Och tanken på att använda Desmo får han av en viss Enzo Ferrari..... Ducati skulle få hjälp av F1 en gång till. Denna gång av Cosworth som hjälpte dem att ta fram Ducati första fyrventiliga Desmomotor till 851 1987*. Cosworth jobbade med en ta fram Desmo-version av sin gamla DFV från 1967 !!!.
Att det är just i F1 man experimenterat med detta säger en hel del om fördelarna för den som får ordning på toleranserna, fixar korta serviceintervaller och omöjliga arbetsställningar**.
För den som fullständigt vill fördjupa sig i ämnet rekommenderas
The Homepage of DESMODROMOLOGY
Notabelt är också att Honda 1983-1985*** fick 11 patent registrerade relaterat till Desmo. Ducati har totalt haft tre !!!
* Jupp, det är den bistra sanningen för er Ducatister. Det är en Ford-rova ni har mellan benen om ni kör 851, 888 eller 916. Sedan byggde Ducati om motorn.
** Jag har hjäpt elwe mäta ventilspelet en gång, det krävs två man som ormar sig runt motorn med och lyser, petar, mäter och svär.
*** Till NR500/NR750 ?