duccesäljare självupptagna divor?

R.Lehtipalo skrev:
Motorn? Ottocykeln är ett termodynamiskt begrepp!

Aha ... så du tillhör den lilla exklusiva klick som anser att Nikolaus Otto och hans kompis Langen i slutet av 1860-talet tog fram Otto-cykeln och SEDAN byggde en motor efter sina P-v- och T-s-diagram??
Wow ... jag måste få din autograf när vi träffas.

Vi andra tror nämligen att Ottocykeln togs fram för att förklara Ottomotorns verkningsgrad, vilka parametrar som styrde densamma och vilka förluster som uppkom, samt hur man kunde minimera dem.
Jag är dessutom så infernaliskt fräck så jag tror att Brayton-cykeln togs fram efter gasturbinen ... :hihi

Felix skrev:
Du får hålla dig från motoGP Sandstream så du slipper lyssna på det hemska ljudet från torrkopplingarna...
De väsnas rätt bra ändå så ljudet från torrkopplingen kanske drunknar :D

Slirkoppling trodde jag alla moderna hojar hade, har inte Ducati det :)

elwe skrev:
Aha ... så du tillhör den lilla exklusiva klick som anser att Nikolaus Otto och hans kompis Langen i slutet av 1860-talet tog fram Otto-cykeln och SEDAN byggde en motor efter sina P-v- och T-s-diagram??

Vi andra tror nämligen att Ottocykeln togs fram för att förklara Ottomotorns verkningsgrad, vilka parametrar som styrde densamma och vilka förluster som uppkom, samt hur man kunde minimera dem.
Jag är dessutom så infernaliskt fräck så jag tror att Brayton-cykeln togs fram efter gasturbinen ... :hihi

WORD! En sån dräpare...*zitaflitz*Jäms med fotknölarna! :tummenupp

Men nu får ni vara snälla mot varann pojkar.
Jag vet att det är vinter, och tonen här på SH skärps alltmer hos alla i en omedveten "vänta-på-våren-så-jag-får-köra-innan-jag-kvävs-psykos"

Håll ut! våren kommer!

elwe skrev:

:klappar

Femetta!

Pejo skrev:
Bonnie, hur går det? Blir det nåt köp snart, ny leksak i garaget att gulla med tills våren kommer i slutet på mars ?

Jag ska i alla fall bli av med min trista trajja. 90 procent kör jag korta turer, hänger på fiken och kollar på hojar. Där känns ducce helrätt, mycket uppmärksamhet, snygg, rolig att köra, vad mer kan man begära av en hoj?

Antagligen skulle en kawa er-6 vara tillräcklig för det jag tänker göra. Problemet är att jag gärna vill visa upp mig på jobbet och med en ducce kommer jag att betraktas som en finsmakare och trendig.

När jag började ta kort var målet en glidare... :rolleyes: fast de var omöjliga att köra upp på. Efter ett besök på High Chapparalllll insåg jag att bikerstilen inte var något för mig :hihi

Bonnie skrev:
Antagligen skulle en kawa er-6 vara tillräcklig för det jag tänker göra. Problemet är att jag gärna vill visa upp mig på jobbet och med en ducce kommer jag att betraktas som en finsmakare och trendig.

När jag började ta kort var målet en glidare... :rolleyes: fast de var omöjliga att köra upp på. Efter ett besök på High Chapparalllll insåg jag att bikerstilen inte var något för mig :hihi

Lycka till i sökningen .. och grattis till insikten :)

Bonnie skrev:
Jag ska i alla fall bli av med min trista trajja. 90 procent kör jag korta turer, hänger på fiken och kollar på hojar. Där känns ducce helrätt, mycket uppmärksamhet, snygg, rolig att köra, vad mer kan man begära av en hoj?

Grattis

Bonnie skrev:

Äh, skicka din "gode man" till Frejgatan nu ist & be han tjacka en Ducce åt dig

elwe skrev:
Lycka till i sökningen .. och grattis till insikten :)

Jaja farbror Nu ska vi inte bli religiösa här! :lol
KOmmer ner till syd i morrn. Kanske höres!
*smider planer där ni är med*

Dr.Bike skrev:
Jaja farbror Nu ska vi inte bli religiösa här! :lol
KOmmer ner till syd i morrn. Kanske höres!
*smider planer där ni är med*

Låter spännande :o)

elwe skrev:
Aha ... så du tillhör den lilla exklusiva klick (...)

Hönan eller ägget? Ingenjörer/uppfinnare av Otto's dignitet lär knappast skruva ihop en maskin med en "magkänsla" och sedan tack vare en outgrundlig kosmisk slump få det att fungera?

Kan det möjligen vara så att Otto resonerade i termodynamiska tankebanor och sedan konstruerade en maskin som arbetar enligt den principen? Visste du förresten att Albert E kom på relativitetsteorin när kan körde runt med sin vässade ducce och noterade att när han närmade sig ljusets hastighet så åldrades han knappt alls relativt alla andra?

Min autograf? Var det där ett tafatt försök till sarkasm eller? Bättre lycka nästa gång! :pannkyss

Last edited:
R.Lehtipalo skrev:
Hönan eller ägget? Ingenjörer/uppfinnare av Otto's dignitet lär knappast skruva ihop en maskin med en "magkänsla" och sedan tack vare en outgrundlig kosmisk slump få det att fungera?
Kan det möjligen vara så att Otto resonerade i termodynamiska tankebanor och sedan konstruerade en maskin som arbetar enligt den principen?
Jo, det var faktiskt så att man på den tiden körde mycket på "magkänsla". Den teori som fanns om adiabatiska förlopp, entalpier och entropier var dels inte särskilt utvecklad, dels inte överdrivet lättåtkomlig eftersom inte internet fanns då. :)
Ottocykeln och dess diagram togs fram för att påvisa skillnaden i verkningsgrad jämfört med ideala isentropa och isokora förlopp, dessa betraktelser låg inte till grund för den mekaniska lösningen.

Visste du förresten att Albert E kom på relativitetsteorin när kan körde runt med sin vässade ducce och noterade att när han närmade sig ljusets hastighet så åldrades han knappt alls relativt alla andra?
Du har nog fel där ... den första Duccen såg dagen ljus 1946, då i form av Cucciolo:n, en liten påhängsmotor som togs fram av Caproni.
Kolla gärna http://www.pbs.org/wgbh/nova/einstein/kaku.html , men kom ihåg att det inte är en Ducce man talar om, även om jag förstår att luttrade ickeducatister lätt kan tro det. ;)

Min autograf? Var det där ett tafatt försök till sarkasm eller? Bättre lycka nästa gång! :pannkyss
För att det inte ska bli några missförstånd så ska jag tala om i förväg om jag är sarkastisk eller ironisk. :)

elwe skrev:
Jo, det var faktiskt så att man på den tiden körde mycket på "magkänsla". (...)

Blah. Blah, blah!

http://www.mhtl.uwaterloo.ca/courses/me354/carnot.html

Carnot var ett universalsnille och forskare! Utvecklade Carnotcykeln OCH analyserade den termodynamiskt som ett takeexperiment. Du tror väl inte att Otto var helt ignorant om Carnot och oinsatt termodynamiskt tack vare bristen på Internet? Obsevera att Carnot dog före Ottocykeln var upptäckt av allas våran Otto. Otto lade fram sin princip för att förbättra dåtidens ineffektiva motorer. Tro fan att han hade koll på värmeförluster och vilken inverkan kompressionen hade på verkningsgraden i en motor. Om han sedan skisserade termodynamiska diagram är ointressant!

elwe skrev:
För att det inte ska bli några missförstånd så ska jag tala om i förväg om jag är sarkastisk eller ironisk. :)

Vet du ens skillnaden eller babblar du bara? Förresten, vad jobbar du med? Marknadsföring?

Det jag reagerade på var att du blandar ihop ett termodynamiskt begrepp med en typ av maskin och får den att framstå som antik genom att säga att "Öhh, och ottomotorn upptäcktes när", etc. Ottocykeln som begrepp är tidlös! Om man använder "pistons, valves n' shit yo'" för att realisera den är ointressant.

Tillbaka till ämnet, varför är det förresten i princip bara ett märke som använder desmo i sina moderna motorer? Om det är så bra och inte bara en marknadsföringsploj så borde väl andra tillverkare ha anammat 70-talstekniken? :rolleyes:

Last edited:
I diskussioner så kan ju alla tänka på att inte försöka vara bättre än alla andra utan att förklara i detalj vad du vet, som vore mer sant än den andras åsikter. Om du inte förstod vad jag skrev, så kan du hoppa över att svara vidare i denna tråd.

R.Lehtipalo skrev:
Vet du ens skillnaden eller babblar du bara? Förresten, vad jobbar du med? Marknadsföring?
Om du klickar på min "handle", sedan "Visa profil/ Skrivord", sedan drar ner den lilla sockerbiten som finns längst till höger på din bildskärm så kommer du ner till "Ytterligare information". Där står det under "Yrke" vad jag jobbat med de senaste 25 åren.

Det jag reagerade på var att du blandar ihop ett termodynamiskt begrepp med en typ av maskin och får den att framstå som antik genom att säga att "Öhh, och ottomotorn upptäcktes när", etc. Ottocykeln som begrepp är tidlös! Om man använder "pistons, valves n' shit yo'" för att realisera den är ointressant.
Grundkonstruktionen ÄR antik och det var inte jag som "blandade ihop". Jag MENADE Ottomotorn när jag skrev det.

Tillbaka till ämnet, varför är det förresten i princip bara ett märke som använder desmo i sina moderna motorer? Om det är så bra och inte bara en marknadsföringsploj så borde väl andra tillverkare ha anammat 70-talstekniken? :rolleyes:
Nja, det är inte bara ett märke som använder det. Den är heller inte från 70-talet utan uppfanns i början av förra seklet. För racingapplikationer har många varit på och provat, men det är inte en så enkel teknik att tillämpa så kanske inte alla vågar satsa på det, speciellt inte för fordon som säljs till allmänheten. Det är mer än dubbelt så svårt att ha ett system som är dubbelt geometriskt styrt, än att ha ett system som är kraftstyrt åt ena hållet.
Exempel:
http://speedwaybikes.fortunecity.net/desmo.htm
http://www.usq.edu.au/users/grantd/motorcycle/ducati/DESMO.HTM

elwe skrev:
Grundkonstruktionen ÄR antik och det var inte jag som "blandade ihop". Jag MENADE Ottomotorn när jag skrev det.

Bara för att transistorn uppfanns på 40-talet av ett gäng snillen på dåtida bell labs gör inte din "moltomedia IT deluxe super-GHz datar-apparat powwered by Steve B & Bill G" outdated, eller? Men däremot den där 286:an, som du säkert har i någon garderob, är tämligen gammal och möglig och hör till en svunnen tid. Associera själv till motorer och ventilmekanismer!

elwe skrev:
Nja, det är inte bara ett märke som använder det. Den är heller inte från 70-talet utan uppfanns i början av förra seklet.

Åfan är det SÅ gammalt, det hade jag ingen aaning om! Tack för informationen. :rolleyes:

Om t.ex. Honda ansett att desmoventiler är rätt väg att gå på sina gat/race-åkdon är jag övertygad om att Honda både löst och förbättrat den teknologin markant! Förresten, varför introducerades desmostyrning i motorer? Visst var det så att dåtidens material i ventilmekanismen, speciellt ventilfjädrar, inte klarade av värst höga varvtal? Så är inte fallet idag. Kolla bara på en -06 Yamma R6:a, desmo? Vafförnåt? :)

Last edited:
R.Lehtipalo skrev:

Har svårt att tänka mig att någon köper en hoj bara för den har desmo, låter mer som en dyr konstruktion som leder till dyr service. :hihi fast den skapar intresse och det är också marknadsföring.

Men en ducce med radfyra och våtkoppling... låter mer som Triumphs alltmer desperata försök med TT600, Daytona 650.. innan de insåg att en triple är det som säljer och gjorde Daytona 675. Den lär väl ha fått mer press än de andra försöken tillsammans. Dessutom är den snygg, kommer antagligen aldrig ens att provköra den, men den känns rätt :Bugar

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman