duccesäljare självupptagna divor?

#Olsson# skrev:
Helt riktigt. En Ducati behöver faktiskt bara en cylinder på 500cc med två ventiler. En insug och en avgas, styrda av en enkelkam med vanliga fjädrar och en mer traditionell kurva för öpning/stängning av ventiler. Allt det här andra är bara att de vill vara lite annorlunda.
DESMO är ett ord som förknippas med Ducati. Alltså ett varumärke
som betyder mycket för Ducati.
Fuktionsmässigt och framför allt produkionsmässigt så kan det överges
imorgon dag.

BMW R90s skrev:
DESMO är ett ord som förknippas med Ducati. Alltså ett varumärke
som betyder mycket för Ducati.
Fuktionsmässigt och framför allt produkionsmässigt så kan det överges
imorgon dag.

Självklart är det så. Det vore ganska osannolikt att de skulle skämmas för sina lösningar.

Javisst kan det överges, som med de flesta områden, finns det ju alternativ att välja istället. Enligt dem och deras mål - troligen inte lika bra.

Det är väl fantastiskt roligt och bra att inte alla konstruktörer tänker likadant! Det finns inte ett rätt sätt att göra saker och ting utan flera olika sätt med olika reultat. Fittikattan vad tråkigt om alla gjorde samma saker. Nej fram för mer mångfald och tillverkare som vågar göra saker på ett annat sätt än den gängse normen!

Dr.Bike skrev:
Njae, som Elwe säger; man kan accelerera OCH retardera ventilen snabbare, läs: låta den öppna och stänga likt en fyrkantvåg, vilket stavas stor area under kurvan = hög effekt.

Moderna ventilfjädrar och lätta ventiler gör att de andra hänger med iaf, men i viss mån har du rätt, HELT nödvändigt är det inte.
De andra hänger med? :va Om Ducati gör en V4:a med sin teknik så skulle nog de andra kanske få svårt att hänga med. Frågan är dock hur tunga de skulle bli då med tanke på att de är rejält tyngre redan i dag?

Gustav O skrev:
Det är väl fantastiskt roligt och bra att inte alla konstruktörer tänker likadant! Det finns inte ett rätt sätt att göra saker och ting utan flera olika sätt med olika reultat. Fittikattan vad tråkigt om alla gjorde samma saker. Nej fram för mer mångfald och tillverkare som vågar göra saker på ett annat sätt än den gängse normen!
Jomenvisst är det så :)
Alla som köper hoj gör det efter en mer eller mindre medveten strategi. Man vill ha "någonting" för pengarna, något som gör att man tycker att man fått valuta för sina surt förvärvade.
Om det sedan är att ha en hoj och vara nöjd med att de flesta vet att man har 1 hk/kg eller att man har den tyngsta hojen med längst fransar eller att man har en som man sitter på med ett leende innanför hjälmen eftersom vägegenskaper, bromsar, vridmomentskurva och effekt är i perfekt harmoni, är ju upp till var och en.
Om man har ont av något annat märke för att man är avundsjuk så är det ju fritt att byta. Om man har ont av ett annat märke för att den hojen i dina ögon är anskrämlig, var då glad att du inte har en sådan :hihi

Neutral skrev:
De andra hänger med? :va Om Ducati gör en V4:a med sin teknik så skulle nog de andra kanske få svårt att hänga med. Frågan är dock hur tunga de skulle bli då med tanke på att de är rejält tyngre redan i dag?

En V4 finns med desmodromisk ventilstyrning.
Sitter i Ducati´s Desmosedici.. Och den har ju knappast ett effekthandikapp jämfört med de andra MotoGP hojarna den tävlar mot.

Motorn kommer i nedtrimmad version i Ducati Desmosedici RR under 2006/2007. Planerad visning var i Juni på WDW 2006, som dock är inställt.

Efter att ha följt diskussionen så kan jag bara le och än en gång konstatera att det finns INGET märke som skapar sånn debatt som Ducati. Ducati är alltså I SÄRKLASS det märke som väcker mest KÄNSLA hos både ägare och icke-ägare.

Hata eller älska de tekniska lösningarna, men håll med om att det vore j*vligt tråkigt om alla hojar vore likadana och byggdes med exakt samma teknik.

Last edited:
amullo skrev:
Sitter i Ducati´s Desmosedici.. Och den har ju knappast ett effekthandikapp jämfört med de andra MotoGP hojarna den tävlar mot.

Motorn kommer i nedtrimmad version i Ducati Desmosedici RR under 2006/2007. Planerad visning var i Juni på WDW 2006, som dock är inställt.
Säger ju en hel del att de direkt valde V4:a i MotoGP. Hojen du nämner för gata är väl inte direkt i 135-tusenkronorsklassen va? :D Varför kan inte de vanliga kunderna få en V4:a?

Jag tycker Ducati är (eller åtminstone var, gillar inte 999 lika mycket som de tidigare) vackra och de har fina tekniska lösningar och komponenter som jag uppskattar. Men jag betalar inte extra för att få en svagare och tyngre hoj. För att göra det måste man värdera "själen" väldigt högt.

Last edited:
amullo skrev:
Efter att ha följt diskussionen så kan jag bara le och än en gång konstatera att det finns INGET märke som skapar sånn debatt som Ducati. Ducati är alltså I SÄRKLASS det märke som väcker mest KÄNSLA hos både ägare och icke-ägare.
På SH ja. I ett större perspektiv så har H-D den rollen.

RedBaron skrev:
På SH ja. I ett större perspektiv så har H-D den rollen.

alla märken spelar på en myt för att lura våra känslor
H-D: om du kör den är du en baddass outlaw
Ducati: du är individualist o väljer helt utan plånbok för att hitta en hoj med själ
Japs-liter: du vill få alla att tro att du är snabbast av alla, har mest hk per kilo osv, fast alla vet ju att det är inte hojen som gör att det går snabbt, de e föraren

-dB skrev:
alla märken spelar på en myt för att lura våra känslor
H-D: om du kör den är du en baddass outlaw
Ducati: du är individualist o väljer helt utan plånbok för att hitta en hoj med själ
Japs-liter: du vill få alla att tro att du är snabbast av alla, har mest hk per kilo osv, fast alla vet ju att det är inte hojen som gör att det går snabbt, de e föraren
Det är mycket livsstil och attityd som säljer. Dock tror jag att din beskrivning på Ducati passar till 100% in på HD också. Det är inte inne att vara badass outlaw, det tog slut när de importerades hit från USA.

amullo skrev:
Ducati är alltså I SÄRKLASS det märke som väcker mest KÄNSLA hos både ägare och icke-ägare.

Ja, lite märkligt att många icke-ägare tycks känna sådant hat eller aggression mot märket. Som om ägarna måste "sättas dit" liksom. :va

edit:

Snart kommer Pejo :hej in med en förklaring på det. Sandstorm kommer sedan reply-a med "bra skrivet !!!". :D

Last edited:
RedBaron skrev:
Det är mycket livsstil och attityd som säljer. Dock tror jag att din beskrivning på Ducati passar till 100% in på HD också. Det är inte inne att vara badass outlaw, det tog slut när de importerades hit från USA.

Det är ju fortfarande inne i viss mån ... fast har ändrat inriktning lite.
Idag är det ju en del av sporthoj/fighter/motardkollektivet etc. som kör med någon slags badass outlaw attityd istället med vi (som minsann har rätt å köra hur vi vill) mot dem (polisen som e grisar etc.) mentalitet. Skillnaden är ju mest att det ej är custom eller märkesrelaterat längre.

(Brasklapp: Nej jag anser inte att vi har rätt å köra hur som helst eller att polisen är grisar ... det var enbart ett exempel på hur vissa verkar tänka :))

#Olsson# skrev:
Ja, lite märkligt att många icke-ägare tycks känna sådant hat eller aggression mot märket. Som om ägarna måste "sättas dit" liksom. :va

Å sedan hänvisas det till att Ducceägare e dryga å minsann pratar skit om alla andra märken och dess ägare :)

amullo skrev:

Word :tummenupp

Märkligt med tanke på att många byter från japs till ducce och tvärtom flera gånger om. Tror inte känslan eller aversionen sitter så djupt hos de flesta. En provkörning kan få vem som helst att byta märke.

Men ducce är helt klart nummer ett när det gäller känsla och trogna fans :Bugar

amullo skrev:

Hata eller älska de tekniska lösningarna, men håll med om att det vore j*vligt tråkigt om alla hojar vore likadana och byggdes med exakt samma teknik.

Inte bara hojar :hihi
Ducatidunkare

kiko skrev:
Det är ju fortfarande inne i viss mån ... fast har ändrat inriktning lite.
Idag är det ju en del av sporthoj/fighter/motardkollektivet etc. som kör med någon slags badass outlaw attityd istället med vi (som minsann har rätt å köra hur vi vill) mot dem (polisen som e grisar etc.) mentalitet. Skillnaden är ju mest att det ej är custom eller märkesrelaterat längre.

(Brasklapp: Nej jag anser inte att vi har rätt å köra hur som helst eller att polisen är grisar ... det var enbart ett exempel på hur vissa verkar tänka :))
Du har helt rätt, men jag syftade på lite tyngre prylar än buskörning med uttrycket "Badass Outlaws".

Bonnie skrev:
Word :tummenupp

Märkligt med tanke på att många byter från japs till ducce och tvärtom flera gånger om. Tror inte känslan eller aversionen sitter så djupt hos de flesta. En provkörning kan få vem som helst att byta märke.

Men ducce är helt klart nummer ett när det gäller känsla och trogna fans :Bugar
Visste ni att det finns skitmånga som kör volvo 240 och sätter på turbo och volvo 850 vinge också. Måste självklart vara den bästa bilen.

RedBaron skrev:
Och tanken på att använda Desmo får han av en viss Enzo Ferrari..... Ducati skulle få hjälp av F1 en gång till. Denna gång av Cosworth som hjälpte dem att ta fram Ducati första fyrventiliga Desmomotor till 851 1987*. Cosworth jobbade med en ta fram Desmo-version av sin gamla DFV från 1967 !!!.

Att det är just i F1 man experimenterat med detta säger en hel del om fördelarna för den som får ordning på toleranserna, fixar korta serviceintervaller och omöjliga arbetsställningar**.

För den som fullständigt vill fördjupa sig i ämnet rekommenderas The Homepage of DESMODROMOLOGY

Notabelt är också att Honda 1983-1985*** fick 11 patent registrerade relaterat till Desmo. Ducati har totalt haft tre !!!

* Jupp, det är den bistra sanningen för er Ducatister. Det är en Ford-rova ni har mellan benen om ni kör 851, 888 eller 916. Sedan byggde Ducati om motorn.
** Jag har hjäpt elwe mäta ventilspelet en gång, det krävs två man som ormar sig runt motorn med och lyser, petar, mäter och svär.
*** Till NR500/NR750 ?

Överdrifter å skambud!

Att Cosworth hjälpte till med quattrodesmo-motorn är en överdrift, dom hade som sagt provat en gång utan att lyckas överhuvudtaget, bordi fick snällt åka hem igen, dock med en del goda idéer och råd angående förbränningsrum osv. Designen för den ursprungliga 851-motorn är slående likt en DFV, 40 graders ventilvinkel, borr/slagförhållande, insprutning osv. inget jag ser som en nackdel, DFV'n är den moderna racinghistoriens i särklass mest framgångsrika motor. Frid vare över Keith Duckworth's minne.. Men nån Desmo, nä det fixade han aldrig..

Ferrari lyckades aldrig göra mer än prototyper av sitt desmotopplock, det visade sig omöjligt att få praktist användbart, Ducatins fördel är att topplocket är åtkomligt från alla sidor för maskinbearbetning/service. Så blir det inte när man klämmer ihop flera cylindrar i samma topp (femventilad V-12'a har jag för mig att dom var till).. Det är också anledningen att man inte behöver vara tre man för att justera eller mäta spel, en man räcker gott, man kan iofs vara två eller tre man för jobbet, om man vill å är nyfiken.

/B

Neutral skrev:

"de andra" skulle läsas som: alla som inte har desmo. D.v.s alla de lösningarnaa hänger med upp i varvtal. Dessutom utan probs numera.

Vad då tyngre? Skulle desmotekniken på något sätt vara tyngre? Det ror jag inte.
Det tillkommer en vippa, och det frånfaller två ventilfjädrar.
Summa summarum: rätt oförändrat.

kiko skrev:
Å sedan hänvisas det till att Ducceägare e dryga å minsann pratar skit om alla andra märken och dess ägare :)

Å de vet vi ju...hehehehe! :lol

Snart vår kompis.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey