Men vänta tills jag förklarat!"

Fint med diagram, men i detta fallet hade det varit mer intressant med kamprofilens derivata.
Det är ju just den som kan vara större med tvångsstyrda ventiler.
Ju större derivata desto mer krafter på mekanismerna också.
Utnyttjar alla desmokammar möjligheterna fullt ut? Nej, knappast. Det finns alltid lite till att ta ut om det behövs. Slitage, krafter och förluster ökar med vassare kammar. Fysikens lagar gäller även för Duccarna, men man betalar inte för optimerade kammar om man inte har dem isatta.

Däremot betalar man fullt ut för 180 hk även om man aldrig kan utnyttja dem. :tungan

Någon sa att "man hade rullar mot kammen för att minska kontakttrycket". Det var nog snarare för att minska friktionen. En rulle ger en linjekontakt vilket är den minsta kontaktyta en vanlig vippa kan ge vid samma bredd. Däremot kan vippan ge en större kontaktyta än ren linjekontakt ...

Ericsson skrev:
...men kom inte och säg att dom inte börjar stänga direkt efter att man passerat max radie?

Det sa jag inte. Självfllet börjar de stänga.
Det jag sa att de INTE stänger lika brant som en vippa med radie mot nocken.
Givet att vi jämför två identiska nockar i bägge fallen.
Hur det är med utväxlingen i en duccevippa kan jag gå ut och kolla direkt. Men det får bli i morrn det!

Självutnämnd expert? Jag vet ingenting om motorer...
Du behöver inte vara så stingslig.

elwe skrev:
Fint med diagram, men i detta fallet hade det varit mer intressant med kamprofilens derivata.

Jomen Elwe! Det är ju derivatan du kan SE direkt i diagrammet!
(för er som inte minns vad derivata är: lutningen på kurvan i en given punkt)

Så det jag menar är att om man tar två diagram och gör ett transparent overlay (oleat) av en ena så då först kan man se skillnader.
Återigen bara på kammar till en och samma motor.

Gör man i stället ventildiagram där ventilmekanism inkorporeras så kan man (som jag sa) göra jämförelser mellan motorer.

Tuff derivata är ju som jag skrev i mitt väldigt mycket tidigare inlägg, desmons själva kärna, och existensberättigande som primo. Som nummer två att man stänger på ett kontrollerat sätt.
Finns inte mycket mer att önska heller! :lol

Last edited:
Dr.Bike skrev:
<snip>
Du behöver inte vara så stingslig.

Nä, det är sant. :6surkart :D

"I princip ingen utväxling" = liten utväxling (se skiss)

För övrigt och helt orelaterat till ovanstående så kan jag tillägga att ovan visade RS-kammar följde med 748RS (00 eller 01 låter jag vara osagt, har för mig att 01 var första året, men har förmodligen fel) men att dom var så våldsamma att dom mer eller mindre slog sönder motorn så Ducati skickade med ett par till kammar som var snällare och bara slog sönder ventilerna (men det skiter väl en racer i ;-)

Bifogat

• desmo.gif
    desmo.gif
    44.9 KB · Visningar: 50
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...