duccesäljare självupptagna divor?

Bonnie skrev:
Har svårt att tänka mig att någon köper en hoj bara för den har desmo, låter mer som en dyr konstruktion som leder till dyr service. :hihi fast den skapar intresse och det är också marknadsföring.

Word n' shit yo' :tummenupp :rolleyes:

Bonnie skrev:
Men en ducce med radfyra och våtkoppling... låter mer som Triumphs alltmer desperata försök med TT600, Daytona 650.. innan de insåg att en triple är det som säljer och gjorde Daytona 675. Den lär väl ha fått mer press än de andra försöken tillsammans. Dessutom är den snygg, kommer antagligen aldrig ens att provköra den, men den känns rätt :Bugar

Daytona 675:an verkar helt ok, såg nån film på nätet där den körs på bana. Trevligt ljud i den! Har inget heller emot en Ducati 999s om den hade varit normal i pris, funktion och hype! :hihi

Tjena!
Jag har en polare som säljer sin tokfina Ducce 996 SPS -99 svensksåld, nytt drivpkt. 2700mil, fullservad på generimotor. 98 tusen vid snabb affär.

Intresserad? ring 0739760856 (Benny)

David81 skrev:
Jag hade inga problem med Biscaya i alingsås iallfall..
Varken köp eller beställningar ..

:tungan

Jag ska definitivt åka dit! :tummenupp

Den skenande trajja märkesförsäkringen tillsammans med att Bilsport MC sänkt sin Monsterförsäkring.. det ligger i luften att byta upp sig.

Är redan med i ducceklubben sedan i höstas. Kan rekommenderas :tummenupp

Zajber2000 skrev:
Tjena!
Jag har en polare som säljer sin tokfina Ducce 996 SPS -99

Jag är mer åt monsterhållet, annars kanske.

R.Lehtipalo skrev:
Bara för att transistorn uppfanns på 40-talet av ett gäng snillen på dåtida bell labs gör inte din "moltomedia IT deluxe super-GHz datar-apparat powwered by Steve B & Bill G" outdated, eller? Men däremot den där 286:an, som du säkert har i någon garderob, är tämligen gammal och möglig och hör till en svunnen tid. Associera själv till motorer och ventilmekanismer!
Ducati började med att bygga radioapparater på 20-talet. De gjorde sedan en del andra produkter, bl a en genial mikrokamera, innan de allierade bombade fabriken till bits and pieces. Den byggdes upp igen efter kriget och man utökade sortimentet med Ottomotorer.
1953 delades företaget upp i Ducati Meccanica och Ducati Elettrotecnica.
1954 börjar Taglioni som chefsdesigner på Meccanica och det är huvudsakligen honom alla Ducceåkare har att tacka för att det förträffliga desmodromicsystemet infördes på Ducati.
Oavsett hur mycket man byter material, sänker friktionen, optimerar durationer, mm så ÄR Ottomotorns grundprincip oförändrad OCH gammal ... T o m äldre än desmodromiska ventilsystem!

Och nej, jag har ingen 286:a ... min gamla som jag sparat heter Sinclair :)

Om t.ex. Honda ansett att desmoventiler är rätt väg att gå på sina gat/race-åkdon är jag övertygad om att Honda både löst och förbättrat den teknologin markant! Förresten, varför introducerades desmostyrning i motorer? Visst var det så att dåtidens material i ventilmekanismen, speciellt ventilfjädrar, inte klarade av värst höga varvtal? Så är inte fallet idag. Kolla bara på en -06 Yamma R6:a, desmo? Vafförnåt? :)
Om Honda hade valt att plagiera Ducati istället för engelska motorcyklar (som ansågs världsledande vid den tiden) så kunde de mycket väl ha haft desmodromiska ventilsystem. Nu valde de fjädrar och har genom åren byggt upp sin kunskap på det området. Det är då både tungt och kostnadskrävande att inhämta all nödvändig kunskap, lägga om produktionen och skapa en ny image som desmoanvändare. Tänk bara så jobbigt det hade blivit för alla japsåkare som pratat skit om desmosystemet!

Att ventilfjädrarna skulle klarat varvtalen är högst sannolikt, däremot kunde man inte mikrolegera och få fram finkorninga stål som hade tillräcklig utmattningshållfasthet. Fjädrarna var dessutom klenare eftersom de snabbare kom upp i sitt plastiska område och därför inte kunde utnyttjas som dagens fjädrar kan.
Det som också var en begränsning var att ventiler och stötstänger/vippare var så tunga att fjädrarna helt enkelt fick problem pga det som Newtons andra lag föreskriver.
Denna lag gäller fortfarande så det finns begränsningar för fjädrar som inte tvångsstyrning har. Det är ett faktum som inte kan snackas bort, oavsett hur sur man är på de fysiska lagarna.
När man har ett dynamiskt system med fjädrar så räknar man som regel med att 1/3 av fjäderns egen massa tillhör de rörliga delarna och belastar detsamma, men det visste du väl?
Med tvångsstyrda ventiler ligger accelerationsbegränsningen i de styrda/styrande delarnas hållfasthet. (Jämför Newtons tredje lag)
Hur stor fjäder behöver du för att trycka sönder en ventilstängare/öppnare?? Ganska stor va?

Ottomotorn ÄR en gammal princip ... nästan alla moderna motorer bygger på den principen ... du, man gör det bara jättesvårt för sig om man försöker argumentera emot det :huvet

elwe skrev:
Om Honda [snip]

Nu valde de fjädrar och har genom åren byggt upp sin kunskap på det området. Det är då både tungt och kostnadskrävande att inhämta all nödvändig kunskap, lägga om produktionen och skapa en ny image som desmoanvändare.

Ja, i synnerhet som det vore onödigt och dyrt, då man åstadkommer tillräckliga varvtal utan tvångsstyrning av ventilerna.

Lite paradoxalt att de som valde tvångsstyrda ventiler är de som idag har minst behov av de, då twinnar är begränsade i varvtal av andra faktorer.

Som imageskapande teknik fungerar tvångsstyrning dock utan tvekan över förväntan.

Last edited:
Pejo skrev:
Lite paradoxalt att de som valde tvångsstyrda ventiler är de som idag har minst behov av de, då twinnar är begränsade i varvtal av andra faktorer.

Tvärt om. Twinnar har mest behov av det eftersom effekten är lägre och de gör vad de kan för att hänga med. Desmo, torrkoppling, torrsump och vad(?) - för att öka effekten.

elwe skrev:
..min gamla som jag sparat heter Sinclair :)
Sinclair Spectrum?

#Olsson# skrev:
Tvärt om. Twinnar har mest behov av det eftersom effekten är lägre och de gör vad de kan för att hänga med. Desmo, torrkoppling, torrsump och vad(?) - för att öka effekten.

Sinclair Spectrum?

elwe gav en bild av att syftet var att kunna varva utan problem. Att tvångsstyrningens mycket lägre friktion är ett faktum brukar inte nämnas (och kanske är okänt för många?), men är precis som du säger är det en stor fördel. Och ganska vackert. :)

Nej, Commodore 64 :tummenupp

elwe skrev:
1954 börjar Taglioni som chefsdesigner på Meccanica och det är huvudsakligen honom alla Ducceåkare har att tacka för att det förträffliga desmodromicsystemet infördes på Ducati.
Och tanken på att använda Desmo får han av en viss Enzo Ferrari. Anledningen är att Mercedes slagit knock på F1 med Silverpilen W196 som med sin desmodromiska ventilstyrning slår allt. Nu blev det ingen desmodromisk Ferrari F1 förrän 1994, men genom kopplingen anar man hur high-tech det var 1954.

Ducati skulle få hjälp av F1 en gång till. Denna gång av Cosworth som hjälpte dem att ta fram Ducati första fyrventiliga Desmomotor till 851 1987*. Cosworth jobbade med en ta fram Desmo-version av sin gamla DFV från 1967 !!!.

Att det är just i F1 man experimenterat med detta säger en hel del om fördelarna för den som får ordning på toleranserna, fixar korta serviceintervaller och omöjliga arbetsställningar**.

För den som fullständigt vill fördjupa sig i ämnet rekommenderas The Homepage of DESMODROMOLOGY

Notabelt är också att Honda 1983-1985*** fick 11 patent registrerade relaterat till Desmo. Ducati har totalt haft tre !!!

* Jupp, det är den bistra sanningen för er Ducatister. Det är en Ford-rova ni har mellan benen om ni kör 851, 888 eller 916. Sedan byggde Ducati om motorn.
** Jag har hjäpt elwe mäta ventilspelet en gång, det krävs två man som ormar sig runt motorn med och lyser, petar, mäter och svär.
*** Till NR500/NR750 ?

Last edited:
RedBaron skrev:
Ducati skulle få hjälp av F1 en gång till. Denna gång av Cosworth som hjälpte dem att ta fram Ducati första fyrventiliga Desmomotor till 851 1987*. Cosworth jobbade med en ta fram Desmo-version av sin gamla DFV från 1967 !!!.

Wow, intressant! Historiska djupdykningar är precis vad vintern är till för, mer ! mer ! mer !

Vad hände med den däringa DFV'n som Cosworth skulle "desmodromisera" ? Vart det nåt till slut ?

Lägger med en bild, en Tyrell 012, från 1984 under "tankning", scannad från Motorsport. Om jag minns artikeln rätt, så var denna bil den sista som körde med DFV-8'an.

Bifogat

• 1984_Tyrell012 copy.jpg
    1984_Tyrell012 copy.jpg
    99.4 KB · Visningar: 77
Pejo skrev:
Wow, intressant! Historiska djupdykningar är precis vad vintern är till för, mer ! mer ! mer !

Vad hände med den däringa DFV'n som Cosworth skulle "desmodromisera" ? Vart det nåt till slut ?

Lägger med en bild, en Tyrell 012, från 1984 under "tankning", scannad från Motorsport. Om jag minns artikeln rätt, så var denna bil den sista som körde med DFV-8'an.
Nä Desmo-DFV kom aldrig till F1. Istället small de ihop en DFZ 1987 som nödlösning innan de kom med DFR 1988. HB-serien tog över 1991.

#Olsson# skrev:
Sinclair Spectrum?

Nej, nej ... ingen modern färgdator ... en ZX81 :) (låter nästan som en japsmodell)

En inbiten fantast.. :hihi

desmotattoo1.jpg

Pejo skrev:
elwe gav en bild av att syftet var att kunna varva utan problem. Att tvångsstyrningens mycket lägre friktion är ett faktum brukar inte nämnas (och kanske är okänt för många?), men är precis som du säger är det en stor fördel. Och ganska vackert. :)

Nja, inte nödvändigtvis varva mer. Snarare att kunna unna sig mycket högre accelerationer av ventilen med tillhörande delar.
Visserligen är varvtalet medskyldigt till accelerationerna, men det är kombinationen varvtal och kamaxelprofil som bestämmer hur snabbt ventilen måste accelereras och retarderas.
En ventilfjäder smackar ventiltallriken i sätet utan nåd.
En tvångsstyrd ventil kan retarderas mycket snyggt mot sätet ..

RedBaron skrev:
* Jupp, det är den bistra sanningen för er Ducatister. Det är en Ford-rova ni har mellan benen om ni kör 851, 888 eller 916. Sedan byggde Ducati om motorn.
Att Cosworth under långa perioder haft ihop det med Ford förtar ju på intet sätt deras stolta racingarv. Själv skulle jag tycka det var mycket coolare med ett Cosworth-emblem än ett Ducati dito.

elwe skrev:
En tvångsstyrd ventil kan retarderas mycket snyggt mot sätet ..
Men skulle egentligen inte behövas på en modern gathoj med twinmotor om det inte vore för att Ducati vill vara lite annorlunda, eller?

sandstream skrev:
Men skulle egentligen inte behövas på en modern gathoj med twinmotor om det inte vore för att Ducati vill vara lite annorlunda, eller?

Njae, som Elwe säger; man kan accelerera OCH retardera ventilen snabbare, läs: låta den öppna och stänga likt en fyrkantvåg, vilket stavas stor area under kurvan = hög effekt.

Moderna ventilfjädrar och lätta ventiler gör att de andra hänger med iaf, men i viss mån har du rätt, HELT nödvändigt är det inte.

sandstream skrev:

Helt riktigt. En Ducati behöver faktiskt bara en cylinder på 500cc med två ventiler. En insug och en avgas, styrda av en enkelkam med vanliga fjädrar och en mer traditionell kurva för öpning/stängning av ventiler. Allt det här andra är bara att de vill vara lite annorlunda.

sandstream skrev:
Behövs och behövs, det går att ha skoj med stötstänger och tvåventilstoppar också (Har jag hört)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman